І. Актуальність теми
II. Теоретичне обґрунтування досвіду
IV. Основна ідея досвіду
V. Технологія досвіду
VI. Результативність впровадження
VIІ. Можливості використання досвіду в інших навчальних
закладах
VІІІ. Перспективи подальшої роботи
І. Актуальність теми
Основними завданнями фізичної культури є: розвиток рухових навичок, розвиток основних фізичних якостей, таких як: сила, спритність, швидкість, гнучкість і витривалість. Крім розвитку фізичних якостей на заняттях фізичною культурою ставляться й інші, не менш важливі завдання, такі як: психоемоційне розвантаження студентів, збереження й зміцнення їхнього здоров'я. Яквідомо, довге перебування за учбовими партами, великий обсяг навчального матеріалу, сидіння за комп'ютерами так чи інакше має негативний вплив на здоpов'я студентів. Це, в першу чергу, позначається на поставі молоді та негативно впливає на зір. Малорухомий спосіб життя сприяє розвитку зайвої маси тіла, що викликає за собою масу інших серйозних захворювань. Тому в останній час головним завданням фізичного виховання стає збереження та зміцнення здоров'я студентів.
На заняттях по фізичному вихованню гімнастичні вправи присутні у кожному розділі учбової програми; починаючи з легкої атлетики і закінчуючи спортивними іграми.
Гімнастика, у повному її розумінні, має багатосторонній вплив на розвиток фізичних якостей студентів. За допомогою різних гімнастичних вправ ми можемо сприяти розвитку гнучкості, координації, сили, силової витривалості студентів. Програма фізичного виховання включає в себе розділ "Гімнастика", де студенти навчаються різним фізичним вправам, акробатиці, виконують вправи на гімнастичних спорудах, а також вправи з гімнастичними предметами. Але не всі навчальні заклади мають відповідну матеріально-технічну базу для занять по цьому розділу. Тому кожен ВУЗ повинен шукати нові альтернативні форми проведення занять по гімнастиці, виходячи з потреб та своєї матеріально-технічної бази.
Великий обсяг учбового матеріалу, довге сидіння за партами та комп'ютерами, заліки та курсові роботи приводять до розумового перевантаження студентів. Тому найліпшим засобом зняти розумове навантаження є переключення на фізичну роботу. На уроках фізкультури студенти мають цю змогу. Виконання фізичних вправ, а ще й під музичний супровід дає непогане емоційне розвантаження. Також для досягнення цієї мети я використовую різні гімнастичні предмети: скакалки, гімнастичні кола, набивні м'ячі, великі фітнес м'ячі, різні не стандартні споруди (степ-платформи, еспандери то що). Використання цих предметів на уроках в естафетах значно піднімають емоційний фон і прививає студентам інтерес до систематичних занять фізичними вправами.
Розмаїтість традиційних та нетрадиційних видів гімнастики дає можливість вибрати багато засобів зміцнити здоров'я. На уроках з фізичного виховання навчаю вправам з різних видів гімнастики. Роз'яснюю студентам для чого ця вправа, що вона розвиває і який вплив має на організм. Використовую вправи корегувальної гімнастики для профілактики деформацій постави, дихальної гімнастики, елементи гімнастики Йога. Виконання вправ у повільному темпі та вправ на розтягування у заключній частині уроку дає можливість відновити організм після навантаження, заспокоїти нервову систему, підготувати студента до подальшої роботи над учбовим матеріалом в аудиторіях. Такий підхід до організації занять дає можливість покращувати фізичний розвиток студентів, їх емоційний стан, підвищує інтерес до систематичних занять фізичними вправами, сприяє зміцненню здоров’я та підвищенню працездатності студентів взагалі.
II. Теоретичне обґрунтування досвіду
Слово гімнастика походить родом з Древньої Греції, і має декілька значень. Від грецького ˝гімназо˝- навчаюсь, тренуюсь. Є і інша версія перекладу цього слова – від грецького ˝гімнос˝- що означає нагий. Це тому що древні гімнасти займалися фізичними вправами нагими. Гімнастика- це система фізичних вправ, яка склалася у Древній Греції за багато віків до нашої ери – і служили цілям загального фізичного розвитку і вдосконалення.
В Древній Греції деякий час фізичними вправами займались без одягу, тому що рахували, і про це дуже влучно висловився Володимир Маяковський, що ˝в мире нет прекраснее одежи, чем бронза мускулов и свежесть кожи˝. Гімнастика у ті часи поєднували у собі і ігри, і біг, і стрибки, і танці, і єдиноборства. Словом, майже всі види фізичних вправ які тоді існували. А направленість гімнастики була комплексною – і для фізичного розвитку, і для духовного вдосконалення людини. В здоровому тілі – здоровий дух! Дуже доречна характеристика для тих, хто займався гімнастикою..
Що із себе являє гімнастика у сучасному житті? Спитайте у кого завгодно про те, що це таке і отримаєте купу самих різних відповідей. Навіть якщо запитувати у спеціалістів. І майже всі будуть праві, так як гімнастика і сьогодні – це ціла система спеціально підібраних фізичних вправ і других прийомів, які застосовуються для зміцнення здоров'я та гармонійного фізичного розвитку. Тільки духовне вдосконалення кудись подівалося у зрівнянні з давніми часами, але й зараз здоров'я розуміють не тільки як фізичний стан, але й духовний, і інтелектуальний, і навіть соціальний.
Сьогодні видів гімнастики багато: спортивна, художня, лікувальна, корегуюча, дихальна, атлетична, аеробна, ритмічна. А ще є акробатика, гімнастики східні, косметичні і, навіть сексуальні.
Майже кожен може займатися любим видом гімнастики, але на своєму рівні. І, перед усім, визначивши основну ціль – фізкультурну, оздоровчу, або спортивну, з досягненням певних рекордів.
Давайте розглянемо окремі види гімнастики і визначимо їх вплив на здоров'я і розвиток людини.
Традиційні види гімнастики.
а)Художня гімнастика.
Художня гімнастика, як і спортивна, змагальний вид, в якому головне – зайняти місце по вище. Але змагання дивитись цікаво. Деякі люди рахують, що це самий гарний вид спорту. Тільки змагання – це вітрина, реклама, агітаційний майданчик. Процес же підготовки – важкий труд і постійні жертви. І сльози. І травми. І знову сльози, так як художня гімнастика, це суто жіночий вид спорту. А дівчата, як відомо, плакати люблять. Між іншим, у спорті плачуть багато. Навіть здорові мужики. Хто від болю, хто від горя, хто на радощах. І в художній гімнастиці причин для сліз хватає. Спортивний вік у цього виду короткий. Дівчатам у 14-16 років приходиться з ним розставатися. Або шукати подібний вид, наприклад спорт-балет.
В порівнянні зі спортивною, художня гімнастика найдоступніша та безпечніша. Тільки ставляться дуже високі вимоги до зовнішнього вигляду дівчат. Засобами художньої гімнастики розвиваються , в першу чергу, гнучкість та координація. Виконуючи вправи під музику ми сприяємо розвитку почуття ритму, розвитку грації. Крім фізичного розвитку заняття мають і виховні моменти. Крім позитивних моментів, художня гімнастика має і негативний виховний вплив. Дівчата-гімнастки, як правило, дуже добре володіють своїм тілом, рухами, постійно повинні досягати першості. Тому це сприяє зверхньому ставленню до інших, відокремленню себе від основної маси людей, розвитку зайвої гордості та досягнення своєї мети любою ціною.
І ще хочу попередити батьків, які хочуть бачити своїх дівчат видатними гімнастками, що є дані про те, що художня гімнастика, як і спортивні танці, прискорює статеве дозрівання дівчаток.
б) Гімнастика силова. Або важка атлетика, пауерліфтинг і гирьовий спорт.
Важка атлетика - вид спортивно-змагальний. Але багато хто нею займається без претензій на загальне визнання й рекорди, а "для себе". У когось виходить, у когось ні. Як самостійний фізкультурний вид важка атлетика не існує, а як спорт - це заняття досить престижне. Особливо серед чоловіків важких категорій. Але в цілому як вид спорту майже вмираючий. У змісті масовості - конкуренція велика.
Для загальної фізичної підготовки й занять "для себе" методи тренування штангістів можна використовувати майже кожному. Але обережно.
в) Атлетична гімнастика
Атлетична гімнастика – це система різнобічних силових вправ, спрямованих на розвиток сили, формування пропорційної фігури й зміцнення здоров'я. Атлетична гімнастика зміцнює здоров'я, рятує від багатьох фізичних вад (сутулість, впалі груди, неправильна постава, слаборозвинені м'язи й ін.) . Режим вправ у сполученні з раціональним харчуванням дозволяє позбутися від зайвих жирових відкладень або додати у вазі в тих випадках, коли це необхідно.
Система вправ тренує серцево-судинну (м'язову масу нерідко називають другим серцем) і інші життєво важливі системи організму, через розвиток мускулатури. Активно й благотворно впливає на роботу внутрішніх органів, робить тіло рельєфнішим і гарним, дозволяє направлено формувати своєю статурою. Вправи з гантелями, гирями, штангою, власною вагою (віджимання, підтягування на турніку) , на спеціальних тренажерах сприяє досягненню високого рівня сили, розвитку витривалості, зміцненню нервової системи, виключенню або різкому зниженню шкідливого впливу на організм так званих факторів ризику. Жінкам ці заняття дозволяють знайти шлях до самовпевненості, дають змогу довести фігуру до досконалості, сприяють більш швидкому післяпологовому відновленню організму. Залучаючи студентів нашого технікуму до факультативних занять атлетичною гімнастикою ми вирішуємо питання дозвілля молоді. Цим відволікаючи їх від шкідливих звичок, прищеплюємо самодисципліну. Вона є засобом активного відпочинку й формування здорового способу життя.
Позитивний вплив атлетичної гімнастики множиться, якщо сполучити силові вправи із вправами на витривалість (біг, лижі, плавання, велосипед) .
Заняття з гантелями у сполученні з іншими оздоровчо-фізкультурними заходами допомагають підтримувати свій життєвий тонус, не дозволяють м'язам слабнути. Гантелі можна використовувати в будь-якому приміщенні. Прості різноманітні вправи з ними впливають практично на кожний м'яз усього тіла.
Гирьовий спорт - так його звичайно називають - ще один вид силової гімнастики. Завдання в нього те ж, що і у важкої атлетики й пауерліфтингу - розвиток сили. Але якщо в перших двох видах для цього використовується, в основному, штанга й з нею же виконуються вправи для перевірки цієї сили, то гирьова гімнастика включає вправи з гирями. І не тільки для виконання "класичних" рухів як жими або ривки, але й для жонглювання.
г) Аеробіка.
Слово "аеробіка", стосовно до різних видів рухової активності, що має оздоровчу спрямованість, запропонував відомий американський лікар Кеннет Купер. Термін "аеробний" запозичений з фізіології, він використовується при визначенні хімічних і енергетичних процесів, що забезпечують роботу м'язів. Відомо, що обмін речовин при порушенні м'яза являє собою складну систему хімічних реакцій. Процеси розщеплення складних молекул на більш прості сполучаються із процесами синтезу (відновлення) багатих енергією речовин. Один із цих процесів може йти тільки в присутності кисню, тобто в аеробних умовах. При аеробних процесах виробляється значно більша кількість енергії, чим при анаеробних реакціях. Вуглекислий газ і вода є основними продуктами розпаду при аеробному способі вироблення енергії й легко віддаляються з організму за допомогою подиху й поту. До видів рухової активності, що стимулює підвищення споживання кисню під час занять, ставляться різні циклічні рухи, які виконуються з невисокою інтенсивністю досить тривалий час.
У широкому змісті до аеробіки відносяться: ходьба, біг, плавання, катання на ковзанах, лижах, велосипеді, і інші види рухової активності. Виконання загально-розвиваючих і танцювальних вправ, об'єднаних у безупинно виконуваний комплекс, також стимулює роботу серцево-судинної й дихальної систем. Це й дало підставу використати термін "аеробіка" для різноманітних програм, що виконуються під музичний супровід і мають танцювальну спрямованість. Це напрямок оздоровчих занять одержало величезну популярність в усьому світі. У зв'язку зі специфічними цілями й завданнями, розв'язуваними в різних напрямках сучасної аеробіки танцювальної спрямованості, можна виділити наступну класифікацію аеробіки:
-оздоровча
-прикладна
- спортивна
Оздоровча аеробіка - один з напрямків масової фізичної культури з регульованим навантаженням. Над розробкою й популяризацією різних програм, що синтезують елементи фізичних вправ танцю й музики, для широкого кола займаючихся активно працюють різні групи фахівців. У тому числі американська асоціація аеробіки, американська аеробічна асоціація здорового способу життя, міжнародна асоціація спортивного танцю й ін. Характерною рисою оздоровчої аеробіки є наявність аеробної частини заняття, протягом якого підтримується на певному рівні робота кардіо – распіраторної системи. В оздоровчій аеробіці можна виділити достатню кількість різновидів, що відрізняються змістом і побудовою уроку.
Спортивна аеробіка - це вид спорту, у якому спортсмени виконують безперервний і високо інтенсивний комплекс вправ, що включає сполучення ациклічних рухів зі складною координацією, а також різні по складності елементи різних структурних груп і взаємодії між партнерами (у програмах змішаних пар, трійок і груп). Основу хореографії в цих вправах становлять традиційні для аеробіки "базові" аеробні кроки і їхні різновиди.
Прикладна аеробіка - вона одержала певне поширення як додатковий засіб у підготовці спортсменів інших видів спорту (аеробоксінг), а також у виробничій гімнастиці, у лікувальній фізкультурі (кардіофанк) і в різних рекреаційних заходах (шоу програми, групи підтримки спортсменів).
Оздоровчі програми аеробіки залучають широке коло тих, хто займається своєю доступністю, емоційністю й можливістю змінити зміст уроків залежно від їхніх інтересів і підготовленості. Основу будь-якого уроку становлять різні вправи, виконувані в ходьбі, бігу, стрибках, а також вправи на силу й гнучкість, що виконуються з різних вихідних положень.
Нетрадиційні види гімнастики:
а) Сучасні види оздоровчої аеробіки.
Під впливом сучасності спорт набуває більш різних та захоплюючих форм. Це відбувається і з аеробікою. Зараз нараховується більше 20 видів аеробіки. Кожна має свою направленість і різний вплив на організм. Я ознайомлю з найбільш поширенними її видами.
Основні напрямки оздоровчої аеробіки:
б) Дамська гімнастика - „Каланетик”
Гімнастика „Каланетик” має назву за ім’ям її основательки – американки Каллан Пінкней, яка стверджує, що після 10 тренувальних занять ви помолодшаєте на 10 років. А все тому, що заняття каланетикой дає організму стільки, скільки 7 годин занять класичною гімнастикою, або 24 години аеробіки. Нема потреби ходити в спортзал - пізнати всі гарні сторони каланетику ви зможете й вдома. Для занять не потрібні особі споруди, спеціальне вбрання, або взуття. Достатньо надягти звичайну спортивну форму, переважно яскраву, яка надасть вам святкового настрою, і звичайні легкі спортивні туфлі, а також можна займатися босоніж.
„Каланетик”- це програма з 30 вправ, яка розрахована на годину занять. Ці вправи, точно як талановитий скульптор, допоможуть вам зліпити нову фігуру з бездоганними формами. Вирівняється постава, підніметься грудь, підтягнуться м’язи живота, поліпшиться форма стегон. Головне, що результат ви зможете відчути, виміряти і „взважити” вже після де кількох занять, якщо будете тренуватися з повною вітдачею.
Знаючи, що більшість жінок не полюбляють займатися гімнастикою, Каллан Пінкней дає пораду виконувати годинні „сеанси” по три рази на тиждень тільки у початковий період занять, коли необхідно позбавитись надлишкової ваги. Коли почуваєте, що зайвих кілограмів стало менше, достатньо буде і 2 години у тиждень. Коли досягнете стабільного успіху, символійна плата – час у тиждень за відмінне самопочуття та прекрасний настрій будете вносити з задоволенням.
Як тільки ваші форми приблизяться до жаданого ідеалу, можна відводити для занять каланетикою тільки 15 хвилин, але – зверніть увагу! - кожен день.
в) Гімнастика для збільшення гнучкості або стретчінг.
Стретчінг - це англійське слово значить тягти. У змісті - витягувати, розтягувати. У гімнастиці зараз так називають заняття фізичними вправами для збільшення гнучкості, тобто здатності людини виконувати рухи з максимальною амплітудою.
Недостатня еластичність м'язів - дуже велика проблема. І не тільки для тих, хто фізкультурою взагалі не займається, але навіть для спортсменів. Саме вона є причиною багатьох травм: розтягнень, вивихів, переломів. Тому стретчінг, як один з елементів тренування, повинен обов'язково входити в програми занять всіма видами спорту й фізкультури, у тому числі таких простих, як ходьба й біг. Але особливо силових видів гімнастики - атлетичної, культуризму, важкої атлетики. Справа в тому, що, як друге серце, м'язи працюють не тоді, коли вони великі й сильні, а тоді, коли еластичні.
Дуже необхідний стретчінг у дитячих фізкультурних групах, у групах здоров'я для дорослих і в корегуючій гімнастиці. Але стретчінг або розтягування - не менш травмонебезпечна вправа, чим інші, якщо не більше. Отут все потрібно робити правильно й найбільш точно дозувати навантаження. Розтягування або "стретчинг" - це вправи з максимальною амплітудою. І навіть понад максимальну. Тобто робота на межі. А це завжди небезпечно. До того ж у кожного межа своя.
Ще одна користь розтягування у тім, що їхнє виконання в пасивному режимі, тобто за допомогою зовнішнього впливу, коли вас хтось гне або тягне, то відбувається як би зарядка того м'яза, що розтягується. Вона робиться сильніше. Приблизно, як пружина.
Але ще раз попереджаю - не поспішайте. Позу "лотоса" або шпагат можуть зробити не всі. Еластичність м'язів тут не грає вирішальної ролі. Гнучкість багато в чому обмежена особливостями кістяка й іншими фізіологічними характеристиками. Це повинні знати й ті, кого тягнуть, і ті, хто гне-тягне. Тихіше їдеш - далі будеш!
г) Корегувальна гімнастика.
Чому я виділяю окремо цей вид лікувальної гімнастики? Так тому, що практично потрібний майже кожній людині, вона в переважній більшості випадків відома тільки як вид для корекції плоскостопості й скривленні хребта у дітей. Але гімнастика, що коригує, - це не просто вид лікувальної гімнастики.
Якісь елементи гімнастики, що коригують, використовуються в бодібілдинзі, шейпінгу, аеробіці й інших видах гімнастики.
При заняттях будь-яким видом фізкультури я раджу всім дізнаватися в тренерів або інструкторів про те, які вправи можна використовувати як елементи гімнастики, що коригують. А батькам уважно стежити за розвитком дітей і не соромитися частіше звертатися до вчителів фізкультури або тренерам, якщо дитина займається в якійсь спортивній секції, із проханням про додатковий контроль, тому що багато видів спорту без своєчасної корекції фігури й фізичного розвитку взагалі можуть більше нашкодити, чим принести користі.
д) Гімнастика дихальна.
Наскільки я знаю, дихальна гімнастика або просто дихальні вправи виконуються у всіх видах фізкультури й спорту. Але існують і спеціальні дихальні гімнастики: і як самостійні види лікувальної фізкультури, і як спеціальні розділи різних оздоровчих практик. Йоги, наприклад. В одній газеті навіть якось писали: "як навчає йога, без подиху наступає смерть". Подих, звичайно ж, процес дуже важливий.
У звичайних умовах організм людини сам регулює всі процеси, які забезпечують його життєдіяльність. Тому для кожного окремо взятого організму немає правильного або неправильного подиху. Кожна людина дихає не тому що хоче, не тому, що це правильно або неправильно, а так, як потрібно його організму, так, як його організму вигідніше забезпечити своє існування. Різні гімнастики припускають різні методи подиху, які іноді дають подібні, але частіше зовсім протилежні результати. Та й методики в них такі зовсім різні. Чисто теоретично правильний вибір дихальної гімнастики, а їх багато, може допомогти в рішенні різних проблем. Самий елементарний приклад - стабілізація психо-емоційного стану.
Зараз дихальні вправи суцільно й поруч застосовують на заняттях різними видами східних гімнастик і бойових мистецтв. Але набагато частіше в лікувальних установах як елемент лікувальної фізкультури. Особливо для лежачих хворих. Тільки в лікарнях дихальну гімнастику проводять фахівці, що знають навіщо, що, як і скільки робити кожному хворому й по строгій рекомендації лікаря. А дихальні вправи на заняттях і єдиноборствами, і гімнастикою взагалі, і дихальної зокрема пропонують, як правило, "фахівці", які можуть знати те, як потрібно дихати за якоюсь методикою, що вони пропонують, а то , як це повинен робити кожний конкретний що займається й чи належний взагалі. Користі від такої гімнастики може бути менше, ніж шкоди.
На закінчення інформація для загального розвитку:
- Подих - процес багаторівневий. Звичайно ж, говорячи про подих, його тренуванню або проблемах, мають на увазі тільки зовнішній прояв. Насправді те, як ми дихаємо, залежить від процесів, які відбуваються глибоко в організмі на молекулярному рівні в клітинах, а не тільки від того, закладений у нас ніс або ліфт не працює.
- Подих, у першу чергу, забезпечує енергетичні процеси. А енергетичні процеси залежать в основному від рухової активності. Тому краща дихальна гімнастика - це аеробіка. Але не підвально-танцювальна, а на природі, на свіжому повітрі. Це корисно дорослим і дітям, хворим і здоровим. А якщо до такої аеробіки ще й спеціальні дихальні вправи підключити, і стретчинг, і атлетику...
- Дихальних гімнастик, а вірніше методик дихальної гімнастики дуже багато. Не хапайтеся за першу що попалася, або модну, а довідайтеся в того, хто вам її пропонує, які ще методики він знає, чим вони відрізняються від інших і чому саме вам пропонує те, що пропонує. Зрештою "відкачування" потопельників і примусова вентиляція легенів у стані клінічної смерті, це теж дихальні гімнастики, хоча й пасивні.
ж) Гімнастика Йогів, східні гімнастики.
Йога для багатьох аматорів сходу, це так багато, що простій людині й не зрозуміти. Я ж постараюся говорити тільки про фізкультурну частину йоги - гімнастиці, хоча це складно і є до чого причепитися, тому що деякі фахівці вважають, що гімнастика, ну зовсім невід'ємна частина загального навчання.
Від'ємна. А для більшості людей в усьому світі найбільш прийнятна, доступна й корисна. Ми живемо іншим життям і можемо використати для себе, для свого блага все, що є кращого в цьому світі, але тільки в міру своїх можливостей і в міру усвідомлення, що це насправді краще. І на фізичному рівні, і на рівні духовному, моральному, інтелектуальному.
У нас йога залучає більшість людей своєю екзотикою, незвичайністю, слухами про свої супер-ефективність й чудеса, які роблять факіри. І бажанням з найменшими витратами отримати максимальний результат.
У загальному ж, говорячи про використання йоги як засобу фізкультури, я раджу звернути увагу кожного на те, що він хоче від йоги, і що вона може дати, у чому може допомогти. Вірніше не йога як така - вона дати може дуже багато й набагато більше, ніж можна представити. Але стільки ж і взяти, між іншим. Тому увага головним чином потрібно обертати на ту людину, що взяв на себе роль викладача. Йога, в основному, це статичний варіант гімнастики. Тобто малорухомий або взагалі нерухомий. Хоча перехід з пози в позу для багатьох - це вже динаміка. Використовувати можна й те, і інше. Головне робити що треба, як треба й скільки треба.
Нещодавно з'явився новий вид занять східними гімнастиками, суто для жінок –танцювальний, танок живота. Фахівці стверджують, що заняття східними танцями сприяють розвитку і гнучкості, і пластики. Зміцнюють м'язовий корсет тулуба. Благодійно впливають на роботу внутрішніх органів жінок. Є профілактичним засобом проти хвороб органів тазу, та брюшної порожнини.
з) Гімнастика "Пілатес".
Пілатес - комплекс вправ для всього тіла, що розвиває гнучкість і рухливість. Пілатес - один із самих безпечних видів тренування. Ніякі інші вправи не роблять настільки м'якого впливу на тіло, одночасно зміцнюючи його. Тренування по системі пілатес настільки безпечні, що її використають для відбудовної терапії після травм хребта.
Пілатес зміцнює м'язи-стабілізатори, що виконують роль своєрідного корсета, що фіксують нормальне положення тіла (постави, внутрішніх органів). Фізіотерапевти, спортивні лікарі рекомендують дану систему як реабілітаційну програму, у тому числі й тим, хто переніс травми хребта. Особливо необхідні вправи по системі Пілатеса жінкам, оскільки дозволяють значно зміцнити м'яза низу спини, преса й таза, що вагомо в допологовий і післяпологовий період.
Пілатес розвиває координацію, поліпшує гнучкість, учить рухатися красиво і граційно. Заняття пілатесом корисні людям будь-якого віку й статі, усім, хто хоче добре виглядати й бути у відмінній формі. Несхожі одна на одну, вправи вимагають надзвичайно точного, плавного без пауз виконання, високої концентрації на тім, що ви робите. Вправи пілатес дуже багатопланові, і включають у роботу велику кількість м'язів одночасно, вимагаючи правильної техніки виконання, а кількість повторень при цьому може бути мінімальною. Рухи в пілатес м'яко розтягують м'язи, роблячи їх довшими й стрункішими. Плюс до цього, у роботу включаються дуже глибокі м'язові групи, про існування яких ви навіть не замислювалися й не підозрювали, а вони грають не останню роль у формуванні гарної фігури.
Незвичайність і перевага цієї системи вправ, що з кожним роком знаходить собі більше й більше шанувальників, полягає в тому, що:
вправи.
правильному підборі комплексу.
м'яза контролюється діяльністю мозку.
Джозеф Пілатес вважав, що те, як ви виконуєте вправи, набагато важливіше, ніж кількість повторень або величина зусиль при кожному русі. Навіть сьогодні, коли оригінальний метод перетерпів зміни в міру того, як він поширився по земній кулі, базові принципи, закладені в цьому методі - концентрація, центрування, подих, контроль, точність, плавність рухів, ізоляція, регулярність - дотепер вважаються вірними.
Досвід створювався в Нікопольському технікумі Національної металургійної Академії України І-ІІ рівнів акредитації, починаючи з 2005 року. В процесі становлення застосовувався при викладанні фізичного виховання для спеціальностей «Бухгалтерський облік» та «Інструментальне виробництво». Переважно для жіночого контингенту технікуму. Згодом інноваційні види гімнастики я почала включати на заняттях зі студентами, віднесеними за станом здоров’я до спеціальної медичної групи. Останні 3 роки свій досвід поширила на чоловічі групи.
У зв’язку з тим, що у технікумі стало набиратися більше жіночих груп (відкриття спеціальності «Бухгалтерський облік), виникла гостра необхідність шукати нові форми проведення занять виключно для дівчат. Силові та легкоатлетичні види занять не приваблюють дівчат. Це приводило до негативних елементів: дівчата неохоче відвідували заняття з фізичного виховання, часто забували спортивний одяг, не в повному обсязі працювали на заняттях.
На початку були створені факультативні заняття з ритмічної гімнастики, до яких я залучала бажаючих дівчат покращити свою фігуру за допомогою фізичних вправ. Потім під час занять з розділу «Гімнастики» вводила під час розминки степові вправи під музичний супровід, елементи західних танців, шейпінгу. Для пробудження інтересу до фізичного виховання почала використовувати нестандартне обладнання. Інтерес та відвідування занять з фізичного виховання дівчатами значно покращився. Системне впровадження різних видів оздоровчої гімнастики дало хороші результати у фізичному розвитку дівчат. Використання музичного супроводу сприяє психологічному розвантаженню студентів. Підбір різноманітних вправ та використання гімнастичних предметів дають можливість надавати відчутне навантаження для дівчат, усувати непотрібні паузи, сприяють гармонійному розвитку студентів та підвищують їх активність на заняттях.
Основні завдання фізичного виховання є гармонійний фізичний розвиток студентів, їх підготовка до майбутньої професії, зміцнення здоров’я та інші. Для рішення цих завдань необхідно підбирати такі засоби і методи, що дозволяють в достатній мірі впливати на фізичний розвиток студентів, будуть сприяти успішності навчання як з фізичного виховання так і інших дисциплін, можуть сприяти швидкій адаптації до майбутньої професії, зміцненню здоров’я та забезпечувати високу працездатність.
Впровадження у навчальний процес різних видів гімнастики оздоровчої спрямованості урізноманітнює заняття з фізичного виховання і має певну мету: підвищити інтерес студентів до систематичних занять фізичними вправами та їх активність на заняттях. А використання нестандартного обладнання та музичного супроводу у невимушеній формі дають можливість отримати достатнє фізичне навантаження та психологічно позитивний клімат при заняттях.
V. Технологія досвіду
При проведенні занять з розділу «Гімнастики» використовую як стандартні методи так і не стандартні. До стандартних методів відноситься фронтальний, позмінний метод, коловий метод та індивідуальний метод проведення занять. До нестандартних методів відносяться використання різних гімнастичних предметів при заняттях. Великим попитом серед дівчат користуються вправи на великих фітнес м’ячах. Також мають попит і заняття з гантелями. При проведенні підготовчої частини підбираю вправи, які сприяють гармонійному розвитку всіх м’язових груп, пояснюю студентам на які м’язи які вправи впливають. Послідовно пропрацьовуємо у декілька підходів всі м’язи. В основній частині часто використовую метод колового тренування, це дає можливість надати високу ступінь фізичного навантаження для студентів та сприяє розвитку сили і витривалості.
Емоційно насичено проходять заняття при використанні елементів східних танців. Дівчата з задоволенням приймають участь у таких заняттях. У невимушеній формі вони отримують фізичне навантаження. А вивчаючі танцювальні рухи розвивають координацію, гнучкість та пластичність.
Заняття зі степ аеробіки дорівнюють навантаженню, яке можна отримати при подоланні довгої кросової дистанції. Тільки бігати дівчата довго не витримують (до 10-15 хвилин). А при заняттях степ аеробікою можуть під музичний супровід стрибати годину.
На протязі 1-2 курсу ознайомлюю студентів з різними видами оздоровчої гімнастики та впливом їх на певні м’язи. Мною розроблені рекомендації для самостійних занять з гімнастики «Пілатес», «Каланетика», «Бодіфлекс», фітнесу для студентів технікуму. На 3 курсі на заняттях з фізичного виховання дівчата вже самі вибирають форму проведення та направленість заняття в залежності від своїх потреб.
Для підвищення інтересу студенток до занять обладнано аудиторію, в якій є все необхідне обладнання: мати, степи, м’ячі, гантелі, еспандери, тощо. Продовжую розвивати матеріально-технічну базу технікуму, доповнюючи її малими фітнес м’ячами, скакалками, обручами, обтяжувачами.
VI. Результативність впровадження
Застосування вищезазначеної методики дає свої результати. Досить часто студенти самі пропонують знайти якусь інформацію, підготувати особистий комплекс з сучасними видами оздоровчої гімнастики. Також системні заняття та фізичне навантаження сприяють покращенню фізичних можливостей студентів. Це позначується на якісних показниках студентів при складанні контрольних нормативів з фізичної підготовки. Можу відмітити і підвищення інтересу дівчат до занять з фізичного виховання та підвищення активності студентів на заняттях в цілому. А емоційне та психологічне розвантаження під час занять сприяють гарному настрою студентів та покращенню працездатності.
VIІ. Можливості використання досвіду в інших навчальних
закладах
Кожен викладач фізичного виховання має свої певні напрацювання в організації навчальних занять і може творчо підходити до вирішення головних завдань своєї дисципліни. В залежності від можливостей та розвитку матеріально-технічної бази свого закладу викладачі можуть використовувати описаний досвід.
Описаний досвід використовується моїми колегами у технікумі НМетАУ,, сільськогосподарському технікумі м. Нікополя, Марганецькому ліцеї НГУ. За власними доповненнями його можуть застосувати й інші викладачі в будь-яких загальноосвітніх навчальних закладах і закладах І-ІІ рівня акредитації.
Ідея досвіду «Впровадження у навчальний процес з фізичного виховання занять з нетрадиційними видами гімнастики як засобу підвищення фізичних можливостей студентів» може з успіхом використовуватись, як на заняттях, так і в позакласній роботі загальноосвітніх і спеціалізованих шкіл, вищих навчальних закладах І-ІІ рівнях акредитації. Описана методика допомагає привернути увагу студентів до систематичних занять фізичними вправами, підвищити фізичні можливості студентів та емоційно насичити заняття з фізичного виховання. Адже досвід спрямований на активізацію пізнавальної діяльності студентів і будується на засадах особистісно-орієнтованого підходу до навчання.
VІІІ. Перспективи подальшої роботи
Досвід роботи не є сталим, незмінним, тим більш досвід педагогічної діяльності. Змінюється контингент студентів, програми, взагалі підхід до освітнього процесу, але творчий викладач і у минулому, і сьогодні, й у майбутньому зможе пристосовуватися до нових обставин. Вивчаючи і застосовуючи на практиці нові методики, форми, засоби навчання, такий педагог буде отримувати задоволення від своєї роботи і мати якісний результат.
Надалі я планую ширше використовувати нестандартні сучасні види гімнастики для юнаків, такі як ритмічна гімнастика з елементами кікбоксу, силової гімнастики, гирьового спорту. Для дівчат – стретчингу, та гімнастики на підборах.
Педагогічну діяльність спрямовую на підвищення рівня фізичної підготовленості студентів, гармонійного їх розвитку, зростання творчої активності студентів. А також ведення активного та здорового способу життя. Намагаюсь привити знання та навички у збереженні та зміцненні свого здоров’я.
.