Опис викладання досвіду роботи.

Про матеріал
Коротка характеристика з досвіду роботи вчителя фізичної культури , шляхи та прийоми впровадження навчального компоненту.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу основи здоров'я

 

 

 

 

 

 

 


Савчук     Віталій Володимирович

                                 

Освіта                                      Вища, Миколаївський державний університет, 2006 р.

 

За фахом                                Учитель Фізичної культури та Основ здоров’я

 

Посада                                       Учитель Фізичної культури та Основ здоров’я

 

 

Педагогічне кредо                   « Дбаємо про здоров’я кожного,

                                                                                        плекаємо особистість»

 

          

 

Кваліфікаційна категорія     Вчитель вищої кваліфікаційної категорії

 

       

                                                  

 

Натхнення до дії

Чого чекає дитина, яка переступає поріг школи? Лише успіху. Ситуація успіху — необхідна умова для становлення позитивного ставлення школяра до навчання та переростання його в активний, творчий процес. Я переконалася, що успіх пов'язаний з відчуттям емоційного  підйому, створює відчуття внутрішнього благополуччя. Один раз, переживши успіх, учень буде знов і знов прагнути  до нього.

3.jpg

 

  • Школа — виноградник, де вчитель покликаний діяти  плідно. Ці і подібні думки, які завжди близькі вчителеві і постійно витають перед його розумовим зором, підтримують у ньому веселість і бадьорість, зберігають йому мужність і спокій, якщо випали йому на долю невдячність і невизнання. Без таких думок, безсумнівно, не може бути постійно щасливого шкільного вчителя.

А. Дістєрвег

 

 

 У наш час дитина повинна мати можливість пізнати себе, особливості людського організму, основні засоби здорового способу життя, запобігання різним захворюванням, шкідливим звичкам; уміти керувати своїм здоров’ям, що дасть їй шлях до повноцінного життя. Сьогодні дуже важливо навчити дитину самій піклуватися про власне здоров’я, сформувати в неї установку на підтримку власного здоров’я без застосування  медикаментозних засобів.

В своїй роботі намагаюсь використовувати такі форми та методи, очікую позитивних результатів.    

 

 

Засади

формування і розвитку життєвих навичок

 

Життєві навички, що сприяють фізичному здоров’ю

 

Життєві навички, що сприяють духовному та психічному здоров’ю

 

Життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю

 

Уроки

 

Позакласна робота

 

 

  • Організація і проведення тренінгів, вікторин, тематичних вечорів, присвячених питанням збереження і зміцнення здоров’я
  • Здійснення профілактичних заходів
  • Проведення семінарів з батьками з питань виховання здорової дитини в сім’ї та статевого виховання
  • Самоосвіта
  • Інтерактивні методи навчання
  • Рольові ігри
  • Дискусії
  • Дебати
  • Вікторини
  • Ситуаційний аналіз

 

 

    Результатом навчання основ здоров’я є розвиток життєвих навичок, формування культури здоров’я учнів, що сприяють здоровому способу життя.

  1. Школярі набувають базові знання про здоров’я та благополуччя;
  2. Усвідомлюють, що здоров’я людини залежить від поєднання знань про здоров’я, ставлення і стиль поведінки;
  3. Розуміють, як впливає на людський організм стиль поведінки щодо звичок у харчуванні, фізичної форми, особистої гігієни, шкідливих речовин, безпеки й стану навколишнього середовища;
  4. Визначають причини, засоби запобігання та методи лікування захворювань, розладів, травм і залежностей.
  5. Розпізнають моделі зловживання, спрямовані на себе чи інших, та розуміють, як зламати ці моделі.
  6. Застосовують знання та навички задля сприяння здоров’ю та благополуччю родини.
  7. Застосовують знання та навички для збереження фізичної форми, вживання здорової їжі тощо.
  8. Визначають фізичні риси та риси поведінки, притаманні статевому розвитку та статевій зрілості людини.
  9. Приймають відповідальні рішення щодо ризиків шляхом їхньої диференціації та визначення різних наслідків.
  10. Оцінюють вплив культури, культурної спадщини й традицій на власне здоров’я.
  11. Оцінюють побачене, прочитане й почуте з точки зору впливу на здоров’я.

Формування культури здоров’я учнів за допомогою навчального курсу «Основи здоров’я» відбувається на засадах життєвих навичок. Тому що  педагогічна діяльність переконала в тому, що знання з формування, зміцнення та збереження здоров’я є необхідним, але недостатнім чинником у розвитку чи зміні поведінки. Для того щоб вплинути на поведінку, інформативні методи повинні поєднуватися з уміннями, відомими як «життєві навички». Українські педагоги визначають три групи  життєвих навичок.

Життєві навички, що сприяють здоровому способу життя

Навички

Різноманітність навичок

Результати навчальної діяльності

Життєві навички, що сприяють фізичному здоров’ю

Навички раціонального харчування

  • дотримання режиму харчування;
  • уміння складати харчовий раціон з урахуванням реальних можливостей, потреб та користі;
  • вміння визначати й зберігати високу якість харчових продуктів

Навички рухової активності

  • виконання ранкової зарядки;
  • регулярні заняття фізичною культурою, руховими іграми, фізичною працею

Режим праці та відпочинку

  • вміння чергувати розумову та фізичну активність;
  • вміння знаходити час для регулярного харчування й повноцінного відпочинку

Санітарно-гігієнічні навички

  • навички особистої гігієни;
  • уміння виконувати гігієнічні процедури (доглядати за шкірою, зубами, волоссям тощо)

 

 

Життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю

Навички ефективного спілкування

  • уміння слухати;
  • уміння чітко висловлювати свої думки;
  • уміння виражати свої почуття;
  • уміння просити про послугу або допомогу;
  • володіння невербальною мовою (жести, міміка, інтонація тощо);
  • адекватна реакція на критику

Навички співчуття

  • уміння розуміти почуття, потреби і проблеми інших людей;
  • уміння висловити це розуміння;
  • уміння зважати на почуття інших людей;
  • уміння допомагати та підтримувати 

 

Навички розв’язування конфліктів

  • уміння розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;
  • уміння розв’язувати конфлікти поглядів на основі толерантності;
  • уміння розв’язувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів

Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації

  • уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти при загрозі насилля;
  • уміння обстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема й пов’язаних із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин;
  • уміння розрізняти прояви дискримінації, зокрема щодо людей з особливими потребами, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;
  • навички впевненої поведінки, зокрема застережливих дій щодо ВІЛ/СНІДу

Навички спільної діяльності та співробітництва

  • уміння працювати в «команді»;
  • уміння адекватно оцінювати свої здібності, свій внесок у спільну діяльність;
  • уміння визнавати внесок інших у спільну роботу

Життєві навички, що сприяють духовному та психічному здоров’ю

Самоусвідомлення та самооцінка

  • позитивне ставлення до себе, інших людей, до життєвих перспектив;
  • уміння реально оцінювати свої здібності та можливості;
  • адекватна самооцінка;
  • уміння адекватно сприймати оцінки інших людей;  

Навички самоконтролю

  • уміння правильно виражати свої почуття;
  • уміння контролювати прояви гніву;
  • уміння долати тривогу;
  • уміння переживати невдачі;
  • уміння раціонально планувати час

Мотивація успіху та тренування волі

  • уміння зосереджуватися на досягненні мети;
  • розвиток наполегливості та працьовитості;
  • установки на успіх та віра в себе

 

Аналіз проблем і прийняття рішень

  • уміння визначати суть проблеми та причини її виникнення;
  • здатність сформулювати декілька варіантів розв’язання проблеми;
  • уміння передбачити наслідки кожного з варіантів для себе та інших людей;
  • уміння оцінювати реальність кожного з варіантів, враховуючи власні можливості та життєві обставини;
  • здатність обирати оптимальні рішення 

Визначення життєвих цілей та програм

  • уміння визначати життєві цілі, керуючись своїми потребами, нахилами, здібностями;
  • уміння визначати пріоритети й раціонально використовувати час;
  • уміння планувати свою діяльність, враховуючи аналіз можливостей і обставин

Культуру здоров’я школярів можна розглянути як структурні компоненти:

 

Мотиваційний компонент  

Похожее изображениеУ процесі Формування культури здоров’я учнів активно використовую  на уроках інтерактивні методи навчання, рольові ігри, дискусії, дебати, вікторини, ситуаційний аналіз тощо.

 

 

Картинки по запросу дискусія

 

Картинки по запросу дебати на уроках

 

 

 

 

Картинки по запросу урок основи здоров'я

Орієнтовна структура уроку

із застосуванням інтерактивних технологій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зокрема, на уроці по темі "Дорожньо-транспортні пригоди. Дії свідка ДТП" під час перевірки домашнього завдання проводжу групову роботу при розв'язанні ситуаційних задач. Як ілюстрація зв'язку всіх складових здоров'я з умовами та способами його збереження є конференція "Проблеми ранніх сексуальних стосунків", дебати про шкідливі звички, такі як: паління, алкоголь та наркоманія. На всіх типах уроків широко застосовую інтерактивні методи навчання, відпрацьовуються практичні дії під час вивчення кожної теми.

Використовую такі сучасні педагогічні технології: програми самоаналізу, які забезпечують осмислення своїх здібностей, формують потребу в самовихованні; тренінги або їх елементи, які активізують спілкування, в результаті чого формуються ціннісні орієнтації щодо здорового способу життя; творчі проекти, які розвивають комунікативні здібності та сприяють творчому самовираженню дітей; інформаційно-комунікаційні технології тощо.

Картинки по запросу интерактивные технологии в школеСьогодні якісне викладання  не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають Інтернет і комп'ютерні технології. Учні, які мають знання середнього рівня, часто виграють від застосування комп’ютерів більше, ніж ті, що мають знання достатнього та високого рівнів. Використання комп’ютерів не має негативного впливу на засвоєння традиційних навиків. Інтернет та електронна пошта стимулюють учнів до творчої активності.

  Використовуючи інформаційно-комп’ютерні технології на уроках основ здоров’я, краще можна подати матеріал, швидко та ефективно перевірити знання учнів, підвищити їх інтерес до навчання.  Наприклад, при вивченні теми "Екологічні проблеми природного середовища", вони мають можливість одразу на екрані комп'ютера побачити вплив своєї діяльності на оточуюче середовище Використання комп’ютерно-орієнтованих технологій формує в учнів комунікаційні навички, культуру спілкування, навички дослідницької діяльності, вміння моделювати роботу наукової лабораторії, а також різноманітні супутні навички, в тому числі й навички користування комп'ютерною технікою.

Учні беруть участь у дослідних проектах індивідуально або у складі невеликих груп. Дослідні проекти є дуже ефективними для розвитку творчих умінь і навичок. З досвіду вивчення основ здоров’я можна назвати деякі теми дослідних проектів, які популярні в учнів: «Вплив куріння на здоров’я учнів»; «Скажемо «Ні» наркотикам»; «Молодь і ВІЛ» тощо. При виконанні цих проектів учні виявляють винахідливість у доборі інформації. Саме цей метод оцінює навчальні досягнення учнів на високому рівні. Важливо у процесі навчання, щоб учні навчилися самостійно знаходити інформацію, яка стосується здоров’я.

   Широко впроваджую здоров’язберігаючі технології, тому що мета сучасного навчального закладу — формування здоров’язберігаючих компетенцій і підготовка дітей до життя. 

Одним із важливих моментів вихо­вання позитивного ставлення до влас­ного здоров'я, сприйняття його як найвищої цінності, є і здоров'язбері­гальні хвилинки на уроці як складова комплексу заходів щодо зміцнення і збереження здоров'я дітей. Вони до­помагають формувати інтерес підліт­ків до власного здоров'я, а також ви­робляти стійку потребу і бажання дба­ти про нього. Здоров'язберігальні хви­линки — обов'язковий компонент шкільного уроку. На думку учнів, вони допомагають подолати сонли­вість (35 %), підвищують працездат­ність (ЗО %), створюють хороший настрій (20 %), сприяють спілкуван­ню (6 %). Учням украй потрібні рух­ливі хвилинки на уроці, які дають змо­гу розім'яти тіло, перепочити і розсла­битися. Систематичне використання оздоровчих хвилинок сприяє поліп­шенню психоемоційного стану в уч­нів, зміні ставлення до себе і свого здоров'я.

Оздоровчі хвилинки на уроці спри­яють збереженню не лише фізичного

здоров'я учнів, а й психічного. Підліт­ки більше спілкуються один з одним. Допомагають і підтримують один од­ного, що підвищує їх комунікативну культуру.

Проведення таких хвилинок на уроці привчає дітей до правильної організації роботи і під час вико­нання домашніх завдань. Дає мож­ливість навчитися самим раціональ­но поєднувати працю та відпочи­нок, що зробить їх діяльність ефек­тивнішою.Діти гарно сприймають такі хви­линки, якщо вчитель разом із ними виконує вправи. Дивлячись на нього, вони мають можливість скорегувати свої помилки.

Я переконаний, що такий вид діяль­ності, як здоров'язберігальні хвилин­ки, — це ще один крок до того, щоб учні росли здоровими, розумними і щасливими.

Тематичні здоров'язберігальні хвилинки

 

Вправа «Бінго»

Інструкція: без допомоги ножиць тільки руками «вирізати» фігурку Бінго — силует людини. На правій руці чоловічка написати назву свого улюбленого музичного стилю; на лівій руці — своє улюблене місце відпочинку; на правій нозі — свою улюблену страву; на лівій нозі — своє хобі (захоплення); на голові — свою мрію (не наполягайте, якщо учень не вкаже один з пунктів). Обговори із сусідом по парті, з учнями із сусідніх парі Усі збіги запиши на животі Бінго зазначивши імена учнів.

Мозковий штурм — цікавий прийом що дозволяє визначити початковий рівень знань учнів з предмета й ви­кладати новий матеріал, коригуючи та доповнюючи їх. Під час проведення мозкового штурму всі версії, вислов­лені учнями, мають бути відзначення та взяті до уваги, якими б смішними безглуздими вони не були. Прийом не терпить глузувань, критичних заува­жень з боку вчителя й учнів класу.

У позакласній роботі процес формування культури здоров’я школярів продовжується через участь у акціях тренінгах, вікторини, тематичні вечори, присвячені питанням збереження і зміцнення здоров’я. Здійснюються різноманітні профілактичні заходи.

 

    До позакласної діяльності, спрямованої на формування культури здоров’я школярів,  можна віднести:

     - організацію й проведення конференцій, вікторин, тематичних вечорів, присвячених питанням формування, збереження і зміцнення здоров’я: («День цивільної оборони», «Тиждень здоров’я»)… ;

 

 

 

     - створення куточків здоров’я та безпеки життя,  спортивну та тренажерну зали, стенди, які демонструють унаочнення до тем "Дорожній рух", "Пожежна безпека", "Електробезпека", "Надання першої медичної допомоги".

 

 

 

 

 

 

- здійснення профілактичних і фізкультурно-оздоровчих заходів;

- участь у Всеукраїнських акціях «Молодь проти СНІДу», «Глобальні проблеми людства», «У відповіді перед майбутнім», «Наркотикам – НІ!» та ін..

- проведення семінарів  з питань виховання здорової дитини в сім’ї та статевого виховання;

- тісна співпраця з

місцевими медпрацівниками

та представниками влади.

 

Сім'я і школа виконують важливу функцію .  Таким чином, можна зробити висновок, що за допомогою якісного викладання навчального курсу «Основи здоров’я», застосування під час позакласних заходів оздоровчих технологій,  переважно спрямованих на всебічне оздоровлення школярів .

 

 

 

doc
Додано
23 червня 2021
Переглядів
457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку