Савчук Віталій Володимирович
Освіта Вища, Миколаївський державний університет, 2006 р.
За фахом Учитель Фізичної культури та Основ здоров’я
Посада Учитель Фізичної культури та Основ здоров’я
Педагогічне кредо « Дбаємо про здоров’я кожного,
плекаємо особистість»
Кваліфікаційна категорія Вчитель вищої кваліфікаційної категорії
Натхнення до дії
Чого чекає дитина, яка переступає поріг школи? Лише успіху. Ситуація успіху — необхідна умова для становлення позитивного ставлення школяра до навчання та переростання його в активний, творчий процес. Я переконалася, що успіх пов'язаний з відчуттям емоційного підйому, створює відчуття внутрішнього благополуччя. Один раз, переживши успіх, учень буде знов і знов прагнути до нього.
|
А. Дістєрвег |
|
У наш час дитина повинна мати можливість пізнати себе, особливості людського організму, основні засоби здорового способу життя, запобігання різним захворюванням, шкідливим звичкам; уміти керувати своїм здоров’ям, що дасть їй шлях до повноцінного життя. Сьогодні дуже важливо навчити дитину самій піклуватися про власне здоров’я, сформувати в неї установку на підтримку власного здоров’я без застосування медикаментозних засобів.
В своїй роботі намагаюсь використовувати такі форми та методи, очікую позитивних результатів.
|
Засади формування і розвитку життєвих навичок |
Життєві навички, що сприяють фізичному здоров’ю |
Життєві навички, що сприяють духовному та психічному здоров’ю |
Життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю |
Уроки |
Позакласна робота |
|
|
Результатом навчання основ здоров’я є розвиток життєвих навичок, формування культури здоров’я учнів, що сприяють здоровому способу життя.
Формування культури здоров’я учнів за допомогою навчального курсу «Основи здоров’я» відбувається на засадах життєвих навичок. Тому що педагогічна діяльність переконала в тому, що знання з формування, зміцнення та збереження здоров’я є необхідним, але недостатнім чинником у розвитку чи зміні поведінки. Для того щоб вплинути на поведінку, інформативні методи повинні поєднуватися з уміннями, відомими як «життєві навички». Українські педагоги визначають три групи життєвих навичок.
Життєві навички, що сприяють здоровому способу життя
Навички |
Різноманітність навичок |
Результати навчальної діяльності |
Життєві навички, що сприяють фізичному здоров’ю |
Навички раціонального харчування |
|
Навички рухової активності |
|
|
Режим праці та відпочинку |
|
|
Санітарно-гігієнічні навички |
|
|
Життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю |
Навички ефективного спілкування |
|
Навички співчуття |
|
|
|
Навички розв’язування конфліктів |
|
Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації |
|
|
Навички спільної діяльності та співробітництва |
|
|
Життєві навички, що сприяють духовному та психічному здоров’ю |
Самоусвідомлення та самооцінка |
|
Навички самоконтролю |
|
|
Мотивація успіху та тренування волі |
|
|
|
Аналіз проблем і прийняття рішень |
|
Визначення життєвих цілей та програм |
|
Культуру здоров’я школярів можна розглянути як структурні компоненти:
Мотиваційний компонент
У процесі Формування культури здоров’я учнів активно використовую на уроках інтерактивні методи навчання, рольові ігри, дискусії, дебати, вікторини, ситуаційний аналіз тощо.
Орієнтовна структура уроку
із застосуванням інтерактивних технологій
Зокрема, на уроці по темі "Дорожньо-транспортні пригоди. Дії свідка ДТП" під час перевірки домашнього завдання проводжу групову роботу при розв'язанні ситуаційних задач. Як ілюстрація зв'язку всіх складових здоров'я з умовами та способами його збереження є конференція "Проблеми ранніх сексуальних стосунків", дебати про шкідливі звички, такі як: паління, алкоголь та наркоманія. На всіх типах уроків широко застосовую інтерактивні методи навчання, відпрацьовуються практичні дії під час вивчення кожної теми.
Використовую такі сучасні педагогічні технології: програми самоаналізу, які забезпечують осмислення своїх здібностей, формують потребу в самовихованні; тренінги або їх елементи, які активізують спілкування, в результаті чого формуються ціннісні орієнтації щодо здорового способу життя; творчі проекти, які розвивають комунікативні здібності та сприяють творчому самовираженню дітей; інформаційно-комунікаційні технології тощо.
Сьогодні якісне викладання не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають Інтернет і комп'ютерні технології. Учні, які мають знання середнього рівня, часто виграють від застосування комп’ютерів більше, ніж ті, що мають знання достатнього та високого рівнів. Використання комп’ютерів не має негативного впливу на засвоєння традиційних навиків. Інтернет та електронна пошта стимулюють учнів до творчої активності.
Використовуючи інформаційно-комп’ютерні технології на уроках основ здоров’я, краще можна подати матеріал, швидко та ефективно перевірити знання учнів, підвищити їх інтерес до навчання. Наприклад, при вивченні теми "Екологічні проблеми природного середовища", вони мають можливість одразу на екрані комп'ютера побачити вплив своєї діяльності на оточуюче середовище Використання комп’ютерно-орієнтованих технологій формує в учнів комунікаційні навички, культуру спілкування, навички дослідницької діяльності, вміння моделювати роботу наукової лабораторії, а також різноманітні супутні навички, в тому числі й навички користування комп'ютерною технікою.
Учні беруть участь у дослідних проектах індивідуально або у складі невеликих груп. Дослідні проекти є дуже ефективними для розвитку творчих умінь і навичок. З досвіду вивчення основ здоров’я можна назвати деякі теми дослідних проектів, які популярні в учнів: «Вплив куріння на здоров’я учнів»; «Скажемо «Ні» наркотикам»; «Молодь і ВІЛ» тощо. При виконанні цих проектів учні виявляють винахідливість у доборі інформації. Саме цей метод оцінює навчальні досягнення учнів на високому рівні. Важливо у процесі навчання, щоб учні навчилися самостійно знаходити інформацію, яка стосується здоров’я.
Широко впроваджую здоров’язберігаючі технології, тому що мета сучасного навчального закладу — формування здоров’язберігаючих компетенцій і підготовка дітей до життя.
Одним із важливих моментів виховання позитивного ставлення до власного здоров'я, сприйняття його як найвищої цінності, є і здоров'язберігальні хвилинки на уроці як складова комплексу заходів щодо зміцнення і збереження здоров'я дітей. Вони допомагають формувати інтерес підлітків до власного здоров'я, а також виробляти стійку потребу і бажання дбати про нього. Здоров'язберігальні хвилинки — обов'язковий компонент шкільного уроку. На думку учнів, вони допомагають подолати сонливість (35 %), підвищують працездатність (ЗО %), створюють хороший настрій (20 %), сприяють спілкуванню (6 %). Учням украй потрібні рухливі хвилинки на уроці, які дають змогу розім'яти тіло, перепочити і розслабитися. Систематичне використання оздоровчих хвилинок сприяє поліпшенню психоемоційного стану в учнів, зміні ставлення до себе і свого здоров'я.
Оздоровчі хвилинки на уроці сприяють збереженню не лише фізичного
здоров'я учнів, а й психічного. Підлітки більше спілкуються один з одним. Допомагають і підтримують один одного, що підвищує їх комунікативну культуру.
Проведення таких хвилинок на уроці привчає дітей до правильної організації роботи і під час виконання домашніх завдань. Дає можливість навчитися самим раціонально поєднувати працю та відпочинок, що зробить їх діяльність ефективнішою.Діти гарно сприймають такі хвилинки, якщо вчитель разом із ними виконує вправи. Дивлячись на нього, вони мають можливість скорегувати свої помилки.
Я переконаний, що такий вид діяльності, як здоров'язберігальні хвилинки, — це ще один крок до того, щоб учні росли здоровими, розумними і щасливими.
Тематичні здоров'язберігальні хвилинки
Вправа «Бінго»
Інструкція: без допомоги ножиць тільки руками «вирізати» фігурку Бінго — силует людини. На правій руці чоловічка написати назву свого улюбленого музичного стилю; на лівій руці — своє улюблене місце відпочинку; на правій нозі — свою улюблену страву; на лівій нозі — своє хобі (захоплення); на голові — свою мрію (не наполягайте, якщо учень не вкаже один з пунктів). Обговори із сусідом по парті, з учнями із сусідніх парі Усі збіги запиши на животі Бінго зазначивши імена учнів.
Мозковий штурм — цікавий прийом що дозволяє визначити початковий рівень знань учнів з предмета й викладати новий матеріал, коригуючи та доповнюючи їх. Під час проведення мозкового штурму всі версії, висловлені учнями, мають бути відзначення та взяті до уваги, якими б смішними безглуздими вони не були. Прийом не терпить глузувань, критичних зауважень з боку вчителя й учнів класу.
У позакласній роботі процес формування культури здоров’я школярів продовжується через участь у акціях тренінгах, вікторини, тематичні вечори, присвячені питанням збереження і зміцнення здоров’я. Здійснюються різноманітні профілактичні заходи.
До позакласної діяльності, спрямованої на формування культури здоров’я школярів, можна віднести:
- організацію й проведення конференцій, вікторин, тематичних вечорів, присвячених питанням формування, збереження і зміцнення здоров’я: («День цивільної оборони», «Тиждень здоров’я»)… ;
- створення куточків здоров’я та безпеки життя, спортивну та тренажерну зали, стенди, які демонструють унаочнення до тем "Дорожній рух", "Пожежна безпека", "Електробезпека", "Надання першої медичної допомоги".
- здійснення профілактичних і фізкультурно-оздоровчих заходів;
- участь у Всеукраїнських акціях «Молодь проти СНІДу», «Глобальні проблеми людства», «У відповіді перед майбутнім», «Наркотикам – НІ!» та ін..
- проведення семінарів з питань виховання здорової дитини в сім’ї та статевого виховання;
- тісна співпраця з
місцевими медпрацівниками
та представниками влади.
Сім'я і школа виконують важливу функцію . Таким чином, можна зробити висновок, що за допомогою якісного викладання навчального курсу «Основи здоров’я», застосування під час позакласних заходів оздоровчих технологій, переважно спрямованих на всебічне оздоровлення школярів .