Опис власного досвіду

Про матеріал

Опис власного досвіду на тему:

«Інтеграція видів мистецтва і правових компетентностей учнів на уроках естетичного спрямування».

Перегляд файлу

Тернопільський обласний комунальний інститут

післядипломної педагогічної освіти

 

Опис власного досвіду на тему:

«Інтеграція видів мистецтва і правових компетентностей учнів на уроках естетичного спрямування»

 

 

Слухача групи курсів підвищення кваліфікації :

Астраханцевої Марії Павлівни,

вчителя мистецтва та музичного мистецтва

ТНВК ШПЛ № 2

Науковий керівник:

О.М. Петровський

Директор ТОКІППО,канд. іст. наук, доцент

 

 

Тернопіль

 2019

План

Вступ

Розділ 1: Індивідуальний підхід до методично-педагогічної проблеми.

  1.        Визначення методичної проблеми, методів і засобів її вирішення.
  2.        Індивідуальні особливості моєї роботи у педагогічній діяльності.

Розділ 2: Матеріали навчально-методичного комплексу у практичному застосуванні у моїй педагогічній діяльності.

Розділ 3: Конспект інтегрованого уроку музичного мистецтва у 5-А1 класі.

Висновки

Використані джерела

Додатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Тема роботи «Інтеграція видів мистецтва і правових компетентностей учнів на уроках естетичного спрямування» включає у себе багато важливих для сьогодення аспектів, зокрема,

Мету:

Інтегрувати різні види мистецтва, поєднуючи їх з важливими для сучасного свідомого громадянина правовими компетентностями, з медіаграмотністю  на уроках мистецтва, музичного мистецтва за допомогою нових інформаційних технологій та національно-патріотичного виховання,

Методичну проблему:

Засобами різних видів мистецтва розвивати предметні та міжпредметні компетентності учнів, збагачувати їхній музичний та загальний кругозір, слуховий досвід, вчити аналізувати твори різноманітних видів мистецтва, вивчати особливості музики різних народів, удосконалювати правосвідомість учнів, вчитися орієнтуватися в медіапросторі, виховувати дітей у національно-патріотичному дусі.

Завдання роботи:

  • висвітлити власну методичну проблему;
  • висвітлити можливі шляхи вирішення проблемних ситуацій щодо напрацьованої педагогічної проблеми;
  • запропонувати цікаві ідеї для практичного впровадження методичної проблеми;
  • поділитися набутим досвідом у педагогічній діяльності;
  • під час опрацювання різного матеріалу  при підготовці до даної роботи ознайомлення з іншими суміжними методиками щодо вирішення подібних методичних проблем.

D:\фото\P80729-110459.jpg

 

«Розумієш, мамо – я вчителькою стала

І  Тобі завдячую в цей день…

Розумієш, мамо, тут мені вручили

Двадцять душ і двадцять пар очей…»

Марія Лопух

 

Вчительською діяльністю я займаюся з 2003 року, відразу після закінчення музично-педагогічного факультету ТНПУ ім. В. Гнатюка. 16 років неперервного педагогічного стажу у ТНВК ШПЛ № 2. Більш детальну інформацію можна почерпнути за інтернет-адресою (див.6: «http://2.school-info.te.ua/astrahanceva-marija-pavlivna» ) на офіційному сайті нашого закладу.

Викладаю музичне мистецтво у 5, 6, 7-х класах та  мистецтво у 8, 9, та 10-х  класах. Протягом своєї діяльності викладала художню культуру у 10 класі, а також музичне мистецтво у 2-х та 4-х класах. Ще займалась гуртковою діяльністю: вела вокальний гурток ансамблевого та хорового співу, також були присутні у роботі і малі форми вокального співу, а зокрема: тріо, дуети та соло.

        У нашому навчальному закладі регулярно проводяться тематичні тижні естетичних дисциплін (див. Додаток 1), постійно діючі тематичні виставки на різноманітні теми(див. Додаток 2), караоке-вечори («Мегакруте шкільне караоке відбулося у стінах ТНВК ШПЛ 2», див. 6: «http://2.school-info.te.ua/shkilni-svjata?page=10»),  концерти(див. Додаток 2), конкурси (див. Додаток 2)і безліч інших заходів(див. Додаток 3).

У своїй роботі я користуюся підручниками з музичного мистецтва Л.Г.Кондратової (5-7 класи)  і з мистецтва Л.М.Масол (8-9 класи). Для 10 класу використовую методичний матеріал-допомогу Н.Р.Саранчук (див.3), різноманітні допоміжні друковані матеріали, а також безліч інтернет-ресурсів в зв*язку з відсутністю підручників для 10-х класів.

  Актуальність моєї педагогічної проблеми полягає у тому, щоб сучасний учень, якого ми навчаємо і виховуємо, був правосвідомим громадянином своєї держави, ерудованим, розумним і компетентним у різносторонніх питаннях, умів конкретно висловити свою ціль, умів самостійно знайти шляхи до вирішення поставленої мети і зміг застосувати свої знання і уміння на практиці в подальшому житті, щоб учень був самодостатнім, впевненим і різносторонньо розвиненим.

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 1

1.1.Визначення методичної проблеми, методів і засобів її вирішення.

Працюючи над своєю методичною проблемою «Засобами різних видів мистецтва розвивати предметні та міжпредметні компетентності учнів, збагачувати їхній музичний та загальний кругозір, слуховий досвід, вчити аналізувати твори різноманітних видів мистецтва, вивчати особливості музики різних народів, удосконалювати правосвідомість учнів, вчитися орієнтуватися в медіапросторі, виховувати дітей у національно-патріотичному дусі»,  я іноді стикаюся з низкою перешкод для її вирішення, та вчасно їх усуваючи, вважаю, що досягаю мети у своїй педагогічній діяльності. Незважаючи на досить ненаповнену музично-технічну базу нашого навчального закладу, стараюся максимально подати учням потрібний матеріал на уроках, залучаючи багато додаткового наочного, медіа- та відеоматеріалу. Учні регулярно відвідують різні заходи (див.9:«http://2.school-info.te.ua/shkilni-svjata?page=11: «Учні 7-А2 класу ТНВК ШПЛ 2 мали нагоду відвідати юнацьку бібліотеку з нагоди заходу "Діалог"), місцеві художні виставки, музеї, філармонію та  драмтеатр, де переглядають зразки видів мистецтва від найдавніших часів і до сучасності.  А також бувають у різних містах України і навіть закордону, де мають змогу побачити зразки архітектурних та скульптурних споруд і ознайомитись з різними культурними спадщинами.

      Ще однією з цікавих форм проведення уроків у нашій школі є родзинка – День Здоров*я, коли учні усі разом з педагогічним колективом мандрують у Кутківецький ліс. Це відбувається двічі на рік: навесні і восени. Діткам надзвичайно цікаво проведення уроків не за шкільною партою, а на свіжому повітрі.(Див. 7: «http://2.school-info.te.ua/shkilni-svjata?page=5» та Додаток 3)

      Для підготовки до уроків у всіх класах, у яких я викладаю, звертаюся до допоміжних матеріалів у вигляді друкованих видань, зразків художнього та музичного мистецтва, зокрема різних енциклопедій, мистецьких довідників, аудіо- та відеоматеріалів, презентацій. На уроках мистецтва учням надзвичайно подобається відвідувати віртуальні екскурсії, мандрувати музеями, художніми галереями світу, чи просто віртуально подорожувати різними місцями будь-якого куточку нашої планети. Це ми маємо можливість здійснювати за допомогою інтернету і телевізорів, якими наш заклад майже 100% забезпечений.

      Тому на сьогоднішній день надзвичайно важливими є у школі предмети естетичного циклу, бо завдяки їм ми зможемо виховати повноцінну особистість, яка з легкістю долатиме усі труднощі на своєму життєвому шляху. Хочеться процитувати канд. філософських наук, доктора філософії  В.С.Дудченка, що «…сьогодні немає найважливішого завдання для дорослих в системі формування в них високої правосвідомості, як допомогти підростаючому поколінню адаптуватися до нових умов, ознайомити його зі світовими художніми і культурними цінностями, розкрити багатство досягнень людського духу. Спільна участь у святкових вечорах, відвідування занять разом з дітьми, курс лекцій з виховання в сім*ї та гармонізації сімейних взаємин зміцнять родину, допоможуть дітям і батькам порозумітися.

     Отже, на нашу думку, провідним завданням у сучасному освітньому середовищі є розвиток духовно-моральних якостей дитини, як фактор у профілактиці негативних проявів поведінки, дезадаптації, зміцнення психічного і фізичного здоров*я дітей і підлітків, як майбутньої правосвідомої української нації.» (див. 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2. Індивідуальні особливості моєї роботи у педагогічній діяльності.

«Ти проростеш, як зернятко пшениці,

І будеш цінним, як жита колосок.

А доля буде світла й чиста,

Немов ковток з джерельної криниці,

Ім*я якій – Український народ!»

Інна Іванюк(див.1)

Індивідуальною особливістю своєї роботи вважаю насамперед своє педагогічне кредо:

«Моє покликання – любити дітей»

Я вважаю це надзвичайно важливим аспектом у роботі вчителя. Повага до кожної дитинки, врахування її особистих здібностей, талантів, індивідуальний підхід до кожного учня має бути найбільш значущою ланкою роботи у діяльності Справжнього Педагога. Бо ж найголовніше – це любов до людей і усвідомлення того, що кожна дитинка-зернинка  ­- це вже особистість і моє педагогічне завдання полягає у максимальному розкритті талантів і здібностей кожного учня, у вихованні справжнього право свідомого громадянина України.

      Важливими у різноманітних педагогічних ситуаціях для мене особисто є поради Василя Сухомлинського, а також різні психологічні підказки відомих людей, які подані і в науковому, і в художньому стилях. Однією з найпроникливіших порад  Василя Сухомлинського для мене є фраза: «Найбільший гріх учителя – зруйнувати віру дитини в себе» (див.4), де, як на мене, іноді треба вчителю різко зупинитись і категорично переосмислити свої дії по відношенню до учня.  Ще мене надихають вислови Бруно Ферреро, якими я часто ділюся з моїми учнями: «Кожен з нас має завдання і кожен з нас має щось, що лише він має зробити» або «Бути міцним означає ніколи не втрачати відваги перед труднощами» (див.5), а також багато інших чудових висловів, якими я зачитуюсь і навчаю захоплюватись ними діток.

 

 

 

Розділ 2:

Матеріали навчально-методичного комплексу у практичному застосуванні у моїй педагогічній діяльності.

      Щодо матеріалів навчально-методичного комплексу, за якими я працюю, усе відповідає встановленими державою нормам. За основу беру Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Мистецтво» та «Музичне мистецтво», затверджені  Міністерством освіти і науки України. Пріоритетними у педагогічній діяльності для мене є такі важливі документи, як: Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Методичні рекомендації щодо викладання предмету «Музичне мистецтво» та «Мистецтво», Посадова інструкція вчителя музичного мистецтва, Закон про атестацію педагогічних працівників, а також зміни і доповнення до нього, Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11 класів, Декларація прав дитини, Конвенція про права дитини, Закон України « Про загальну середню освіту», Закон України «Про освіту», Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа», Критерії оцінювання учнів у 5-11 класах і ін.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 3:

Конспект інтегрованого уроку музичного мистецтва у 5-А1 класі.

Урок 11

Тема: Народна музика

Тема уроку: ПІСНЯ ЖИВЕ СЕРЕД НАС

Мета уроку:

  • ознайомити учнів з особливостями українських народних побутових пісень, розглянути розмаїття народних побутових пісень;
  • навчитися використовувати здобуті в процесі навчання знання, навички і вміння;
  • ознайомитися з жанром варіації на прикладі творів композитора Л.ван Бетховена;
  • розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух засоби музичної виразності та впізнавати зміну основної теми у варіаціях, вміння надавати характеристику засобам виразності побутових пісень, порівнювати вокальні та інструментальні твори, що написані на основі народних;
  • розвивати музичні, творчі здібності, які визначають успіх музичної діяльності;
  • формувати творчі музичні компетентності учнів, а саме: формування культури почуттів, збагачення емоційно-естетичного досвіду, розвиток універсальних якостей творчої особистості; опанування вокально-хоровими вміннями та навичками, здатності керуватися набутими музичними знаннями у процесі самостійної діяльності та самоосвіти; формування здатності сприймати та інтерпретувати музичні твори, висловлювати особистісне ставлення до них, аргументуючи свої думки, судження, оцінки; формування уявлень про сутність, види та жанри музичного мистецтва, особливості його інтонаційно-образної мови, засвоєння основних музичних понять та відповідної термінології, пізнання навколишнього світу засобами музичного мистецтва; виховання ціннісних орієнтацій у сфері музики, музичних інтересів, смаків і потреб; розвиток загальних  і музичних здібностей, творчого потенціалу особистості; розуміння учнями зв*язків музики з іншими видами мистецтва з природним і культурним середовищем життєдіяльності людини;
  • виховувати інтерес до української народної пісні та класичних творів, що написані на основі народних пісень;
  • виховувати морально-естетичні почуття і переконання, хороші, правильні музичні смаки і запити;
  • виховувати право свідомих і патріотично спрямованих особистостей, майбутній цвіт української нації.

Зміст навчання:

Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань та формування опорних умінь і навичок та узагальнення набутих компетентностей), урок заглиблення в тему.

Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, колективна, групова, індивідуальна.

Технології навчання:

  • загально-педагогічні (когнітивно-пізнавальне, розвивальне, гуманістичне);
  • локально-педагогічні (індивідуальне, саморозвитку);
  • частково-педагогічні (проектне, креативне);
  • інформаційно-педагогічні ( мультимедійне, телекомунікаційне);
  • інноваційні ( інтерактивне, інформаційне, особистісно-зорієнтоване, продуктивне, діяльнісне, проектне, розвивальне, формування траєкторії розвитку, здоров*язбережувальне).

Форма уроку: нестандартний, комбінований (розповідь, бесіда, вистава, використання відео та ін.)

Методи навчання:

-традиційні словесні (розповідь, бесіда, міні-лекція, робота з посібниками);

-традиційні наочні (ілюстрація, демонстрація);

-традиційні практичні (спостереження, вправи);

-нестандартні словесні (ланцюжок, асоціації, митці та їх твори, ткст з помилками, вірю-не вірю);

-нестандартні наочні (знавці мистецтва);

-нестандартні практичні (музичне доміно, змагання, «знайди пару», роздавання карток-ноток за кожну правильну відповідь);

-нестандартні ігрові (рольова гра).

Засоби навчання: підручники, посібники, зошити, програвач, комп*ютер, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет Л.ван Бетховена, картини, роздатковий матеріал.

Основні поняття для засвоєння: побутові пісні та їхнє розмаїття, особливості виконання та тематика, варіації.

Твори, які вивчаються на уроці:

  • «Гей, шуми Великий Луже» (сл. П.Ребра, муз. Є.Пасічника) у виконанні гурту «Козаки з батьківщини»;
  • Укр.нар.пісня «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели (а капела) та народного оркестру;
  • Л. ван Бетховен.Варіації на тему «Їхав козак за Дунай». Обробка пісні для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі;
  • Укр.нар.пісня «Їхав козак за Дунай» - виконання;
  • «Гей, шуми Великий Луже» - розучування.

Перебіг уроку:

І. Вхід під музику укр.нар.пісні «Їхав козак за Дунай».

Організаційна частина.

Музичне привітання. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Актуалізація особистісного досвіду.

Вчитель: Згадаємо ж давайте у цю мить,

Що українці – це народ співучий  -

Ніщо не може нашу пісню зупинить,

Наповним піснею наш край квітучий!

(звучить пісня у виконанні вчителя:

«З тобою, пісне»

Все минає, неначе стирається,

сум і радість, й найкращі роки.

Тільки пісня в душі залишається

Й будить в серці забуті думки.

П-в:

Я з тобою, пісне, подолаю все.

Громовиця стихне й сум мій віднесе.

Розіллється сонце золотим струмком,

Зачарують серце мальви під вікном.

Вчитель:Я недарма сьогодні почала наш урок з цієї пісні – вона повністю розкриває тему уроку. Дійсно, пісня живе серед нас, вона супроводжує нас всюди, куди б ми не пішли.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

 

Отже, я вважаю, що інтеграція видів мистецтва, поєднання їх з важливими для сучасного свідомого громадянина правовими компетентностями, з медіаграмотністю  на уроках мистецтва, музичного мистецтва за допомогою нових інформаційних технологій та національно-патріотичного виховання успішно здійснюється на моїх уроках, а також у щоденній співпраці з учнями.

Показником цього є обізнаність дітей у різних галузях мистецтва, їх компетентність і зацікавлення моїми навчальними предметами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

  1. Іванюк І.В. «Заради гідності й свободи»/ упор.П.І.Козловський.- Тернопіль: ТзОВ «Терно-граф», 2016- 120 с., іл..;
  2. Іванюк І.В., Бицюра Л.О. «Незнання не звільняє…:методичний посібник.- Тернопіль:  ТОВ «Терно-граф», 2019 – 176 с., іл..;
  3. Саранчук Н.Р. : інтернет-посилання, матеріали на електронних носіях;
  4. Сухомлинський В. «Сто порад учителеві». –Київ: «Народна освіта», 1969, №5,6,9;
  5. Ферреро Б. 365 коротких історій для душі. - Львів: Свічадо, 2014.- 456 с.;
  6. http://2.school-info.te.ua/astrahanceva-marija-pavlivna
  7. http://2.school-info.te.ua/shkilni-svjata?page=5
  8. http://2.school-info.te.ua/shkilni-svjata?page=10
  9. http://2.school-info.te.ua/shkilni-svjata?page=11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1D:\фото\P80305-112346.jpgТиждень естетичних дисциплінD:\фото\2017-09-29 14.02.03.jpg

Додаток 2

Свято Матері:

 

D:\фото\P80419-182603.jpg

D:\фото\P80419-184902.jpg

 

Додаток 3

День ВишиванкиD:\фото\IMG_20180118_095720_78.jpgРіздвяне дійство у 6-А1 класD:\фото\P80117-165940.jpg

D:\фото\P80516-121457.jpg

 

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Інші матеріали
Додано
10 жовтня 2020
Переглядів
575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку