В даному документі навожу приклади завдань, які використовую при роботі над методичною проблемою: "Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках інформатики шляхом впровадження інноваційних технологій навчання"
Скажи мені,і я забуду;
Покажи мені, і я запам’ятаю;
Залучи мене, і я навчуся.
Китайська мудрість
Сьогодні серед професійно-технічних навчальних закладів одним з завдань є формування високопрофесійного спеціаліста, який володіє міцними знаннями й уміннями і здатний до постійного фахового розвитку. Професійна освіта особливо потребує нових методик розвитку діяльності учнів, що забезпечують ефективну підготовку спеціалістів до інноваційної діяльності. Процеси розвитку суспільства нерозривно пов’язані з активізацією людського фактора, розвитком пізнавальної активності людей у всіх сферах суспільної та виробничої діяльності.
Пізнавальна активність робить вплив на становлення особистості учня, на його відношення до самого себе, до інших людей, до виробництва. В той же час пізнавальна активність є основою для формування в учнів готовності до особистого самовизначення в подальшій професійній діяльності. Сформована пізнавальна активність є найважливішою умовою успішності навчання учнів, що характеризує відношення до змісту і процесу навчання, прагнення до ефективного оволодіння знаннями, уміннями, навичками, мобілізацію етично-вольових зусиль на досягнення навчально-пізнавальних цілей, формування умінь одержувати естетичну насолоду від їх досягнень.
Тому предмет "Інформатика і ІКТ" займає важливе місце, як в системі освіти, так і в розвитку сучасного суспільства в цілому. Цей предмет був введений в навчальні заклади 1985 року і також має деякі відмінності від інших загальноосвітніх дисциплін, тому представляється багато можливостей для діяльності вчителів. Дані особливості дозволяють по-новому проводити уроки, використовувати різноманітні методи, засоби, технології навчання, які, зокрема, сприяють формуванню пізнавальної активності учнів і, отже, виводять якість освіти на новий рівень.
Пізнавальна активність учнів знижується за умови одноманітної діяльності, особливо тоді, коли застосовуються методи на слухове сприймання матеріалу (бесіда, розповідь, опитування), використовується недоступна інформація, неправильно оцінюється діяльність учнів або емоційно перенасичений навчальний процес. Зміна видів діяльності сприяє виконанню вправ, пізнавальних дій, запобігає перевтомі, гіподинамії, урізноманітнює роботу, підтримує інтерес до неї. Широке й різнобічне використання наочних посібників дає змогу учням розв’язувати аналогічні завдання відповідно до особливостей чуттєвого сприймання навколишньої дійсності, до своїх емоційних реакцій.
Коли ми створюємо за допомогою елементів цікавості, що вводиться на різних етапах уроку, лекції, доповіді, увагу до теми, ми користуємося інтересом як засобом навчання. У цьому випадку ми використовуємо об'єктивно привабливі властивості предметів, явищ, подій, процесів (ефектний досвід, несподівані порівняння, парадоксальні явища, вражаюче слово). На більш високому рівні свого розвитку пізнавальний інтерес, будучи досить міцним, стійким, що займає домінуюче положення в колі інших мотивів, стає вже властивістю особистості, яке називають допитливістю. Тут вже інтерес виступає як результат навчання.
В своїй роботі намагаюся застосовувати інноваційні технології на всіх етапах уроку. Вважаю, чим цікавіше розпочнеться урок, тим результативнішим він буде. Саме тому вивчення нових тем розпочинаю ребусом, анаграмами, грою «Дешифрувальник», двійковими кодами.
(Алгоритм, бази даних, програма, презентації).
В училище приходять учні з невисоким рівнем знань. Тому досить часто для перевірки знань з теми використовую тести різного рівня складності.
2. Тест-послідовність дій:
2.Для зміни розмірів та орієнтації аркуша потрібно:
3.Щоб імпортувати графіку з програми Paint у Word:
Основні поняття |
|
Знаряддя |
|
Типи публікацій |
|
Колірна схема |
|
її зберігають наступним способом…
Модератор Координатор Тьютор Адміністратор
Веб-енциклопедія Вікіпедія
Дистанційна енциклопедія Гіперенциклопедія
Навчання без відриву від основної діяльності
Постійний он-лайн зв'язок слухача та керівника курсу
Використання форумів і чатів для обговорення питань курсу
Самостійний вибір модулів навчання
Програми-перекладачі Програми-архіватори
Освітні сайти Мультимедійні курси
Електронний підручник – це педагогічний програмний засіб, у якому надано значний за обсягом матеріал навчального курсу, присутні структура подання матеріалу, складові, системи керування, модулі самоконтролю.
1 Апаратний 2 Програмний 3 Мультимедійний 4 Гіпертекстовий
|
Педагогічні програмні засоби |
|
Опис |
11 |
Електронні посібники |
А |
Електронні навчальні видання літературно-художніх, історичних та інших друкованих, музичних творів, творів образотворчого чи кіномистецтва або іл. фрагментів |
22 |
Електронні (віртуальні) практикуми |
Б |
Електронні довідникові видання словників державних або іноземних мов, що містять засоби пошуку мовних одиниць і доповнені можливістю прослуховування фрагментів словника |
33 |
Електронні засоби контролю навчальних досягнень |
В |
Електронні довідкові видання основних відомостей з однієї чи кількох галузей знань і практичне діяльності, поданих у коротких статтях, доповненої аудіо - та відеоматеріалами, засобами пошуку і добору довідникових матеріалів |
44 |
Електронні атласи |
Г |
Електронні навчальні видання, які доповнюють підручники та містять навчальний матеріал з певного пре яхта, окремих розділів навчальної дисципліни, факультативного курсу або курсу за вибором, найчастіше представлені з використанням мультимедійних засобів |
55 |
Електронні словники |
д |
Електронні колекції зображень різних об'єктів (карти, креслення, рисунки та ін.) із засобами навігації та пошуку |
66 |
Електронні енциклопедії |
Е |
Електронні навчальні видання практичних завдань вправ |
77 |
Електронні хрестоматії |
Є |
Комп'ютерні програми, призначені для створення тестових завдань, проведення тестування та фіксування результатів |
1 ukr.k12.school А Електронний словник
2 ABBYY Lingvo Б Освітній сайт
3 Kirul&Mephdiy В Електронна енциклопедія
4 www.edu.com.ua Г Освітня телеконференція
Краще один раз побачити, ніж сім раз почути − це зрозуміло. Але ще важливіше − один раз зробити. Тоді, крім знань, з'являється вміння. Інформаційні технології вимагають частіше навичок і вмінь, ніж знань. Тому на уроках інформатики повинна мати пріоритет саме практична діяльність учнів. А як її можна активізувати? Щоб зацікавити учнів, намагаюся підібрати до практичних робіт нестандартні, творчі завдання, які активізують емоційно-вольові та інтелектуальні психологічні процеси, сприяють формуванню творчих можливостей учня. Творчі роботи включають в себе не тільки пошук своєрідних і кращих рішень пізнавальної задачі, але, як правило, бувають виражені в реально видимих результатах, які можна порівнювати з творчими результатами інших. Сила впливу творчих робіт учнів на пізнавальну активність полягає в їх цінності для розвитку особистості взагалі, оскільки і сам задум творчої роботи, і процес її виконання, і її результат – все вимагає від особистості максимального докладання зусиль. З творчих завдань можливі такі, як складання загадок і кросвордів, повідомлення та доповіді учнів, малюнки. Будь-яку творчу задачу, якою б привабливою зовні вона не здавалася учням, не можна вводити в навчання до тієї пори, поки у них немає необхідних умінь для її виконання. Потрібна і підготовка сприйняття самого завдання, і елемент навчання тому, як його виконати. Тільки при цих умовах творче завдання може стати стимулом формування справжньої пізнавальної активності.
Наприклад:
Розв’язати задачу.
Дано:
Буратіно протягом чотирьох тижнів з понеділка по п'ятницю включно продавав яблука по 75 копійок за штуку. Рекетир Базиліо віднімав у нього щотижнево 24 % яблук.
Завдання:
1. Підрахувати збитки Буратіно в гривнях і доларах та чистий прибуток.
2. За кількістю проданих по вівторках яблук побудувати діаграму.
3. Відсортувати за спаданням значення «Чистий прибуток».
4. Відфільтрувати дані, вивівши на екран понеділки, в які було продано більше 100 яблук.
Ім’я поля |
Тип даних |
№ |
Лічильник |
Назва фільму |
Текстовий |
Жанр |
Текстовий |
Тривалість |
Числовий |
Країна |
Текстовий |
Перед проведенням практичних робіт слід провести інструктаж з БЖД, який один раз в кожній групі я проводжу у вигляді «Шкідливих порад».
десь на вулиці почули,
то дограйте з другом в сніжки, по заметах покачайтесь,
встигнете на навчання.
миттю ви її вдягайте, може в класі дуже зимно,
а здоров’я – головне.
навіть руки після сніжок ще як слід і не обсохли,
але треба починати бій із ворогом запеклим,
ну тримайтесь, я вже близько,
всіх вас зараз порішу.
швидше її відключайте ,
підлітайте до сусіда,
забирайте в нього мишку,
він друкує якісь тексти,
вистачить клавіатури.
серед них є і директор,
встаньте рази три , не менше,
ви директора впізнали,
а повага до дорослих – це, звичайно, головне.
можна носом по екрану,
випромінення корисне – нежитю як не було.
але ви не поспішайте,
ще в запасі є перерва, хвилин 10,
може більше,
вороги чекать не будуть,
а уроки підождуть.
Але пізнавальний інтерес до навчального матеріалу не може підтримуватися весь час тільки яскравими практичними роботами. Далеко не все в навчальному матеріалі може бути для учнів цікаво. І тоді виступає не менш важливе джерело пізнавального інтересу − сам процес діяльності. Шлях до нього лежить, перш за все, через різноманітну самостійну роботу учнів, організовану відповідно до особистісного інтересу, для цього використовую інтерактивні вправи.
Вправа «Злови помилку»
Твердження |
Відповідь |
Презентації бувають трьох видів: слайдові, потокові та інтерактивні. |
|
Перша програма призначалась для підготовки чорно- білих прозорих плівок. |
|
Слайд є основним документом програми PowerPoint. |
|
Кожен слайд PowerPoint складається з трьох основних шарів. |
|
Ескіз шаблону можна застосовувати лише до одного окремого слайда. |
|
Колекція графічних елементів пакету Microsoft Office дозволяє додавати до слайда презентації не тільки малюнки та інші зображення, а також звуки та відеофрагменти. |
|
Після вставки на слайд презентації графічного елемента його параметри вже не можна змінити. |
|
Намалювати зображення квадрата на слайді неможливо, оскільки панель інструментів малювання не містить кнопки «Квадрат». |
|
Інструмент «Напис» дозволяє вводити текст як, безпосередньо на слайді, так і на будь-яку створену фігуру, за виключенням таких фігур, як лінії та стрілки. |
|
Модуль Smart Art призначено для створення та редагування діаграм на слайдах презентації PowerPoint. |
|
Як правило, в кольоровій гамі презентації використовується 2-3 кольори. |
|
Чим менше відрізняється текст від тла, тим краще він читається |
|
Вправа «Закінчи ланцюжок»
Вправа «Розшифруй прислів’я»
1) 1010 |
2), 4), 5), 11), 25) 10010 |
3), 19), 22) 1 |
6), 13) 100001 |
7), 18) 10000 |
8) 100000 |
9) 110 |
10), 17), 24) 1011 |
12), 26) 1100 |
14), 15) 1111 |
16) 10101 |
20) 10100 |
21) 10111 |
23) 11101 |
Вправа «Вгадай слова»
Кожне з поданих висловлювань складається з літер двох слів, розшифруйте слова
Вправа «Броунівський рух» (робота в малих групах)
Для проведення вправи учні отримують картки: 7 учнів – жовті, інші 7 – блакитні з таким самим текстом. Учитель пропонує учням прочитати інформацію, написану на картці, потім запитує, чи розуміють учні прочитане. Він пропонує учням з жовтими картками ходити по класу і ознайомлювати зі своєю інформацією учнів з блакитними картками(не спілкуватись з учнем, який має такий самий номер картки) і, навпаки, учні з блакитними картками ознайомлюють зі своєю інформацією учнів з жовтими. Учень може одночасно говорити тільки з однією особою.
Після закінчення вправи всі учні збираються в коло, вчитель пропонує відповісти учням на наступні питання :
Вправа «Бліц-диспут»
Учні сідають у коло та отримують по одній картці з хибним або істинним твердженням. Вони почергово звертаються до свого сусіда праворуч (наприклад: «Прошу бути моїм опонентом Сергія»)та оголошують своє твердження з картки. Опонент повинен висловитися з приводу істинності твердження: «Так, дійсно … » або «Ні, це неправильно». Свою думку опонент висловлює за методом ПРЕС: «Я вважаю, що … », «Тому що … », «Отже, я вважаю … »
Картка 1
Прошу бути моїм опонентом ___________________.
Я стверджую, що оскільки алгоритм – це чітка послідовність інструкцій, що приводить до шуканого результату, то його може виконати будь-який виконавець.
Вправа «Вилучи зайве»
Вправа «Портретна галерея»
На слайді учням демонструються портрети відомих жінок, які внесли суттєвий вклад в розвиток інформатики як науки, учням в цей час читається їх біографія. Учні повинні встановити відповідність між біографією та портретом.
Вправа «Логікон»
Учням слід встановити логічні зв’язки додатків пакету MS Office.
Вправа «З чим я йду?»
Зі слів та виразів наведених нижче обрати ті, які стосуються теми уроку та ті, які не стосуються.
Словесна форма, голосова форма, термінатор, робокоп, слідування, переслідування, розгалуження, розгортання, цикл з передумовою, цикл з надумовою, псевдокод, паралельний алгоритм.
Вправа «Склади сенкан»
Комп’ютер.
Сучасний, чотири ядерний,
Малює, друкує, навчає.
Підключений до швидкісного Інтернету.
Мрія!
Вправа «Інформатична пошта»
Вправа «Асоціативний кущ»
Великою популярністю серед учнів користуються кросворди, причому, учні однаково люблять, як розгадувати їх, так і самостійно складати.
1. Арифметичний кросворд
По горизонталі:
2. БАЛ-А+ОК
4. СІК-І+А+НЕРВ-В
7. ХОББІ-ХОБ+Т
9. КОДИ-КО+С+К
10. МИЛО-ЛО+ШАР-Р
11. ПАМ’ЯТ КА-КА+Ь
12. МИС-МИ+ХЕМ+А
13. ШИК-К+Н+А
15. КЛАВДІЯ-ДІЯ+ІА+ТУР+А
16. МОДА-А+ЕМ
По вертикалі:
1. МОДА-А+УЛЬ
3. КІТ-ІТ+ОД
5. КОМА-А+П’Ю+ТЕР
6. МЕЧ-М-Ч+ОМ
8. ТЕРМОС-ОС+ІНА+Л
11. ПЛАН-Н+ТА
13. ШУТКА-УТКА+УМ
14. ПІК-І
2. Угорський кросворд.
Знайдіть в таблиці назви інструментів. Запишіть назви тих інструментів,які не вказані в таблиці.
Л |
Л |
І |
В |
М |
А |
С |
Н |
Т |
Л |
І |
А |
О |
В |
Е |
Ц |
Ь |
Ш |
И |
У |
Е |
П |
С |
Т |
И |
К |
Б |
А |
Т |
К |
К |
К |
С |
П |
Е |
Д |
Л |
І |
Н |
І |
Я |
О |
И |
Т |
К |
Н |
І |
Л |
Е |
Н |
Н |
Я |
Т |
Н |
Е |
Р |
З |
Е |
Л |
Ь |
Б |
А |
Г |
А |
Т |
К |
И |
В |
А |
П |
Р |
Я |
М |
О |
К |
У |
С |
Р |
О |
З |
П |
И |
Л |
Ю |
В |
А |
Ч |
Т |
По вертикалі:
9. Зрозуміле і точне розпорядження виконавцю виконати послідовність дій, направлених на досягнення визначеної мети.
По горизонталі:
1. Якою фігурою в блок-схемі позначають початок або кінець алгоритму?
2. Якою фігурою в блок-схемі позначають введення вхідних даних та виведення результатів?
3. Один із способів задання алгоритмів.
4. Якою фігурою в блок-схемі позначають перевірку виконання деякої умови?
5. Властивість алгоритму, завдяки якій завжди існує можливість його розбиття на окремі елементарні дії.
6. Якою фігурою в блок-схемі позначають дію або процес?
7. Властивість алгоритму, завдяки якій завжди існує можливість його застосування для вирішення цілого класу задач?
8. Властивість алгоритму, при якій вказівки алгоритму повинні бути зрозумілими виконавцю.
При закріпленні вивченого матеріалу пропоную учням розгадати ребуси.
Перевірка знань, вмінь та навичок учнів є важливим процесом навчання та виховання учнів, нею визначається результативність та ефективність навчання. За допомогою інформатичних диктантів розв’язуються наступні дидактичні задачі: діагностування знань учнів, попередження виникнення пробілів у знаннях, корекція процесу навчання, перевірка досягнень кінцевого результату.
Приклади:
Логічно-ланцюжковий диктант
За запропонованим прикладом скласти логічний ланцюжок:
Фразеологічний диктант
Для застосування набутих знань доцільно використовувати метод навчальних проектів, який передбачає постановку задачі, побудову інформаційної моделі, коректне введення, опрацювання та інтерпретацію отриманих результатів. Адже одна справа − виконати узагальнення даних конкретного прикладу, а зовсім інша − самостійно правильно поставити задачу, визначити й оптимізувати методи її розв'язування.
Учитель при цьому виступає не лише у ролі провідника знань, але і як організатор навчально-пізнавальної діяльності учнів, постановник задач, системний інтегратор.
Для організації ефективної роботи над проектом учителю доцільно:
Основні етапи роботи над проектом:
Навчальні проекти передбачають як індивідуальну, так і колективну форми роботи, а їх розробка − безпосередню практичну значущість (шукані та відомі дані мають бути реальними, запозиченими з життєвих ситуацій).
Під час виконання проекту його учасники постійно вступають у взаємодію:
Так, тематичне оцінювання з теми «Комп’ютерні презентації» доцільно проводити у формі представлення й захисту проектів самостійно створених презентацій, наприклад «Моя майбутня професія», «Заклад, в якому я навчаюсь».
Перед початком роботи над проектами слід провести установче заняття, де вчитель та учні, які мають досвід проектної діяльності, ознайомлять аудиторію з метою та змістом роботи над проектами, запропонують зразки проектів, зорієнтують учнів щодо можливих тем. На цьому ж занятті визначається термін виконання та захисту проектів, а також графік консультацій.
Розглянемо в рамках проекту «Комп’ютерні віруси» колективну задачу, що має зв'язок з сучасністю, вимагає обробки додаткової літератури.
Мета проекту:
ЕТАПИ РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ. ПОСТАНОВКА ЗАДАЧІ
Робота над проектом починається з виділення підзадач, кожна з яких є доступною для учнів і може бути реалізована окремо. Для даного проекту пропонуються такі підзадачі:
6. Кримінальна відповідальність.
АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ, ВИСНОВКИ, ЗВІТ
Захист даного проекту можна проводити у формі ділової гри, де кожна група «відстоює» власні думки, а в якості аргументів виступають створені презентації. Важливо, що даний проект націлений на відпрацювання технології колективної роботи.
Використання методу проектів доповнює традиційні лекційно-практичні заняття з інформатики.
Принципово, що завдання проектів моделюють процеси з реального життя і реалізують міжпредметні зв'язки, які функціонують у навчанні як фактор комплексного впливу на особистість, на її пізнавальні та моральні якості, як фактор її всебічного розвитку.
Реалізація міжпредметних зв'язків сприяє формуванню системи наукових знань, узагальнених пізнавальних умінь, широких пізнавальних інтересів, світогляду учнів.
Досвід використання проектного методу довів, що він може бути використаний у поєднанні з традиційним при вивченні більшості тем шкільного курсу інформатики, що дозволяє:
Пізнавальна спрямованість учня носить вибірковий характер. Якщо питання, предмети, явища здаються йому важливими, тоді він їх вивчає. В протилежному випадку зацікавленість учня буде носити випадковий, поверхневий характер. Отже, працюючи над даною проблемою, я дійшла висновку: щоб розвинути пізнавальну активність на уроках інформатики, необхідно:
Показники інтересу учня:
Форми проведення:
3. Використовувати різноманітні форми проведення уроку (організація змагань на уроках, уроки-конференції, уроки-лекції, уроки, які проводить підготовлений учень, дидактичні ігри,… ).
4. Використовувати зацікавленість із проблемною ситуацією.
5. Підбирати задачі, використовувати різноманітні сюрпризи і парадокси, особливо ті, які відображають життєву ситуацію.
6. Складати і використовувати тематичні кросворди, ребуси на уроках систематизації та узагальнення знань.
Використання системного підходу до навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках інформатики із застосуванням нових інформаційних технологій навчання та методу проектів сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, їх розумових здібностей, спонукає до самостійної творчої роботи, самоосвіти та самовдосконалення.