"Опорно - рухова система"

Про матеріал
Тема, яка дає змогу сформувати в учнів знання: - про основні функції опорно - рухової системи; - про особливості будови кісток, що забезпечують виконання їхніх функцій; ознайомити з властивостями кістки як живого органу, що здатний рости і змінюватись; - розкрити характерні ознаки будови кісткової та хрящової тканини; продовжити формування практичних умінь і навичок при виконанні лабораторної роботи; розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час, встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами; розвивати інформаційні компетенції, вміння аналізувати і синтезувати отримані знання. виховувати матеріалістичне світобачення, кращі моральні якості, цілеспрямованість та організованість в праці, бажання вести здоровий спосіб життя
Перегляд файлу

1

 

                                            Тема 2. Опора і рух.

Урок 10. Будова і функції опорно - рухової системи .

Кісткова та хрящова тканини. Будова та ріст кісток.

Лабораторна робота № 1. Мікроскопічна будова

кісткової та хрящової  тканин.

Епіграф уроку: " Життя потребує руху"

Арістотель

Кісткова система людини влаштована так ,

що за найменшої легкості ,

вона має найбільшу міцність

П. Лесгафт

Мета: сформувати в учнів знання:

  •    про основні функції опорно - рухової системи;
  •    про особливості будови кісток, що забезпечують виконання їхніх функцій; ознайомити з властивостями кістки як живого органу, що здатний рости і змінюватись;
  •    розкрити характерні ознаки будови кісткової та хрящової тканини; продовжити формування практичних умінь і навичок при виконанні лабораторної роботи;

розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час, встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами; розвивати інформаційні компетенції, вміння аналізувати і синтезувати отримані знання.

виховувати матеріалістичне світобачення, кращі моральні якості,  цілеспрямованість та організованість в праці, бажання вести здоровий спосіб життя

Завдання уроку:

  •     використовуючи навчальну комп’ютерну програму, організувати самостійне вивчення матеріалу теми, поточний самооціночний контроль знань;
  •     закріпити отримані знання шляхом перегляду відеофрагменту;
  •     поглибити знання та вміння учнів під час роботи з додатковою інформацією, забезпечити взаємодопомогу у дослідженні учнями опорно – рухового апарату та проведенні підсумкового контролю знань ( тестування);
  •     закріпити звання, вміння і навички шляхом виконання лабораторної роботи.

Тип уроку: засвоєння нових знань (за особистісно-зорієнтованими технологіями).

 

Форма уроку: урок з комп’ютерною підтримкою.

Основні поняття і терміни:  опорно - рухова система , кісткова тканина, остеон, остеоцит, хрящова тканина, хондроцит; остеоцити, колагенові волокна, колаген (осеїн), гіаліновий хрящ, волокнистий хрящ, охрястя, органічні та неорганічні речовини, компактна речовина, губчаста речовина, червоний кістковий мозок, жовтий кістковий мозок, трубчас­ті, короткі, плескаті кістки, окістя.

Обладнання: комплект таблиць "Опорно - рухова система людини", «Будова кістки»,     «Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканин»; муляжі скелету та торса людини; розпили кісток, декальцинована та випалена кістки, мікропрепарати, мікроскопи, роздатковий матеріал, мультимедійна дошка, комп’ютер.

  

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Продзвенів дзвінок для Вас,

Всі зайшли спокійно в клас,

Стали всі до парт красиво,

Привіталися щасливо

Тихо сіли! Спинки прямо!

… Починаєм наш урок.

 

* Виявлення готовності учнів до уроку.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

І. Вправа «Знайди зайве»

 

Учням пропонується набір термінів, необхідно виключити зайвий

1. кров, серце, нирки, гемоглобін, судини

2. зелені залози, основи вусиків, павук, сечовий міхурець.

3. птахи, тазові нирки, сечівник, кишечник, сечовий міхур.

4. зябра, стрічкоподібні нирки, риби, сечовий міхур.

5. нирки, легені, сечоводи, клоака.

6. серце, медуза, два кола кровообігу, артеріальна

 

*Мозковий штурм

 

- Пригадайте в яких тварин уперше з'являється внутрішній скелет і які його функції?

- Із чого почати , щоб стати сильним, красивим, розумним і здоровим?

Робота з епіграфом уроку: " Життя потребує руху" (Арістотель)

«Кісткова система людини влаштована так, що за найменшої легкості , вона має найбільшу міцність (П. Лесгафт). Прочитайте висловлювання, які асоціації у Вас виникли?

 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Інтрига теми)

 

Учитель. Перегляньте відео (перехід з одного стану в інший). Яку форму живого зображено? (Рух баскетболіста, волейболіста, лижник, фігуристи…)

Учитель. Що ви бачите на слайді? Це ж зображення є у підручнику сторінка 30. (Додаток 1. Слайд)

Учні. Скульптура Дискобола.

Учитель. (Цікава інформація) Так, це скульптура «Дискобо́л»  — одна з найбільш прославлених статуй античності, роботи скульптора Мирона. Можливо хтось із вас щось знає про скульптора? 

Учень. Він всесвітньо відомий давньогрецький скульптор, який створив свої шедеври в Афінах в другій половині У століття до н.е.  Його роботи виділяються глибоким розумінням анатомії людини, але при цьому були відсутні емоції на обличчі скульптур. Майстер створював статуї богів, тварин і героїв. Він здатний був передати самі складні рухи тіла, моменти в яких тіло змінюється. 

       Учитель. «Дискобол» є першою класичною скульптурою, що зображує людину у русі. Переможець змагань із метання диска зображений у момент розмаху перед киданням.  Нахилившись вперед оголений юнак, в правій руці стискає диск. Рука з диском відведена назад і готова в цю ж саму хвилину здійснити кидок. Вся статуя пронизана рухом, який затамований  за одну секунду до кидання. Цей рух прослідковується в кожній частині тіла. Завдяки тому, що юнак правою ногою опирається на землю можна побачити напружені м’язи його ніг і рук.  

Тіло атлета представлено у повороті, що було надзвичайно складним та водночас сміливим прийомом. Ім'я атлета, зображеного у скульптурі, не збереглось. Не зберігся й оригінал «Дискобола» - він був загублений у Середні віки.

Скульптура «Дискобол» прийнята як символ сучасного олімпійського руху, що підкреслює зв'язок із традиціями античного спорту.

Мирон – один із перших скульпторів, який зміг передати ефект руху, тим самим оживити статую, в цьому і було новаторство давньогрецького скульптора. В позі «Дискобола» явно прослідковується декілька основних рухів. Це – розмах, секундна зупинка перед метанням диска і натяк на сам кидок. Така поза є однією із тих поз, яку займає атлет перед киданням диска.  

Таке сприйняття і передача руху в статуї Мирона була досягнута за рахунок єднання простих  жестів, які легко сприймаються і здатні передавати певні моменти фігури під час руху. Скульптура «Дискобол» скриває напругу, яка зовні утримується замкнутими пружними лініями, які окреслюють силует і стримані форми. Завдяки цій скульптурі майстер показав здатність людини до активних дій.

Учитель. Як ви думаєте, з чим ми можемо зв’язати цю фігуру в біології? Що вона символізує?

Учні. Рух.

  1. Учитель. На яких уроках ви зустрічалися з поняттям «рух»?

Учні. На уроках фізики, хімії, біології, фізичній культурі, алгебрі, геометрії, інформатиці.

Учитель. Як ви думаєте, що таке рух?

Учень 1. Перехід від одного стану розвитку в другий стан розвитку – це рух.

      Учень 2.   Зміна положення тіла чи його частини.

Учень 3. Внутрішній стан, викликаний яким – не будь почуттям, хвилюванням, це – рух.

 Учень 5. Рух — це засіб існування матерії, тобто матерія існує тільки як така, що рухається.

       Учень 6. Поняття «рух» означає будь - які взаємодії та зміни стану об’єктів, що відбуваються у процесі цих взаємодій.

       Учень 7. Рух — це зміна взагалі. 

       Учень 8. Вид руху — характер змін, що відбуваються з предметами у межах притаманної їй властивості, або зміна і перехід на інший системний рівень організації матерії.

       Учитель. Які види руху вам відомі?

       Учень 1. Рух – активний. Пасивний.

       Учень 2. За активного руху організми переміщуються з одного місця в інше за допомогою органів пересування. У багатоклітинних організмів формується опорно - рухова система, що складається з м’язів і кістяка. В одноклітинних організмів, у тому числі й бактерій, є спеціальні джгутики. Активний рух властивий переважній більшості тварин (серед них є й прикріплені форми: корали, молюски).

       За пасивного руху організми переносить течія води (планктон), вітер; у рослин окремі органи (пагони, листя) протягом дня змінюють положення в просторі.

       Учень 3. Різні тварини при ходьбі чи бігу опираються на землю різними частинами стопи. Люди і ведмеді опираються на всю стопу, тобто є стопоходячими; це тип пересування, пристосування до відносно повільної ходьби. Щоб збільшити ефективну довжину кінцівок і цим підвищити швидкість бігу, наприклад собаки, коти, пристосувалися  до пересування на пальцях, тобто стали пальцеходячими. У копитних тварин швидкість бігу  ще більша за рахунок видовження кісток ніг і підняття кісточок і зап’ястка ще вище над землею, так що тварина бігає на кінчиках одного чи двох пальців кожної кінцівки. Такі тварини належать до копитних.

Учитель. Є ще одна класифікація видів руху. (Подальша розповідь вчителя базується на таблиці. Слайд 2). Рух   має досить широку сферу поширення.

Учитель. Назвіть форми руху і заповніть  схему. (Слайд 3)

Учні заповнюють схему.

Учитель. Рух не виключає моментів спокою. Спокій — такий рух, коли у тій чи іншій системі відліку він не спостерігається.

Усі рухи людини зумовлюються впливами зовнішнього середовища або процесами, що відбуваються в організмі.

2. Які ви знаєте способи переміщення тварин у водному, наземному, повітряному та ґрунтовому середовищі? Наведіть приклади мешканців різних середовищ і вкажіть їхній спосіб пересування.

• У наземному середовищі способами пересування є ходіння (кіт, корова), стрибання (коник-стрибунець, жаба, горобець), лазіння (мавпа, панду, білка), біг (кінь, собака). 

 У водному середовищі пересування — це плавання (риби, качки, крокодили) та повзання або ходіння по дну (ракоподібні, кріль), реактивний рух (головоногі молюски, медузи). 

 У ґрунтовому середовищі тварини пересуваються завдяки різним способам риття (кріт, черв'яга – земноводна тварина , дощовий черв'як). 

 У повітряному середовищі способами переміщення є планеруючий (змії, птахи) і активний політ (птахи, комахи).

Учитель. Розгляньте таблицю 2 і порівняйте способи руху, зробіть висновки.

 Учень. Значення рухів  у житті живих організмів, особливо у житті людини важко переоцінити: за допомогою різноманітних і складних рухів людина здійснює трудову діяльність, спілкується з іншими людьми (мова, письмо), займається спортом, створює твори мистецтва і т. д.

Учитель. Що таке опора? Які види опори?

Учень 1. Види опори – гідроскелет, черепашка, зовнішній (екзоскелет) і внутрішній скелети (ендоскелет).  

Учень 2. Зовнішній скелет складається з органічних і неорганічних речовин, але найчастіше є комбінованим: основа може бути з органічної речовини, яка надає скелету еластичності, а мінеральні включення або шари надають скелету жорсткості і міцності. 

Учень 3. Я пропоную пригадати і заповнити таблицю «Характеристики опори», зробіть висновки. Додаток 4

Учитель. Пригадайте, які недоліки зовнішнього та внутрішнього скелетів?

Учень 4. Недоліки зовнішнього скелета : 

- не росте разом із твариною (за виключенням молюсків), тому під час росту така тварина кілька разів линяє (скидає зовнішній скелет), тоді стає беззахисною і легкою здобиччю для хижаків. 

- обмежує розмір тварин (навіть легкий зовнішній скелет має певну вагу, а його розміри, не можуть бути меншими, ніж розмір тіла тварини). Тому переважна більшість наземних тварин із зовнішнім скелетом — дрібні або навіть мікроскопічні, бо на суходолі його вага не компенсується виштовхувальною силою води. 

Учитель. Що ви можете пригадати про внутрішній скелет?

Учень 5.  Внутрішній скелет складається з хрящової і кісткової сполучних тканин. У всіх хордових тварин внутрішній скелет. Скелет хребетних тварин складається з таких частин: осьовий скелет, скелет кінцівок і череп.

Учень 6. Переваги внутрішнього скелета:

- росте разом із твариною, а його розміри і вага можуть бути значно меншими, ніж розміри і вага інших органів; 

- тварини можуть мати великий розмір. 

Учитель. Як на вашу думку буде звучати тема нашого уроку, з якою системою організму людини ми будемо знайомитись.

Учні. Рух. Опорно – руховою.

Учитель. Що б ви хотіли дізнатися на уроці?

Учні. Будову і функції опорно – рухової системи.

      Учитель. Тема уроку: Будова і функції опорно – рухової системи. Кісткова і хрящова тканини. Розвиток і ріст кісток.

Прийом «Відстрочена відгадка»

Відомо, що велика гомілкова кістка людини, маючи масу 0,5 кг, витримує у вертикальному положенні навантаження 1500 кг.

Ейфелева вежа була створена за аналогією будови стегнової кістки.

Які функції виконують кістки в організмі людини?

Чому їх міцність поступається лише високоякісній сталі?

Але, незважаючи на велику міцність, кістка все-таки може поламатися.

Чому так буває?

Чому в малих дітей кістки гнучкі, а у літніх людей – крихкі?
Чому  в разі захворювання крові роблять пересадку кісткового мозку?

На  ці та інші «чому» ми зможемо відповісти в кінці уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Перегляд відеозапису виступу відомих гімнасток. Учитель звертає увагу учнів на пластику їхніх рухів, гнучкість тіла, грацію.

     *Проблемне запитання

- Що допомагає гімнасткам бути такими гнучкими? Яка із систем органів людини бере у цьому найбільшу участь?

  Учні. Скелет, мязи.

Учитель. Які органи утворюють опорно - рухову систему ? (Розповідь з елементами бесіди, складання опорної схеми)

Учень 7.    Однією з найважливіших властивостей живого організму є пересування в просторі. Цю функцію у ссавців (і людини) виконує опорно-руховий апарат, що складається з двох частин: пасивної й активної. До першої відносяться кістки, що з'єднуються між со­бою різним чином, до другої — м'язи.        Кістки скелета є важелями, що приводяться в рух м'язами. У результаті цього частини тіла змінюють положення по відношенню один до одного і пересувають тіло в просторі. До кісток прикріпляються зв'язки, м'язи, сухожилля, фасції.

У нормальних умовах скорочення м’язів викликається нервовими імпульсами, які виникають в рецепторах під впливом дії подразника і по нервових шляхах передаються до м’язів.

 І.М.Сєченов довів, що причинообумовленими є не тільки мимовільні (рефлекторні) рухи, але й рухи довільні, свідомі.

Таким чином, у здійсненні рухової функції, крім кісток і м’язів, важливу роль відіграє нервова система. ( Додаток 5 «Компоненти опорно – рухової системи»)

Учитель. Які  функції опорно - рухової системи ?

Учні 1. Захисна функція. Кістки скелету захищають внутрішні органи від механічних пошкоджень (кістки черепа, хребта, грудної клітки, таза).

        2.Рухова функція, переміщення тіла в просторі. Виконують кістки кінцівок та хребта.

3.Опорна. Підтримування тіла в певному вертикальному положенні (кістки хребта, кістки кінцівок)

4.Кровотворна – за рахунок червоного кісткового мозку (головки трубчастих кісток ребра, хребці, кістки тазу).

5.Кістки –депо для мінеральних солей і мікроелементів (Fe, Ca, P).

6.М’язи – депо глікогену.

7.Метаболічна (обмінні процеси).

8. Гравітаційна (людини існує в умовах земного тяжіння, тому кожний рух пов’язаний із подоланням сили тяжіння).

      Скелет будь-якої людини складається більш ніж з 200 кісток.

Цікава інформація. Повідомлення учнів.

        Скільки кісток у скелеті людини по відділам ?

Щодо парних кісток розбіжностей в думках щодо їхньої кількості немає. Значить, «кісточка розбрату» знаходиться серед непарних.  І дійсно, хребетний стовп, за різними джерелами, складається з 33 або 34 хребця. 

        З приводу верхніх відділів хребта розбіжностей не виникає, а от в куприковому відділі хребта вказують то чотири, чи то п'ять хребців у залежності від ступеня розвитку нашого «хвоста» та наявності в ньому рудиментного п'ятого хребця. Можна припустити, що 206 - це те ж саме, що 207 «з хвостиком». Але перерахування всіх кісток скелета реально дає число 211 (без хвостика) або 212 (з хвостиком). 

Відразу слід зазначити, що шість кісточок (три пари) кісток середнього вуха, не сполучені зі скелетом, в розрахунках не беруть участь, а хребет розглядається з 34 хребців.

Скелет прийнято поділяти на осьовий та додатковий відділи. Кістки голови, обличчя, шиї і тулуба (череп, хребетний стовп, грудина і ребра) відносяться до осьового відділу, а кістки плечового і тазового поясів і кінцівок відносяться до додаткових відділам. 

Отже, застосовуємо два способи перерахунку кісток: підсумовуємо парні (172) і непарні кістки (40) і отримуємо в підсумку 212; підсумовуємо кістки осьового скелета (80) і кістки кінцівок (10+54+68) і отримуємо в підсумку 212.  Якщо з отриманої суми 212 (з хвостиком) відняти 207 (з хвостиком), то отримуємо 5 зайвих хребців. Саме 5 крижових кісток зростається разом і зазвичай фігурує в підрахунках як єдина кістка.

Здавалося б, все сходиться, але допитливі уми вже помітили підступ. І правильно.  Адже, віднімаючи 207 кісток, які крижі увійшов як єдина кістка, ми відняли і її, хоча в наш число вона не входила! Отже, до нашого результату треба додати одну кісточку. 

Доведеться застосувати третій спосіб - спосіб прямого перерахунку кісточок кожного відділу, підвідділу хребта з їх подальшим підсумовуванням. 
Для підрахунку кісток третім способом наведемо повне будова скелета людини. 

     Різноманітність кісток, їх види. (Розповідь учителя з демонстрацією таблиці та скелета людини, записи в учнівських зошитах та складання опорної схеми).

 Хімічний склад кісток. (Розповідь учителя з демонстрацією таблиці та складання опорної схеми).  Кістка – це живий орган, який виконує в організмі певні функції і має свою будову. Клітини кісткової тканини (остеоцити) мають численні тонкі відростки за допомогою яких вони з’єднуються між собою міжклітинна речовина кісткової тканини утворена пластинками із щільної дуже твердої речовини. Розташування пластинок нагадує сітку. Така будова надає їм міцності.   До складу кісткової тканини входять:  30% органічних речовин; 60% неорганічних речовин;  10% вода.  Основою органічних речовин кістки є волокнистий білок – колаген. Із мінеральних речовин у кістках найбільше солей кальцію і фосфору. Крім них до складу кістки входять магній, алюміній, фтор, свинець, стронцій, уран, кобальт, залізо та інші елементи.

Значення елементів можна з’ясувати на таких наступних дослідах.

І. Якщо прожарити кістку, вона втрачає всі органічні речовини. При цьому вона зберігає свою форму, але якщо доторкнутися до такої кістки, то вона одразу ж розсипається.

ІІ. Якщо кістку опустити в концентровану соляну кислоту, то вона через деякий час стане м’якою, легко гнеться – відбувається декальцинація кістки. Неорганічні сполуки, які зумовили її твердість розчиняються. Отже, органічні речовини надають кісткам гнучкості й пружності, а неорганічні – твердості й міцності. У дітей переважають органічні речовини. Тому скелет у них гнучкий, еластичний. При тривалих фізичних навантаженнях, неправильних положеннях тіла кістки скелета, особливо хребта, викривляються.

Склад кістки

Склад

Властивості

Міцність

Органічні речовини (30%) — колаген і по­лісахариди

Гнучкість, пружність

Неорганічні речовини (60%) — (Са — 99%); (Р — 87%); (Mg — 50%); 30 мікроелементів

Твердість

 Будь - яка кістка організму людини складається з кісткових пластинок, перекладин і балок. Різниця лише в тому, наскільки компактно ці елементи розташовані. На розрізі трубчастої кістки видно, що зовні кісткове речовина щільне, а всередині більш пухке. У губчастій речовині поперечини розташовані так, що утворюють між собою осередки. Якщо кісткові елементи щільно розташовані один до одного у вигляді концентричних кіл, то всередині утворюються порожнини, в яких розташовані судини і нерви. Компактна речовина локалізується зовні і робить кістку міцною, в той час як губчасте, завдяки своїй структурі, зменшує масу кістки. Співвідношення їх може бути різним і залежить від виконуваної функції, форми і розташування в організмі.

Хрящі виконують такі функції:

  • Покривають сполучні поверхні кістки, роблячи їх більш стійкими до зносу.
  • Здійснюють амортизацію і передачу руху на стиск, і розширення суглобів і міжхребцевих дисків.
  • Формують повітроносні шляхи і зовнішнє вухо.
  • До них кріпляться сухожилля, м'язи і зв'язки.

Чи міцні наші кістки?  Кістка витримує великі навантаження на сти­снення і на злам. Цікаво, що на початку ХХ століття на одній уральській каменоломні стався нещасний випадок: гранітна брила вагою близько півтонни придушила робітникові ногу. Лікар, якому розповіли про пригоду, був певний, що кістки роздроблені на маленькі частини, і заздалегідь наказав приготувати все необхідне, щоб відтяти ногу. Проте, на своє здивування, він виявив, що у потерпілого всі кістки цілі, хоча брила всією своєю вагою натиснула на великогомілкову кістку – одну із двох кісток гомілки.  Таке благополучне закінчення цього нещасного випадку пояснюється надзвичайною міцністю кісток. 

       Відомо, що деякі важкоатлети підіймають вантаж, що дорівнює вазі автомобіля. Цей тягар витримують кістки скелета. Стегнова кістка, поставлена вертикально, може витримати тиск тягара в півтори тони; великогомілкова кістка витримує ще більший тиск – до 1600 – 1800кг, але мало хто знає, що вага самого скелета становить усього 8-9 кг.

 Як пояснити таку високу міцність скелета?

Це завдяки будові кісток, що відповідає виконуваним функціям і принципу будівельної механіки - за найменшої витрати матеріалу і великої легкості забезпечує максимальну міцність споруди.

Усі чули про Ейфелеву вежу в Парижі, Останкінську в Москві, але мало хто знає, що розміщення мережних перекладин відповідає будові губчастої речовини голівок кісток. Інженер Ж.Ейфель наче реконструював стегнові кістки. Він користувався тими самими законами конструкції, які забезпечують легкість і міцність кісток. Ейфель розташував будівельні балки, як кісткові пластинки в губчастій речовині, що відповідають напрямку дії сил стискування, розтягування і скручування.

 Отже, кістка - це живий орган, що являє собою динамічну реактивну систему , будова якої відповідає принципам будівельної механіки. Вивчає принципи будови живих організмів і можливості використання їх у техніці наука біоніка.

Робота з інформацією по групах.

Інформація до опрацювання:

Група 1. Прочитайте інформацію опишіть будову трубчастої кістки.

 Розріз­няють компактну (щільну) і губчасту кісткову речовину. Компактна речовина утворена щільно прилеглими кістковими пластинками, які формують складно організовані циліндрові структури. Губчаста речовина складається з щаблин (балок), утворених міжклітинною речовиною і розташованих дугоподібно, відповідно напрямам, за якими кістка випробовує тиск сили тя­гаря і розтягування м'язами, що прикріпляються до неї. Цилінд­рова будова щільної речовини і складна система щаблини губчас­тої речовини кістки робить її міцною і пружною. У трубчастих кістках підвищенню їх міцності служать і відмінності в структурі по напряму від центру до кінців. Трубчаста кістка в центрі відріз­няється більшою твердістю і меншою еластичністю, ніж на кін­цях. У напрямку до суглобової поверхні структура трубчастої кіс­тки міняється від компактної до губчастої. Така зміна будови за­безпечує плавну передачу напруги від кістки через хрящ на пове­рхню суглоба.

Зовні кістка одягнена окістям, або періостом (periosteum), яку пронизують кровоносні судини, що живлять кістку. В окісті є багато чутливих нервових закінчень, сама ж кістка нечутлива.

Порожнина трубчастих кісток заповнена червоним кістковим мозком, який протягом життя замінюється жовтим (жировою тканиною).

Група 2. Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання, які кістки є за формою?

Кістки відрізняються одна від одної формою і будовою. Виді­ляють кістки трубчасті, плоскі, змішані і повітроносні. Серед трубчастих розрізняють довгі (плечова, стегнова, кістки перед­пліччя, гомілки) і короткі (кістки п'ясти, плюсни, фаланги паль­ців). Губчасті кістки складаються з губчастої речовини, покритої тонким шаром компактної речовини. Вони мають форму  неправильного куба або многогранника і розташовуються в місцях, де ве­лике навантаження поєднується з рухливістю (наприклад, надколінник).

Плоскі кістки беруть участь в утворенні полостей, поясів кі­нцівок і виконують функцію захисту (кістки кришки черепа, гру­дина).

Змішані кістки мають складну форму і складаються з декі­лькох частин, різних за походженням. До змішаних кісток відно­сяться хребці, кістки основи черепа.

Повітрононосні кістки мають в своєму тілі порожнину, що вистелена слизовою оболонкою і заповнена повітрям. Такі, на­приклад, деякі частини черепа: лобова, клиноподібна, верхня щелепа і деякі інші.

        Форма і рельєф кісток залежить від характеру прикріплення до них м'язів. Якщо м'яз прикріпляється до кістки за допомогою сухожилля, то в цьому місці формується горб, відросток або гре­бінь. Якщо ж м'яз безпосередньо зростається з окістям, то утво­рюється поглиблення.

 У. Самостійна робота учнів з розпилами кісток

Будова та властивості кісток.  

а) Знайдіть на поверхні кістки окістя. Чим воно відрізняється від основної маси кісткової речовини?

б) Яка будова основної маси кістки?

в) Яке значення має губчаста будова кісток?

г) Чим заповнені порожнини трубчастих кісток?

д) Які особливості будови надають кісткам легкості, міцності та пружності?

 3. Ріст кісток, зміна їх будови. (Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми).

     Ріст кістки в довжину відбувається за рахунок епіфізарного хряща, що міститься між діафізом і епіфізом довгих трубчастих кісток і поступово стоншується. Цей процес триває до 20—25 років, після чого діафіз кістки міцно зростається з епіфізом, і ріст у довжину припиняється. В товщину кістка росте за рахунок окістя. Остеобласти окістя, розмножуючись, утворюють кісткові пластинки, які нашаровуються зверху. Після припинення росту кісток не припиняється їхня перебудова, вона триває протягом усього життя організму.

Кістки мають великі регенеративні можливості, й чим молодший організм, тим вони більші. При переломах кісток регенерація відбувається за рахунок розмноження остеобластів. 

Інтенсивність росту і розвитку кісток залежить від механічних навантажень на них і харчування. В місцях, де на кістки більший тиск, швидше відбуваються процеси окостеніння. Наприклад, окостеніння кісток нижньої кінцівки здійснюється швидше, ніж верхньої. Причому в тих кістках, де механічні навантаження ритмічні й рівень їх оптимальний, окостеніння відбувається швидше. Надмірні навантаження гальмують ріст кісток. Фізичні вправи, особливо стрибкові, на розтягування, прискорюють ріст кісток.

           Які види сполучної тканини утворюють скелет? (Розповідь з елементами бесіди, складання опорної схеми)

    Кісткова тканина – це різновид сполучної тканини. Структурною одиницею тканини є остеон, він має від 5 до 20 кісткових пластинок, що ніби вставлені один в один у вигляді циліндра. Кожна пластинка складається з міжклітинної речовини і клітин (остеобласти, остеоцити, остеокласти).

1.Остеобласти – найбільша кількість їх в окісті, вони забезпечують ріст кістки в товщину і живлення кістки, регенерацію кістки тканини.

2.Остеоцити – утворюються з остеобластів, не здатні до поділу, з численними довгими відростками, містяться у сформованій кістці.

3.Остеокласти – містять велику кількість лізосом і здатні виділити ферменти. Ці клітини беруть участь у руйнуванні кістки, кісткової клітини, отже й кістка – це жива тканина.

          Хрящова тканина – утворюється з хрящових клітин – хондроцитів.

Розрізняють:

1.Гіаліновий хрящ – міститься в суглобі і на поверхні всіх кісток.

2.Еластичний хрящ міститься у надгортаннику і вушній раковині.

3.Волокнистий хрящ – утворює міжхребцеві диски, знаходиться у місцях прикріплення зв’язок і сухожилля. Хрящі позбавлені кровоносних судин і живляться за рахунок охрястя (зовнішній шар хряща).

 Самостійна робота з підручником. Особливості будови хрящової тканини. Хрящова тканина складається з: 1) клітин хондроцитів; 2) міжклітинної речовини; 3) зовнішнього сполучнотканинного шару (охрястя).

Мозковий штурм

- Яка тканина міцніша - кісткова чи хрящова?

 Задача

Відомо, що хрящова тканина поділяється на три види : гіаліновий хрящ, еластичний і волокнистий хрящ, будова останнього дуже схожа на щільну сполучну тканину. Гіаліновий і еластичний хрящі,  крім хондроцитів і хондробластів, мають у своєму складі міжклітинну і волокнисті речовини.        Чому еластичний хрящ, який зустрічається у вушній раковині , надгортаннику, не можна зустріти у бронхах, трахеях, суглобах, як гіаліновий хрящ ?

Відповідь: у еластичному хрящі менша кількість хондроцитів, і крім тонких колагенових фібрил він містить ще й товсті еластичні волокна, які утворюють сіткоподібне сплетіння.

Лабораторна робота №1

Тема. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.

Мета: вивчити особливості мікроскопічної будови та різноманіття сполучних і м’язових тканин.

Обладнання та матеріали: мікропрепарати хрящової, кісткової та м’язових тканин, мікроскопи, таблиця “Мікроскопічна будова тваринних тканин”, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати різних видів сполучної тканини: кісткової та хрящової. Знайдіть ядро, цитоплазму, мембрану, міжклітинну речовину. Зверніть увагу на співвідношення клітин та міжклітинної речовини, на форму клітин.

2. Порівняйте побачене з малюнком у підручнику. Позначте структурні компоненти цифрами.  Сполучні тканини:  Ядро. Цитоплазма. Мембрана.Міжклітинна речовина.

 

 http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image013.jpgХрящоватканина          http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image014.jpgКісткова тканина                                 

 

3. Розгляньте за допомогою мікроскопа готові мікропрепарати різних видів м’язової тканини: посмугованої, посмугованої сер­цевої, непосмугованої. Знайдіть ядро, цитоплазму, мембрану, міофібрили. Зверніть увагу на форму клітин, кількість ядер, розташування міофібрил.

4. Порівняйте побачене з малюнком у підручнику. Позначте структурні компоненти клітин цифрами.

                М’язові тканини: Ядро. Цитоплазма. Мембрана. Міофібрили.

 

 

 

Сhttp://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image015.jpg    http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image016.jpg       http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image017.jpgПосмугована серцева       Непосмугована                                   Посмугована скелетна

 

 

5. Заповніть таблицю.( Робота в групах )

6. Зробіть висновки, відповівши на запитання:

а) Який взаємозв’язок між будовою і функціями кісткової та хрящової тканин?

б) Які особливості будови посмугованої та непосмугованої м’язових тканин зумовлюють їхні функції?

в) Які ознаки подібності будови в межах сполучних та м’язових тканин?

VІ. Контроль знань, зворотній звязок. (Фронтальна бесіда за опорними схемами)

Пронумеруйте структурні частини трубчастої кістки (див. додаток)

 - жовтий кістковий мозок


- губчаста речовина


- окістя


- червоний кістковий мозок


- компактна речовина

*Вправа " Незакінчене речення "

 * Біологічний  диктант. (Вставте пропущені слова або закінчіть речення).

1. Кістка складається з ... тканини.

2. Скелет людини побудований з кісткової та ... тканин.

3. До складу кісткової тканини входять ... та неорганічні речовини.

4. Органічні речовини надають кісткам гнучкості та ..., а неорганіч­ні — ... і ..

5. До системи органів опори і руху належать скелет та ....

6. Череп захищає ... мозок, а хребет ... мозок.

7. Кісткова і хрящова тканини належать до ... тканин.

8. У кістковій, хрящовій тканинах добре розвинена ... речовина.

9. У дітей кісткова тканина містить більше органічних речовин, ніж у ...

 Завдання 2. Знайдіть відповідність між функцією опорно-рухової системи та її характеристики.

1. Кістки хребетного стовпа і нижніх кінцівок.

2. Плескаті і трубчасті кістки містять червоний кістковий мозок.

3. М’язи-глікоген, скелет — солі Са, Fe, Р.

4. Кістки кінцівок, спини, грудей та хребетного стовпа. М’язи спини і грудей.

5. Кістки черепа, хребетного стовпа, грудної клітки і таза. М’язи черева.

А — Рухова  Б — Кровотворна В — Опорна Г — Депонуюча  Д — Захисна

 

* Німий диктант

(Учитель на таблиці показує різні види кісток , а учні в зошит пишуть назви ( див. рис. 1).

   Знайдіть на малюнку і позначте:

А) трубчасту кістку, Б) плоску кістку, В) короткі кістки.

У молодого півня видалили всю стегнову кістку, але зберегли окіс­тя. Через деякий час кістка відновилась. Які можна зробити висновки з цього досліду. Чому кістки здатні витримувати великі навантаження?

Вправа «Розумний Куб»

(на кожній із граней куба написано одне з питань, за яким можна дати характеристику об’єкта, провести аналіз. Учень кидає куб і відповідає на запитання, яке йому випало на певній грані)

    Об’єкт ─ орган(рука)

1. Яку структуру зображено  на малюнку? (частину організму, орган, руку)

2. Яка будова характерна для неї?  (плече, передпліччя, кисть)

3. Які функції характерні для цього органа?  (рух, трудова діяльність)

4. Які тканини переважають  у цьому органі? (М’язові скелетні, сполучна кісткова)

5. Які тканини утворюють  руку? ( епітеліальна, нервова, м’язова, сполучна)

Висновок: Рука – орган ОРС. Має своє місце, будову, виконує певну функцію, утворений тканинами різних типів.

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Підсумкова формула – доповни речення

1. Для мене цей час… був справжнім сходженням, випробуванням.

2. Урок важливий, тому, що… дає можливість пізнати свій організм.

3. Я вперше замислився… що, здолати вершину знань важче, ніж підкорити гору.

4. Я знаю, що наступну тему… я опаную краще. 

5. Сьогодні я навчився ...

6. Після вивчення теми я зрозуміла… настільки важливим є знання з біології людини.

 VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити відповідний параграф   підручника.

Підготувати повідомлення на тему : " Меню для опорно - рухової системи школяра "або " Чинники , що впливають на опорно - рухову систему".

" Трансплантація частин опорно - рухової системи "

( випереджальне завдання, за бажанням).

3.Чому жінки в гірських аулах і кишлаків на Кавказі виділяються прямою, стрункою ходою, що сприяє виробленню правильної постави?

Додатки до уроку 10 «Будова і функції опорно – рухової  системи. Кісткова та хрящова тканини»

                              Додаток 1

 

 

         Дискобол - скульптура Мирона

                                                                                                                                               Додаток 2

http://www.subject.com.ua/lesson/love/love11/love11.files/image011.jpg

                                                                                                            Додаток 3. Таблиця 2 «Способи руху»

Способи руху

Особливості руху

Тварини

Повзання

Повільне переміщення шляхом вигинання тіла або руху кінцівок

Черви, змії, жаби

Стрибки

Переміщення за допомогою відштовхування від поверхні

Коники, кенгуру, зайці, деякі павуки, ящірки, жаби, пінгвіни, гепарди

Реактивний РУХ

Переміщення тіла за реактивним принципом: тварина виштовхує воду, а сама рухається в протилежний бік

Головоногі молюски, медузи

Планерування

Пасивно переміщення у воді або повітрі

Яванська жаба, летючі риби, птахи, скат манта, таргани

Літання

Активне переміщення у повітрі завдяки руху крил

Рукокрилі, літаючі комахи, птахи

Плавання

Переміщення у воді

Риби, морські змії, черепахи, китоподібні, майже всі ссавці

Ходіння, біг

Переміщення відбувається за допомогою кінцівок. Вага почергово переноситься на ту або іншу кінцівку

Людина, копитні тварини, ящірки, павуки, таргани, крокодили, птахи

 

 

 

 

Додаток 4. Таблиця «Характеристика опори».

 

Тварини

Характеристика опори

Коралові поліпи (кишковопорожнинні)

Зовнішній вапняковий скелет мають або малорухомі, або сидячі тварини, більшість м'язів практично не зв'язані зі скелетом

Круглі черви

Гідроскелет. Функцію скелета виконує багатошарова кутикула, а опорно-рухову систему – шкірно-м'язовий мішок порожнини

Черевоногі і двостулкові молюски

Зовнішній скелет у вигляді вапнякової мушлі, де зв'язок із нею мають м'язи для захисту тіла від небезпеки (у двостулкових молюсків — це м'язи-замикачі, а у черевоногих — спеціальний м'яз, що втягує тіло в мушлю)

Головоногі молюски

гідростатичний скелет (насичені водою м'які тканини)

Членистоногі

Почленований зовнішній скелет для активного руху - хітинова кутикула, просякнута вапном, до внутрішньої поверхні зовнішнього скелета окремих члеників прикріплюються м'язи, що дають змогу тварині здійснювати складні рухи і досить швидко пересуватися. Політ комах здійснюється завдяки крилам, які є виростами зовнішнього скелета (кутикули) і до яких кріпляться потужні м'язи. Зовнішній скелет – це захист і опора

 

             Додаток 5 «Компоненти опорно – рухової системи»

 

 

 

Додаток 6. Заповнити таблицю: (Самостійна робота учнів із підручником)

 

Частини скелета

Які органи захищають

 

Головний мозок

 

Серце

 

Легені

 

Нирки

 

Печінку

 

Спинний мозок

 

Сечовий міхур

 

Аорту

 

Додаток 7. «Форми кісток2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://lib.mdpu.org.ua/e-book/anatomiya/ANATOM1.files/image029.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 http://subject.com.ua/biology/shans/82.jpg

 

Рис. 82. Будова кістки. А — поздовжній розпил через верхній кінець стегнової кістки; б — схема головних напрямків, по яких розташовуються перекладки у верхньому кінці стегнової кістки: 1 — компактна речовина; 2 — губчаста речовина; З — порожнина кістки; 4 — лінії стискання; 5 — лінії розтягування.

 

 

 

 

 

 

http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image012.jpg

 

http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image018.jpg

 

 

 

 

 

http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image019.jpg

 

 

http://lib.mdpu.org.ua/e-book/anatomiya/ANATOM1.files/image031.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

553A32D98565B669C2256F5B0053B1B0_0Пронумеруйте структурні частини трубчастої кістки

 - жовтий кістковий мозок
- губчаста речовина
- окістя
- червоний кістковий мозок
- компактна речовина

 

 

553A32D98565B669C2256F5B0053B1B0_0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва тканини

Будова

Функція

Розташування в організмі

Хрящова

 

 

 

Кісткова

 

 

 

Посмугована скелетна

 

 

 

Непосмугована

 

 

 

Посмугована серцева

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Васильева Катерина Юрьевна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
20 січня 2020
Переглядів
9551
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку