Урок на тему "Оповідання. Переказ. «Парасолька» (за Наталкою Малетич)"

Про матеріал

Дана розробка уроку з української мови містить цікаві завдання для розвитку навичок письма та читання, вміння працювати з текстом

Перегляд файлу

Тема: Оповідання. Переказ. «Парасолька» (за Наталкою Малетич).

Мета: ознайомити дітей із твором Наталки Малетич; розвивати читацькі навички, уміння прогнозувати зміст; формувати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; закріпити вміння робити звуко-буквений аналіз слів. Виховувати співчутливість, дружелюбність та вміння бачити позитивне у навколишньому світі.

Обладнання: гра «Дешифрувальник», «Ромашка Блума», «Добери слово», цеглинки лего, портрет, зображення героїв, роздатковий матеріал (парасольки, краплинки), картки самооцінювання.

Хід уроку

І. Організація дітей

Пролунав уже дзвінок

Всіх зібрав нас на урок

Тож часу не гаємо

Працювати починаємо.

ІІ. Введення в тему

  1. Психологічна настанова. Вправа «Подаруймо один одному посмішку»

- У вас на партах є маленькі краплинки, візьміть їх у свої долоньки, наповніть їх своїм гарним настроєм і з посмішкою поділіться ними із тими однокласниками, які сидить поряд із вами, щоб приємно було працювати усім.

- У нас незвичайний сьогодні урок. Ми почуємо дуже цікаву розповідь із життя краплинок. А щоб дізнатись, про що вони нам будуть розповідати, давайте зіграємо у гру «Дешифрувальник».

  1. Гра «Дешифрувальник»

 

а

б

в

г

1

р

л

а

к

2

с

п

ь

о

Код. 2б,1в,1а,1в,2а,2г,1б,2в,1г,1в.

  • Молодці. Отже, у нас вийшло слово ПАРАСОЛЬКА
  1. Звуко-буквений аналіз слова ПАРАСОЛЬКА

        Слово: парасолька

          Кількість складів: 4

Кількість букв: 10

          Звуки: [п а р а с о л' к а]

          Кількість звуків: 9

          Звукова модель: [– ○ – ○ – ○ – ○]

- Чудова робота!

 

  1. Вправа «Сенкан»

Іменник – Парасолька

Прикметник  - Автоматична, дитяча

Дієслово – Захищає, складається, приваблює

Враження від предмета – Оберігає від дощу.

Історія виникнення парасольки

    Парасолька, парасоля, дощар (рос. "Зонтик") — пристрій, призначений для захисту від опадів (дощу чи снігу) або від сонячних променів. Так сталося, що історики досі сперечаються, хто винайшов парасолю: китайці, єгиптяни, індійці чи греки. Наприклад, у Західній Європі парасоля з'явилася у Франції в XVII (17) столітті і називалася "парасоль". У французької сонячної парасолі верх робився з вощеного полотна, а ручка була кістяною. Спочатку парасоля служила для захисту від сонця і призначалася виключно для жінок.

     Як відомо, укриттям від дощу парасолю вперше застосував англійський комерсант Джонас Хэнвей, в 1750 році. Він не розділяв думки тодішньої знаті, і протягом тридцяти років в дощову погоду завжди виходив на вулицю з чисто жіночим аксесуаром — парасолькою. Саме слідом за ним стали користуватися парасольками і інші чоловіки. Вже тоді винайшли складні парасольки, але сучасний вигляд їм надав Семюель Фокс в 1852 році. Він зробив каркас і спиці з металу, а всю захисну поверхню парасольки з прогумованої тканини. У 1960-х роках парасольки стали робити з нейлону, який до цих пір залишається одним з найпопулярніших матеріалів при їх виробництві.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось про одну із  пригод парасольки, ми прочитаємо оповідання, яке має назву «Парасолька».

ІV. Робота над оповіданням.

  1. Знайомство з автором.

– Автором оповідання є сучасна українська письменниця Наталка Малетич. За освітою Наталка вчитель, але у школі не працювала. З дітьми більше полюбляє дружити аніж повчати їх. Найліпшою її подругою є її донька 10 річна Вікторія, для якої і написано більшість її казок.  Народилася у м. Львів. Своє життя просто не уявляє без книжок – воно було б просто нудним і безбарвним. Першою книгою письменниці є « Про Зайчика – забудька та інші історії».

 

 

  1. Словникова робота.

- Для того, щоб краще зрозуміти оповідання, потрібно розібратись з незнайомими словами, які будуть зустрічатися у тексті.

Гумаки – резинові чобітки

Чалапав – повільно йшов

Ринва – труба для стікання води.

Шубовснути – впасти у воду

Щогла – високий стовп на кораблі, для встановлення вітрил.

  1. Первинне ознайомлення з оповіданням «Парасолька».

Читання тексту вчителем.

  1. Аналіз змісту оповідання.

- Хто є головним героєм твору?

- Чому хлопчик подумав, що його парасолька чарівна?

- Чи вдалося захистити парасольку Марку?

- Що сталося з парасолькою?

V. Фізкультхвилинка

Раз – заплескали в долоні,

Два – потерли трішки скроні,

Три – вже скільки захотіли

Ніжками затупотіли.

Розкинули рученята

Мов ті крильця – пташенята.

Раз, два, три, чотири,

Гарно вправу всі зробили.

Раз – присіли, хутко встали

І бадьорішими стали!

  1. Читання зачину одним учнем.

- Чому Марку не хотілося вставати?

  1. Читання «крапелькою».

Продовження читання тексту.

- Чий голос почув Марко?

- Чому хлопчик здивувався?

- Як виглядала парасолька?(зачитайте)

- Чим парасолька була незвичайна?

- Чому парасолька так любила дощ?(зачитайте)

- Що трапилося, коли Марко йшов з татом додому?

  1. Читання кінцівки мовчки.
  • Чим завершилося оповідання?
  1. Використання стратегії «Ромашка Блума»

Орієнтовні запитання

Просте. Де відбувалася описувана подія?

Уточнювальне. Я можу помилитися, але, здається, парасолька розмовляла з хлопчиком?

Пояснювальне. Чому парасолька любила дощ?

Творче. За що ти любиш/не любиш дощ?

Оцінювальне. Як ви гадаєте, чи добре, що хлопчик подружився з хлопчиком?

Практичне. Що можна порадити діткам, які не люблять ходити під парасолькою? Висловлюємо свою точку зору.

  1. Вправа « Дай характеристику герою».

- Ваше завдання діти, серед перелічених рис обрати ті, які найбільше підходять нашим героям.(прикріпити риси до малюнка героя)

Акуратність                   ввічливість

Брехливість                    грубість

Відкритість                   боягузтво

Доброта                          слабкість

Дружелюбність             скупість

Життєрадісність         повільність

Співчуття                      злість

  1.  Вправа « Незвичайна парасолька».

- Ваше завдання обрати за кольором для своєї пари парасольку і виконати завдання, що вказане на ній.

Червона парасолька.

Відновити послідовність у тексті.

o У школі Марко розклав парасольку сохнути в кутку класу.

o Одного похмурого ранку мама будила Марка.

o Хлопчик у своїх яскраво – синіх гумаках чалапав за мамою.

o І мені дуже сподобалося йти з тобою до школи, - усміхнувся Марко.

Синя парасолька.

Обрати речення, які зустрічаються у тексті.

o У школі Марко розклав парасольку сохнути в кутку класу.

o Жили собі два джини – добрий та злий.

o Слоник хитро зиркнув на зачудоване Ясине обличчя й тихо засміявся.

o Я – парасолька. І мені вже набридло сидіти в шафі…

Жовта парасолька.

Закінчіть речення із тексту за поданим початком.

-А я хочу, - раптом почув Марко чийсь…________________________________

- І найголовніше: без мене ти змок би до нитки, - ….________________________

- Хто б повірив, що парасолька…______________________________________

Зелена парасолька.

З’єднайте загублені частини з тексту.

Парасолька                  турбота

Марко                          звуки музики

Краплі дощу               синя

Калюжа                     співчутливий

Друзі                          кораблик

VІ. Рефлексія за допомогою цеглинок Лего. Самооцінювання.

Зелена – так , червона – так.

-Сподобалася вам казка?

-Хотіли б мати такого друга?

- Чому вас навчила ця казка?

- А тепер оцініть свою роботу на уроці.

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 жовтня 2022
Переглядів
3630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку