Орфографічно-пунктуаційний практикум на тему:"Вживання м'якого знака, апострофа, спрощення груп приголосних, передача на писмі сумнівних голосних. Пунктуація"

Про матеріал
Розробка містить вправи для повторення при підготовці до ЗНО. Для студентів вищих закладів освіти І-ІІ р.а., а також старшокласникам і вчителям.
Перегляд файлу

ОРФОГРАФІЧНО-ПУНКТУАЦІЙНИЙ ПРАКТИКУМ

Тема. Вживання м’якого знака, апострофа, спрощення груп приголосних, передача на письмі сумнівних голосних та приголосних. Пунктуація

Запитання на повторення

  • У яких випадках у словах пишемо м’який знак, а у яких ні?
  • У яких випадках вживається апостроф?
  • Як Ви розумієте спрощення груп приголосних звуків?
  • Які групи приголосних можуть спрощуватися?
  • Які труднощі виникають під час передачі на письмі сумнівних голосних чи приголосних звуків?

 

Вправа 1. Словниковий диктант. Перевірте записані під диктовку слова. Виправте допущені помилки. Підкресліть орфограми.

Радість, щастя, область, проїзд, солдат, агент, цілість, гігант, зап’ястя, контраст, форпост, баласт, заїзд, тиждень, честь, випуск, доблесть, запуск, пропуск, ненависть, млість, аванпост, якість, швидкість, вояк, Переяслав, ад’ютант, абонент, безсмертя, захист, тижневий, тріск, бризнути, вискнути, тоскно, баластний, скнара, невістці, морквяний, без’ядерний, священик, Мін’юст, боротьба.  

Вправа 2. Проблемне завдання. (Використовуючи інтерактивний метод «Мікрофон».)

  • Поясніть, чому в словах верб’я, арф’яр апостроф ставиться, а в словах морквяний, духмяний – ні.

Вправа 3. Робота в парах.

  • Складіть і запишіть діалог «На прогулянці», використовуючи в кожній репліці слова з м’яким знаком. Прочитайте діалог. Поясніть вживання м’якого знака.

Вправа 4. І. Cпишіть, ставлячи замість крапок, де потрібно, м’який знак. Обґрунтуйте написання.

Міл..йонер, ал..тан..ці, мен..ший, заохочуют..ся, поліс..кий, насип.., у кін..ці, складаєт..ся, облицювал..ний, сер..йозний, хар..ківс..кий, луган..с..кий, вінниц..кий, бібліотекар.., рел..єф, Пан..ченко, дівчин..ці, нен..ці, дев’ят..сот, сім..сот, п’ят..сот, двадцят..ма, сен..йор, батал..йон, стоїш.., л..отчик, син..оокий, промін..чик, у скрин..ці, у хатин..ці, Натал..ці, запорожец.., плац.., пол..овий, різ..бяр, ознайомиш..ся.

ІІ. Порівняйте написання виділених слів. Доберіть до кожного з них по два слова на аналогічне орфографічне правило.

 

Вправа 5. І. Спишіть. Розставте розділові знаки при відокремлених членах речення. Підкресліть відокремлені члени відповідно до їхньої синтаксичної ролі.

1. Вартість усіх видів послуг пов’язаних з участю у виставці подається Організатором в умовних одиницях. 2. Заняття видами підприємницької діяльності, щодо яких є спеціальна заборона крім випадків передбачених цим Кодексом карається штрафом від ста до трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати. 3. Предметом місцевого референдуму може бути будь-яке питання віднесене Конституцією України цим та іншими законами до відання органів державної влади. 4. Рішення прийняті місцевим референдумом є обов’язковим для виконання на відповідній території. 5. Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках передбачених цим законом.

ІІ. Для якого стилю мовлення характерними є дані речення? Складіть та запишіть два речення в цьому ж стилі, використавши слова з апострофом.

 

Вправа 6. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки. Підкресліть і обґрунтуйте орфограми.

1. Ро(з,с)чісує довженну сиву бороду дідусь-туман гребін(ь)чиком ялиновим (В. Сторожук). 2. М(е,и)дові зорі в небі прокидают(ь)ся, тополі білим листям лопотят(ь) (Л. Костенко). 3. Мален(ь)ка крапля що їй жити мить вст.(е,и)гає всесвіт у собі вмістить (В. Мисик). 4. Ось майнули білі коні тільки в()т(ь)ся гриви тільки кур()ява лягає на з(е,и)лені ниви (В. Симоненко). 5. Сірий шлях скр(е,и)пит(ь) ва(ш,ж)кими гарбами стогне під чумац(ь)кими возами (Д. Луценко). 6. А осін(ь) в ши(п,б)ку загляда листочком клена гоїт(ь) рани (Л.Завіщана).

Вправа 7. Робота в малих групах.

Група А.

Якось компанія літераторів завітала до приміського ресторану. Один із письменників проглянув меню і замовив:

  • Шість порцій орфографічних помилок.
  • Цього подати не можемо, не тримаємо,- відповів офіціант.
  • Однак у меню великий вибір помилок на всі смаки, - сказав замовник і зачитав меню.

 Щоб не опинитися у такому становищі, оформіть грамотно меню.

  1. Бул..он курячий із фр..кадельками.
  2. Каша гр..чан..а.
  3. Риба смажен..а.
  4. Вареники з сиром, мащен..і см..таною.
  5. Шампін..они в яєчно..масляному соусі.
  6. Компот груш..во .. аличевий.

Група Б.

Скласти на окремому аркуші власне меню, записати його, підкресливши орфограми.

Група В.

Відомого французького письменника Марселя Пруста викликав на дуель безграмотний писака. Даючи свою візитну картку, він сказав Прусту:

  • Надаю вам право вибору зброї.
  • Прекрасно, - відповів Пруст, - обираю орфографію. Ви вбиті.

А зараз ми проведемо орфографічну дуель – напишемо словосполучення, попрацюємо в парах, обміняємося роботами:

Не може сказати;  щодня і щоночі; двохсотий відвідувач; читай-но швидше; будь-який будинок; із-за рогу крамниці; не голосний, а тихий; начебто все нормально; грушевий сік; день у день зустрічатися; не написавши ні рядка; недозріле яблуко.

 

Тестові завдання.

  1. Мякий знак на місці пропуску НЕ ТРЕБА писати в слові

А селянс..кий                              В туристс..кий

Б братс..кий                                Г бояз..кий

  1. М’який знак треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

А глян..те, промін..чик, слиз..кий

Б Уман..щина, дон..чин, рибон..ці

В лікарен.., нян..чити, вишен..ці

Г б’єт..ся, оболон..ський, лл..ться

  1. Апостроф треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

А широке подвір..я, свіже п..юре

Б духм..яний хліб, моєю любов..ю

В роз..яснити правило, нове ател..є

Г міцний зв..язок, заповнити пів..ями

  1. Апостроф треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

А жираф..ячий, р..юкзак, надбрів..я

Б пір..ячко, Мар..яна, марнослів..я

В полум..я, роз..яснення, Р..ябко

Г Бр..юллов, м..язовий, кав..ярня

  1. У реченні Все мен(1)ше рук, що в(2)міють сіять хліб, все біл(3)ше рук, що тягнуть все у пел(4)кум який знак НЕ ТРЕБА писати на місці цифр

А 1, 2                   Б 1, 4                     В 2,3                   Г 2,4

  1. Помилку допущено в написанні слова

А трансєвропейський                       В зекономити

Б дезінформація                                Г загітувати

  1. Спрощення приголосних позначається на письмі в слові

А гігант..ський                                  В невіс..чин

Б пес..ливий                                       Г проїз..ний

  1. Спрощення приголосних позначається на письмі в усіх словах рядка

А кіль кіс..ний, звіс..но, окупан..ський

Б боліс..ний, безшелес..ний, аген..ство

В особистіс..ний, мас..ниця, волейболіс..ці

Г капос..ний, беззахис..ний, форпос..ний

  1. Букву е на місці пропуску треба писати в слові

А з..мовий         Б в..сняний        В кол..скова        Г пот..хеньку

  1. Букву и на місці пропуску треба писати в слові

А вул..чка          Б кач..чка           В боч..чка           Г чаш..чка

  1. Прочитайте речення. Мені відкрилась іст(1)на п(2)чальна: ж(3)ття зн(4)кає, як ріка Почайна. Букву е ТРЕБА писати замість цифри

А 1                      Б 2                       В 3                      Г 4

  1. Прочитайте речення. Ум(1)рають майстри, залишаючи спогад, як рану. В бар(2)льє фах п(3)чалі уже їм сп(4)нилася мить. Букву и ТРЕБА писати на місці цифр

А 1, 2                   Б 2,3                   В 1,4                   Г 3,4

 

Домашня робота.

  • Знати повторені орфограми та кладіть словниковий диктант(и) до теми.
  • Складіть твір-мініатюру, використовуючи подані слова: солов’ї, в’ється, п’янкий, медвяний, різнотрав’я, духмяний, полум’я, повітря, узгір’я, безвітряний.
  • Повторіть орфограми в коренях, префіксах і суфіксах.
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
1626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку