ОРФОГРАФІЧНО-ПУНКТУАЦІЙНИЙ ПРАКТИКУМ
Тема. Вживання м’якого знака, апострофа, спрощення груп приголосних, передача на письмі сумнівних голосних та приголосних. Пунктуація
Запитання на повторення
Вправа 1. Словниковий диктант. Перевірте записані під диктовку слова. Виправте допущені помилки. Підкресліть орфограми.
Радість, щастя, область, проїзд, солдат, агент, цілість, гігант, зап’ястя, контраст, форпост, баласт, заїзд, тиждень, честь, випуск, доблесть, запуск, пропуск, ненависть, млість, аванпост, якість, швидкість, вояк, Переяслав, ад’ютант, абонент, безсмертя, захист, тижневий, тріск, бризнути, вискнути, тоскно, баластний, скнара, невістці, морквяний, без’ядерний, священик, Мін’юст, боротьба.
Вправа 2. Проблемне завдання. (Використовуючи інтерактивний метод «Мікрофон».)
Вправа 3. Робота в парах.
Вправа 4. І. Cпишіть, ставлячи замість крапок, де потрібно, м’який знак. Обґрунтуйте написання.
Міл..йонер, ал..тан..ці, мен..ший, заохочуют..ся, поліс..кий, насип.., у кін..ці, складаєт..ся, облицювал..ний, сер..йозний, хар..ківс..кий, луган..с..кий, вінниц..кий, бібліотекар.., рел..єф, Пан..ченко, дівчин..ці, нен..ці, дев’ят..сот, сім..сот, п’ят..сот, двадцят..ма, сен..йор, батал..йон, стоїш.., л..отчик, син..оокий, промін..чик, у скрин..ці, у хатин..ці, Натал..ці, запорожец.., плац.., пол..овий, різ..бяр, ознайомиш..ся.
ІІ. Порівняйте написання виділених слів. Доберіть до кожного з них по два слова на аналогічне орфографічне правило.
Вправа 5. І. Спишіть. Розставте розділові знаки при відокремлених членах речення. Підкресліть відокремлені члени відповідно до їхньої синтаксичної ролі.
1. Вартість усіх видів послуг пов’язаних з участю у виставці подається Організатором в умовних одиницях. 2. Заняття видами підприємницької діяльності, щодо яких є спеціальна заборона крім випадків передбачених цим Кодексом карається штрафом від ста до трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати. 3. Предметом місцевого референдуму може бути будь-яке питання віднесене Конституцією України цим та іншими законами до відання органів державної влади. 4. Рішення прийняті місцевим референдумом є обов’язковим для виконання на відповідній території. 5. Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках передбачених цим законом.
ІІ. Для якого стилю мовлення характерними є дані речення? Складіть та запишіть два речення в цьому ж стилі, використавши слова з апострофом.
Вправа 6. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки. Підкресліть і обґрунтуйте орфограми.
1. Ро(з,с)чісує довженну сиву бороду дідусь-туман гребін(ь)чиком ялиновим (В. Сторожук). 2. М(е,и)дові зорі в небі прокидают(ь)ся, тополі білим листям лопотят(ь) (Л. Костенко). 3. Мален(ь)ка крапля що їй жити мить вст.(е,и)гає всесвіт у собі вмістить (В. Мисик). 4. Ось майнули білі коні тільки в(‘)т(ь)ся гриви тільки кур(‘)ява лягає на з(е,и)лені ниви (В. Симоненко). 5. Сірий шлях скр(е,и)пит(ь) ва(ш,ж)кими гарбами стогне під чумац(ь)кими возами (Д. Луценко). 6. А осін(ь) в ши(п,б)ку загляда листочком клена гоїт(ь) рани (Л.Завіщана).
Вправа 7. Робота в малих групах.
Група А.
Якось компанія літераторів завітала до приміського ресторану. Один із письменників проглянув меню і замовив:
Щоб не опинитися у такому становищі, оформіть грамотно меню.
Група Б.
Скласти на окремому аркуші власне меню, записати його, підкресливши орфограми.
Група В.
Відомого французького письменника Марселя Пруста викликав на дуель безграмотний писака. Даючи свою візитну картку, він сказав Прусту:
А зараз ми проведемо орфографічну дуель – напишемо словосполучення, попрацюємо в парах, обміняємося роботами:
Не може сказати; щодня і щоночі; двохсотий відвідувач; читай-но швидше; будь-який будинок; із-за рогу крамниці; не голосний, а тихий; начебто все нормально; грушевий сік; день у день зустрічатися; не написавши ні рядка; недозріле яблуко.
Тестові завдання.
А селянс..кий В туристс..кий
Б братс..кий Г бояз..кий
А глян..те, промін..чик, слиз..кий
Б Уман..щина, дон..чин, рибон..ці
В лікарен.., нян..чити, вишен..ці
Г б’єт..ся, оболон..ський, лл..ться
А широке подвір..я, свіже п..юре
Б духм..яний хліб, моєю любов..ю
В роз..яснити правило, нове ател..є
Г міцний зв..язок, заповнити пів..ями
А жираф..ячий, р..юкзак, надбрів..я
Б пір..ячко, Мар..яна, марнослів..я
В полум..я, роз..яснення, Р..ябко
Г Бр..юллов, м..язовий, кав..ярня
А 1, 2 Б 1, 4 В 2,3 Г 2,4
А трансєвропейський В зекономити
Б дезінформація Г загітувати
А гігант..ський В невіс..чин
Б пес..ливий Г проїз..ний
А кіль кіс..ний, звіс..но, окупан..ський
Б боліс..ний, безшелес..ний, аген..ство
В особистіс..ний, мас..ниця, волейболіс..ці
Г капос..ний, беззахис..ний, форпос..ний
А з..мовий Б в..сняний В кол..скова Г пот..хеньку
А вул..чка Б кач..чка В боч..чка Г чаш..чка
А 1 Б 2 В 3 Г 4
А 1, 2 Б 2,3 В 1,4 Г 3,4
Домашня робота.