"Органи державної влади"

Про матеріал
Урок правознавства для учнів 9 класу із застосуванням інтерактивних технологій
Перегляд файлу

9 клас

Правознавство

Тема: Органи державної влади в Україні. Місцеве самоврядування в Україні.

Мета: з'ясувати особливості організації влади на місцях, її роль, соціальну і правову природу; познайомити учнів із системою органів місцевого самоврядування в Україні та її повноваженнями; допомогти учням усвідомити значення діяльності кожного громадянина для місцевого самоврядування; виховувати повагу до законодавства та законоправної поведінки.

 

 

 

План уроку

1.Конституційний статус і компетенція Верховної Ради України.

2.Правовий статусі повноваження Президента України.

3.Виконавча влада в Україні.

4.Суди в Україні.

5.Місцеве самоврядування в Україні.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Гра «Юридичний футбол»

2.Розв’язування юридичних ситуацій. Робота в групах. (Кожна група  отримує 3 ситуації, в яких порушено права людини і громадянина)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

Вправа «Незакінчене речення»

Кожна людина мріє про владу, але не кожен може з нею впоратися. Прошу кожного по черзі продовжити речення «Якби я був Президентом (депутатом) я б …»

Вправа «Мої очікування»

Як я бачу бажань у вас достатньо, а от знань про  ці важливі державні органи трохи не вистачає. Тому тема  уроку – «Органи державної влади. Місцеве самоврядування». Перед вами лежать бумеранги. Напишіть на них, чого ви чекаєте від сьогоднішнього заняття.

(Учні по черзі підходять до малюнка неба і чіпляють свої очікування)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1 і 2 питання плану – самостійна робота учнів.

Вчитель.

Ще 250 років тому мислитель Монтеск’є висловив думку про те, що влада діє тоді ефективно, коли повноваження органів влади поділені. Він запропонував поняття «3 гілок влади»; законодавчої, виконавчої та судової.

В Україні діє багато різних державних органів. Ст. 6 КУ. Державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

  • Як ви вважаєте, з якою метою здійснюється поділ державної влади?

Аналіз навчальної ситуації. Обговорення в колі

«В класі мало хто любив і розумів математику. На урок йшли з великим небажанням. Вчителя це дратувало. Одного разу на уроці математики сталася неприємна подія. Рознервований вчитель почав ображати учнів класу. Такі випадки траплялися і раніше. Учні намагалися у різні способи порозумітися з учителем: посилали до нього делегацію, прагнули знайти компроміс; звертались до класного керівника з проханням обговорити це питання на батьківських зборах. Але позитивних результатів не було. Мало того, вчитель почав мститися особливо активним учням. Тоді учні вирішили звернутися до директора, адже це та людина, яка зможе вирішити їх проблему.

Але як звернутися до нього? Учні почали розмірковувати. По-перше, піти цілим класом – це багато людей – не зручно. По-друге, не всі учні добре знають математику. Це дасть підстави вчителеві виправдатися, мовляв, ті, що не знають – скаржаться. По-третє, в класі є учні, які порушують дисципліну. Їх може не послухати директор. Було багато й інших аргументів...

Нарешті всі зійшлися на думці, що...»

Проаналізуйте, яке рішення знайшли учні?

  • Якими мають бути представники класу для зустрічі з директором?
  • Як ви думаєте, що саме доручив клас своїм обранцям?
  • Які вимоги можуть відстоювати учні-делегати?
  • Чи могли б ці учні-делегати відстоювати інтереси іншого класу? Поясніть свою думку.

 У статті п’ятій Конституції України зазначено, що єдиним джерелом державної влади в Україні є народ. Якщо народ здійснює свою владу через вибори, референдум – це безпосередня демократія. Але постійно одразу весь народ не може керувати справами цілої держави, а жителі міста – справами міської громади. Тому суспільство надає повноваження окремим особам, які від імені народу управляють державою – це представницькі владні повноваження.

Технологія кооперативного навчання. Метод «Американська мозаїка»

У кожного учня  на парті лежить символи-зображення. Учні за вказівкою обирають один з них і об’єднуються відповідно символів, які там зображені.

У кожної новоствореної пари є окреме завдання, яке відповідає символу, що ви обрали. Але перш ніж я озвучу завдання, давайте спробуємо розшифруємо ці символи.

http://antikor.com.ua/foto/articles_foto/19591.jpg 1.  Визначає правовий статус Верховної ради,  як вона створюється, хто може бути депутатом. Повноваження Верховної ради.

http://www.interfax.ru/ftproot/photos/photostory/2014/06/07/600go2.jpg

      2. Визначає правовий статус Президента України, його повноваження.

http://lamcdn.net/lookatme.ru/post-cover/n6JWG54Q5P_tnMp-EkJHcw-default.jpg

3. Досліджує порядок і умови обрання Президента України. Шукає причини припинення повноважень Президента України.

 

У вас є 5 хвилин, щоб опрацювати відповідні статті Конституції України і ст. 97-99 у підручнику  і  обговорити прочитане.

Створення міні проекту «Сучасний депутат».

Від діяльності людей, які працюють у Верховній Раді залежить вирішення багатьох питань суспільного і державного життя (перелік питань наведений у статті 92 Конституції). Тому громадяни повинні усвідомлювати відповідальність за тих, кого вони обирають до парламенту. Я пропоную вам об’єднатися в пари і, обговоривши, записати п’ять основних особистісних та громадянських якостей, які, на вашу думку, мають бути притаманними народному депутатові України.

(В цей час на дошці вивішується ватман з силуетом людини, на який і кріпляться листки для написання пропонованих якостей. Потім всі пропозиції обговорюються. П’ять якостей, які частіше всього повторюються, записуються в центрі силуету).

http://images.clipshrine.com/download/downloadpnglarge/Man-Standing-Silhouette-12552-large.png3-4 питання плану уроку  міні-лекція вчителя

5 питання плану уроку – колективно

Учитель. Давайте уявімо, що ми з вами живемо в невеличкому містечку, назвемо його «Щасливе». Як і в кожному містечку, тут, є свої проблеми. Спробуємо проаналізувати одну з них. Міська рада через засоби масової інформації повідомила про намір побудувати у центрі міста, неподалік від залізничної станції та річки, цех із виготовлення лаку та фарб. На думку міської ради, це підприємство дасть змогу поповнити міський бюджет, створити 300 робочих місць для мешканців містечка, розвинути мережу магазинів з реалізації продукції, знизити ціни на хімічно-будівельні товари для населення:

Однак до міської ради почали звертатись як окремі громадяни, так і групи мешканців, які виступали проти будівинцтва:

- молодіжна екологічна організація;

- група жителів центральної частини міста;

- підприємець, який має магазин з продажу хімічно-будівельних матеріалів.

Поміркуйте над питаннями:

1. Від кого залежить розв'язання цього питання?

2. Якими є дії жителів містечка, організацій з приводу вирішення цього питання?

3. Прокоментyйте вислів: «Демократія пропонує правити кожному з нас, інакше кажучи, всі ми маємо владу втручатися в суспільні справи». (Х. Ортега-і-Гассет - іспанський філософ і публіцист XVIІІ ст.)

Учитель. Як бачимо, місцеве самоврядування є основою демократичного ладу в нашій державі, і це доводить стаття 7 Основного Закону, яка гарантує і визнає місцеве самоврядування.

Слово самоврядування легко зрозуміти, адже воно походить від слів «урядувати, керувати самому». Самоврядування було відоме до виникнення держави.

Першою самоврядною організаціею була: первісна громада, античні міста, .. .

Теорію місцевого самоврядування започаткувало магдебурзьке право, і це було відтворено у ст 3 Європейської Хартії місцевого самоврядування, яка зафіксувала факт самостійності громади щодо держави.

Цивілізована, демократична держава неможлива без дієвого місцевого самоврядування. Спробуємо довести це, спираючись на правову основу місцевого самоврядування

Робота в малих групах (за допомогою підручника ст. 104 – 106, Конституції України з’ясувати:)

1 група – поняття «Місцевого самоврядування»;

2 група – повноваження органів місцевого самоврядування;

3 група – вибори до органів місцевого самоврядування.

Місцеве самоврядування — право територіальної громади — самостійно розв’язувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Органи, які складають систему місцевого самоврядування: це сільська, міська, районна, обласна ради, сільський, міський голова.

Учитель. Давайте повернемось до проблеми, що виникла в містечку «Щасливе». Ми бачимо, як місцева громада бере участь у діяльності органів місцевого самоврядування - вистyпає із зверненням до міської ради, вносить пропозиції, влаштовує обговорення. Отже, можна зробити висновок, що місцеве самоврядування є формою залучення громадян до участі в управлінні як місцевими, так і державними справами, а тому сприяє реалізації основних засад демократії на місцевому рівні.

(На дошці фіксуємо підтвердження тези «місцеве самоврядування - демократія кожному громадянину»):

- самостійність у вирішенні питань;

- добровільне об'єднання;

- обрання представницьких органів;

- виконавчі функції;

- opгани самоорганізації;

- власна компетенція, фінансування, майно.

V. Закріплення вивченого матеріалу

«Лінгвістичний конструктор» (Робота в парах)

Ви бачите на парті слова. Їх треба зібрати в речення. Ви прочитаєте одну із статей Конституції України. Підказка: відповідь – це назва одного з елементів публічної влади в Україні. А текст визначення – це стаття з Конституції. Починайте роботу. Діє золоте правило «однієї хвилини».

1.

Верховна Рада України - це парламент, єдиний орган законодавчої влади в Україні (ст. 75 Конституції України).

 

2.

Президент - є главою держави та гарантом державного суверенітету України, прав і свобод людини і громадянина (ст. 102 Конституції України).

 

3.

Місцеве самоврядування - це право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та Закону України (ст. 140 Конституції України).

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

VIІ. Домашнє завдання

§14. Провести опитування серед своїх дорослих родичів та членів сім’ї: «Чи відчуваєте  Ви себе джерелом влади?». Результати опитування необхідно узагальнити та прокоментувати.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончар Галина Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2023
Переглядів
1058
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку