"Злочини. Кримінальний проступок. Кримінальна відповідальність"

Про матеріал
Урок з правознавства за темою "Злочини. Кримінальний проступок. Кримінальна відповідальність" для 9 класу
Перегляд файлу

9 клас

Правознавство

Тема: Злочини. Кримінальний проступок. Кримінальна відповідальність.

Мета: дати учням уявлення про поняття злочину, його ознаки, склад, види; формувати вміння характеризувати ознаки злочину, описувати елементи складу злочину, називати види злочинів, наводити приклади; аналізувати правові ситуації й пропонувати шляхи їх розв’язання; формувати непримиренне ставлення до порушення законодавства.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ.Актуалізація опорних знань

Гра «Семафор».

1.Термін «адміністративне» — у перекладі з латини «administratio» означає «держава». (Управління)

2.Адміністративне право — це сукупність норм права, які регулюють відносини в галузі державного управління.

3.До адміністративної відповідальності може бути притягнуто особу, яка досягла віку 14 років. (16)

4.Основним правовим актом, яким установлено відповідальність за адміністративні правопорушення, є Кримінальний кодекс. (Кодекс України про адміністративні правопорушення)

5.Ознаки адміністративного правопорушення: протиправність, суспільна шкідливість, винність, караність.

6.Особа, яка, унаслідок психічної хвороби чи іншого захворювання, не розуміла значення своїх дій або не керує ними, може бути притягнута до відповідальності.(Не може)

7. За вчинення адміністративних правопорушень до неповнолітніх у віці від шістнадцяти до вісімнадцяти років можуть бути застосовані такі заходи впливу:

…зобов’язання в публічній, або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого;

…застереження;

… арешт; (ні)

…догана або сувора догана.

 

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Перегляд фрагменту фільму

Перегляньте фрагмент мультиплікаційного фільму «Жив – був Пес»
(фрагмент, коли правопорушник вночі виносить речі з хати, а Пес майже не реагує на злочинця, за що й був вигнаний із дому вранці господарем) і дайте відповіді на запитання.

  • Як називається дане діяння? (Правопорушення.)
  • Який вид неправомірного діяння зазначений у мультиплікаційному фільмі? (Злочин.)
  • Яка галузь права регулює відносини, що склалися? (Кримінальна.)

Вчитель: Минулого уроку ми з вами детально ознайомилися з питанням адміністративного правопорушення. Адміністративний проступок інколи називають  «злочином у мініатюрі». Сьогодні в нас піде мова про справжні немініатюрні злочини, а також кримінальні проступки.

Проаналізуйте ситуацію

13-річний громадянин Дмитро Кальченко систематично тікав із дому, роз’їжджав по різних містах України і був дрібним крадієм. У другому і четвертому класах він залишався на другий рік, а потім перестав відвідувати школу. У 12-річному віці Дмитро Кальченко викрав у свого старшого брата мобільний телефон і годинник, але при спробі виїхати з міста його було затримано на вокзалі.

Які заходи кримінально-правового впливу можуть бути застосовані до громадянина Дмитра Кальченка?

Щоб дати відповідь на поставлене питання, нам слід розглянути основні положення теми «Кримінальна відповідальність».

Прийом «Народна трибуна».

Висловте думку: що ви очікуєте від нової теми?

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План

Метод «Чиста дошка».

1.  Поняття та ознаки злочину.

2. Склад злочину.

3.Обставини, що пом’якшують та обтяжують кримінальну відповідальність.

4.Кримінальна відповідальність і кримінальні покарання.

 

Міні-лекція

1.  Поняття та ознаки злочину.

Найбільш небезпечні правопорушення, що посягають  на найважливіші суспільні блага і цінності, є злочинами. Історія злочинності, на жаль, така ж давня, як історія людства (згадайте біблейську притчу про братів Каїна і Авеля). Споконвіку люди поділяли чужі та власні вчинки на добрі й погані, на допустимі і недопустимі. Найнебезпечніші прояви людської поведінки, що загрожують особі, суспільству чи державі, вважають злочином. У Давньому Єгипті та Греції злочином вважалося залишення батьків без поховання. У багатьох країнах Європи в період Середньовіччя злочином оголошувалася єресь. Кровна помста в одних країнах розглядалась як обов’язок, а в інших — як злочин. У роки царювання Московського царя Олексія Михайловича злочином вважали такі дії, як порушення «обов’язків ходити до церкви», «недотримання посту».

Під злочином у побуті розуміють дії, які порушують закон і підлягають кримінальному покаранню.

Уперше спробу дати визначення поняття «злочин» зробили римські юристи. Злочином вони вважали дії, які характеризуються насильством або обманом.

Латинське слово «crimen», що у перекладі й означає «злочин», дало назву відповідній галузі – кримінальному праву. Основним  його джерелом є Кримінальний кодекс України, положення якого визначають, які діяння є злочинами та які покарання можуть бути застосовані до осіб, винуватих у їх вчиненні. Злочинами є тільки ті діяння, які описані в Кримінальному кодексі України, й до винуватих осіб застосовуються тільки ті покарання, які зазначені у тій самій статті цього закону. Таким чином, без вказівки закону немає ні злочину, ні покарання.

Злочин характеризується значно вищим, порівняно з іншими видами право­порушень, ступенем суспільної небезпеки, тобто таке діяння завдає істотної шкоди особі, її правам, суспільству або державі. Ознакою злочину є також вина людини (у формі умислу чи необережності), тобто її власне внутрішнє ставлення до того, що вона вчинила, та наслідків своїх протиправних дій.

Злочин — суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), передбачене Кримінальним кодексом України.

Якщо суд визнає когось винуватим у вчиненні злочину, то така людина підлягає кримінальній відповідальності - до неї застосовуватимуться заходи державного примусу у формі покарання. Однак кримінальний закон ґрунтується на твердженні, що людина є невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню доти, доки її вину не встановить і не доведе суд.

Дидактична гра «Чи має місце злочин». Робота в парах.

Кожна пара отримує картку із ситуативною задачею й визначає, чи є дана ситуація прикладом злочину і чому.

Ситуації

1.  Одного разу Петро Петрович посварився зі своїм сусідом по дачі. Вони так і не помирилися, а своїм рідним Петро Петрович часто казав: «Колись куплю рушницю і вб’ю сусіда-негідника». Але він не був агресивною людиною, і його погрози так і залишилися словами.

2.  16-річні підлітки намагались відчинити автомобіль сусіда, що стояв у дворі. Сусід побачив їх у вікно і викликав міліцію. Підлітки були затримані.

3.  Сварка 16-річного Петра і 15-річного Василя закінчилася бійкою, під час якої Василь отримав серйозні тілесні ушкодження, після яких півроку пролежав у лікарні.

Гра «Назви ознаку злочину».

1.Дана ознака злочину виявляється в спричиненні або створенні загрози заподіяння шкоди суспільним відносинам, поставленим під охорону кримінального закону. Характер визначається всією сукупністю об’єктивних і суб’єктивних ознак злочину: цінністю блага (тобто об’єкта), на яке посягає злочин; характером діяння, місцем, способом, часом, обстановкою вчинення злочину; тяжкістю наслідків; формою вини (умисел або необережність).

2.Дана ознака означає, що здійснення даного діяння заборонене кримінальним законом. Дія або бездіяльність, що не передбачена кримінальним законодавством, тобто вона не зазначена в певній статті Особливої частини Кримінального кодексу, ні за яких обставин не може вважатися злочином і, як наслідок, не тягне за собою кримінальну відповідальність.

3.Дана ознака злочину пов’язана з наявністю в діях особи умислу або необережності. Невинне заподіяння шкоди (казус) виключає можливість визнання такого діяння злочином.

4.Дана ознака злочину означає, що за будь-який злочин відповідною нормою Кримінального кодексу передбачено конкретні вид і міра покарання.

 

2. Склад злочину. Складання схеми.

1.Об’єкт

2.Суб’єкт

3.Об’єктивна сторона (дія чи бездіяльність, наслідки, спосіб, засоби, методи, час, обстановка)

4.Суб’єктивна  сторона (мета, мотив, вина)

Метод «Навчаючись учусь». Самостійна робота з нормативно-правовим актом

3.Обставини, що пом’якшують та обтяжують кримінальну відповідальність.

Учні опрацьовують відповідний нормативно-правовий акт за варіантами:

перший варіант — ст. 66 Кримінального кодексу України (обставини, які пом’якшують покарання);

другий варіант — ст. 67 Кримінального кодексу (обставини, які обтяжують покарання).

Робота в групах. Юридичний практикум.

1.Громадянин К., погрожуючи ножем, відібрав у неповнолітньої В. сумку, де знаходився мобільний телефон та гаманець з грошима на суму 700 гривень. Укажіть склад злочину та обставини, що обтяжують чи пом’якшують відповідальність.

2.Громадянин А., забезпечуючи алібі, примусив під загрозою вбивства свою сусідку 80-річну М. дати неправдиві свідчення про місце перебування А. під час злочину. Вкажіть склад злочину та обставини, що обтяжують чи пом’якшують відповідальність.

3.Дружина громадянина М. заявила, що хоче з ним розлучитися. Для того, щоб помститися за образу, він підклав до її сумочки вибуховий пристрій. Він спрацював, коли жінка перебувала у громадському транспорті. Вкажіть склад злочину та обставини, що обтяжують чи пом’якшують відповідальність.

 

4.Кримінальна відповідальність і кримінальні покарання.

Кримінальна відповідальність – вид юридичної відповідальності, що встановлюється державою в кримінальному законодавстві, накладається судом на осіб, які винні у вчиненні злочину. Згідно КК підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину. Наприклад, особа вчинила крадіжку. Саме факт вчинення особою крадіжки і буде підставою кримінальної відповідальності. Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не може бути притягнений до кримінальної відповідальності за той самий злочин більше ніж один раз.

Кримінальній відповідальності властиві такі ознаки:

  • передбачена і врегульована кримінальним законом;
  • настає за скоєння злочину;
  • суб’єктами можуть бути фізичні особи, які досягли 16 років, в окремих випадках – 14 років;
  • має особистий характер;
  •  заснована на презумпції невинуватості;
  • як правило, супроводжується призначення винному покарання;
  • породжує стан судимості.

Кримінальне покарання – це захід примусу, що застосовується від імені держави за вироком суду до особи, визнаної винною у вчиненні злочину, і полягає в передбаченому законом обмеженні прав і свобод засудженого.

Робота за схемою «Види кримінальних покарань» (підручник с. 164)

 

V.Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.

Гра «Юридичний футбол».

  1.     Що таке злочин?
  2.     Які ознаки властиві кримінальній відповідальності?
  3.     Назвіть елементи складу злочину.
  4.     Назвіть види кримінальних покарань.
  5.     У чому особливість кримінальної відповідальності неповнолітніх?

Аналіз ситуацій.

Ситуація 1. Втеча з дому.

Дівчина 15-ти років стоїть на дорозі й зупиняє автомобіль. «Я йду із дому, - думає вона. – Я втечу до Києва і знайду там роботу».

Пояснення.

      Правопорушення в ситуації немає. Воно можливе, якщо дівчина здійснить свої плани, оскільки вона неповнолітня. Згідно з Кодексом законів про працю України, особи, які досягли 15 років, можуть як виняток прийматися на роботу лише за згоди одного з батьків або особи, що його замінює.

Ситуація 2. Жартівник – невдаха.

      Микита, учень 7 класу, не підготувався до контрольної роботи з алгебри. Вранці дорогою до школи він мріяв:. «От вийшло б добре, якби не було алгебри! От якби хтось пожартував, що школу заміновано, й тоді всі заняття відмінять! О. яка чудова ідея! Чи не подзвонити мені самому під виглядом терористів, що начебто хочуть зірвати нашу школу. Микита підійшов до телефону – автомату, набрав «02» і, через носовичок, сповістив чергового міліціонера про небезпеку…»

Пояснення.

      Микита не досягнув віку, з якого настає кримінальна відповідальність. Отже, відсутня одна з ознак складу злочину. Зазвичай за дитячі пустощі «розплачуються» батьки – вони сплачують штраф, а інколи й оплачують приїзд цих служб.

Із Кримінального кодексу України

Стаття 259.

      Завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян, знищення чи  пошкодження об’єктів власності. Завідомо неправдиве повідомлення про підготовку вибуху, підпалу або інших дій, які загрожують загибеллю людей чи іншими тяжкими наслідками – карається штрафом від п’ятисот до тисячі неоподаткованих мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до п’яти років.

Ситуація 3. Автомобіль сусіда.

      Група молодих людей 18-21 року вирішила розважитися. Вони взяли автомобіль у сусіда Дмитра, щоб покататися. «Сусід не помітить. Він у відрядженні. Все буде добре. З нами нічого не трапиться»,- каже Дмитро.

Пояснення.         

      Молоді люди  підлягають відповідальності за незаконне заволодіння транспортним засобом. При кваліфікації цього злочину у статті 289 ККУ під незаконним заволодінням мається на увазі будь-які незаконні дії з транспортним засобом, а не лише угони автомобіля. Вони вчинили злочин умисно, посягнувши на чуже авто. Злочин закінчений.

 

 

Ситуація 4. Полювання.

      Під час полювання мисливець почув у кущах важкі кроки і, очікуючи саме з цього напрямку появи звіра, здійснив постріл з рушниці. Але, як виявилося, замість звіра до місця розташування мисливців наближався їхній товариш, що запізнився. Чоловік отримав важке поранення, від якого пізніше помер у лікарні.

Пояснення.         

      Скоєно злочин з необережності, винний – мисливець може бути притягнутий до кримінальної відповідальності.

Ситуація 5.

Група неповнолітніх, серед яких були дівчата і хлопці, поверталися додому із дискотеки. Коли вони проходили повз кладовище, 17-літній Гладій та 15-літній Мелешко, перебуваючи напідпитку, пошкодили два могильних пам’ятники і тут були затримані сторожем. У своїх свідченнях хлопці стверджують, що у стані сп’яніння вони не розуміли, що роблять. Чи є дії хлопців злочинними? Які міри можуть бути застосовані до них?

Пояснення.

Так. Є всі ознаки злочину. Скоєння злочину у стані сп’яніння є обтяжуючою обставиною. До Гладія (17 років) може бути застосоване кримінальне покарання чи примусові заходи виховного характеру. До Мелешка (15 років) – лише примусові заходи виховного характеру.

Перегляд 5 серії «Ти і поліція».

 

VІ.Підсумок уроку.

Підведення підсумку до проблемної ситуації, яка була поставлена на початку уроку.

Поясніть вислів

Поясніть, як ви розумієте вислови українського філософа:
«О коли б ми в ганебних справах були такі ж соромливі і боязкі, як це часто буваємо ми боязкі і хибно соромливі у порядних учинках!»
«Не може не блудити нога твоя, коли блудить серце» (Г. С. Сковорода про природу правопорушень).

  • Що мав на увазі Г. Сковорода, говорячи про «блуд серця»?
  • Чи взаємопов’язані діяння людини з її волею та думками?
  • Як ви гадаєте, чи потрібно роз’яснювати вам, школярам, природу правопорушень? Відповідаючи на запитання, подумайте, що є метою такої діяльності: виховання, попередження чи кара.

Учитель підкреслює, що злочин – це найнебезпечніший вид правопорушення, причетність до нього певною мірою відбивається на подальшій долі людини. Тому підліткам необхідно продумувати кожен свій крок, щоб уникнути неприємних ситуацій, а потому, як наслідок, й відповідальності за них. А знання законодавчих норм допоможе уникнути конфліктів із законодавством.

Чи був для вас цей урок корисним?.. Чи ваші очікування справдилися?

 

VІІ.Домашнє завдання. §22-23. Скласти таблицю «Кримінальні стягнення». Поміркуйте над висловом відомого китайського мислителя Сюнь Цзи і визначте, що мав на увазі автор:

    «Якщо не виховувати людей, а карати, то покарань буде багато, а порок не буде викорінений;  якщо тільки виховувати, але не карати, порочні лишаться непокараними; якщо карати, але не заохочувати, люди не будуть старатися; якщо карати і заохочувати, але не обмежувати, піддані будуть невпевнені і народ не буде єдиний».

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2023
Переглядів
2497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку