"Взаємні права й обов’язки батьків і дітей"

Про матеріал

Урок з правознавства для 9 класу за темою "Взаємні права й обов'язки батьків і дітей". Практичне заняття 6 "Влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування"

Перегляд файлу

9 клас

Правознавство

Тема: Взаємні права й обов’язки батьків і дітей. Практичне заняття 6. Влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування.

Мета: сформувати в учнів уявлення про права та обов’язки батьків та дітей; навчити розуміти майнові та особисті немайнові права та обов’язки батьків та дітей; удосконалювати роботу з нормативно-правовими джерелами; описувати шляхи влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування; порівнювати різні форми влаштування дітей, позбавлених батьківського піклування; розвивати вміння розв’язувати правові ситуації,  висловлювати власне ставлення до взаємних прав і обов’язків батьків і дітей; виховувати свідоме став­лення до взаємних прав і обов’язків батьків і дітей.

Хід уроку

І.Організаційний етап.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Учитель пропонує учням кілька висловів відомих діячів і науковців, щоб вони назвали один із найвідоміших інститутів суспільства, яке зашифроване в цих висловлюваннях.:

 ….. – це форма спілкування (Аристотель).

 ….. - це найважливіше, що є у світі. Якщо у вас немає її, вважайте, що у вас немає нічого. Це найміцніші узи всього вашого життя.   (Джонні Депп).

 ….. – перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань (В. О. Сухомлинський).

Вчитель. Так, дійсно, всі ці відомі люди висловлювалися про інститут сім’ї. Про сім’ю ми з вами вже говорили на попередньому уроці, вивчаючи тему «Сім’я і шлюб».

Вправа «Кубування» (передаючи куб з рук в руки учні по черзі відповідають на запитання, що їм попалося )

1) Що таке сім’я?

2) Які підстави належності до сім’ї вам відомі?

3) А що ж таке шлюб?

4) Які умови укладення шлюбу вам відомі?

5) В яких випадках може бути відмовлено в укладенні шлюбу?

6) У чому полягає принцип рівності прав чоловіка і жінки в сімейних відносинах?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

 Вчитель. Сімейні цінності, на яких будується міцна та дружна сім'я - це питання є дуже актуальним у нашому суспільства. Якщо раніше для людини інтереси сім'ї були вище власних інтересів, то сьогодні світ дуже змінився. На жаль, люди зараз прагнуть до матеріального. До чого це все може призвести, як це відіб'ється на майбутньому поколінні? Останнім часом з’явилося багато телепередач, які акцентують увагу суспільства на порушенні сімейних цінностей, на помилках, які роблять батьки. Чому ці телепередачі з’явилися? (Відповіді дітей)

 Вчитель.   Сім'я - маленький осередок суспільства, маленька держава зі своїми жителями, яких об'єднує єдина мета, моральні цінності, любов, взаємоповага. Вивчення сім’ї, шлюбу має глибоке практичне значення, воно є важливою передумовою розуміння багатьох процесів, які відбуваються в суспільстві. Ст.3 СКУ говорить, що сім’ю складають особи, які проживають спільно, пов’язані спільним побутом та мають взаємні права та обов’язки.  Сьогодні тема нашого уроку є «Взаємні права та обов’язки батьків та дітей»

Проблемне питання уроку: Що означає взаємна відповідальність батьків і дітей?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Права та обов’язки батьків

Вчитель. Найважливіша функція сім’ї – продовження людського роду. З перших днів існування людського суспільства батьки опікувалися своїми дітьми, передавали їм свій досвід, допомагати обирати життєвий шлях, знаходити гідне місце у житті.  Турбота про дітей, а пізніше обов’язок дітей - допомагати своїм батькам стали моральними нормами. А нині ці норми записані в законодавстві нашої держави.

Робота з правовими документами.

Діти ознайомлюються з витягами із Конституції України ст. 51 і 52, статтями Сімейного кодексу України 150, 151, 153, 155.

2.Обов’язок батьків щодо утримання дітей. Взаємність обов’язків батьків і дітей. Права батьків і дітей на майно.

Вчитель. Кожен із батьків має не лише обов’язки щодо виховання своїх дітей. Адже потрібно забезпечити й матеріальне існування дитини, яка ще не може самостійно себе забезпечити. Саме тому законодавство передбачає обов’язок батьків утримувати своїх дітей до їхнього повноліття.

Робота над притчею.

Прочитайте притчу. Подумайте, як слова доньки вплину­
ли на поведінку матері, і закінчіть притчу.

«В одній сім'ї, жили мати, донька й онука, мати занедужа­ла. Від тяжкої хвороби не могла старенька навіть підвестися з ліжка. Донька спочатку приділяла хворій багато уваги, а потім (хвороба тривала більше року) почала нарікати й відмовлялася від обов'язку доглядати за матір'ю. У кімнаті, де лежала немічна старенька, все покрилося пилом й стояв неприємний запах, що розповсюджувався на весь дім. Мати запропонувала своїй дочці принести із сараю стару драбину, щоб, поклавши на неї бабусю, віднести хвору до комори. Поклали вони стареньку й винесли з хати. Після цього онука взяла драбину й обережно поставила в сарай. Мати їй і каже: «Навіщо, доню, ти постави­ла драбину на місце, вона дуже стара і її потрібно викинути». А дочка їй і відповідає: «Нехай, мамо, вона ще постоїть, а то ко­ли ти зістаришся, не буде на чому тебе винести до комори...».

Вчитель. Обов'язки батьків та дітей називають взаємними. Коли діти стануть дорослими, вони зобов'язані надавати допомогу своїм батькам та піклуватися про них. Цей обов’язок – не лише моральна норма, він закріплений і в Сімейному кодексі України.

Робота з правовими документами.

Ознайомтеся з витягом із Сімейного кодексу України ст. 202, 203, 204, 206 та визначте, у яких випадках діти зобов’язані надавати матеріальну допомогу своїм батькам.

Питання для роздумів:

  • Чи потрібно оплачувати хатню роботу?

Пропоную вам прочитати оповідання П’єра. Лефевра і обговорити у колі: чи погоджуєтеся Ви із підходом? Чому мама так поступила? Чи потрібно, на Вашу думку, розділяти роботу у сім’ї на «чоловічу» і «жіночу»?

Рахунок для мами

Маленький Ілля сидів за кухонним столом і щось записував у свій зошит.

— Що ти так старанно пишеш? — запитала мама, стоячи біля кухонної плити.

— Рахунок для тебе! — відповів хлопець, не відриваючись від роботи.

— Цікаво, цікаво, — здивувалась мама.

— Побачиш, коли я закінчу.

Він списав цілий листок, простягнув його мамі, і вона вголос почала читати:

«Рахунок для мами Смирнова Іллі, який зробив деяку роботу по господарству і хотів би отримати певну суму грошей. А саме: два рази приніс молоко — 30 копійок; чотири рази прибрав кухню — 90 копійок; два рази повитирав посуд — 60 копійок; п’ять разів почистив взуття — 95 копійок; чотири рази накрив на стіл — 80 копійок; усе разом — 3,55 гривні».

Мати уважно прочитала дивний рахунок, взяла олівець і сказала:

— Я запишу тобі свій рахунок.

— Твій рахунок? — здивувався Ілля.

— Так, невеличкий, — кивнула мама і написала:

«Рахунок Смирнової Н.В. синові Іллі: десять років для нього варила їсти — 0,00 гривні; десять років для нього прала — 0,00 гривні; п’ятдесят штанів і курток зашила і залатала — 0,00 гривні; сто ночей просиділа біля нього, коли він хворів, — 0,00 гривні; усе разом — 0,00 гривні».

Хлопець уважно прочитав мамин рахунок.

— Але, мамо, чому ти скрізь написала 0,00 гривні?

— Тому що мати для своєї дитини все робить просто так, — відповіла жінка. — Але, якщо хочеш, я можу тобі дати тих три гривні п’ятдесят п’ять копійок, які ти заслужив.

Ілля підхопився зі свого місця, підбіг до матері, обняв її і сказав:

— Ні, ні, мамо, я не хочу жодної копійки. Пробач мені. Я все зрозумів.

Мама поцілувала сина, і вони разом почали накривати на стіл.

  • Як регулюються законом майнові права у сім’ї?

Робота з правовими документами.

Ознайомляться із статтями 173, 174, 175, 177, 178 Сімейного кодексу України і дайте відповідь на запитання.

Стаття 173. Роздільність майна батьків і дітей

     1. Батьки і діти,  зокрема ті, які спільно проживають, можуть бути самостійними власниками майна.

Стаття 174.  Право власності дитини на майно,  призначене для її розвитку, навчання та виховання.

     1. Майно, придбане батьками або одним із них для забезпечення розвитку, навчання та виховання дитини (одяг, інші речі особистого вжитку,  іграшки, книги, музичні інструменти, спортивне обладнання тощо), є власністю дитини.

Стаття 175.  Право  спільної  сумісної  власності  батьків і дітей

     1. Майно, набуте батьками і дітьми за рахунок їхньої спільної праці  чи спільних коштів,  належить їм на праві спільної сумісної власності.

Стаття 177. Управління майном дитини

     1. Батьки управляють майном, належним малолітній дитині, без  спеціального  на  те  повноваження.  Батьки  зобов'язані дбати про збереження та використання майна дитини в її інтересах.

Стаття 178. Використання доходу від майна дитини

     1. Дохід,   одержаний   від  використання  майна  малолітньої дитини,  батьки  мають  право  використовувати  на  виховання   та утримання інших дітей та на невідкладні потреби сім'ї.

3.Влаштування дитини, яка залишилася без батьківської опіки.

Робота зі схемою «Шляхи влаштування дітей, які залишилися без батьківської опіки» (підручник, ст.137)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Виконання практичної роботи 6 (підручник, ст. 139):

  • скласти порівняльну таблицю «Усиновлення, опіка, піклування, патронат»;
  • розв’язання юридичних ситуацій.

VІ. Підсумок уроку.

Метод «Уявний мікрофон»

 «Взаємна відповідальність батьків і дітей полягає у тому, що…»

«Права і обов’язки дітей мають взаємний характер, тому що…

« Я на уроці замислився над тим, що …»

« Сім’я щаслива тоді, коли...»

«Сьогодні на уроці для мене було важливим…»

Проблемне питання уроку: Що означає взаємна відповідальність батьків і дітей?

Вчитель. батьки зобов’язані утримувати своїх дітей до їхнього повноліття. Діти зобов’язані піклуватися про батьків і подавати їм допомогу. Утримання непрацездатних батьків, які потребують допомоги, є обов’язком їхніх повнолітніх дітей.

Батьки і діти! Діти і батьки!

Нерозділиме і довічне коло.

Ми засіваємо житейське поле

І не на день майбутній — на віки.

Між нас не ляжуть вирвами роки.

Бо наша кров пульсує в нашій долі.

Батьки і діти... Діти і батьки...

Нам нічого ділить на спільнім полі.

Б. Олійник

VІІ.Домашнє завдання.

1.Опрацювати §18.

2.Скласти таблицю (підручник, ст.139).

3.Написати твір-роздум «Чому  важливо взаємно дотримуватися прав та обов'язків дітей та батьків?».

 

docx
Додано
2 березня 2023
Переглядів
995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку