Органи. Фізіологічні системи.

Про матеріал
Органи складаються з кількох видів тканин, які структурно і функціонально взаємопов’язані. Проте в кожному органі переважає якийсь один тип тканин, який і визначає його основну функцію. Наприклад, серце містить усі види тканин (епітеліальну, м’язову, сполучну, нервову), але в цілому переважає м’язова тканина, в мозку – нервова, в шкірі – епітеліальна.
Перегляд файлу

Урок № 3

Органи. Фізіологічні системи.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

1. Вправа «Установи відповідність»

1) Установіть відповідність між назвою тканини та її характерними ознаками.

                      Назва тканини

                     Характерні ознаки

1. Нервова

2.Епітеліальна

3.Мязова

4.Сполучна

 

 

А.Складається з клітин видовженої форми (волоконець)

Б. Містить  значну кількість міжклітинної речовини;

В.Забезпечує реакцію організму на подразнення.

Г.Вкриває поверхню тіла та вистилає порожнини органів

Вірні відповіді:

1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б.

2) Установіть відповідність між назвою тканини та її характерними ознаками.

                      Назва тканини

                     Характерні ознаки

1. Нервова

2.Епітеліальна

3.Мязова

4.Сполучна

 

 

А.не містить міжклітинної речовини;

Б. здатна до скорочення ;

В. утворює опорні системи органів;

Г.клітини мають тіло, від якого відходять відростки.

Вірні відповіді:

1 –Г, 2- А, 3 – Б, 4 – В.

3) Установіть відповідність між типом тканини, зображеним на малюнку, та її назвою.

1. Епітеліальна;

 2. хрящова;

 3. кісткова;

 4. м’язова посмугована;

 5. нервова

                    А

                Б

                В

                 Г

Вірні відповіді:

А -2, Б- 5, В- 1, Г – 4.

4) Установіть відповідність між типом тканини, зображеним на малюнку, та її назвою.

1. Епітеліальна тканина;

 2. жирова тканина;

 3. кісткова тканина;

 4. непосмугована м’язова тканина;

 5. нервова тканина

                А

                Б

                 В

               Г

Вірні відповіді:

А – 5, Б- 3, В- 4, Г- 1.

2.Вправа «Аналогії»

Вчитель перераховує риси, які властиві людині. Учні називають тварин у яких ці ознаки з’явилися вперше.

  1. Багатоклітинність – кишковопорожнинні.
  2. Двобічна симетрія – плоскі черви.
  3. Тришаровість – плоскі черви.
  4. Тканини – плоскі черви
  5. Вторинна порожнина тіла – кільчасті черви.
  6. Кровоносна система – кільчасті черви.
  7. Кістковий скелет – риби
  8. Череп – риби
  9. П’ятипала кінцівка – земноводні.
  10. Легеневе дихання – земноводні.
  11. Диференційовані зуби – ссавці.
  12. Плацента – ссавці
  13. Діафрагма - ссавці

 

4.Засвоєння нового матеріалу

1. Поняття про органи

Бесіда

Пригадайте:

  • Що таке орган? (Орган – це частина тіла, яка має певну форму , будову, місце і виконує одну або кілька специфічних функцій).
  • Наведіть приклади органів.
  • З чого складаються органи? 
  • До складу органа входить одна тканина чи декілька?

Узагальнення вчителя:

Органи складаються з кількох видів тканин, які структурно і функціонально взаємопов’язані. Проте в кожному органі переважає якийсь один тип тканин, який і визначає його основну функцію. Наприклад, серце містить усі види тканин (епітеліальну, м’язову, сполучну, нервову), але  в цілому переважає м’язова тканина, в мозку – нервова, в шкірі – епітеліальна.

Запитання до учнів:

  • Які тканини переважають в таких органах: нирки, печінка, скелет? (обговорення відповідей учнів)

Розповідь вчителя:

         Органи спеціалізуються  на виконанні функцій, потрібних для  забезпечення життєдіяльності організму. Так, серце виконує функцію насоса, що перекачує кров у організмі, нирки – функцію виділення з організму кінцевих продуктів обміну речовин, печінка бере участь у процесах травлення, кровообігу, обміну речовин тощо.

Запитання до учнів:

  • Які функції виконують ротова порожнина, шлунок, стравохід, кишечник, глотка, підшлункова залоза? (учні називають функції наведених органів, використовуючи знання з 7 класу)
  • Що об’єднує всі ці органи?  (діяльність їх спрямована на виконання спільної функції)

 

2. Фізіологічні системи організму людини

Розповідь вчителя:

Анатомічне або функціональне об’єднання органів, які в організмі виконують спільну функцію називається фізіологічною системою.

Запитання до учнів:

  • Скільки фізіологічних систем  характерно для організму тварини? (  9 фізіологічних систем)
  • Назвіть їх. (учні називають системи)

 

Завдання для самостійної роботи:

  • Які системи органів виділяють в організмі людини?
  • Якими органами вони утворені?

Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» – інформація  підтверджує попередні знання учнів;

«+» – нова інформація для учня;

«–» – інформація суперечить знанням учнів,

«?» – інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.

Обговорення результатів самостійної роботи учнів

 

5.Узагальнення і закріплення знань

1.Гра «Хрестики – нулики». Відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі в якій наведено органи однієї системи, назвіть цю систему

а)

  нирка

   серце

глотка

  мозок 

вени

легені

шлунок

  аорта

печінка

б)

шлунок

  яєчник

 бронхи

сечовий міхур

стравохід

  трахея

печінка

селезінка

кишечник

Вірна відповідь: а) серце-вени-аорта (кровоносна система)

                             б) шлунок-стравохід-кишечник (травна система)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
4235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку