Урок № 3
Органи. Фізіологічні системи.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1. Вправа «Установи відповідність»
1) Установіть відповідність між назвою тканини та її характерними ознаками.
Назва тканини |
Характерні ознаки |
1. Нервова 2.Епітеліальна 3.Мязова 4.Сполучна
|
А.Складається з клітин видовженої форми (волоконець) Б. Містить значну кількість міжклітинної речовини; В.Забезпечує реакцію організму на подразнення. Г.Вкриває поверхню тіла та вистилає порожнини органів |
Вірні відповіді:
1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б.
2) Установіть відповідність між назвою тканини та її характерними ознаками.
Назва тканини |
Характерні ознаки |
1. Нервова 2.Епітеліальна 3.Мязова 4.Сполучна
|
А.не містить міжклітинної речовини; Б. здатна до скорочення ; В. утворює опорні системи органів; Г.клітини мають тіло, від якого відходять відростки. |
Вірні відповіді:
1 –Г, 2- А, 3 – Б, 4 – В.
3) Установіть відповідність між типом тканини, зображеним на малюнку, та її назвою.
1. Епітеліальна;
2. хрящова;
3. кісткова;
4. м’язова посмугована;
5. нервова
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Вірні відповіді:
А -2, Б- 5, В- 1, Г – 4.
4) Установіть відповідність між типом тканини, зображеним на малюнку, та її назвою.
1. Епітеліальна тканина;
2. жирова тканина;
3. кісткова тканина;
4. непосмугована м’язова тканина;
5. нервова тканина
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Вірні відповіді:
А – 5, Б- 3, В- 4, Г- 1.
2.Вправа «Аналогії»
Вчитель перераховує риси, які властиві людині. Учні називають тварин у яких ці ознаки з’явилися вперше.
4.Засвоєння нового матеріалу
1. Поняття про органи
Бесіда
Пригадайте:
Узагальнення вчителя:
Органи складаються з кількох видів тканин, які структурно і функціонально взаємопов’язані. Проте в кожному органі переважає якийсь один тип тканин, який і визначає його основну функцію. Наприклад, серце містить усі види тканин (епітеліальну, м’язову, сполучну, нервову), але в цілому переважає м’язова тканина, в мозку – нервова, в шкірі – епітеліальна.
Запитання до учнів:
Розповідь вчителя:
Органи спеціалізуються на виконанні функцій, потрібних для забезпечення життєдіяльності організму. Так, серце виконує функцію насоса, що перекачує кров у організмі, нирки – функцію виділення з організму кінцевих продуктів обміну речовин, печінка бере участь у процесах травлення, кровообігу, обміну речовин тощо.
Запитання до учнів:
2. Фізіологічні системи організму людини
Розповідь вчителя:
Анатомічне або функціональне об’єднання органів, які в організмі виконують спільну функцію називається фізіологічною системою.
Запитання до учнів:
Завдання для самостійної роботи:
Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»
Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:
«V» – інформація підтверджує попередні знання учнів;
«+» – нова інформація для учня;
«–» – інформація суперечить знанням учнів,
«?» – інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.
Обговорення результатів самостійної роботи учнів
5.Узагальнення і закріплення знань
1.Гра «Хрестики – нулики». Відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі в якій наведено органи однієї системи, назвіть цю систему
а)
нирка |
серце |
глотка |
мозок |
вени |
легені |
шлунок |
аорта |
печінка |
б)
шлунок |
яєчник |
бронхи |
сечовий міхур |
стравохід |
трахея |
печінка |
селезінка |
кишечник |
Вірна відповідь: а) серце-вени-аорта (кровоносна система)
б) шлунок-стравохід-кишечник (травна система)