Урок №6
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів.
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Їжа та її компоненти.Значення компонентів харчових продуктів.
Слово вчителя:
Харчування за всю історію існування людства завжди було найсильнішим і найстійкішим чинником середовища, який постійно впливає на стан його здоров’я.
І.П. Павлов у своїй Нобелівській промові (1904) красномовно про це сказав так: «Кусок хлеба насущного является, был и остается одной из самых важных проблем жизни, источником страданий, иногда удовлетворения, в руках врача – могучим средством лечения, в руках людей несведущих – причиной заболеваний». Всі живі організми мають потребу в їжі, тобто в джерелах енергії, пластичних матеріалах, солях і інших елементах, які забезпечують склад внутрішнього середовища організму.
Їжа сучасної людини – це складний комплекс хімічних сполук, які надходять до організму завдяки вживанню добових раціонів харчування.
Технологія «Мікрофон»
Очікувана відповідь учнів:
До поживних речовин відносяться 6 груп речовин:
Проектування зображення на екран:
Розповідь вчителя:
Людина використовує для їжі поживні речовини як рослинного так і тваринного походження. У тваринній їжі є білки, незамінні амінокислоти, деякі вітаміни (A, D та ін.), жири. Вуглеводів у ній дуже мало. Тому м'ясо, риба, яйця, молоко мають дуже важливе пластичне значення, їх білки йдуть на побудову цитоплазми клітин усіх тканин і органів. Рослинна їжа бідна на білки, але в ній є цінні ненасичені жири. Найбільше в рослинах вуглеводів, тому рослинні продукти мають велике енергетичне значення. Рослини - джерело мінеральних солей і вітамінів.
Робота в групах «Ажурна пилка»
Завдання групам:
Охарактеризуйте поживні речовини за таким планом:
1 група - білки
2 група – жири
3 група – вуглеводи
4 група – мінеральні речовини
За результатами роботи заповнення таблиці:
Складові компоненти їжі
Поживні речовини |
Види |
Значення для організму людини |
Білки – основний будівельний матеріал |
Тваринні |
Виконують важливі функції в організмі: скорочення мязів, транспортування кисню, захист від інфекції і крововтрат тощо |
Рослинні |
||
Вуглеводи – основне джерело енергії |
Прості |
Забезпечують організм енергією, можуть відкладатися про запас у печінці |
Складні |
||
Жири – концентроване джерело енергії; здатні відкладатися про запас |
Тваринні |
Беруть участь у теплорегуляції організму захищають шкіру і волосся. Утворюють підшкірну жирову клітковину, джерело енергії |
Рослинні
|
||
Мінеральні речовини |
Солі, кислоти |
Підтримують сталість внутрішнього середовища, входять до складу багатьох тканин і частково виконують роль гуморальних регуляторів. |
Кожна поживна речовина, окремо взята, не може задовольнити всі потреби організму, тому людина довго не поживе на білковій, жировій або вуглеводній дієті. Тим більше неможливе існування на мінеральних речовинах. У цих випадках завжди буде недостатнім або пластичний, або енергетичний обмін, або регуляція обміну, живлення, росту, розвитку організму.
В більшості природних продуктів міститься суміш поживних речовин, але окремі компоненти бувають у різних кількостях. В одному продукті більше жирів (горіхи, м'ясо свиняче), в другому- білків (риба, яйця), у третьому-вуглеводів (картопля). З тваринних продуктів тільки в молоці є все потрібне для росту і розвитку дитячого організму.
Вправа «Мікрофон»
Учені підрахували, що протягом доби в людському організмі масою 70 кг:
Запитання учням:
(Відповіді учнів записуються на дошці, а потім аналізуються).
Очікувана відповідь учнів:
Енергетичні витрати залежать від віку, статі, росту, ваги, фізичного навантаження, типу ВНД та решти чинників.
Це цікаво:
«Мозковий штурм»
Обговорення відповідей учнів
2.Вітаміни, їхнє значення в організмі
Розповідь вчителя:
Особливими речовинами є вітаміни.Вітаміни – це біологічно активні речовини різної хімічної природи, що необхідні для забезпечення важливих фізіологічних і біологічних процесів в організмі.
На добу організмові необхідні мізерні кількості вітамінів, але, незважаючи на це, вони відіграють роль в обміні речовин та енергії. Багато вітамінів входить до складу ферментів, гормонів. Більшість із них швидко розпадається, не запасається і не синтезується в організмі. Тому слід постійно вживати продукти, що містять вітаміни.
Запитання до учнів:
Очікувана відповідь учнів: Овочі та фрукти.
Розповідь вчителя:
Найбільше їх міститься у свіжих фруктах, овочах, а також у молоці та м’ясі. За відсутності вітамінів у їжі розвивається захворювання – авітаміноз, за нестачі – гіповітаміноз. А надлишок, що у десятки й сотні разів перевищує потреби організму, спричинює виникнення гіпервітамінозу. Існує близько 50 вітамінів. Їх ділять на дві групи: водорозчинні та жиророзчинні. До водорозчинних належать вітаміни групи В, вітамін Р,С, до жиророзчинних – А, D, E,F, K.
Проектування зображення на екран:
Повідомлення учня:
Історія досліджень ролі вітамінів у житті людини
Було це далекого 1736 року. Російські кораблі під командуванням видатних мореплавців Дмитра Лаптєва та Олексія Чирикова вирушили шукати Північного морського шляху. Їх затерли крижини, і вони зазимували біля узбережжя теперішнього моря Лаптєвих. Дуже швидко запаси свіжих продуктів та овочів вичерпалися, закінчилася і квашена капуста. Команда перестала відрізняти сніданки від вечерь, такі вони стали одноманітні: усе ті самі сухарі, солонина, сушена риба. І тут моряки один по одному почали хворіти на цингу (скорбут). Лише відвар з хвої врятував багатьох з них від загибелі. Цинга (скорбут) – хвороба, що виникає через недостатню кількість у харчуванні вітаміну С – аскорбінової кислоти.
Під час другої Камчатської експедиції видатного російського мореплавця Вітуса Берінга 1741 року кораблі «Св. Павло» і «Св. Петро» прибули на Командорські острови з екіпажами хворих на цингу. Тут сам Берінг і багато моряків померли від цинги, а решта врятувалася від смерті, бо їли траву і зелень. Цинга здавна була лихом мореплавців та мандрівників. На неї тяжко хворіли екіпажі кораблів експедицій Васко да Гама, Магелана тощо. Без перебільшення можна зазначити, що в епоху парусного флоту цинга забрала більше життів, ніж усі морські бої. У давнину цинга не щадила ані простих людей, ані царських, ані боярських сімей. Люди тривалий час шукали засобу, що виліковує це захворювання. Поступово було виявлено, що проти цинги чудово діють свіже м'ясо, настоянки хвої, шипшина, цитриновий сік.
Давно почався пошук засобів проти пелагри й бері-бері. Пелагра – хвороба, що викликається відсутністю вітаміну РР. Проявляється в нервових психічних розладах, запаленні слизової оболонки рота та язика, розладах кишечника. Бері-бері – «ножні кайдани» - хвороба, що викликається відсутністю вітаміну В1. Проявляється в затерпінні кінцівок та паралічах. Під час цього тяжкого захворювання порушується діяльність серця, уражаються нерви кінцівок, особливо ніг.
Причина виникнення цих хвороб не була розгадана, але деякі спостережливі люди вбачали зв'язок між захворюванням і харчуванням. Відкриття зробив молодий російський лікар Микола Лунін 1880 року, вивчаючи вплив продуктів харчування на організм тварин. Провівши численні досліди, він виявив, що білі миші, яких він годував очищеними білками, жирами, вуглеводами, мінеральними солями гинули. Він зробив висновок, що крім відомих поживних речовин є ще якісь невідомі, але дуже потрібні речовини. Проте він не мав підтримки у своїх наукових дослідженнях і був змушений покинути їх. Минуло довгих 30 років. Після відкриття Луніна, перш ніж польський учений Казімєж Функ, який працював у Лондоні, дістав 1912 року з рисових висівок кристалічну речовину. Він дав їй назву «вітамін». Це був вітамін В1, відсутність в їжі якого, як відомо, викликає захворювання бері-бері. 1927 року угорському хімікові А.Сцент-Дьйорді вдалося видалити речовину, яку назвали вітаміном С, аскорбінова кислота. Відтоді вітамінологія як галузь медицини, біохімії, фізіології інтенсивно розвивається. Вітамінна промисловість випускає сотні назв препаратів, які дістають із різної сировини, синтезують із найрізноманітніших вихідних речовин.
Презентація учнів на тему «Вітаміни: маленькі помічники організму»
Вчитель пропонує учням розглянути основні джерела вітамінів.
Проектування зображення на екран:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Робота в групах
«Ажурна пилка»
Завдання «домашнім» групам:
1. назва вітаміну
2. основне джерело
3. фізіологічна дія
4. ознаки гіпо - та авітамінозу
1 група – вітаміни А, С
2 група – вітаміни В1, В2
3 група- вітаміни D,В6
4 група - вітаміни Е, К
Заповнення таблиці:
Назва вітаміну |
Основне джерело |
Фізіологічна дія |
Ознаки гіпо - та авітамінозу |
|
|
|
|
Що необхідно знати кожному:
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1.Зєднайте лініями поживні речовини з їжею, у якій їх вміст найбільший:
5.2. Вправа «Консультує лікар»
Уявіть себе на місці лікаря та дайте обґрунтовані поради.