Регуляторні системи організму людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

Про матеріал
Як ви вважаєте, чому фізіологічні процеси в організмі протікають узгоджено? Які механізми регуляції фізіологічних функцій ви знаєте?
Перегляд файлу

Урок № 4

Регуляторні системи організму людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

 

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

1. Установіть відповідність між системами органів та органами, які до них відносяться:

 

              А

            Б

            В

             Г

           Д

 

1.травна

2.опорно - рухова

3.дихальна

4.кровоносна

 

Вірна відповідь:

1 – В, 2 – Б, 3 – Д, 4 - А

 

2.Установіть відповідність між системами органів та органами, які до них відносяться:

              А

            Б

            В

             Г

           Д

 

 

 

1.видільна

2.опорно - рухова

3.травна

4.нервова

Вірна відповідь:

1 – Б, 2 – В, 3 – Д, 4 – А.

 

3.Установіть відповідність між характеристиками  систем органів та їх зображенням:

1) здійснює живлення організму завдяки процесам перетравлення їжі та всмоктування поживних речовин в кров і лімфу

2)  виводить з організму надлишок води, а також продукти обміну речовин;

3) об’єднує всі інші системи та узгоджує їхню діяльність;

4) забезпечує обмін речовин в організмі; транспортує кисень, який зв'язується з гемоглобіном в легенях, гормони, виводить продукти обміну — вуглекислий газта інші продукти життєдіяльності

            А

            Б

              В

             Г

           Д

 

Вірна відповідь:

1 – Д,  2 – Г, 3 – В, 4 -Б

 

4.Установіть відповідність між характеристиками систем органів та їх зображенням:

1) комплекс кісток, хрящів, суглобів, зв’язок і м’язів, який дає опору тілу і забезпечує пересування в просторі, а також рух окремих частин тіла відносно один одного;

2) органи нашого тіла забезпечуються поживними речовинами й киснем і звільняються від вуглекислого газу й інших продуктів життєдіяльності

3) бере участь у процесі газообміну, забезпеченні організму киснем і виведенні вуглекислого газу;

4) сукупність органів, частин органів та окремих клітин, які секретують у кров і лімфу гормони;

 

            А

            Б

              В

             Г

           Д

 

Вірна відповідь:

1 – Д, 2 -В , 3 – Б, 4 - А

4.Засвоєння нового матеріалу

1.Регуляторні системи організму людини

Питання до учнів: Як ви вважаєте, чому фізіологічні процеси в організмі протікають узгоджено? Які механізми регуляції фізіологічних функ­цій ви знаєте? (обговорення відповідей учнів)

Розповідь вчителя:

Фізіологічні процеси в організмі людини протікають узгоджено внаслідок існування певних механізмів їхньої регуляції. Регуляція різних процесів в організмі здійснюється за допомогою нервового та гуморального механізмів.Гуморальною називається регуляція за допомогою речовин, що виробляються певними клітинами організму для дії через внутрішнє середовище на інші клітини. Вищою формою гуморальної регуляції є гормональна. Гормони виділяються ендокринними залозами або залозами внутрішньої секреції.

Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервової системи.Нервовий і гуморальний способи регуляції функцій тісно пов'язані між собою. На діяльність нервової системи постійно впливають принесені кров'ю хімічні речовини, а утворення більшості хімічних речовин і виділення їх в кров перебуває під постійним контролем нервової системи.

Регуляція фізіологічних функцій в організмі не може здійснюватися за допомогою лише нервової або тільки гуморальної регуляції, це єдиний комплекс нейрогуморальної регуляції функцій.

Останнім часом висловлюють припущення, що існують не дві системи регуляції (нервова та гуморальна), а три (нервова, гуморальна й імунна).

 

Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».

Завдання «домашнім групам»

          Знайти в тексті підручника відповіді на запитання і на основі вивченого скласти опорний конспект про:

  • група 1 – нервову регуляторну систему

Запитання для групи:

  • Що таке нервова регуляція?
  • За допомогою чого вона здійснюється?
  • Які ви знаєте принципи нервової регуляції?
  • Яке значення для організму має дана регуляторна система?
  • Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
  • група 2 – гуморальну регуляторну систему

Запитання для групи:

  •  Що таке гуморальна регуляція?
  • За допомогою чого вона здійснюється?
  • Які ви знаєте принципи гуморальної регуляції?
  • Яке значення для організму має дана регуляторна система?
  • Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
  • група 3  - імунну регуляторну систему.

Запитання для групи:

  • Що таке імунна регуляція?
  • За допомогою чого вона здійснюється?
  • Які ви знаєте принципи імунної регуляції?
  • Яке значення для організму має дана регуляторна система?
  • Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?

                                               Додаткова матеріал для «домашніх груп»

Нервова регуляція

Здійснюється нервовою системою, яка має надзвичайно важливе значення для багатоклітинних організмів:

  • Через нервову систему замикаються усі рефлекси;
  • Регулює роботу органів і систем органів;
  • Узгоджує між собою діяльність різних органів і систем органів;
  • Забезпечує зв'язок організму із зовнішнім середовищем і здійснює пристосування організму до змінених умов середовища

1. Здійснює свій вплив швидко, за частки секунди

2.Короткочасний вплив (доки діє подразник)

3.Здійснює вплив на окремі органи або групи мязів

4.Фізична природа. Нервовий імпульс- електричний сигнал

 

Гуморальна регуляція

Давня форма взаємодії клітин і органів. Це координація фізіологічних і біохімічних процесів, здійснювана через рідкі середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину) за допомогою біологічно активних речовин, гормонів, що їх виділяють клітини, органи й тканини в процесі їхньої життєдіяльності.

 

1.Значно повільніший вплив –доки речовини накопичаться у крові

2. Тривалий вплив – протягом хвилин і навіть годин (доки речовини не зруйнуються)

3.Викликають реакції які можуть охоплювати весь організм

4.Хімічна природа. Дія хімічних речовин (в першу чергу гормонів)

 

Імунна регуляція

Здійснюється імунною системою: червоний кістковий мозок, тимус, селезінка, лімфатичні вузли, а також скупчення лімфоїдної тканини по ходу травних і дихальних шляхів. Ця система розпізнає, переробляє й усуває сторонні частини (антигени). Центральне місце серед клітин імунної системи посідають лімфоцити.

Різні форми імунної відповіді

1.Утворення циркулюючих з кровю специфічних антитіл («гуморальний імунітет»)

2.Поява підвищеної кількості Т- лімфоцитів («клітинний імунітет»)

3.Поява Т- і В – лімфоцитів, які живуть тривалий час і мають «імунну пам'ять».

4.Виникнення алергії.

 

Завдання учням:

  • Скласти  порівняльну характеристику нервової та гуморальної регуляції.

2. Значення знань про людину для збереження її здоров’я

Постановка проблемного питання:

  • Яка основна мета всіх наук про людину?

Обговорення проблеми, підведення до висновку, що основна мета всіх біологічних, медичних, педагогічних наук, що вивчають людину, - виховувати фізично, морально і духовно здорову людину.

Розповідь вчителя:

«Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо». Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів. Про здоров’я багато кажуть, друкують в газетах і журналах, розмірковують на телебаченні. Народна мудрість стверджує, що найдорожчим у людини є її здоров’я, бо його не купиш за жодні гроші.

«Мікрофон»

  • Що таке здоров’я?

Узагальнення вчителя

За енциклопедичним словником, здоров’я – це стан функціонування організму людини як живої системи, що характеризується повною її рівновагою із зовнішнім середовищем і відсутністю виявлених хворобливих змін.

 За визначенням Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я (ВООЗ), здоров’я – це стан повного фізичного, психічного та соціального благополуччя, а не лише відсутність захворювань.

Про стан індивідуального фізичного здоров’я людини роблять висновок за даними антропометрії (розміри тіла – зріст стоячи, окружність грудної клітки, маса тіла та ін..), а також на підставі фізіологічних і біохімічних досліджень, оцінка яких здійснюється з урахуванням віку, статі, географічних, кліматичних та інших параметрів.

Запитання до учнів:

  • Що ж може служити показниками здоров’я населення?

(обговорення питання)

Доповнення вчителя:

 На думку вчених, цілком припустимо використовувати з метою оцінки здоров’я такі демографічні показники, як смертність, дитяча смертність і середня очікувана тривалість життя, тому що демографічні показники – це ще і дуже місткі критерії, що характеризують процес розвитку. Також враховуються показники фізичного розвитку, інвалідності, захворюваності та хворобливості, враженості окремими хворобами (туберкульоз, серцево-судинні, шлунково-кишкові, алергійні, онкологічні захворювання та інше). Як показники стану здоров’я працюючих, найчастіше використовують захворюваність з тимчасовою втратою працездатності.

Складання опорного конспекту в зошитах:

Найважливіші показники здоров’я населення.

  • Народжуваність
  • Смертність
  • Середня тривалість життя
  • Інвалідність
  • Захворюваність та ураження певними хворобами (туберкульоз, серцево – судинні, інфекційні, алергічні, онкологічні, шлунково – кишкові та ін..)

Робота в творчих групах.

 Кожна група отримує вислів на тему «здоров’я». Після опрацювання й обговорення висувають головні ідеї, які відтворюють у вигляді малюнка.

1  група – «У здоровому тілі – здоровий дух» (народна мудрість)

2  група – «Бережи одяг, доки новий, а здоров’я – доки молодий» (народна мудрість)

3 група – «Гроші втратив – нічого не втратив, а здоров’я втратив – усе втратив» (народна мудрість)

4 група – «Здоровий жебрак щасливіший від хворого короля» (народна мудрість)

5 група – «Усуньте хибний спосіб життя – і хвороби зникнуть самі» (народна мудрість)

6 група  - «Ми п’ємо за здоров’я один одного і псуємо власне здоров’я» (Дж. К. Джером)

 (обговорення висловів та презентація малюнків)

 

Запитання до учнів:

  • Які фактори, на вашу думку, зміцнюють здоров’я?

(обговорення питання та складання опорного конспекту)

                              Фактори, що зміцнюють здоров’я:

  • Висока рухова активність;
  • Чіткий режим дня;
  • Раціональне харчування;
  • Загартовування;
  • Особиста гігієна;
  • Спілкування з природою;
  • Спілкування з друзями;
  • Внутрішня врівноваженість тощо.

Розповідь вчителя:

 

     В наш час  незважаючи на великі успіхи медицини та поліпшення умов життя, кількість хворих не зменшується. Бурхливий науково – технічний прогрес, поява нових складних видів трудової діяльності змінюють звичний ритм і уклад життя. Зменшення обсягів фізичного навантаження, збільшення нервово – емоційного напруження, погіршення екологічних умов призводять до суттєвого порушення регуляції основних фізіологічних функцій організму.

  • Як на ваш погляд, що таке «хвороба»?

Узагальнення відповідей:

Хвороба -  це порушення нормальної життєдіяльності організму, внаслідок якого знижуються його пристосувальні можливості.  І хоча організм частково компенсує виниклі порушення, хвороба завжди обмежує фізичні, психічні та соціальні можливості людини.

Запитання до учнів:

  • Які фактори, на вашу думку, ослаблюють здоров’я?

(обговорення питання та складання опорного конспекту)

                              Фактори, що ослаблюють  здоров’я:

 

  • Шкідливі звички
  • Порушення санітарно – гігієнічних умов
  • Неправильне харчування
  • Відсутність режиму праці й відпочинку.
  • Зниження рухової активності.

 

Розповідь вчителя:

Всесвітня Організація Охорони Здоров’я визначила 10 найбільш загрозливих для життя людини факторів, це ожиріння, надмірна маса тіла; алкоголь; питна вода, що не відповідає санітарним нормам; неповноцінне харчування; тютюнопаління; антисанітарія; підвищення артеріального тиску; секс без засобів захисту; недостатній вміст заліза в крові; забруднення навколишнього середовища. Але ці фактори були визначені в певній послідовності, в залежності від впливу на організм.

Вправа « Систематик»          

Завдання групам:  Розставте у правильній послідовності, на вашу думку, фактори, які загрожують життю людини (після закінчення роботи представники груп на дошці, використовуючи підготовлені аркуші з факторами, розміщують їх у вибраній ними послідовності і аргументують свій вибір)

Вірна відповідь:

  1. Недостатнє (неповноцінне ) харчування;
  2. Секс без засобів захисту;
  3. Підвищення артеріального тиску;
  4. Тютюнопаління;
  5. Алкоголь;
  6. Питна вода,що не відповідає санітарним нормам;
  7. Антисанітарія;
  8. Недостатній вміст заліза в крові;
  9. Забруднення навколишнього середовища;
  10. Ожиріння, надмірна маса тіла.

 

Висновок:  ці фактори не тільки негативно впливають на здоров’я, а й спричинюють понад 40% усіх випадків смерті людей на планеті. Здоров’я не існує само по собі, не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Про нього потрібно дбати, його необхідно берегти й примножувати протягом усього свідомого життя

5. Узагальнення і закріплення знань

 

5.1.Бесіда

1.Як відбувається регуляція процесів життєдіяльності в організмі людини?

2.Чи може регуляція фізіологічних функцій в організмі здійснюватися тільки завдяки нервовій регуляції?

3.Який принцип лежить в основі нервової регуляції?

4.Що таке рефлекс і рефлекторна дуга?

5.Як регулюється інтенсивність імунної відповіді?

6.Як імунна система виконує регуляторні функції?

 

5.2.Вправа «Коло ідей»

  •                                                                   Як ви вважаєте, яка регуляція виникла раніше в процесі еволюції організмів?

(Гуморальна регуляція виникла в процесі еволюції раніше, ніж нер­вова. Вона ускладнювалася в процесі еволюції, унаслідок чого виникла ендокринна система (залози внутрішньої секреції).

5.3. «Поміркуй»

  • Чи можна стверджувати, що «Твоє життя – твій вибір»?
  • Обгрунтуйте потребу вивчення будови і функції організму для збереження власного здоров’я і здоров’я інших людей

 

doc
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
3476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку