Викладач Селидівського професійного ліцею
Довгоброд Л.В.
Під час війни професійний ліцей став осередком, який дає змогу молоді отримувати не лише знання, але й психологічну підтримку, не втрачати відчуття приналежності до спільноти. Надзвичайно важливо гнучко підходити до організації освітнього процесу так, щоб він був комфортним для здобувачів освіти.
Дистанційне навчання – найбільш оптимальна та безпечна форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, за якою його учасники здійснюють навчальну взаємодію принципово і переважно на відстані, яка не дозволяє і не передбачає безпосередню навчальну взаємодію учасників.
У цей час інтернет-навчання як основа безперервної освіти націлене на оволодіння здобувачами освіти навичок самостійної освітньої роботи. Водночас, викладач і учень залишаються учасниками цього процесу в активному діалозі.
На своїх уроках,звертаю увагу на необхідність психологічної підтримки здобувачів освіти. У цей важкий час допомагаю учням, стимулюю їх до самостійних роздумів. Сьогодні, в умовах повномасштабної війни, яку розв’язала росія -агресор проти України, вже ні в кого не викликає сумнівів той факт, що зараз ми маємо приділити особливу увагу національно-патріотичному вихованню. Тому,щоденно на першому уроці, проводиться загальнонаціональна хвилина мовчання за захисниками та мирними громадянами, за співвітчизниками, загиблими внаслідок збройної агресії російської федерації проти України. Виконується Гімн України. В процесі навчання увага приділяється підвищенню рівня знань учнів про видатних особистостей українського державотворення, визначних українських учених,
Існують різноманітні сервіси для навчання онлайн. Для організації освітнього процесу в умовах воєнного стану використовую освітні веб-ресурси, онлайн-платформи, мультимедійні матеріали, навчальні відеофільми, відео майстер-класів та інтерактивні вправи, онлайн-тестування, електронні підручники з предметів та довідники. Надаю перевагу тим, що забезпечують зворотний зв’язок та можливість організовувати змістовне навчання. На своїх уроках, під час онлайн-зустрічей проводжу консультації , інтегровані уроки, навчальні заняття-бесіди.
Організація дистанційного навчання в умовах воєнного стану дуже непросте завдання:
- це визначення конкретного змісту й обсягу навчального матеріалу, що розглядатиметься на уроці,
- ретельне ознайомлення з нормативними вимогами навчальної програми,
- реалізація на уроці лише найважливіших теоретичних положень,
- надаю належної уваги практичному матеріалу, що сприяє розкриттю й засвоєнню цих положень, однак не зловживаю фактами (підбираю,разом з учнями,інколи, прямо в уроці, найцікавіші факти й приклади), ширше застосовувати відеоматеріали..
Використовую опорні конспекти, відображення опорного конспекту є доцільнішим, оскільки презентацію уроку можна використати в процесі проведення навчального заняття. Однак необхідно враховувати, що файл презентації є більшим за обсягом, тому остаточний вибір (лише презентація, текстовий документ і презентація) залежить від можливостей і запитів учнів.
У структурі опорного конспекту дистанційного заняття доцільно передбачити кілька складників, а саме:
мотиваційний (який саме навчальний матеріал, для чого і чому вивчатимемо на уроці),
актуалізаційний (актуалізація попереднього навчального матеріалу, котру можна поєднати з перевіркою домашнього завдання),
інформаційний (викладення навчального матеріалу уроку),
реалізаційно-контрольний (завдання на закріплення і застосування навчального матеріалу уроку, завдання практичного/тестового контролю), підсумковий (стисле викладення висновків і підсумків за навчальним матеріалом уроку), домашнє завдання, схеми.
Опорний конспект уроку можна розмістити в текстових повідомленнях і файлах у месенджерах Telegram, Viber тощо, файлі на Google-диску, до якого учнівство матиме доступ, у завданнях, у вебсервісі Google Classroom . Завдяки цьому до навчального матеріалу уроку (отже, до процесу дистанційного навчання) отримують доступ представники учнівства, які не мають стабільного інтернет-з’єднання
У дистанційному режимі навчання в умовах воєнного стану використовую наступні форми комунікації, взаємодії між учасниками освітнього процесу:
• асинхронна (e-mail-листування, пересилання навчальних матеріалів, обмін файлами, відео тощо);
• синхронна (чат – миттєвий обмін повідомленнями, консультування в режимі он лайн; відео бесіди та спілкування в телефонному режимі, обговорення в режимі он лайн.
Для організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану
• створила групи із батьками та учнями у соціальних мережах (Viber, Telegram тощо);
• інформую батьків здобувачів освіти про особливості освітнього процесу в період воєнного стану;
• передбачаю форми зворотного зв’язку з учнями та їх батьками;
• створюю власний контент з розміщенням уроків, інформаційних матеріалів, посилань на додаткові ресурси.
опорні конспекти уроків, які можна відобразити у вигляді текстового файлу (повідомлення), файлу презентації.
• розміщую завдання та рекомендації на сайті освітнього закладу;
• використовую електронні платформи, Google Mett, Google Clasroom; створюю тести, використовуючи сайт на УРОК, Всеосвіту.
Для здійснення тестового контрою м застосовую, відомі всім Google Форми, тестові розробки на освітніх порталах УРОК.ВСЕОСВІТА, особисті тестові завдання, створені за допомогою освітнього порталу «На урок», на цей інтернет-ресурс можна перейти за посиланням https://naurok.com.ua/test). Цікавий сайт Розвиток дитини, де можна регенерувати практичні завдання,кросворди,анаграми. https://childdevelop.com.ua/ .
Так,як багато здобувачів знаходяться у різних областях України,та за межами країни, має місце недостатньо якісний зв'язок та доступ до інтернету. З огляду на те, що існують обмежені можливості щодо застосування інтернет-ресурсів у роботі зі здобувачами освіти, акцент роблю на інформаційно-пошукову роботу.
У процесі перевірки наявності учнів на уроці, дізнаюся про безпечність умов, в яких вони перебувають , наявність у них доступу до засобів навчання, про їхній настрій. У разі оголошення повітряної тривоги необхідно наполегливо рекомендую перейти до укриття.
Шановні колеги! Навчальний рік 2022-2023, не простий,але ми мусимо рухатися вперед! Бажаємо, щоб він, для нас усіх, був вдалим, ефективним, а головне тихим і мирним. Віримо в Перемогу! Тримаємо стрій! Разом до Перемоги!