Організація пізнавальної активності учнів на уроках шляхом застосування інтерактивних форм роботи

Про матеріал
Вивчені і апробовані в практиці навчально-виховного процесу методичні матеріали з інноваційними технологіями.
Перегляд файлу

                                                                                     Мудрик Інна Миколаївна

                                                                                    учитель початкових класів

                                                                                    Красноградський ліцей № 4

                                                                                    Красноградської міської ради

                                                                                    Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Організація пізнавальної активності учнів  на уроках  шляхом    

                         застосування  інтерактивних форм роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Працюючи з дітьми, я керуюся такими заповідями:
«Люби дитину !»
«Вір у дитину!»
«Поважай дитину!»
«Розумій дитину!»

   З появою «дистанційки» виникло багато непорозумінь та проблем. Не всі були готові працювти на «відстані». Та ми все подолали. Тому метою мого досвіду можна назвати процес організації ефективності побудови навчального середовища та його застосування у навчальному процесі за дистанційною формою навчання за допомогою різних додатків та інтернет-ресурсів.

Переді мною постало завдання знайти та застосувати  ті інструменти, які дозволять моїм учням займатися онлайн.

   Формування пізнавального інтересу - необхідна умова шкільного навчання. З перших днів дитини у школі треба вірити в розум дитини, її можливості, в її право здобувати знання з радістю. Розвиток психологічних чинників навчальної успішності, внутрішні функціональні зміни в структурі пізнавальної сфери учня, динаміка інформаційної ваги психічних функцій навчальної успішності молодших школярів залежать від ефективності розвитку їх пізнавальних інтересів. Стійкий пізнавальний інтерес - ознака готовності дитини до навчання в школі. Знання сприяють виникненню, розширенню і поглибленню зацікавленості до дійсності. Важливо збуджувати пізнавальну активність учня, що виявляється у запитаннях, діях. Маючи сформовані пізнавальні інтереси, дитина успішно навчатиметься, в неї з'явиться зацікавленість до навчальної діяльності. Пізнавальна активність учня початкових класів виявляється в навчальній діяльності. Молодший школяр застосовує набуті в дошкільному дитинстві знання й активно діє, робить відповідні висновки, здатний виконувати складні розумові операції.

   Найголовнішим завданням педагога на кожному уроці є активізація пізнавальної діяльності. Тому щоразу, обдумуючи урок, учитель має спочатку розв'язати принципове завдання, як найдоцільніше організувати передачу нового матеріалу - повідомлення, евристична бесіда, відкриття, роздум, розв'язання проблеми, самостійна робота тощо.

   Як організувати навчальний процес та, щоб учні були здатні використати отримані знання як під час спілкування в реальних життєвих ситуаціях, так і для набуття нових знань? Тобто мова йде про використання інтерактивних технологій. Сучасна методична наука нагромадила багатий арсенал прийомів та методик. Чимало їх представлено в журнальних публікаціях, а систематизовано розглянуті вони в навчально-методичному посібнику О.Пометун і Л.Пироженко "Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання",методичному посібнику Г.Шейко «Інноваційні методи роботи в початковій школі», Н.Наволокова «Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій»

 З метою активізації пізнавальної діяльності, я на кожному уроці застосовую елементи інтерактивних технологій, творчі проблемні завдання, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.

    Застосування інтерактивних методів навчання потребує певної зміни життя всього класу. Розпочинаю цю роботу з елементів інтерактивних методик, які поступово впроваджую у своїй практичній діяльності, враховуючи доцільність використання на конкретному уроці. На своїх уроках найчастіше використовую такі форми та методи інтерактивного навчання:
Групові методи інтерактивного навчання
- Робота в парах
-Робота в  группах
-Рольова гра 
Швидка робота в групах, порядок та ефективність залежить від правил, яких повинні дотримуватись учні.

Фронтальні методи
-Мікрофон 
-Незакінчені речення
-Асоціативний кущ
-Так – ні
-Дискусія

-Вузлики 

-Урок – подорож, квести.

-Урок – екскурсія.

   Одним із різновидів нестандартних форм дистанційного навчання є  урок-подорож, квести, урок - екскурсія. Вони захоплюють учнів можливістю подорожувати і брати участь у певних подіях, які носять навчальний характер. Заняття,  проведене в такій формі,  мотивує мовленнєву творчість школярів, сприяє вдосконаленню  їхнього монологічного мовлення, пробуджує інтерес до об’єктів екскурсії. Цікавий сайт для онлайн-екскурсій музеями України. 

ЯДС Тварини Арктики.docx

https://museums.authenticukraine.com.ua/u

 -Сайт Matific - безкоштовний ресурс для вивчення математики в ігровій формі для учнів 1-6 класів.

  Під  час  дистанційних  навчальних занять  можна використовувати  наступні  мультимедійні  технології

         Електронні презентації (PowerPoint, Sway)

         Інтерактивні карти

         Онлайн-дошки Padlet, Linoit

         Інтерактивні робочі аркуші Wizer.me, LiveWorkSheets

         Віртуальні екскурсії

         Анімації, відеоролоки

Відеоуроки на сайті «Нова школа», YouTube. Цифрові уроки, 3D-сцени, ігри, відео на сайті Mozaik, безкоштовні матеріалами українського освітнього порталу  EDUC.COM.UA

Щоб подолати ці труднощі намагаюсь відповідним чином організувати урок. Для цього налаштовую дітей на позитивну діяльність, співпрацю, які стимулюють діяльність учнів на уроці. Даю змогу обрати кожній дитині посильне завдання, індивідуальне чи колективне. Наперед продумую кожен подальший крок, чітко нагадую правила роботи в групах, даю конкретні завдання та інструкції. Психологічно готуюся себе до підвищеного робочого шуму. Саме тому продумую доцільність використання кожної інтерактивної вправи.
Поряд з інтерактивними технологіями значну увагу приділяю використанням проектних технологій у навчальному процесі. Адже проект – цільовий акт діяльності, в основу якого лежать інтереси дитини.

   Таким чином, внаслідок дотримання технології проведення інтегрованих уроків забезпечується висока ефективність навчально-виховного процесу.

     Мої вихованці з великим задоволенням сприймають подібні уроки. І хоча мої учні ще маленькі, та мають уже певні навички міркування, висловлення власної думки, формулювання висновків. Звісно, це ще відбувається не без участі і допомоги вчителя, але перспективи  формування  всебічно розвиненої та творчої особистості відкриваються вже зараз.

Вся вищесказана робота дала мені певні результати:

  1. Вивчені і апробовані в практиці навчально-виховного процесу методичні матеріали з інноваційними технологіями.
  2. Створені умови для саморозвитку дитини, свідомого ставлення до навчання,    розкриття природних інтелектуальних і творчих здібностей учнів.

   Даний досвід може бути використаний у викладання предметів в початковій школі та у виховній роботі в загальноосвітніх школах.

   Умовою ефективного функціонування досвіду є дотримання принципів: діяльності, відкритості, вільного вибору, зворотного зв’язку  та ідеальності на основі створення стійких традицій демократичного творчого співробітництва вчителя і учня.

                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Література:

 

1. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи/ Упорядн. О.В. Стребна, А.О. Соценко. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 147с.

2. Інтерактивні технології навчання: Теорія, досвід: метод. посіб. авт.-уклад.: О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.П.Н.; 2002, - 136 с.

3.Інтерактивні технології  навчання у початкових  класах/ Упорядн. І.І.Ді-вакова. – Т.: Вид. група «Мандрівець», 2011.

4.Навчання в дії: Як організувати підготовку вчителів до застосування інтеракт. технологій навчання: Метод. посіб. / А. Панченков, О. Пометун, Т. Ремех. – К.: 5.Освітні технології: Навчально-методичний посібник /О.М.Пехота, А.З. Кіктенко, О.М.Любарська та ін., за редакцією О.М.Пехоти. – К. Видавництво А.С.К., 2003.

6. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К., 2004 – 192 с.

7.Пометун О. Як оцінити діяльність учнів на інтерактивному уроці // Доба. – 2002. - №2. – С.2-6.

8.Савченко О. Я. Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярів. - К., 1982

9. Шейко Г.К.Інноваційні методи роботи в початковій школі .– Х.: Вид. група «Основа», 2008.

10.Дистанційне навчання – дієвий спосіб отримання знань [Електроний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrbiznes.com/analitic/electronic/6607.html

 

Інформаційні ресурси

1 Веб-сайт «Вчитель вчителю, учням та батькам» http://teacher.at.ua/index/0-2 -

2. Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України http://mon.gov.ua

3. Освітній портал http://osvita.org.ua

4. Освітній портал Розумники http://www.rozumniki.ua/

    Платформа Moodle (https://moodle.org/)

    Платформа Google Classroom (https://classroom.google. com)

    Zoom (zoom.us/download)

    Classtime (https://www.classtime.com/uk/)

    ClassDojo (https://www.classdojo.com/uk-ua/signup/)

    LearningApps.org (LearningApps.org)

В інтернеті доступні досить багато відеороликів, які розкривають теми шкільної програми, зокрема канал Міністерства

освіти України https://www.youtube.com/c/MONUKRAINE,курси платформ Prometheus https://prometheus.org.ua/,EdEra https://www.ed-era.com/ та інші джерела.

 

 

                                                                                         

docx
Додано
16 грудня 2023
Переглядів
136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку