Матеріал допоможе класним керівникам в організації правовиховної роботи в класі та школі. Містить тематику бесід, виховних заходів
І План заходів з правової освіти та правого виховання
учнів школи на 2017-2018 навчальний рік
№ з-п |
Зміст роботи |
Термін |
Відповідальний |
1 |
Організація роботи з вивчення основних положень Конституції України та Конвенції ООН про права дитини у 1- 9класах |
Протягом року |
Кл. керівники |
2 |
Обстеження житлово-побутових умов сімей. Виявлення учнів, які мають схильність до проявів девіантної поведінки з метою корекції негативних проявів у поведінці. |
вересень |
Кл. керівники, громадський інспектор |
3 |
Організація зустрічей з працівниками міліції, МРЕО з метою попередження правопорушень серед підлітків |
постійно |
Кл. керівники |
4 |
Тематичні лекції: 1.«Причини правопорушень та їх наслідки» 2.«Алкоголізм та наркоманія, їх вплив на здоров’я підлітків» 3.«Ти – людина, отже маєш право»
4.«Трудові права неповнолітніх» |
Жовтень
Листопад
Січень
Квітень |
В.М.Ігнатенко
О.В.Палєй
Н.П.Палій
Н.Г.Дикун |
5 |
Години спілкування у класах:: 1.«Як не стати жертвою злочину»; 2.«Правила і закони у твоєму житті»; 3.«Конституційні обов’язки громадян України»; 4.«Злочин, який не розголошують» (для учениць 8-9 класів).
|
Протягом року |
Кл. керівники |
6 |
Проведення декади суспільних дисциплін (за окремим планом) |
грудень, березень |
В.М.Ігнатенко
|
7 |
Організація правового всеобучу для батьків, проведення тематичних батьківських зборів |
4 рази на рік |
Кл. керівники |
8 |
Тиждень прав людини до Міжнародного дня прав людини (за окремим планом) |
грудень |
В.М.Ігнатенко
|
9 |
Підтримка постійного зв’язку з родинами, в яких виховуються учні, схильні до правопорушень |
постійно |
Кл. керівники |
10 |
Залучення учнів до активних форм відпочинку, пропаганда здорового способу життя |
постійно |
Кл. керівники |
ІІ. Організація роботи із профілактики правопорушень
З метою профілактики правопорушень в учнівському середовищі, створення умов для всебічного розвитку й виховання дітей в школі у 2013 – 2014 навчальному році заплановано проведення низки виховних заходів:
1.Обстеження житлово-побутових умов сімей. Виявлення учнів, які мають прояви девіантної поведінки з метою своєчасної її корекції.
2. Організація роботи з вивчення основних положень Конституції України, Конвенції ООН про права дитини серед учнів 1-11 класів.
3. Організація зустрічей з працівниками міліції, МРЕО з метою
попередження правопорушень.
4. Проведення всеукраїнського тижня правових знань.
5. Проведення тематичних лекцій:
6. Години спілкування:
- «Як не стати жертвою злочину»;
- «Правила і закони у твоєму житті»;
- «Конституційні обов’язки громадян України»;
- «Злочин, який не розголошують» (для учениць 8-11 кл.)
7. Організація батьківських зборів та проведення правового всеобучу.
8. Залучення учнів до активних форм відпочинку, пропаганда
здорового способу життя, занять спортом.
9. Підтримка постійного зв’язку із родинами, в яких виховуються
учні, схильні до проявів девіантної поведінки.
ІІІ. Аналіз організації правовиховної та правоосвітньої роботи в школі
Правовиховна та правоосвітня робота в Новомайорській ЗОШ І-ІІ ступенів проводиться системно та планово. В організації цієї роботи педагогічний колектив використовує такі форми та методи:
Особлива увага приділяється проблемі виховання в учнів поваги до тих, хто стоїть на охороні порядку й закону. З цією метою протягом останніх років в школі проводяться регулярні зустрічі із представниками кримінальної міліції у справах неповнолітніх. Частим гостем є Демуренко Валентин Вікторович, колишній учень нашої школи, а нині – начальник кримінальної міліції у справах неповнолітніх у Великоновосілківському районі. Валентин Вікторович проводить з учнями та батьками активну профілактичну роботу, надає допомогу в організації батьківських зборів на правову тематику.
Профілактика правопорушень неповнолітніх вимагає від педагогів своєрідних підходів і до вибору методів та форм виховної роботи. Так, у роботі з профілактики правопорушень застосовуємо такі методи, які сприяють формуванню у школярів умінь та навичок правомірної поведінки. Досвід переконує, що нерідко учні в певних ситуаціях діють неправомірно, тому що не мають досвіду, а теоретичні знання не спрацьовують. Саме тому намагаємося частіше ставити учнів в ситуацію вибору того чи іншого типу поведінки, організовуємо різноманітні рольові ігри, привчаємо до дотримання правил людського співіснування.
Значну увагу в роботі приділяємо розумінню учнями користі знань, отриманих у школі, для їх майбутнього, для подальшої професійної кар’єри. Так на уроках правознавства дев’ятикласники знайомляться не лише з основами законодавства в певній галузі, а й вчаться діяти в конкретній правовій ситуації( вчаться як складати заяви, захищати свої права, діяти відповідно до закону). Цьому сприяє практична спрямованість курсу, розв’язання різноманітних правових задач та аналіз ситуацій.
Плідною є і позаурочна система роботи з правознавства, яка допомагає учням закріпити набуті знання в повсякденному житті. Впродовж останніх років учні школи під керівництвом Ігнатенко В.М. залучають до проведення соціальних опитувань з актуальних проблем в житті держави і села. Так учні дев’ятих класів дізнавалися думки односельців з питань «Ставлення односельців до смертної кари» (2015р), «Причини правопорушень серед неповнолітніх» (2015, 2016р..2018р.), «Ставлення односельців до результатів Всеукраїнського референдуму 1 грудня 1991р(2018р.). Така робота сприяє соціалізації наших вихованців, формуванню комунікативної та соціальної компетенцій.
Великі потенціальні можливості правовиховного плану закладені в інших навчальних предметах, які вивчаються в школі: «Основи безпеки життєдіяльності», «Ознайомлення з оточуючим світом», «Етика». Виявити і реалізувати їх на уроках прагнуть вчителі школи, педагоги чудово розуміють важливість цієї роботи.
Взаємодія з учнями здійснюється на основі особистісно-орієнтованого підходу, чому сприяє глибоке вивчення індивідуальних особливостей і якостей дитини. Узагальнена інформація про учнів зводиться в соціальні паспорти класів.
Правова робота з учнями не може не враховувати тих умов, які склалися в їх сім’ях. Тому класними керівниками відвідують родини. вивчають стиль стосунків між членами родин, морально-психологічний клімат. Часто допомагають батькам в налагоджені доброзичливих стосунків із підлітками. (Як приклад, взаємини в багатодітній родині Садухіної І.М., яка сама виховує трьох синів, допомагали налагодити класні керівники Андрєйченко В.М., та Палєй О.В.) Класними керівниками та класоводами проводяться виховні бесіди з учнями, організаційна робота з батьками на зборах щодо правил внутрішнього розпорядку навчального закладу. Ведеться індивідуальна робота з учнями, що мають низький рівень соціальної адаптації (відвідування сімей, проведення суспільних рейдів-оглядів, індивідуальні бесіди, зустрічі з представниками місцевих органів влади)
Через специфічні особливості малокомплектної школи, а саме: відсутність в штаті завуча з навчально-виховної й організатора, особлива роль в поглибленні правової культури, формуванню правосвідомості учнів та батьків належить класоводам та класним керівникам, а також учителю правознавства, відповідальній за виховну роботу в школі на громадських засадах.
З метою правового виховання, формування громадянина України, формування громадянських та соціальних рис особистості, виховання поваги до державних та національних символів України в школі створено куточки національної державності, до яких входять Прапор, Герб, Гімн та Конституція України. Такі ж куточки створено і в усіх кабінетах. Слід зазначити, що куточки в навчальних кабінетах початкової та старшої школи відповідають віковим особливостям учнів: так в навчальних кабінетах початкової школи куточки доповнені народними символами.
Важливою є система роботи з профілактики вживання алкоголю, наркоманії та тютюнопаління. Робота з профілактики згубних звичок проводиться в рамках позаурочної виховної роботи з предметів «Основи здоров’я» та «Основи безпеки життєдіяльності», а також класними керівниками в рамках діяльності щодо збереження життя та здоров’я учнів. Ця робота проводиться під керівництвом вчителя біології Палєй О.В. за такими формами:
Питання правового виховання постійно розглядаються на засіданнях методичної комісії класних керівників, на педагогічних радах: «Про організацію роботи з правової освіти та правового виховання», «Форми і методи індивідуальної роботи з учнями», «звіт класних керівників про роботу з попередження пропусків занять».
В школі діє правовий лекторій для батьків. Із батьками учнів проводиться активна просвітницька робота, розроблена пам’ятка «Про відповідальність за виховання дітей». Батьки в класних колективах постійно аналізують стан поведінки учнів. Батьківська громадськість залучається до планування дозвілля дітей, проведення шкільний свят.
Таким чином, система правової освіти та правового виховання, яка діє в школі, дає змогу зробити висновок, що