Урок-тренінг "Що таке булінг? Скажи булінгу «Ні»!"

Про матеріал

ознайомити учнів із поняттям булінг, його значенням у суспільному житті та конкретно у шкільництві. Розглянути закон про протидію булінгу в контексті розгляду Конвенції про права дитини та Конституції України. Допомогти дітям зрозуміти важливість поважати кожну особистість індивідуальну та унікальну. Розвивати вміння виховувати позитивне ставлення до себе й оточуючих, толерантне відношення до людей з особливими потребами.

Перегляд файлу

Виховний захід «Що таке булінг? Скажи булінгу «Ні»!»

Мета: ознайомити учнів із поняттям булінг, його значенням у суспільному житті та конкретно у шкільництві. Розглянути закон про протидію булінгу в контексті розгляду Конвенції про права дитини та Конституції України. Допомогти дітям зрозуміти важливість поважати кожну особистість індивідуальну та унікальну. Розвивати вміння виховувати  позитивне ставлення до себе й оточуючих, толерантне відношення до людей з особливими потребами.

Тип: усний журнал

Вік: 5-8 класи

Обладнання; відеозаписи, клейкі листочки (сердечка), бланки для кріплення листочків,виставка нормативних документів Конституція України, Конвенції про права дитини, закон про протидію булінгу

Хід заняття

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Давайте згадаємо, що ми знаємо про права людей? Хто може бути  утиснений у соїх правах за інакшість? Чи повинно так бути? (Ознайомлення з додатком 1)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

IV. Оголошення теми та мети

V.Ознайомлення з матеріалом

1. «Ким є ми?» Перегляд відео матеріалу Нік Вуйчич «Прийми себе таким як »

https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiya-bulingu/bezpechna-shkola-nik-vujchich-video?=print

Коротка інформація про Ніка Вуйчича

Народився 4 грудня 1982 року в Мельбурні в сім'ї сербських емігрантів і мав рідкісну патологію: у хлопчика були відсутні кінцівки — обидві руки й обидві ноги (частково була одна стопа з двома пальцями, що дозволило хлопчику в подальшому навчитися ходити, плавати, кататися на скейті, грати на комп'ютері і писати).

Закінчив Університет Гріффіта (Брисбен, Австралія) у 2004 році.

Він об'їздив близько 64 країн, виступаючи у школах, університетах та інших організаціях. Бере участь у теле-шоу й пише книги. Його перша книга «Життя без обмежень» вийшла в 2010 році.

Зараз проживає в Каліфорнії, США.

Нік міг обрати шлях, яким ідуть інваліди, але він пішов дорогою звичайних людей: він не визнавав, що він інвалід. Нік не хотів, щоб його доглядали, він усього хотів навчитися сам.

Нік завітав до України вперше у липні 2008 року до Тернополя, потім ще 7 квітня та 26 вересня 2016 року. 17 вересня 2017 року в Києві взяв участь у відзначенні Дня подяки і 500-річчя Реформації.

Особисте життя

12 лютого 2012 року одружився з Канае Міяхарі, а 14 лютого 2013 року у них народився син — Кійосі Джеймс Вуйчіч 7 серпня 2015 року — другий син Дейан Леві Вуйчіч. Станом на вересень 2017 року пара очікувала народження двох дочок.

 

Обговорення : ким ми є ? Чому ми повинні бути вдячними батькам та Богу кожного дня?

2. Тренінг «Хто я?»

Опис

Дана вправа включає дискусійні групи, мозковий штурм, малювання і групові дискусії, присвячені вивченню різних сторін особистості.

Відповідні права

• Рівність у повазі та правах.

• Захист від дискримінації.

• Право на життя, свободу та особисту безпеку.

Цілі

• Збільшення розуміння концепції ідентичності та поширити самосвідомість

• Розвиток комунікативних навичок

• Зміцнення солідарності і поваги

Матеріали

• Кольорові ручки і маркери, по можливості різних кольорів для кожного учасника

• Достатня кількість паперу із розрахунку один аркуш на людину

• Папір для фліпчарту і маркери

КЛЮЧОВА ДАТА

  • 10 жовтняВсесвітній день психічного здоров’я

Інструкції

1.    Для розминки попросіть учасників розділитися на пари, щоб сформувати дискусійні групи. Попросіть їх уявити собі, що вони мандрівники, і представитися один одному.
2.    Тепер попросіть учасників подумати з приводу того, що важливого або цікавого можна дізнатися про людину при першій зустрічі, і обговоріть загальні категорії інформації. Наприклад, ім’я, вік, стать, національність, роль в сім’ї, релігія, вік, стать, етнічна приналежність, робота/навчання, улюблена музика, хобі, спорт, загальні симпатії і антипатії і багато іншого.
3.    Тепер поясніть, що учасники мають з’ясувати, наскільки багато вони мають спільного з іншими членами групи. Роздайте їм папір і ручки і скажіть, що першим кроком для кожного з них є презентація їх ідентичності. Вони повинні представити себе зірками, різні аспекти особистості яких випромінюються в суспільстві. Попросіть людей надати вісім-десять найбільш важливих аспектів своєї особистості й намалювати їхню особисту зірку.
4.    Нехай учасники пройдуть по колу і порівняють свої зірки. Коли вони знаходять когось, з  ким вони мають однакові «промені», вони мають вказати ім’я цієї людини поряд з  «променем». (Наприклад, якщо Ян і Павло мають промінь «репер», вони мають написати імена один одного біля даного променя). Дайте їм для цього 15 хвилин.
5.    Тепер знову зберіть їх та попросіть учасників поговорити про те, наскільки індивідуальним кожен з них виявився. Ви можете запитати наступне:
    Які спільні аспекти особистості люди мають, а які є унікальними?
    Наскільки схожі або різні люди в групі? Чого люди мають більше у порівнянні один з одним: спільних чи окремих рис?
6.    Нарешті, опрацюйте з групою аспекти особистості, які люди вибирають, і ті, які їм притаманні з народження. Напишіть їх у два стовпчика на фліпчарті.

Дебрифінг та оцінкаGoto top

Тепер переходьте до обговорення того, що люди дізналися про себе і один про одного, а також про наслідки вправи для прав людини.
    Що учасники дізналися про себе? Чи важко було виділити десять найбільш значущих аспектів їхньої особистості?
    Чи були учасники  здивовані результатами  порівняння зірок? Чи знайшли вони більше або менше спільного, ніж очікували?
    Як поставилися учасники до різноманітності в групі? Можливо, вони вважають, що саме через склад групи їм було цікаво, чи разом їм було важче працювати?
    Чи були такі аспекти особистості інших людей, що в учасників рішуче викликали реакцію по типу «Я — ні»? Наприклад, я не футбольний фанат, я не слухаю техно, не люблю собак, не гомосексуаліст і не християнин.
    Як розвивається особистість? Які аспекти формуються суспільством, а які є вродженими і незмінними?
    Стосовно гендерних питань, зокрема, які аспекти формуються суспільством, а які є вродженими і незмінними?
    Чи використовують учасники слова «жінка» або «чоловік»? З чим вони асоціюють слова «жінка» і «чоловік»? Чи однакові асоціації для обох статей і для всіх чоловіків і всіх жінок?
    Наскільки людей судять за їхніми індивідуальними якостями і наскільки за груповими, відповідно до групи, до якої вони належать?
    В якій мірі люди можуть вільно обирати свою власну особистість? Які є наслідки цього для них самих і для суспільства, а особливо для права людини на рівність та повагу?

Поради фасилітатору
Назва цієї вправи немає помилки! Її метою якраз є спантеличення учасників. Якщо ви хочете додати музичного фону під час цієї гри, ви можете використовувати пісню Френка Заппи «You are what you is, I is what you am…» (від перекладача — Гра слів з використанням навмисно невірних допоміжних дієслів із займенниками).
Під час розминки ви можете давати учасникам підказки для того, щоб спрямувати їх мислення у правильний напрямок. Ви можете представити себе в якості прикладу або скористатися уявною особою для прикладу.
Метою надання кожному учаснику різних кольорів є передача ідеї того, що кожна людина є унікальною, а група складається з веселки особистостей. Якщо у вас велика група і дві або більше особи мають ручки однакового кольору, попросіть їх використати різні стилі письма.
Якщо хочете, ви можете зробити вправу трохи складнішою, запропонувавши учасникам намалювати свою особисту зірку з «променями» різної довжини відповідно до того, який характер вони надають певним аспектам своєї особистості — публічний чи особистий. Більш довгі «промені» глибше проникають у суспільство і, отже, мають більш публічний характер.
Деякі з наступних пунктів можуть бути використані в ході заключного мозкового штурму (на шостому етапі):
    аспекти особистості, які я можу вибрати: ім’я, друзі, робота, приналежність до політичної партії, улюблена музика, стиль одягу, футбольна команда, яку ви підтримуєте, місце проживання;
    аспекти моєї особистості, які в мене від народження: стать, вік, зріст, колір очей;
    існують деякі аспекти особистості, які можуть викликати неоднозначну реакцію, наприклад, національність, стать і сексуальність, релігія, належність до будь-якої меншини.
У процесі дискусії про розвиток особистості та про те, які аспекти особистості формуються суспільством, а які є вродженими і незмінними, також можуть стати спірними, особливо ті, які стосуються релігії і статі. Варто запропонувати учасникам поміркувати над їх власними процесами дорослішання, а також над тим, як певні аспекти їх особистості змінилися за ці роки і, можливо, навіть ті аспекти своєї особистості, які вони вважали незмінними.
Ви можете зробити деякі висновки з дискусії, наприклад, що ми всі людські істоти, наділені правами, які не можна подарувати чи забрати, незалежно від раси, кольору шкіри, майнового, станового або іншого становища.

3. Перегляд відео «Камінь, ножиці, папір»

https://www.youtube.com/watch?v=H2RpBZrxnow

Обговорення: ми всі різні але зі своїми унікальними якостями можемо допомагати один одному та підтримувати.

4. Ознайомлення із нормативними документами : Конституція України, закон про протидію булінгу, Конвенції про права дитини та інші.

Виступи учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

1 учень

 

2 жовтня Верховна рада України ухвалила закон про протидію булінгу в першому читанні. Це дозволить на законодавчому рівні визначити явище булінгу, шляхи його протидії, а також встановити адміністративну відповідальність за цькування.

     Відповідне рішення ВР назрівало вже давно, оскільки булінг для України став справжньою катастрофою. За даними Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), минулого року 67% українських дітей віком від 11 до 17 років були жертвами, кривдниками або свідками булінгу. 

    Крім того, згідно з дослідженнями Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), Україна входить в першу десятку країн Європи (9 місце з 42 країн) за його поширеністю серед 11-15-річних школярів.

   ропонуємо вам розглянути це неезпечне явище детальніше, визначити його основні ознаки й з’ясувати, як допомогти власній дитині почуватися безпечно.


2 учень

    Що таке булінг?

    Булінг (від англ. to bull переслідувати) це агресивна свідома поведінка однієї дитини (або групи) стосовно іншої, що супроводжується регулярним фізичним і психологічним тиском та є гострою проблемою сучасності. Дослідники зазначають, що булінг відрізняється від сварки між дітьми тим, що:

  • він супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиллям: жертву висміюють, залякують, бють, розповсюджують плітки, оприлюднюють особисту інформацію та фото в соціальних мережах;
  • в ситуації завжди беруть участь три сторони: той, хто переслідує, той, кого переслідують, та ті, хто спостерігають;
  • він негативно впливає на всіх учасників, на їхнє фізичне та психічне здоров’я;
  • може виникати спонтанно, коли несподівано для себе дитина опиняється або в ситуації переслідування, або приєднується до переслідувача;
  • він може повторюватися багато разів.

 


 

4. Перегляд відео ROAR by Katy Perry (Bullying story) (1).mp4

https://www.youtube.com/watch?v=2r-YKO9N9yg

Обговорення : що ми побачили? Оцініть дії підлітків.

5. Виступи учнів

3 учень

Яким буває булінг?

    Цькування може мати різні форми:

  • Фізичний булінг (штовхання, підніжки, бійки, стусани, нанесення тілесних ушкоджень).
  • Вербальне цькування (обзивання чи глузування).
  • Булінг стосунків (relational bullying) — явище соціального вигнання — коли дітей ігнорують, не допускають до ігор та вечірок, або вони стають жертвами чуток чи інших форм публічного приниження.
  • Кібербулінг (приниження за допомогою Інтернету, мобільних телефонів та інших електронних гаджетів).

    Кіберагресори створюють публікації, що принижують гідність жертв, відправляють їм повідомлення з погрозами, викладають фотографії і відео зі знущаннями.

    Інтернет додає булінгу таких ознак:

  • цілодобове втручання в особисте життя (цькування не має часового чи географічного обмеження); необмеженість аудиторії;
  • блискавичність поширення інформації;
  • можливість анонімного переслідування.

     Усі форми булінгу — фізичний, вербальний, кібер та стосунків  мають тенденцію виникати одночасно.

 

 

 


4 учень

Чому діти булять?

     Діти-агресори не до кінця розуміють, якої шкоди та страждань вони завдають. Булери вважають смішним знущання над слабшою дитиною. Отримуючи схвалення з боку друзів-спостерігачів, вони відчувають себе сильними та «крутими».

     Деякі діти булять, тому що самі постраждали від насильства (вдома, в спортивній секції, в іншій школі тощо). В таких випадках вони можуть зганяти свій біль через знущання й приниження слабших за себе.

    До того ж, нападаючи на когось, вони захищаються від цькування. Іноді такі діти дуже імпульсивні й не можуть контролювати свій гнів. В таких випадках справа нерідко доходить до фізичного насильства.

 

 


6. Перегляд відео «Як боротися з боулінгом?»

https://www.youtube.com/watch?v=espwzDTLVkE

5 учень

Як запобігати булінгу?

    Швидка та доречна реакція дорослих (батьків і вчителів) на ситуацію булінгу повертає дітям відчуття безпеки та захищеності, демонструє, що насилля не прийнятне. Саме тому, якщо ви стали свідком булінгу:

    1. Негайно втручайтеся та зупиняйте насилля — булінг не можна ігнорувати.

    2. Зберігайте спокій та будьте делікатними, не примушуйте дітей публічно говорити на важкі для них теми.

    3. Займіть нейтральну позицію — обидві сторони конфлікту потребують допомоги, запропонуйте дітям самостійно вирішити конфлікт.

    4. Поясніть, які саме дії є булінгом і чому їх необхідно припинити.

    5. Уникайте в спілкуванні слів «жертва» чи «агресор» для запобігання тавруванню й розподілу ролей

    6. Повідомте керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, й вимагайте вжити заходів щодо припинення цькування.

    У Європі в складних ситуаціях булінгу застосовують механізм шкільної медіації, коли спеціально підготовлений педагог чи психолог, який


 

VI. Висновки

Перегляд відео Erste Christmas Ad 2018_ What would Christmas be without love.mp4

https://www.youtube.com/watch?v=Icx7hBWeULM

Всі присутні разом роблять висновки, відповідаючи на опрацьовані запитання:

  • Ким є кожен з нас?
  • Чим ми особливі, унікальні?
  • Що таке булінг?
  • Чи порушуємо ми закон насміхаючись один з одного та ображаючи?
  • Як боротися з боулінгом? Чи варто терпіти образи?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

1

День прав людини — міжнародне свято, що відзначається 10 грудня за пропозицією Генеральної асамблеї ООН, знаменуючи річницю ухвалення Асамблеєю

Загальної декларації прав людини в 1948 році 
Минуло вже 70 років, але права людини та громадянина є однією із найважливіших суспільних цінностей. Як у всьому світі, так і в Україні.        

Тому Конституція нашої держави увібрала в себе фундаментальні положення Декларації прав людини 

Давайте не порушувати їх, поважати один одного, бути толерантним. І не важливо, якої ти статі, віку, який твій майновий стан чи яку релігію ти обрав. Важливо, що ти людина, і що твої права повинні бути захищеними.

E:\булінг\48368401_1951957025108638_3337781216442056704_n.jpg


Картинки по запросу школяр

E:\булінг\98374410.jpg


Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку