Організація та проведення самостійних занять з фізичної культури.

Про матеріал
Самостійні заняття фізичними вправами повинні бути обов'язковою складовою частиною здорового способу життя. Вони заповнюють дефіцит рухової активності, сприяють більш ефективному відновленню організму після стомлення, підвищенню фізичної і розумової працездатності.
Перегляд файлу

Організація та проведення самостійних занять з фізичної культури.

Шеремєєва Т.В.

2023

Фізичне виховання значною мірою здійснюється на неурочних заняттях. Це й природно, оскільки навчання, як педагогічно організований процес займає відносно невелике за часом місце в житті людини.

Для неурочних занять фізичними вправами, характерна самостійна організація діяльності, з метою зміцнення здоров'я, збереження і підвищення працездатності, загартування і лікування, розвитку фізичних і вольових якостей, а також засвоєння певних дій і певної суми спеціальних знань.

Неурочні заняття відрізняються від урочних досить часто більш вузьким змістом(наприклад комплекс індивідуальної гімнастики, окрема рухлива гра), і їх структура тоді менш складна. Неурочні(самостійні) заняття передбачають підвищену самодисципліну, ініціативу, самостійність. Конкретні завдання і зміст неурочних занять значною мірою залежить від схильностей і захоплень людини.

У методиці побудови заняття мають багато спільного з методикою побудови урочних занять їх структура, також повинна забезпечувати поступове страхування організму, в дозуванні навантажень, наданні допомоги і страхування при групових занять у самоорганізації використовується багато правил і прийомів, яким користується викладач на уроці. Але разом з цим, є методичні відмінності пов'язані перш за все зі специфікою змісту неурочних занять і характером керівництва ними.

Руховий режим старшокласників.

Дотримання правильного рухового режиму учнями старших класів - важлива умова їхнього фізичного розвитку та підтримання розумової працездатності.

Зростання розумових навантажень в учнів старших класів вимагає щоденного активного відпочинку на свіжому повітрі(фізичні вправи, прогулянки,ігри). Для старшокласників активний відпочинок на свіжому повітрі має встановити не менше як дві години на добу. Позакласні і позашкільні форми занять необхідно організувати так, щоб вони компенсували дефіцит рухової активності. 8-10 годин занять фізичними вправами на тиждень( щоденна ранкова зарядка, фізкультура при виконанні домашніх завдань, 3 уроки фізкультури, 3-4 заняття в спортивні секції) гармонійно впливають на фізичний розвиток школяра і є нормою його рухової активності.

Правила самостійних занять фізичними вправами.

Основною вимогою під час самостійних занять фізичними вправами є регулярний контроль за станом організму.

Самоконтроль - це регулярне використання простих прийомів для самостійного спостереження у зміні стану здоров'я і фізичного розвитку під впливом занять фізичними вправами. Найбільш зручна форма самоконтролю - це введення спеціального щоденника. Показники самоконтролю умовно можна розподілити на двох груп суб'єктивні і об'єктивні до суб'єктивних показників. Можна віднести самопочуття, сон, апетит, розумова і фізична працездатність, позитивні і негативні емоції.

Регулярно проведений самоконтроль допомагає аналізувати вплив фізичних навантажень на організм, що дає можливість правильно планувати і проводити тренувальне заняття.

Форми самостійних занять

Організаційні форми самостійних занять фізичними вправами і спортом визначаються їх метою і завданнями. Існують три основні форми самостійних занять ранкова гігієнічна гімнастика, вправи протягом навчального дня, самостійно тренувальні заняття у вільний час.

Ранкова гігієнічна гімнастика.

У комплекс слід включати вправи для всіх груп м'язів, вправи на гнучкість і дихальні вправи. При складанні комплексів і його виконанні рекомендується фізичне навантаження на організм підвищувати поступово. Кожну вправу слід виконувати в повільному темпі, з невеликою амплітудою рухів. Комплекс може поєднуватися з самомасажем і загартуванням організму.

Вправи протягом навчального дня(фізкультхвилинки, активні перерви тощо).

Зазвичай, це прості загальнорозвиваючі вправи(повороти, нахили, колові обертання,стрибки), дихальні вправи, вправи для очей, вправи для розвитку обох півкуль головного мозку. Вправи, які забезпечують попередження наступаючої втоми сприяють підтримці високої працездатності тривалий час без перенапруги.

Самостійні тренувальні заняття.

Проводять як вдома, так і на свіжому повітрі. Займатися можна як наодинці, так і з друзями.

Самостійні заняття найкраще розпочинати виконуючи домашні завдання з фізкультури. Якщо такі у вас відсутні, складіть самі комплекс спеціальних вправ і вправ для загального розвитку, додавши до нього вправи, що вивчаєте в даний час у школі, а також ті, що розвивають силу, швидкість, гнучкість, витривалість. Особливо зверніть увагу на ті рухові якості, в розвитку яких ви маєте потребу.

Самостійні заняття будуйте у формі уроку, що складається з трьох частин: підготовчої (розминки)- 5-10 хвилин, основної 25-30 хвилин та заключної 5-8 хвилин.

У процесі самостійних занять між правами роблять невеликі паузи для відпочинку. Слід пам'ятати: відчуття помірної фізичної втоми, легкий піт, незначний біль природній, не повинні ставати на заваді для продовження занять. По мірі зростання тренованості, такі тимчасові явища поступово слабшають, а згодом і зовсім зникають.

Кожне заняття має проходити досить інтенсивно, інакше ви не досягнете бажаного результату. Проте, перенапруження шкідливе, тому ускладнюйте комплекси та підвищуйте навантаження поступово, лише у такому разі вони дають бажаний ефект.

Висновки.

Підвищення рухової активності, розвиток рухових умінь і навичок є можливим лише за умови підвищення систематичних цілеспрямованих занять фізичними вправами, що мають тренувальні режими, мають розвивальний характер. У школі такими формами є уроки фізкультури, секційні заняття та виконання самостійних домашніх завдань.

Регулярні заняття фізичною культурою і фізична активність можуть зробити дива з нашим здоров'ям та тілом. Фізична активність допомагає запобігти хворобам серця, діабету, остеопорозу, а також безліч інших захворювань. Слід зазначити, що під час виконання фізичних вправ посилюється функції не тільки м'язів але й дихальні(легені та дихальні шляхи), судинної( серце,кровоносні та лімфатичні судини, кровотворні органи), нервової та травної систем.

Заняття фізичними вправами сприяють зміцненню здоров'я і всебічного розвитку розміщують рухові можливості і завдяки цьому відіграють чималу роль у підготовці молоді до праці.

Належний рівень розвитку рухових можливостей є важливою умовою високої продуктивності продуктивності праці. Різнобічно фізична готовність людини розширює її можливості в здійсненні різноманітних видів діяльності пов'язаних з великими фізичними та психічними напруженнями.


image


Література

1.               Бех, І.Д. виховання особистості/І.Д.

Бех-К.:Либідь2003.-Т.2.-С.215-225.

2.               Ведмеденко, Б.Ф. Виховання в учнів звички займатися фізкультурою та спортом/ Б.Ф.Ведмеденко//Педагогіка і психологія.-1995. -№1.-С .109-114.

3.               Іващенко В.П., Безкопильний О.П. /Теорія і методика фізичного виховання//. -2006.-№1.-С.358-383.

pdf
Додано
4 липня 2023
Переглядів
745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку