Тренінг для лідерів учнівського самоврядування.
Мета:
-сприяти формуванню навичок співпраці й партнерства між учасниками заняття;
- сприяти усвідомленню того, що організація учнівського самоврядування у школі є важливою справою у формування демократичних відносин у нашому суспільстві;
- навчати організації та проведення органами учнівського самоврядування різноманітних форм колективних творчих справ.
Тема: Організація учнівського самоврядування у школі
Мета:
- сприяти формуванню навичок співпраці й партнерства між учасниками заняття;
- сприяти усвідомленню того, що організація учнівського самоврядування у школі є важливою справою у формування демократичних відносин у нашому суспільстві;
- навчати організації та проведення органами учнівського самоврядування різноманітних форм колективних творчих справ.
Учасники: учні 9-11 класів, лідери учнівського самоврядування
Організація заняття:
Ігрова кімната (зала), дошка, стільці поставлені у коло, 5 столів, апаратура для музичного супроводу.
№ |
Види роботи |
Матеріали і обладнання |
Тривалість |
1 |
Оголошення теми та мети заняття. Актуалізація теми. |
Плакат «Корабель самоврядування» |
3 хв. |
2 |
Знайомство. Вправи «Імена», «Назва, девіз команди» |
Папір, фломастери |
10хв. |
3 |
Вправа «Правила роботи групи» |
Плакат «Правила групи», маркери |
5 хв. |
4 |
Вправа «Очікування» |
Плакат «Корабель самоврядування» |
7 хв. |
5 |
Вправа «Погляд» |
Картки «Що?», «Хто?», «Як?», «Для чого?», «Куди?», папір, вирізаний у формі хвиль. |
10хв. |
6 |
Інформаційне повідомлення. Моделі самоврядування. |
Плакат «Моделі самоврядування» |
7 хв. |
7 |
Мозковий штурм «Напрями роботи» |
Плакат для запису, папір формату А-4, маркери |
10 хв. |
8 |
Вправа «Колективна справа» |
Папір формату А-4, маркери |
10 хв. |
9 |
Рухалка |
Музичний супровід |
10 хв. |
10 |
Підсумок заняття. |
|
15 хв. |
|
|
Всього годин: |
95 хв. |
Хід заняття:
1. Оголошення теми та мети заняття. Актуалізація теми.
На даному занятті ми будемо говорити про організацію учнівського самоврядування в загальноосвітніх школах. Робота в органах учнівського самоврядування – не проста, й вимагає від учасника проявів відповідальності, волі, активності, сміливості, ініціативності й наполегливості. Хочеться побажати, щоб наша зустріч пройшла в атмосфері творчої співпраці та взаєморозуміння.
Сьогодні ми відправляємо у плавання корабель. Уявіть, що корабель - це модель нашого самоврядування, на кораблі – ви, ваші товариші, вчителі, які вас координують і супроводжують. Вітрильник – це ідея, яка рухає ним, хвилі і вітер – труднощі, що стоять на його шляху, сонце – це те позитивне, що веде корабель уперед. Тож вперед!
Протягом сьогоднішнього заняття ви будете працювати у групах, що надасть вам можливості ближче познайомитись один із одним, згуртуватися й стати командою. Запрошую об'єднатися у команди. І для початку познайомимось.
2. Вправа „Знайомство” (7 хв.)
Мета: сприяти створенню емпатійних стосунків між учасниками заняття.
Завдання 1: Спілкуючись у групі визначить саме найдовше ім'я учасників команди, саме найкоротше ім'я, ім'я, яке рідко зустрічається, саме незвичне ім'я. Представтеся.
Завдання 2: Кожна із команд придумує назву й девіз команди, записує це на папері й представляє свою команду. Записи кріпляться на плакаті «Корабель самоврядування» на «вітрилах».
Вправа. Правила. Очікування.
- Вже вітер наповнює вітрила нашого корабля. На нашому занятті працюють за вашою згодою наступні правила:
Які ж ваші очікування від цього заняття? Запишіть їх і приклейте стікери до плакату «Берег сподівань».
4. Вправа „Погляд” (7 хв.)
Мета: Підготувати учасників до розуміння поняття «Учнівське самоврядування».
Хід вправи:
- Кажуть, завдання, ситуацію можна вирішити за умови, якщо у людини сформоване її внутрішнє розуміння.
І етап: Розглянемо тему «Самоврядування» з усіх боків.
- Кожній із команд, яким дані назви: Що?, Хто?, Як?, Для чого?, Куди?, необхідно дати відповідь на одні запитання:
Що? – Що собою представляє учнівське самоврядування?
Хто? – Хто є учасниками учнівського самоврядування у школі?
Як? – Як реалізовується модель учнівського самоврядування у школі?
Для чого? – Для чого, з якою метою ми організовуємо роботу учнівського самоврядування?
Куди? – Куди ми прийдемо, Який буде результат, якою стане школа внаслідок роботи учнівського самоврядування?
Висновок: У самому понятті „самоврядування” є відповідь на те, яким чином воно має організовуватися. Саме самоврядування розвиватиметься тоді, коли цього захочуть самі учні, тобто ви. Суть учнівського самоврядування – не в управлінні одних дітей іншими, а в оволодінні досвідом демократичних відносин, навичками управління собою, своїм життям у колективі. Внаслідок роботи учнівського самоврядування школа стане демократичною.
ІІ етап: Розглянемо труднощі самоврядування.
В організації любої справи є певні труднощі. Давайте з'ясуємо, а які труднощі супроводжують роботу учнівського самоврядування у школі.
Учасники працюють у командах. Записи приклеюють на плакат «Корабель самоврядування» - «хвилі».
3. Інформаційне повідомлення.
Пропонуємо проаналізувати структуру організації учнівського самоврядування у навчальних закладах. Але для початку з'ясуємо, які ж моделі учнівського самоврядування працюють у ваших школах. Вільно рухаючись по кімнаті, написати на відповідних листах з написами різних моделей самоврядування (Республіка, Країна, Держава, Парламент, Рада), свою школу.
Підведемо підсумки, щодо того, які органи учнівського самоврядування працюють у нас в районі.
У кожної моделі самоврядування є певна структура. Проаналізуємо дану таблицю.
Таблиця. «Модель учнівського самоврядування»
Назва організації |
Очолює |
Робочі органи |
Вищі органи керівництва |
Країна Республіка Держава |
Президент Прем'єр-міністр |
Кабінет міністрів міністерства |
|
Парламент Рада Об'єднання Спілка |
Голова Спікер |
Комісії Комітети Старостат Учком |
|
4. Вправа Мозковий штурм «Напрями роботи»
1) З'ясуємо назви робочих органів наших організацій напрями роботи та (наприклад: комісії з питань культури та дозвілля, дисципліни і порядку тощо).
2) Виділимо із отриманого списку 5 найважливіших напрямів. (Учасники працюють у командах, а потім представляють й обґрунтовують свій вибір.
Після представлення командами свого вибору і у разі неспівпадання, шляхом рейтингу, вибираються найважливіші напрями роботи.
3) Детально розглянемо функції комісій, їх основні завдання, з'ясуємо над якими проблемами працюють учасники тієї чи іншої комісії, які основні заходи організовуються і проводяться ними.
Команди отримують по одному напряму роботи і працюють у командах.
5. Вправа „Колективна справа”
Завдання: спланувати захід, відповідно до напряму роботи. Працюючі над проектом, дайте відповіді на наступні запитання: (Запитання вивішуються на дошці, готується пам’ятка лідеру „Як планувати колективну справу”)
Презентація проектів творчими групами.
6. Рухалка з музичним супроводом.
7. Підведення підсумків заняття.
Обговорення заняття:
Висновки Самоврядування допомагає дітям у самореалізації, самовираженні кожного з його представників. Якщо комусь здається, що від його дій нічого не залежить, той глибоко помиляється. Ви повинні зрозуміти, що від колективу і від кожного з вас особисто залежить, яким буде самоврядування у вашій школі.
Література:
Галіцина Л., Шатохіна О. «Серйозні ігри для серйозних людей», К. «Шкільний світ», 2007, 120с.