Організаційно-методичний супровід діяльності психологічної служби ЗП(ПТ)О у Дніпропетровській області під час карантину

Про матеріал
Організаційно-методичний супровід діяльності психологічної служби ЗП(ПТ)О у Дніпропетровській області під час карантину
Перегляд файлу

Л. Г. Піковець,

методист вищої категорії

навчально-методичного центру профтехосвіти

у Дніпропетровській області

Організаційно-методичний супровід діяльності психологічної служби ЗП(ПТ)О у Дніпропетровській області

під час карантину

Головною метою і завданням психологічної служби взагалі і під час карантину залишається збереження та зміцнення психічного й фізичного здоров’я; сприяння забезпеченню психологічної безпеки, надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги всім учасникам освітнього процесу.

Саме у період карантину в закладах освіти зростає роль фахівців психологічної служби в сучасних умовах організації освітнього процесу. Сьогодні всі набуваємо нового досвіду дистанційної реалізації основних завдань психологічної служби в умовах екстремальної ситуації в країні.

Методичною службою НМЦ ПТО у Дніпропетровській області організовано дистанційний супровід діяльності психологічної служби ЗП(ПТ)О області надані методичні рекомендації з алгоритмом діяльності та постійною комунікацією з кожним навчальним закладом, спілкуванням у  фуйсбуці, через  фахову групу.

В умовах карантину практичні психологи та соціальні педагоги закладів освіти та закладів професійної(професійно-технічної) освіти області ефективно працюють дистанційно, а саме:

інформують  про проведення (онлайн) тематичних психологічних вебінарів, конференцій, навчальних проектів тощо;

організовують проведення (онлайн) групових або індивідуальних консультацій для здобувачів освіти, батьків, педагогів (тематичних або за запитом);

систематично викладають  інформаційно-просвітницькі матеріали для здобувачів освіти, батьків, педагогічних працівників на сайті закладу, в соціальних мережах, фахових групах (пропонуються теми щодо розвитку й виховання дитини, корисні поради щодо організації домашніх занять, змістовного спільного проведення дозвілля та ін.); здійснюється систематична комунікацію зі здобувачами освіти, педагогічним колективом в соцмережах й інших групах інше.

У період тривалого карантину посилюється роль соціальних педагогів ЗП(ПТ)О області, до фахових обов’язків яких належить забезпечення соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу, які опинилися у складних життєвих обставинах, перебувають у кризових ситуаціях (постраждали від соціальних, техногенних, природних катастроф, перенесли тяжкі хвороби, стреси, переселення, зазнали насильства); захист конституційних прав і статусу, законних інтересів здобувачів освіти.

Особливу увагу соціальним педагогам закладів необхідно звернути на питаннях захисту прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм насильства, оскільки в період карантину, коли вся родина постійно перебуває вдома, кількість випадків насильства може збільшуватися, особливо це стосується дітей із сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах.

В гуртожитках наших закладів і сьогодні перебуває понад 56 здобувачів освіти пільгової категорії, серед яких випускники цього року, що також потребують посиленої уваги, підтримки, підготовки особистісних документів. Тому продумуються яким чином здійснювати дистанційну комунікацію з такими категоріями здобувачів освіти.

Методист постійно знаходиться у онлайн зв’язку (засобами фейсбук) з практичними психологами та соціальними педагогами ЗП(ПТ)О області з метою забезпечення виконання всіх можливих заходів щодо виконання психологопедагогічного супроводу всіх учасників освітнього процесу під час карантину.

Період карантину також можна ефективно використати для власного професійного розвитку, опрацювання сучасної психолого-педагогічної і методичної літератури, підвищення фахової компетентності.

Запропоновано фахівцям переглянути вебінар: «Рівень професіоналізму працівників психологічної служби потребує суттєвого покращення», який можна

переглянути за посиланням https://vseosvita.ua/news/vitalii-panok-rivenprofesionalizmupratsivnykiv-psykholohichnoi-sluzhby-potrebuie-suttievoho pokrashchennia-5927.html  fbclid=IwAR02qbE2KuAQZ6ICGtevgBFNB8bIr992zbC5v-

MsZFptpph59iLKm3ipMw

Також науковцями відділу психології Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України підготовлено методичний посібник «Психологічна профілактика і гігієна особистості у протидії пандемії COVID-19». Знайти посібник можна на сайті http://ipood.com.ua

Для організації самоосвітньої діяльності (інформальної освіти), рекомендується використати такі електронні ресурси:

Сайт Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи http://www.psyua.com.ua/

Сайт Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України http://psychologynaes-ua.institute

Сайт Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН

України http://ipood.com.ua/

Сайт Інституту професійної освіти НАПН України https://ivet.edu.ua/

Електронну бібліотеку Національної академії педагогічних наук

http://www.irbis-nbuv.gov.ua

Освітню платформу «Prometheus» - https://prometheus.org.ua/courses-catalog/

Освітню платформу «Edera» - https://www.ed-era.com/courses/

Освітній проект «На урок» -  https://naurok.com.ua/

Інформаційний освітній проект «Всеосвіта» - https://vseosvita.ua/

Офіційний сайт ГО «Ла Страда – Україна» http://www.la-strada.org.ua

Офіційна сторінка ГО «Ла Страда – Україна» у facebook

https://www.facebook.com/lastradaukraine

Електронний курс від ГО «Ла Страда – Україна» «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе». Рекомендовано як учням середніх та старших класів, так і педагогічним працівникам. Передбачено отримання сертифіката.

Посилання для онлайн користування курсом https://bit.ly/390Sqxf

Для оффлайн користування без мережі Інтернет, вам достатньо один раз знайти доступ до мережі Інтернет, завантажити курс за посиланням: https://bit.ly/2Tg7bWt та користуватися курсом через флеш або СD носій.

Офіційний сайт ВБО «Український фонд «Благополуччя дітей»

https://childfund.org.ua/

Офіційна сторінка ВБО «Український фонд «Благополуччя дітей» у facebook https://www.facebook.com/CWBF.Ukraine

Офіційний сайт Національної Психологічної Асоціації (НПА) https://npa-ua.org/

novini-ta-statti

Офіційна сторінка Національної Психологічної Асоціації (НПА) у facebook https://www.facebook.com/npa.org.ukraine

Ютуб канал ПЛЮСПЛЮС пізнавальні, просвітницькі, розвивальні відео для дітей з найменшого віку https://www.youtube.com/user/plusplustv/videos

Практичні психологи та соціальні педагоги НМЦ ПТО у Дніпропетровській обл. https://m.facebook.com/groups/335705873908582/?ref=group_browse

Дніпропетровський обласний навчально-методичний центр практичної

психології і соціальної роботи: https://m.facebook.com/omodominanta

Блог працівників психологічної служби ЗП(ПТ)О Хмельницької області https://ppsphmnms.blogspot.com/

Ютуб канал Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області https://www.youtube.com/channel/UChdyLXg0BHGBbd4f9XwwG6Q/featured

Cьогодні певна кількість дітей та підлітків знаходиться вдома без нагляду дорослих – адже дехто з батьків продовжує працювати на робочих місцях, у зв'язку з у зв'язку з відсутністю можливості для віддаленого (дистанційного) виконання посадових обов'язків. Через це збільшується вразливість дітей до соціальних ризиків, зокрема у мережі Інтернет.

Психологічної підтримки також потребують і дорослі (батьки, педагогічні працівники), адже події, що відбуваються у країні через поширення захворювання коронавірусом, можуть спричиняти загострення емоційнонестабільного стану або зниження рівня стресостійкості.

Дорослий, який відчуває невпевненість або знаходиться у стані паніки, не тільки не зможе допомоги, а ще й буде «токсичним» для дитини, поширюючи «вірус» емоційної нестабільності та вражаючи імунітет на рівні психіки.

Саме тому працівникам психологічної служби ЗП(ПТ)О області у роботі із учасниками освітнього процесу, в період карантину необхідно акцентувати увагу на питаннях:

1.                  Зниження рівня тривоги, страхів, паніки;

2.                  Підвищення рівня стресостійкості та розвитку навичок емоційної  саморегуляції;

3.                  Запобігання соціальним ризиками серед дітей та підлітків, які  перебувають вдома без нагляду дорослих.

Ці питання висвітлюються через мережу.

Необхідно нагадати практичним психологам і про збереження власного психічного здоров’я під час дистанційної роботи і порекомендувати деякі правила особистої поведінки, ставлення до себе і отчуючих. А саме:

1.                 Не намагатися бути людиною, яка все встигає, чи не зривається і не психує та має бути “відмінником”

2.                 У Вас може бути перепад настрою від трудового ентузіазму до паніки, від страшної злоби до розпачу

3.                 Спливають флешбеки всіх пережитих негативних ситуацій (дефолтів, аварій, злиднів і розлучень, трагічних подій).

4.                 Буває чи є постійним тривожне відчуття, що ви захворієте. Інколи поособливому можете відчувати власне тіло , нестача часу на себе, оточуючих.

5.                 Виникає також відчуття ірреальності усього, що відбувається (химерного cценарію).

6.                 Вдома можна організувати якесь святкове дійство та залучити всю свою сім’ю.

7.                 Все, що відбувається щодня  буде часом накочувати і відпускати

Організуйте свою роботу та відпочинок не виходячи з дому без крайньої необхідності.

Поширеним наслідком постійної фонової тривоги є безсоння чи періодична паніка

Організуйте свій сон: 2 години до сну вимкнути телевізор, комп’ютер, відкласти гаджети, які мають можливість виходу в Інтернет. Можна почитати книгу, написати список справ на завтра, увімкнути аудіокнигу. Медитувати чи читати молитви. За 30 хвилин до сну провітрити кімнату , забезпечити повну темряву.

Контролюйте своє дихання: Можна виконати наступне: глибокий вдих (вдихаючи, повільно рахуємо до 8), затримка дихання (повільно рахуємо до 4), повільно видихаємо (повільний рахунок до 10) до повного звільнення легень від повітря, затримка дихання (повільно рахуємо до 4). Глибокий вдих і повторюємо вправу. Кількість повторів – від 2 циклів до 5 циклів.

Шановні колеги! В цей непростий час вся наша робота стає більш гнучкою, сприяє встановленню розширених контактів в нашій спільноті, розкриває наш внутрішній потенціал,  підвищує значущість психологічної підтримки учасників освітнього процесу, розширює особисті компетенції.

Використані джерела

1.                Оксана Лапа, “Ми разом”, Психологічна підтримка учнівської молоді тапедагогічних працівників під час карантину; Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України.

2.                Михайло Литвак, Самоосвіта практичних психологів і соціальних педагогів“Море позитив”, інтернет ресурс.

3.                Олександр Василишин, Онлайн-консультування як сучасна технологія в психологічній практиці http://nmc.mkrada.gov.ua/?p=5119

4.                О. Г. Корбу, Дистанційне навчання: моделі, технології, перспективи

http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1123

pdf
Пов’язані теми
Психологія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
6 травня 2020
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку