Орієнтовне календарне планування уроків математики у 4 класі
Орієнтовне календарне планування уроків математики у 4 класі закладів загальної середньої освіти за навчальним посібником «Математика. 4 клас. У 4 частинах» (автори А. М. Заїка, С. С. Тарнавська, видавництво «Підручники і посібники», 2020) укладено відповідно до чинної Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Р. Б. Шияна.
Увага! Календарно-тематичне планування розроблено для використання закладами загальної середньої освіти, які працюють за Типовою освітньою програмою (навчальним планом) колективу авторів під керівництвом О. Я. Савченко, та закладів, що працюють за Типовою освітньою програмою (навчальним планом) колективу авторів під керівництвом Р. Б. Шияна.
Орієнтовне календарне планування
уроків математики у 4 класі закладів загальної середньої освіти за навчальним посібником «Математика. 4 клас. Частина 1» (автори А. М. Заїка, С. С. Тарнавська)
№ за пор. |
№ вправ |
Тема і зміст уроку |
Ключові поняття, терміни, компетентності, очікувані результати навчання здобувачів освіти |
Повторення понять |
Дата прове- дення |
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 3 клас |
|||||
1. |
1–10 |
Нумерація трицифрових чисел. Задачі на порівняння чисел, знаходження різниці, суми |
Уживає в мовленні кількісні та порядкові числівники. Лічить в прямому і зво- ротному порядку |
Розрядні одиниці, доданки, співвідношення між роз- рядними одиницями, утво- рення та читання чисел. |
|
2. |
11– 20 |
Розкладання чисел на роз- рядні доданки. Обчислення значень виразів на основі знання складу числа. Задачі на збільшення та зменшення числа на кілька одиниць, на знаходження суми |
Класифікує багатоцифрові числа за кількістю цифр у їх записі. Записує багатоцифрові числа у вигляді суми розрядних доданків. Відтворює і застосовує для складання математичних завдань ймовірні та фактичні результати лічби |
Назви розрядів, розрядні доданки, порядок дій, одиниці довжини |
|
3. |
21– 29 |
Порівняння трицифрових чисел. Розв’язування задач на знаходження суми кількох доданків |
Порівнює багатоцифрові числа різними способами |
Способи порівняння чисел, розв’язування задач |
|
4. |
30– 38 |
Округлення чисел. Способи додавання і віднімання трицифрових чисел. Роз- в’язування задач складанням виразу, за допомогою схем |
Представляє дані за допо- могою схем. Використовує на прак- тичному рівні різні способи подання даних |
Круглі числа, порядок дій, обчислення значень виразів, порівняння значень числових виразів |
|
5. |
39– 48 |
Письмове додавання і віднімання чисел. Зна- ходження значень числових та буквених виразів. Складені задачі на зна- ходження невідомого зменшуваного |
Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях. Читає і записує мате- матичні твердження, вико- ристовуючи буквену сим- воліку |
Запис виразів, їх читання. Обчислення значень виразів зручним способом |
|
6. |
49– 56 |
Обчислення значень виразів на кілька дій. Дослідження способів розв’язування задач, пов’язаних з опе- раціями з грошима |
Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях |
|
|
7. |
57– 66 |
Перевірка додавання і віднімання. Дослідження способів розв’язування задач, пов’язаних з рухом та визначенням маршруту |
Перевіряє правильність роз- в’язання проблемної ситуації різними способами. Описує і складає маршрути для подорожей, викорис- товуючи відповідну мате- матичну лексику, знаки, які |
|
|
|
|
|
пов’язані з напрямом і поворотом. Упорядковує та узагальнює об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками |
|
|
8. |
67– 75 |
Зміна суми і різниці при зміні їх компонентів. Розв’язування задач на знаходження суми |
Обчислення зручним спо- собом. Читає і записує мате- матичні твердження, вико- ристовуючи буквену сим- воліку. Обґрунтовує, як зміна одного з компонентів впливає на результат арифметичної дії. Обчислює вирази зі змінною (змінним) при заданому її (їх) числовому значенні. Аналізує проблемну ситуацію з огляду на можливість використання відомих засобів добору даних |
Назви компонентів і резуль- татів додавання і віднімання. |
|
9. |
76– 85 |
Способи усного множення. Розв’язування задач на знаходження добутку |
Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях |
Розкриття сутності множення, назви компонентів та ре- зультату множення |
|
10. |
86– 95 |
Зміна добутку при зміні множників. Розв’язування задач на збільшення числа в |
Обґрунтовує, як зміна одного з компонентів впливає на результат арифметичної дії. |
Особливі випадки множення, збільшення чисел в прямій та непрямій формах |
|
|
|
кілька разів. Лінійна діаграма |
Порівнює іменовані числа. Читає, знаходить, аналізує, порівнює інформацію, подану в таблицях, графіках, на схемах, діаграмах |
|
|
11. |
96– 106 |
Обчислення значень виразів. Одиниці маси. Розв’я- зування задач на знахо- дження суми двох, трьох добутків |
Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях. Упорядковує та узагальнює об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками |
Закони множення (пере- ставний, сполучний, розпо- дільний), частини |
|
12. |
107– 116 |
Зв’язок множення і ділення. Іменовані числа. Рівності зі змінною (рівняння) |
Перевіряє правильність роз- в’язання проблемної ситуації різними способами. Перетворює іменовані числа, виражені в одиницях двох найменувань. Розв’язує рівняння з однією змінною, у яких один компонент чи права частина є числовим виразом. Встановлює взаємозв'язки між арифметичними діями додавання і віднімання, мно- ження і ділення |
Обчислення невідомих компо- нентів ділення, добір значень змінної |
|
13. |
117– 125 |
Зміна частки при зміні діленого, дільника. Розв’язування складених задач на множення і ділення. |
Обґрунтовує, як зміна одного з компонентів впливає на результат арифметичної дії. Читає, знаходить, аналізує, порівнює інформацію, подану в таблицях, графіках, на схемах, діаграмах |
Істинні числові рівності, обчислення добутків і часток |
|
14. |
126– 137 |
Обчислення значень виразів (усне та письмове додавання й віднімання). Розв’язування задач з буквеними даними. Пряма, відрізок, промінь |
Добирає дані, необхідні й достатні для розв’язання проблемної ситуації. Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях |
Закони та властивості дода- вання й віднімання, вимі- рювання та обчислення довжин відрізків |
|
15. |
138– 146 |
Ділення з остачею. Розв’язування задач на ділення з остачею з вико- ристанням на практичному рівні способи подання конкретних даних в схема- тичних рисунках. Прямо- кутник, його властивості |
Порівнює багатоцифрові числа різними способами |
Ділене, дільник, неповна частка, остача; елементи прямокутника: кути сторони, вершини |
|
16. |
147– 158 |
Перевір себе. Повторення, узагальнення навчального матеріалу |
Виконує додавання і віднімання іменованих чисел, множення і ділення на одноцифрове число імено- ваних чисел, виражених в одиницях довжини, маси, |
|
|
|
|
|
вартості і часу. Упорядковує та узагальнює об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками. Обчислює вирази зі змінною (змінним) при заданому її (їх) числовому значенні |
|
|
17. |
|
Проведення діагностичної роботи з розділу. Підсумкове тематичне оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти |
|
|
|
Письмове множення і ділення трицифрових чисел на одноцифрове число |
|||||
18. |
159– 170 |
Письмове множення. Алго- ритм письмового множення. Розв’язування складених задач на збільшення числа в кілька разів, викорис- товуючи наявні дані |
Алгоритм письмового мно- ження, визначення кількості цифр у добутку. Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях |
Особливі випадки множення, розподільний закон множення |
|
19. |
171– 182 |
Множення трицифрового числа на одноцифрове. Розв’язування рівнянь з однією змінною, у яких права частина є числовим виразом, на основі зв‘язку множення і ділення. Трикутник |
Алгоритм множення, розв’язування задач на пропорційний поділ. Використовує на прак- тичному рівні різні способи подання даних. Порівнює та класифікує об'єкти навколишнього світу |
Табличне множення; елементи трикутника: кути сторони, вершини |
|
|
|
|
за однією або кількома ознаками. Читає, знаходить, аналізує, порівнює інформацію, подану в таблицях, графіках, на схемах, діаграмах |
|
|
20. |
183– 190 |
Письмове множення виду 203 · 4, 170 · 4. Круг, коло. Їх елементи. Властивості діаметра |
Пояснення способу мно- ження трицифрового числа, що містить нулі в середині запису. Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях |
Множення виду 0 · а, елементи кола, круга |
|
21. |
191– 199 |
Письмове ділення три- цифрового числа на одноцифрове. Розв’язування задач на знаходження четвертого пропорційного, пропорційне відношення |
Розв’язує рівняння з однією змінною, у яких один компо- нент чи права частина є числовим виразом |
Ділення суми на число, розв’язування рівнянь, у яких права частина є виразом |
|
22. |
200– 208 |
Письмове ділення три- цифрового числа на одноцифрове. Дослідження та розв’язування складених задач на додавання, множення, ділення |
Визначення неповного діленого, добір цифр частки. Класифікує багатоцифрові числа за кількістю цифр у їх записі. Добирає дані, необхідні й достатні для розв’язання проблемної ситуації. |
Знаходження частини числа, збільшення та зменшення числа на кілька одиниць, у кілька разів |
|
|
|
|
Читає і записує матема- тичні твердження, вико- ристовуючи буквену сим- воліку |
|
|
23. |
209– 215 |
Визначення кількості цифр частки. Ділення чисел виду 490 : 5. Розв’язування задач на збільшення числа в кілька разів (непряма форма), на знаходження частини числа |
Пояснення кроків письмового ділення, утворення істинних числових рівностей, що містять ділення. Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях. Визначає істотні, спільні і відмінні ознаки об’єктів |
Круг, елементи круга; поділ цілого на частини; обчислення значень виразів на 2 дії |
|
24. |
216– 225 |
Письмове ділення виду 306 : 3, 508 : 4. Розв’язування задач, які виникають з повсякденних життєвих ситуацій, складанням виразу. Рівності, що містять змінну |
План дій (послідовність виконання кроків) під час письмового ділення), визначення значень змінних в істинних рівностях, що виражають окремі (особливі) випадки дій, розв’язування задач, що містять змінну. Добір даних, необхідних і достатніх для розв’язання проблемної ситуації. Розв’язує рівняння з однією змінною, у яких один компо- нент чи права частина є |
Ділення нуля, перевірка ділення множенням, нерів- ність, істинні нерівності |
|
|
|
|
числовим виразом. Обчислює вирази зі змінною (змінним) при заданому її (їх) числовому значенні |
|
|
25. |
226– 235 |
Письмове ділення виду 424 : 4. Складання й розв’язування задач за схемою. Види кутів. |
Обчислення частки, що містить нуль в середині запису; прямий кут, непрямі кути: гострий, тупий; роз- різнення видів кутів гострий, тупий). Розрізнення і класи- фікація за істотними озна- ками геометричних фігур, у т. ч. кутів. Визначає істотні, спільні і відмінні ознаки об’єктів. Розрізняє і класифікує за істотними ознаками геомет- ричні фігури, прямі й непрямі кути. Моделює геометричні фігури з підручного матеріалу |
Ділення з остачею, коли ділене менше дільника; розв’язування задач за сумою і різницею, різними способами |
|
26. |
236– 248 |
Перевір себе. Повторення, узагальнення навчального матеріалу |
Зміна результатів ариф- метичних дій від зміни їх компонентів. Використання залежностей в обчисленнях. Знаходить значення чис- лового виразу |
Обчислення значень виразів, задачі на знаходження чет- вертого пропорційного, чоти- рикутник, трикутник, види кутів |
|
27. |
|
Проведення діагностичної роботи з розділу. |
|
|
|
|
|
Підсумкове тематичне оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти |
|
|
|
Письмове множення і ділення двоцифрових та трицифрових чисел на двоцифрове число |
|||||
28. |
249– 260 |
Письмове множення на розрядне число. Розв’я- зування сюжетних задач на застосування множення на розрядне число. |
Алгоритм письмового мно- ження на розрядне число; обчислення значень виразів на 3 дії. Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях |
Розрядні одиниці, розрядні числа; запис розрядного числа у вигляді добутку (за зразком); сполучний закон множення, множення числа на добуток двох множників |
|
29. |
261– 270 |
Письмове ділення на двоцифрове розрядне число. Розв’язування задач на знаходження четвертого пропорційного |
Алгоритм письмового ділен- ня на розрядне число; представлення даних за допомогою таблиць, схем. Використовує на практик- ному рівні різні способи подання даних. Порівнює різні способи розв’язання проблемної си- туації, які підтверджують або спростовують прогноз |
Усне ділення круглих чисел; ділення з остачею; складання й розв’язування задач за таблицею |
|
30. |
271– 278 |
Розв’язування задач на подвійне зведення до одиниці. Зображення прямо- кутника |
Аналіз змісту задачі, вико- ристання графічного зобра- ження тексту задачі для її розв’язування. Побудова площинних фігур за заданими розмірами. |
Прямокутник, квадрат, коло, радіус, діаметр; обчислення значень виразів |
|
|
|
|
Зіставляє одержаний результат із прогнозованим |
|
|
31. |
279– 286 |
Множення й ділення трицифрових чисел на кругле число. Розв’язування задач на застосування способу ділення на кругле число |
Спосіб письмового множення на розрядне число, добір частки на основі зв’язку множення й ділення. Виконує усно та письмово обчислення в межах мільйона в навчальних і життєвих ситуаціях. Зіставляє одержаний резуль- тат із прогнозованим |
Розкладання розрядного числа на добуток одноцифрового і розрядного чисел; зв’язок множення й ділення; |
|
32. |
287– 295 |
Алгоритм письмового множення трицифрового числа на двоцифрове. Розв’язування задач на знаходження різниці двох добутків |
Розв’язує рівняння з однією змінною, у яких один компо- нент чи права частина є числовим виразом. Відтворює і застосовує для складання математичних завдань ймовірні та фактичні результати лічби |
Множення числа на суму чисел; розв’язування рівнянь на знаходження частки і добутку |
|
33. |
296– 304 |
Обчислення значень виразів, які містять дії множення і ділення. Задачі, які вклю- чають збільшення числа в кілька разів та різницеве порівняння. Прямокутник |
Неповні добутки, кінцевий результат; властивості сторін і кутів прямокутника. Класифікує багатоцифрові числа за кількістю цифр у їх записі. Записує багатоцифрові числа у вигляді суми розрядних |
Зміна добутку, частки від зміни їх компонентів; розв’язування задач на обчислення периметра прямокутника |
|
|
|
|
доданків. Розрізняє і класифікує за істотними ознаками гео- метричні фігури, прямі й непрямі кути |
|
|
34. |
305– 312 |
Письмове ділення три- цифрового числа на дво- цифрове з одноцифровою часткою. Ускладнені задачі на пропорційне ділення |
Спосіб добору одноцифрової частки; розв’язування задач на пропорційний поділ. Оперує грошима в ситуації купівлі-продажу. Перетворює іменовані числа, виражені в одиницях двох найменувань. Аналізує проблемну ситуацію з огляду на можливість використання відомих засобів добору даних |
Зв’язок множення й ділення; ділення іменованих чисел; порівняння чисел, добір розв’язків нерівності |
|