|
ФІЗИКА. 9 клас
II СЕМЕСТР
(105 год, 3 год на тиждень)
Планування складено на основі: Навчальна програма з фізики для 7-9 класів (підготовлена робочою групою у складі: О.І. Ляшенко, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України - керівник групи), (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: В.Г.Бар’яхтар, Ф.Я.Божинова, С.О.Довгий, О.О.Кірюхіна Фізика 9 клас, Х.: Ранок, - 2017.
|
№(ж)
|
№
|
Зміст навчального матеріалу
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
|
Наскрізні змістові лінії
|
Ключові компетентності
|
Дата
|
Примітки
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
0
|
Ключові компетентності: 1. Спілкування державною мовою Уміння: описувати етапи проведення фізичного експерименту, використовуючи арсенал мовних засобів терміни,поняття тощо); обговорювати проблеми природничого змісту, брати участь у дискусії. Ставлення: усвідомлення потреби вільного володіння державною мовою для грамотного висловлювання власної думки, особистісного розвитку, здійснення навчальної та професійної діяльності;розуміння значущості внеску учених-фізиків, зокрема українських, у розвиток світової науки; прагнення до самовдосконалення, збагачення, поповнення та систематичного вживання української природничо-наукової термінологічної лексики. 2. Математична компетентність Уміння: застосовувати математичні методи для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту; розуміти й використовувати математичні методи для аналізу та опису фізичних моделей реальних явищ і процесів. Ставлення: усвідомлення важливості математичного апарату для опису та розв’язання фізичних проблем і задач. 3. Основні компетентності у природничих науках і технологіях Уміння: усвідомлює як нові знання співвідносяться із наявними; висловлює судження про роль спостереження і досліду в пізнанні довкілля .Ставлення: розуміння власної відповідальності та відповідальності держави за стан довкілля і здоров’я людини і нації 4. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: визначати можливі джерела інформації, відбирати необхідну інформацію, оцінювати, аналізувати, інформацію; використовувати сучасні пристрої для отримання, опрацювання, збереження, передачі та представлення інформації; дотримуватися правил безпеки в мережах та мережевого етикету. Ставлення: ціннісні орієнтири у володінні навичками роботи з інформацією, сучасною цифровою технікою; дотримання авторського права, етично-моральних принципів поводження з інформацією. 5. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку; планувати, організовувати, здійснювати, аналізувати та коригувати власну навчально-пізнавальну діяльність; застосовувати набуті знання для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення.Ставлення :ціннісні орієнтири у володінні навчально-пізнавальними навичками, допитливість і спостережливість, готовність до інновацій; позитивне емоційне сприйняття власного розвитку, отримання задоволення від інтелектуальної діяльності. 6. Ініціативність і підприємливість Уміння: застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної діяльності, для вирішення життєвих проблем;прогнозувати вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;оцінювати можливість застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем;ефективно організовувати власну діяльність. Ставлення: ціннісне ставлення до фізичних знань, результатів власної праці та праці інших людей;ініціативність, працьовитість, відповідальність як запорука результативності власної діяльності; 7.Соціальна й громадянська компетентності Уміння: активно працювати в групах, розподіляти ролі, оцінювати вклад власний та інших, приймати виважені рішення, які сприятимуть розв’язанню досліджуваної проблеми чи завдання, важливих для даного освітнього середовища, учнівського колективу; ефективно співпрацювати в команді над реалізацією навчального дослідницького проекту;визначати особистісні якості відомих учених-фізиків, що свідчать про їхню громадянську позицію, моральні якості. Ставлення: усвідомлення себе громадянином України; толерантне ставлення до точки зору іншої особи; оцінювання внеску українських та іноземних учених-фізиків і винахідників у суспільний розвиток; розуміння відповідальності за використання досягнень фізики для безпеки суспільства. 8. Обізнаність і самовираження у сфері культури Уміння :використовувати знання з фізики під час реалізації власних творчих ідей; виявляти фізичні явища та процеси у творах мистецтва.Ставлення: усвідомлення причетності до національної й світової культури через вивчення природничих наук і мистецтва; розуміння гармонійної взаємодії людини і природи. 9. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших; дотримуватися правил безпеки життєдіяльності в кабінеті фізики, під час виконання навчальних експериментів; визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, життєдіяльності людини на довкілля; аналізувати проблеми довкілля, визначати способи їх вирішення;оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань фізики, техніки і технологій для добробуту людини й безпеки довкілля.Ставлення: готовність брати участь у природоохоронних заходах;самооцінка та оцінка поведінки інших стосовно можливих ризиків для здоров’я;ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей, до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки;усвідомлення важливості ощадного природокористування, потенціалу фізичної науки щодо збереження довкілля.
10. Спілкування іноземними мовами
Уміння: використовувати іншомовні навчальні та науково-популярні джерела для отримання інформації фізичного й технічного змісту, самоосвіти та саморозвитку; розуміти фізичні поняття та найуживаніші терміни іноземною мовою, використовувати їх в усних чи письмових текстах; описувати природничі проблеми іноземною мовою;спілкуватися на тематичних міжнародних форумах та у соціальних мережах із співрозмовниками з інших країн.Ставлення:зацікавленість інформацією фізичного й технічного змісту іноземною мовою; розуміння глобальності екологічних проблем і прагнення долучитися до їх вирішення, зокрема й за посередництвом іноземної мови
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема IV. Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики (13 год)
|
49
|
-
|
Сучасна модель атома. Досліди Резерфорда. Протонно-нейтронна модель ядра атома. Ядерні сили. Ізотопи. Використання ізотопів.
|
Знаннєвий компонент:
знає сучасні моделі атома та ядра;
описує досліди Резерфорда, йонізаційної дії радіоактивного випромінювання;
знає поняття радіоактивності, ізотопу, періоду піврозпаду й активності радіонукліда, ядерної та термоядерної реакцій;
розуміє механізм ланцюгових ядерних реакцій; принцип дії ядерного реактора; механізми ядерних процесів у Сонця й зір;
знає про вплив радіоактивного випромінювання на живі організми.
Діяльнісний компонент:
пояснює йонізаційну дію радіоактивного випромінювання;
користується дозиметром (за наявності);
використовує набуті знання для безпечної життєдіяльності.
Ціннісний компонент:
усвідомлює переваги, недоліки і перспективи розвитку атомної енергетики, можливості використання термоядерного синтезу;
оцінює доцільність використання атомної енергетики та її вплив на екологію, ефективність методів захисту від впливу радіоактивного випромінювання
Навчальні ресурси для наскрізних змістових ліній: ситуативні вправи і задачі на переваги і недоліки використання ядерної енергії, розвиток атомної енергетики України, проблеми Чорнобиля, впливи атомної енергетики на екологію, захист від впливу радіоактивного випромінювання тощо
|
Наскрізні змістові лінії:
Екологічна безпека та
сталий розвиток
формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Громадянська відповідальність сприятиме формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці. Здоров'я і безпека прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище Підприємливість та фінансова грамотність націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань
|
1
|
|
3
|
|
5
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|
50
|
-
|
Радіоактивність. Радіоактивні випромінювання, їхня фізична природа і властивості.
|
1
|
|
3
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
51
|
-
|
Період піврозпаду радіонукліда.
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
|
|
9
|
0
|
|
|
52
|
-
|
Йонізаційна дія радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон.
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|
53
|
-
|
Дозиметри. Біологічна дія радіоактивного випромінювання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
9
|
0
|
|
|
54
|
-
|
Поділ важких ядер. Ланцюгова ядерна реакція поділу. Ядерний реактор.
|
1
|
|
3
|
|
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|
55
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Період напіврозпаду.Ланцюгова ядерна реакція поділу.»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
56
|
-
|
Атомні електростанції. Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|
57
|
-
|
Термоядерні реакції. Енергія Сонця й зір.
|
1
|
|
3
|
4
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
58
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59
|
-
|
Захист навчальних проектів
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
|
|
60
|
-
|
Тематичне оцінювання.
Фізика атома та атомного ядра. Фізичні основи атомної енергетики.
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема V. Рух і взаємодія. Закони збереження (39год)
|
61
|
-
|
Рівноприскорений рух. Прискорення
|
Знаннєвий компонент:
знає характеристики і властивості рівноприскореного руху; поняття інерціальної системи відліку, прискорення, прискорення вільного падіння; перший, другий та третій закони Ньютона, закон всесвітнього тяжіння;
наводить приклади застосування фізичних знань у сфері матеріальної й духовної культури; прояви і наслідки фундаментальних взаємодій, універсальний характер законів збереження в природі;
основні закони і закономірності, що характеризують механічний рух і взаємодію, тепловий рух, взаємодію електрично заряджених тіл;
історію розвитку фізичної картини світу;
роль фізики як фундаментальної науки сучасного природознавства;
сучасну фізичну картину світу.
Діяльнісний компонент:
застосовує набуті знання, формули прискорення, рівняння прямолінійного рівноприскореного руху, законів Ньютона в процесі розв’язування фізичних задач різних типів та під час виконання лабораторних робіт;
характеризує рух під дією кількох сил (у вертикальному та горизонтальному напрямках і по похилій площині);
будує графіки залежності швидкості та переміщення від часу для прямолінійного рівноприскореного руху;
застосовує закони збереження для пояснення фізичних явищ і процесів;
обґрунтовує органічну єдність людини та природи.
Ціннісний компонент:
оцінює роль законів Ньютона у розвитку фізичного знання;
оцінює межі застосування класичної механіки, межі застосування фізичних законів і теорій,
|
Наскрізні змістові лінії:
Екологічна безпека та
сталий розвиток
формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Громадянська відповідальність сприятиме формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці. Здоров'я і безпека прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище Підприємливість та фінансова грамотність націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
00
|
|
|
62
|
-
|
Графіки прямолінійного рівноприскореного руху.
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
63
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Графіки прямолінійного рівноприскореного руху»
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
64
|
-
|
Переміщення під час рівноприскореного прямолінійного руху. Рівняння координати
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух і взаємодія»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66
|
-
|
Розв’язування задач з теми «Рух і взаємодія»
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
7
|
|
|
|
|
|
67
|
-
|
Інерціальні системи відліку. Перший закон Ньютона
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68
|
-
|
Другий закон Ньютона
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
69
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «ІІ закон Ньютона»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «ІІ закон Ньютона»
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
7
|
|
|
|
|
|
71
|
-
|
Третій закон Ньютона
|
1
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72
|
-
|
Закон всесвітнього тяжіння. Прискорення вільного падіння
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
73
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух і взаємодія»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
74
|
-
|
Рух тіла під дією сили тяжіння
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
75
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух тіла під дією сили тяжіння»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
76
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух і взаємодія»
|
1
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
77
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух і взаємодія»
|
1
|
2
|
|
|
|
5
|
7
|
|
|
|
|
|
78
|
-
|
Рух тіла під дією кількох сил (у горизонтальному напрямі)
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
79
|
-
|
Рух тіла під дією кількох сил (у вертикальному напрямі)
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
80
|
-
|
Рух тіла під дією кількох сил (по похилій площині).
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
81
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух тіла під дією кількох сил»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
82
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух тіла під дією кількох сил
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
83
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух і взаємодія. Закони збереження» (частина І)
|
1
|
2
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
84
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух і взаємодія. Закони збереження» (частина І)
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
85
|
-
|
Тематичне оцінювання.
Контрольна робота.
Рух і взаємодія. Закони збереження (частина І).
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема V. Рух і взаємодія. Закони збереження
Частина ІІ (14 год)
|
86
|
-
|
Взаємодія тіл. Імпульс. Закон збереження імпульсу
|
Знаннєвий компонент:
знає поняття імпульсу тіла, закон збереження імпульсу;
наводить приклади застосування фізичних знань у сфері матеріальної й духовної культури; прояви і наслідки фундаментальних взаємодій, універсальний характер законів збереження в природі;
основні закони і закономірності, що характеризують механічний рух і взаємодію, тепловий рух, взаємодію електрично заряджених тіл;
історію розвитку фізичної картини світу;
роль фізики як фундаментальної науки сучасного природознавства;
сучасну фізичну картину світу.
Діяльнісний компонент:
застосовує набуті знання, формули імпульсу тіла, законів збереження механічної енергії та імпульсу в процесі розв’язування фізичних задач різних типів та під час виконання лабораторних робіт;
застосовує закони збереження для пояснення фізичних явищ і процесів;
обґрунтовує органічну єдність людини та природи.
Ціннісний компонент:
оцінює фундаментальний характер законів збереження;
оцінює межі застосування класичної механіки, межі застосування фізичних законів і теорій, досягнення людства та внесок України в освоєння космосу
|
Наскрізні змістові лінії:
Екологічна безпека та
сталий розвиток
формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Громадянська відповідальність сприятиме формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці. Здоров'я і безпека прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище Підприємливість та фінансова грамотність націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
87
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Застосування законів збереження імпульсу в механічних явищах».
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
88
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Застосування законів збереження енергії та імпульсу в механічних явищах».
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
89
|
-
|
Реактивний рух. Фізичні основи ракетної техніки. Досягнення космонавтики
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Закони збереження»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
91
|
-
|
Застосування законів збереження енергії та імпульсу в механічних явищах
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
92
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Закони збереження»
|
1
|
2
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
93
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Закони збереження»
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
94
|
-
|
Інструктаж з БЖД. Експериментальна робота № 7. Вивчення закону збереження механічної енергії
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
95
|
-
|
Фундаментальні взаємодії в природі. Межі застосування фізичних законів і теорій. Фундаментальний характер законів збереження
|
1
|
|
3
|
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
96
|
-
|
Практикум з розв'язування задач з теми: «Рух і взаємодія. Закони збереження».
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
97
|
-
|
Тематичне оцінювання.
Рух і взаємодія. Закони збереження (частина ІІ).
|
|
|
1
|
2
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
98
|
-
|
Захист навчальних проектів
|
Знаннєвий компонент:
знає фізичні параметри забрудненості довкілля (механічної, шумової, електромагнітної, радіаційної); механізми впливу сонячного випромінювання на життєдіяльність організмів; механізми йонізаційного впливу на організми електромагнітного смогу й радіоактивного випромінювання;
фізико-технічні основи роботи засобів попередження та очищення довкілля відвикидів;
фізичні основи безпечної енергетики.
Діяльнісний компонент:
визначає фізичні параметри безпечної життєдіяльності людини за довідниковими джерелами.
Ціннісний компонент:
усвідомлює необхідність екологічно виваженого використання досягнень сучасної фізики для суспільного розвитку, вплив цього процесу на життя та майбутнє існування людей на Землі; причинно-наслідкові зв’язки у взаємодії людини, суспільства і природи
|
Наскрізні змістові лінії:
Екологічна безпека та
сталий розвиток
формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Громадянська відповідальність сприятиме формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці.
Здоров'я і безпека
прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище
Підприємливість та фінансова грамотність націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
|
|
99
|
-
|
Захист навчальних проектів
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
|
|
100
|
-
|
Захист навчальних проектів
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
|
|
101
|
-
|
Еволюція фізичної картини світу.
Фізика і науково-технічний прогрес
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|
102
|
-
|
Фізика і проблеми безпеки життєдіяльності людини.
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|
103
|
-
|
Фізичні основи бережливого природокористування та збереження енергії
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|
104
|
-
|
Альтернативні джерела енергії
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
105
|
-
|
Сучасні проблеми екології та енергетики в світі
|
1
|
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
9
|
|
|
|