|
ФІЗИКА. 9 клас (105 год, 3 год на тиждень) Планування складено на основі: Навчальна програма з фізики для 7-9 класів (підготовлена робочою групою у складі: О.І. Ляшенко, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України - керівник групи), (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: В.Г.Бар’яхтар, Ф.Я.Божинова, С.О.Довгий, О.О.Кірюхіна Фізика 9 клас, Х.: Ранок, - 2017.
|
|||||||||||||||||
№(ж) |
№
|
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
Наскрізні змістові лінії |
Ключові компетентності |
Дата |
Примітки |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
0 |
|||||||||
Ключові компетентності: 1. Спілкування державною мовою Уміння: описувати етапи проведення фізичного експерименту, використовуючи арсенал мовних засобів терміни,поняття тощо); обговорювати проблеми природничого змісту, брати участь у дискусії. Ставлення: усвідомлення потреби вільного володіння державною мовою для грамотного висловлювання власної думки, особистісного розвитку, здійснення навчальної та професійної діяльності;розуміння значущості внеску учених-фізиків, зокрема українських, у розвиток світової науки; прагнення до самовдосконалення, збагачення, поповнення та систематичного вживання української природничо-наукової термінологічної лексики. 2. Математична компетентність Уміння: застосовувати математичні методи для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту; розуміти й використовувати математичні методи для аналізу та опису фізичних моделей реальних явищ і процесів. Ставлення: усвідомлення важливості математичного апарату для опису та розв’язання фізичних проблем і задач. 3. Основні компетентності у природничих науках і технологіях Уміння: усвідомлює як нові знання співвідносяться із наявними; висловлює судження про роль спостереження і досліду в пізнанні довкілля .Ставлення: розуміння власної відповідальності та відповідальності держави за стан довкілля і здоров’я людини і нації 4. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: визначати можливі джерела інформації, відбирати необхідну інформацію, оцінювати, аналізувати, інформацію; використовувати сучасні пристрої для отримання, опрацювання, збереження, передачі та представлення інформації; дотримуватися правил безпеки в мережах та мережевого етикету. Ставлення: ціннісні орієнтири у володінні навичками роботи з інформацією, сучасною цифровою технікою; дотримання авторського права, етично-моральних принципів поводження з інформацією. 5. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку; планувати, організовувати, здійснювати, аналізувати та коригувати власну навчально-пізнавальну діяльність; застосовувати набуті знання для оволодіння новими, для їх систематизації та узагальнення.Ставлення :ціннісні орієнтири у володінні навчально-пізнавальними навичками, допитливість і спостережливість, готовність до інновацій; позитивне емоційне сприйняття власного розвитку, отримання задоволення від інтелектуальної діяльності. 6. Ініціативність і підприємливість Уміння: застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної діяльності, для вирішення життєвих проблем;прогнозувати вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;оцінювати можливість застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем;ефективно організовувати власну діяльність. Ставлення: ціннісне ставлення до фізичних знань, результатів власної праці та праці інших людей;ініціативність, працьовитість, відповідальність як запорука результативності власної діяльності; 7.Соціальна й громадянська компетентності Уміння: активно працювати в групах, розподіляти ролі, оцінювати вклад власний та інших, приймати виважені рішення, які сприятимуть розв’язанню досліджуваної проблеми чи завдання, важливих для даного освітнього середовища, учнівського колективу; ефективно співпрацювати в команді над реалізацією навчального дослідницького проекту;визначати особистісні якості відомих учених-фізиків, що свідчать про їхню громадянську позицію, моральні якості. Ставлення: усвідомлення себе громадянином України; толерантне ставлення до точки зору іншої особи; оцінювання внеску українських та іноземних учених-фізиків і винахідників у суспільний розвиток; розуміння відповідальності за використання досягнень фізики для безпеки суспільства. 8. Обізнаність і самовираження у сфері культури Уміння :використовувати знання з фізики під час реалізації власних творчих ідей; виявляти фізичні явища та процеси у творах мистецтва.Ставлення: усвідомлення причетності до національної й світової культури через вивчення природничих наук і мистецтва; розуміння гармонійної взаємодії людини і природи. 9. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших; дотримуватися правил безпеки життєдіяльності в кабінеті фізики, під час виконання навчальних експериментів; визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, життєдіяльності людини на довкілля; аналізувати проблеми довкілля, визначати способи їх вирішення;оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань фізики, техніки і технологій для добробуту людини й безпеки довкілля.Ставлення: готовність брати участь у природоохоронних заходах;самооцінка та оцінка поведінки інших стосовно можливих ризиків для здоров’я;ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей, до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки;усвідомлення важливості ощадного природокористування, потенціалу фізичної науки щодо збереження довкілля. 10. Спілкування іноземними мовами Уміння: використовувати іншомовні навчальні та науково-популярні джерела для отримання інформації фізичного й технічного змісту, самоосвіти та саморозвитку; розуміти фізичні поняття та найуживаніші терміни іноземною мовою, використовувати їх в усних чи письмових текстах; описувати природничі проблеми іноземною мовою;спілкуватися на тематичних міжнародних форумах та у соціальних мережах із співрозмовниками з інших країн.Ставлення:зацікавленість інформацією фізичного й технічного змісту іноземною мовою; розуміння глобальності екологічних проблем і прагнення долучитися до їх вирішення, зокрема й за посередництвом іноземної мови |
||||||||||||||||||
Розділ І. МАГНІТНЕ ПОЛЕ (18 год) |
||||||||||||||||||
|
|
Первинний інструктаж з БЖ (безпеки життєдіяльності). Постійні магніти. Магнітні лінії. Магнітне поле Землі |
Знаннєвий компонент: розуміє механізми магнітної взаємодії, електромагнітної індукції, магнітної левітації; матеріальність магнітного поля, гіпотезу Ампера; володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (індукція магнітного поля) та її одиниці; пояснює досліди Ерстеда, Фарадея, принцип дії електромагніту, електродвигуна, електровимірювальних приладів; знає прояви магнітного поля Землі.
Діяльнісний компонент: застосовує формулу сили Ампера під час розв’язування задач різних типів; графічно зображає магнітне поле; визначає напрямки індукції магнітного поля, сили Ампера, індукційного струму; складає електромагніт.
Ціннісний компонент: оцінює значення магнітного поля Землі для життєдіяльності організмів; оцінює важливість, переваги та недоліки розвитку різних напрямків електроенергетики; роль видатних учених у розвитку знань про електромагнетизм
|
Наскрізні змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Громадянська відповідальність сприятиме формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці. Здоров'я і безпека прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище Підприємливість та фінансова грамотність націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань |
1 |
|
3 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
||
|
|
Дослід Ерстеда. Магнітне поле. Індукція магнітного поля |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
||||
|
|
Магнітні властивості речовин. Гіпотеза Ампера |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Магнітне поле провідника зі струмом. Правило свердлика |
1 |
|
3 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Електромагніти та їх застосування |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
|
|
|
5 |
|
7 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
Інструктаж з БЖ. Лабораторна робота № 1. Складання та випробування електромагніту |
1 |
|
|
|
|
|
7 |
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Сила Ампера |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Електродвигуни. Електровимірювальні прилади |
1 |
|
3 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Досліди Фарадея. Явище електромагнітної індукції. Індукційний електричний струм |
1 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Інструктаж з БЖ. Лабораторна робота № 2. Спостереження явища електромагнітної індукції |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Захист учнівських проектів |
1 |
|
|
4 |
|
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування зада за темою: «Магнітне поле» |
1 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Тематичне оцінювання Магнітне поле. |
1 |
2 |
|
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
Розділ ІІ. СВІТЛОВІ ЯВИЩА ( 20 год.) |
||||||||||||||||||
|
|
Світлові явища. Джерела та приймачі світла. Швидкість поширення світла |
Знаннєвий компонент: розуміє поняття світлового променю, точкового джерела світла, тонкої лінзи; формулює визначення фізичної величини (фокусна відстань, оптична сила лінзи, показник заломлення світла); закони прямолінійного поширення, відбивання й заломлення світла; принцип дії найпростіших оптичних приладів; вади зору, способи їхньої корекції, методи профілактики захворювань органів зору; одиниці оптичної сили та фокусної відстані лінзи, спектральний склад білого світла, причини різнобарв’я.
Діяльнісний компонент: застосовує закони прямолінійного поширення, відбивання й заломлення світла, формулу тонкої лінзи під час розв’язування задач різних типів і під час виконання лабораторних робіт; пояснює причини сонячних i місячних затемнень; указує хід променів під час побудови зображень, отриманих за допомогою плоского дзеркала і тонкої лінзи; вимірює фокусну відстань та визначає оптичну силу лінзи.
Ціннісний компонент: усвідомлює значення світла для життя на Землі та в побуті; усвідомлює значення гігієни зору та профілактики його вад
|
Наскрізні змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Громадянська відповідальність сприятиме формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці. Здоров'я і безпека прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище Підприємливість та фінансова грамотність націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Світловий промінь і світловий пучок. Закон прямолінійного поширення світла. Сонячне та місячне затемнення |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Відбивання світла. Закон відбивання світла. Плоске дзеркало |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Інструктаж з БЖ. Лабораторна робота № 3. Дослідження відбивання світла за допомогою плоского дзеркала |
1 |
2 |
|
|
|
|
7 |
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Заломлення світла на межі поділу двох середовищ. Закон заломлення світла |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Інструктаж з БЖ. Лабораторна робота № 4. Дослідження заломлення світла |
1 |
2 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів |
1 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Лінзи. Оптична сила лінзи |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
||||
|
|
Побудова зображень у лінзах. Деякі оптичні пристрої. Формула тонкої лінзи |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
2 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач |
1 |
2 |
|
|
|
5 |
7 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
Інструктаж з БЖ. Лабораторна робота № 5. Визначення фокусної відстані та оптичної сили тонкої лінзи |
1 |
2 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція |
1 |
|
3 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач. Світлові явища |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Тематичне оцінювання. Контрольна робота Світлові явища |
1 |
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Захист учнівських проектів |
1 |
|
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
||||
|
|
Захист учнівських проектів |
|
|
1 |
|
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
||
Розділ III. МЕХАНІЧНІ ТА ЕЛЕКТРОМАГНІТНІ ХВИЛІ (10 год) |
||||||||||||||||||
|
|
Виникнення та поширення механічних хвиль. Фізичні величини, які характеризують хвилі |
Знаннєвий компонент: розуміє поняття хвильового процесу, умови утворення механічних та електромагнітних хвиль; формулює визначення фізичної величини (довжини і частоти хвилі, гучності звуку та висоти тону); знає фізичні основи сучасних бездротових засобів зв’язку та комунікацій, залежність властивостей електромагнітних хвиль від частоти. Діяльнісний компонент: використовує формули взаємозв’язку довжини, частоти й швидкості поширення хвилі, швидкості поширення хвилі для розв’язування задач різних типів; порівнює властивості звукових та електромагнітних хвиль різних частот.
Ціннісний компонент: оцінює вплив вібрацій і шумів на живі організми; пояснює значення сучасних засобів зв’язку та комунікацій
|
Наскрізні змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Громадянська відповідальність сприятиме формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці. Здоров'я і безпека прагнуть сформувати учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище Підприємливість та фінансова грамотність націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння практичних аспектів фінансових питань |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
Звукові хвилі. Інфразвук і ультразвук |
1 |
|
3 |
|
|
6 |
|
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Інструктаж з БЖ. Лабораторна робота № 6. Дослідження звукових коливань різноманітних джерел звуку за допомогою сучасних цифрових засобів |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
8 |
9 |
|
|
|
||||
|
|
Електромагнітне поле й електромагнітні хвилі |
1 |
|
3 |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Шкала електромагнітних хвиль |
1 |
|
3 |
|
5 |
|
|
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Фізичні основи сучасних бездротових засобів зв'язку. Радіолокація |
1 |
|
3 |
4 |
|
6 |
|
|
9 |
|
|
|
||||
|
|
Розв'язування задач. Механічні та електромагнітні хвилі |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Тематичне оцінювання. Механічні та електромагнітні хвилі |
1 |
2 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Захист учнівських проектів |
1 |
|
3 |
4 |
5 |
|
|
8 |
9 |
|
|
|
||||
|
|
Захист учнівських проектів |
1 |
|
3 |
4 |
5 |
6 |
|
8 |
9 |
|
|
|
||||