Мета. Повторити та поглибити знання учнів з розділів “Основи кінематики”, “Основи динаміки”, поєднувати спортивний азарт з логічним мисленням, враховуючи інтереси та здібності учнів.
Тип уроку. Урок повторення та поглиблення знань.
Обладнання. Відповідно до підібраних учителем завдань.
Методичні поради. Для проведення даного уроку вчитель та учні мають добре знати правила гри у футбол.
Правила проведення уроку-гри “Футбол”
У навчальному кабінеті учні займають місця від середини кімнати так, що “нападаючі” (1-2 учні) команд-суперниць сідають віч-на-віч, за ними сідають гравці “середньої лінії”, потім гравці “захисту”. На протилежних кінцях місця займають “воротарі”.
На початку уроку розігрується право першого “удару” (постановки першого запитання). Надалі під терміном “удар” матимемо на увазі запитання.
Учитель пропонує командам кросворд або ребус фізичного змісту за темою уроку. На його колективне розв’язування відводиться час – до двох хвилин. Право нанести перший удар надається тій команді, яка швидше впоралась із завданням, або дала більше відповідей на кросфорд, чи розшифрувала більшу частину ребуса.
Перший удар наносить нападаючий команди із центра поля постановкою запитання. У ході гри “м’яч” весь час змінює напрям руху так, щоб активним учасником гри був кожен учень. Роль нападаючих і роль воротарів, як правило, виконують найкраще підготовлені учні.
Першим удар приймає нападаючий команди-суперниці, а в разі його нездатності за 15 с дати відповіді, м”яч переходить в середню лінію, ще через 15 с – у лінію захисту і нарешті, до воротаря. Якщо і воротар не в змозі відповісти на запитання, головний суддя (його роль виконує вчитель) фіксує “взяття воріт”. Результат гри записується на дошці (як на табло).
Гра продовжується з центра поля. Тепер першим наносить удар нападаючий команди, у чиїх воротах побував м’яч.
Якщо на запитання дає відповідь представник середньої лінії, або захисник, то він робить передачу м”яча вперед членам своєї команди постанавкою нескладного запитання з таким розрахунком, щоб після відповіді на нього, можна було перевести м”яч на “поле” суперника.
Якщо мяч відбив воротар, то м’яч поетапно переводиться від нього до інших членів команди в напрямі до суперника шляхом постановки запитання. Якщо член передньої лінії команди не дає вчасно відповіді, то м’яч відкачується назад. Так може тривати аж до воротаря. Якщо ж і воротар не дає відповіді, то зараховується гол “у власні ворота”.
У ході гри можливі різні ньюанси. Так, наприклад, використання будь-яким гравцем підручника або іншого джерела інформації карається призначенням штрафного удару. Якщо ж такої помилки припускається захисник, то призначається пенальті. Пенальті і штрафний може наносити будь-який учасник команди-суперниці.
Запитання для переводу м”яча з однієї лінії захисту в іншу члени команди готують дома і підготовка гри вважається кращою у тієї команди, яка грунтовніше підготує запитання і відповіді на них. Повторення запитань не допускається. При повторній постановці того самого запитання суддя віддає м”яч супернику у лінію нападу.
При виконанні пенальті м”яч вважається відбитим, якщо воротар дає повну відповідь на поставлене запитання без обдумування. В усіх інших випадках фіксується взяття воріт.
„Спірний м”яч”. У ситуації, коли думки про повноту відповіді у суддів розходяться, роз”яснення дає „головний суддя” – учитель. Після цього, постановкою до обох команд запитання, м”яч вводиться у гру.
„Кутовий удар”. Якщо у звичайній ігровій ситуації гравець лінії захисту чи воротар дали незмістовну чи неповну відповідь (це підтверджує головний суддя), призначається кутовий удар. Кутовий подає запитанням будь-який гравець команди, що в наступі. Якщо гравець команди, що захищається, випереджає своєю відповіддю п”ятнадцятисекундний час, м”яч вважається відбитим від воріт і його подальший рух вперед забезпечують гравці інших ліній. Якщо м”яч після п”ятнадцятисекундного терміну перехоплює інший гравець команди, що наступає, то він пробиває по воротах постановкою запитання воротареві.
Останньому в такій ситуації доводиться демонструвати свою реакцію – відповідати без обдумування. Можливі повторні кутові за умови, описаної вище.
„Аут”. Вихід м”яча на аут фіксується у випадку, коли неповну відповідь дають нападаючий або гравець середньої лінії команди, що захищається.
Введення м’яча в гру проводиться постановкою запитання одним із гравців команди, що наступає. Якщо гравець команди, що захищається, не дає своєчасно відповіді, а за нього дає відповідь інший гравець наступаючої команди, то м’яч далі рухається від воріт команди, що захищається. Якщо вчасно відповідь на запитання дає гравець команди, що обороняється, то м’яч вважається відбитим і його просування до воріт суперника продовжують гравці команди, яка щойно захищалась.
Учитель стежить за ходом гри, роблячи помітки у списку гравців, що дає йому можливість у кінці уроку оцінити працю своїх вихованців.
Крім цього, учителеві доводиться:
1). усувати нетактовності в поведінці учнів, оскільки в грі бувають азартні моменти;
2). стежити за чітким використанням часу;
3). фіксувати і своєчасно реагувати на будь-які порушення правил гри; тримати у своїх руках „важелі управління” грою.
Деякі із запитань, дібраних учнями для уроку:
1. Чи може тіло рухатися із значною швидкістю, але малим прискоренням?
2. Як за графіком проекції швидкості визначити величину переміщення при прямолінійному русі?
3. У чому полягає явище інерції?
4. Чи може тіло, на яке діє лише одна сила, рухатися без прискорення?
5. Чи зрівноважують одна одну сили, що виникають при взаємодії двох тіл?
6. Чи впливає обертання Землі навколо осі на силу тяжіння?
7. Як повинна бути напрямлена швидкість космічного корабля у момент його відокремлення від ракети-носія, щоб він почав рухатись по коловій орбіті?
8 Маса Місяця у 81 раз менша від маси Землі. Чому прискорення вільного падіння на його поверхні менше від земного лише в 6 раз?
Від упорядників. Урок-гру «Футбол» доцільно проводити як урок повторення у 9-11 класах.
Для підсилення атмосфери «футбольного матчу» слід подбати про відповідний музичний супровід уроку, продумати форму підтримки команд уболівальниками та інші елементи уроку.
Перед початком «матчу» слід добре роз'яснити усі правила гри, щоб не виникали в ході уроку небажані суперечки чи інші недоречності.
Урок-гра корисна як учням з низькими навчальними можливостями з фізики (вони очікують допомоги товаришів), так і більш здібним.
Для пожвавлення гри й оперативного «удару по м'ячу» команди можуть мати на аркушах запитання, заздалегідь записані вдома у час підготовки до уроку.
Для більшої наочності у грі доцільно використати м'яч, який передається від одного гравця до іншого.