Ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом; сформувати уявлення про орнамент, про спосіб його отримання шляхом вирізування з паперу; навчити вирізати симетричні фігури з паперу; доповнювати орнамент графічним зоображенням, розвивати фантазію та уяву, дрібну моторику рук; розширювати світогляд; виховувати любов до національних традицій, терпіння і акуратність.
Тема : Орнамент. Види орнаменту
Декоративно – ужиткове мистецтво. Послідовність дій під час
виготовлення орнаментів. Практична робота виготовлення орнаментів у смужці. “Рушник”
Мета: ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом; сформувати уявлення про орнамент, про спосіб його отримання шляхом вирізування з паперу; навчити вирізати симетричні фігури з паперу; доповнювати орнамент графічним зоображенням, розвивати фантазію та уяву, дрібну моторику рук; розширювати світогляд; виховувати любов до національних традицій, терпіння і акуратність.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Діти в народі кажуть, добрий гість , дому радість, я впевнена, що ви як і я рада нашим гостям
Тож привітайтеся з нашими гостями і подаруйте їм посмішки.
А ще на Україні дорогих гостей зустрічають з хлібом і сіллю.
Привітання
Гостей щиро ми вітаєм,
Хлібом, сіллю зустрічаєм,
Коровай підносимо,
Шанобливо просимо: - Коровай прийміть від нас - Символ шани у всяк час!
Повідомлення теми і мети уроку
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок, ми продовжимо подорож до казкового міста паперу. На вулицю декоративно – ужиткового мистецтва, там знаходиться майстерня нашого товариша папірчика та його вірних помічників. І саме в майстерні будемо працювати над темою нашого уроку, робити аплікацію український рушник. (Знати , вміти )
Інтерактивна вправа очікування.
Мікрофон
Чи готові ви до подорожі?
А що очікуєте від неї?
В кінці уроку ми перевіримо чи справдилися ваші очікування.
А зараз сідайте рівненько ми вирушаємо
Хвилинка релаксації
Заплющіть очі і уявіть що ми ідемо через осіній ліс. Під ногами шарудить листя, білочка перестрибнула з гілки на гілку, зявилося сонечко і лоскоче своїми промінчиками як лоскотно, аж тут зявилася хмаринка і закрила сонечко. А ми з вами опинилися в казковому місті
Вивчення нового матеріалу Робота з підручником с. 63.
А ось і вулиця декоративно – ужиткового мистецтва. Ми перед подорожю добре попрацювали , побували в музеї народознавства, працювали над проектом декоративно – ужиткового мистецтво в Україні. Тож давайте відкриємо підручники на сторінці 63 і пригадаємо що ми знаємо про це мистецтво. Прочитає нам …
Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.
Бесіда з елементами запитань.
Які придмети декоративно -ужиткового мистецтва. Ми бачили в музеї?
Хто створює цю красу?
На нашій Сумщині теж історично склалися центри декоративноужиткового мистецтва, Опішні, Кролевці, Путивлі та інших населених пунктах. (На дошці — ілюстрації із зображенням мальовничих міст України.) там і досі стпорюють наповторну красу вишивку, ткацтво, писанкарство, різьблення, кераміку, декоративний розпис, вибійку, витинанки.
Чим оздоблюють ці речі?
Вірно, діти малюнками і орнаментом. А що таке орнамент?
Це візерунок складений із елементів, які повторюються в певному порядку.
А які види орнаментів ви знаєте?
Зараз ми пограємо я буду показувати орнамент а ви називати його вид.
Молодці ви гарно засвоїли цей матеріал, тому ми без перешкод знайшли будинок папірчика.
На початку уроку я говорила, що ми будемо робити аплікацію український рушник.
Ось подивіться яку красу створили своїми руками ваші бабусі прабабусі мами , кожен з них несхожий на інший, по своєму красивий, адже кожна майстриня вклала в нього частинку свого серця і тому вони дорогі і до нашого часу кожній родині, передаються з покоління в покоління.
А що ви знаєте про український рушник?
Що символізує рушник?
Коли і для чого використовують вишитий рушник?
Які кольори найчастіше використовують? Що вони означають? Червоний символ кохання, сонця, життя. Чорний – символ землі нашої родючої, інколи смутку. Старі люди кажуть: горе з радістю переплітаються.
Музичний відпочинок
А зараз послухаємо пісню про рушник у виконанні наших дівчаток.
Давайте поаплодуємо їм.
Молодці, діти папірчик вами задоволений і радо запрошує до себе в майстерню.
Як ви гадаєте, хто нам буде допомагати ? ( альбомний аркуш, кольоровий папір, ножиці, клей, пензлик, олівець , лінійка і фломастери, тому що хто захоче зможе доповнити свою роботу графічними елементами.)
У нашій творчій майстерні у другу половину ви підготували основу для рушника , а з яких рослин робили її в давнину? А також елементи для створення композиції
Демонстрація та аналіз зразка
Зараз я спробую створити аплікацію, показавши вам послідовність виконання, тому будьте уважні.
З обох боків рушника загни всередину папір на ширину двох пальчиків.
Від краю до ліній згину дрібненько зроби надрізи — бахрому.
З обох боків наклеїмо початок орнаменту. Ви будете працювати по групах , кожна з груп буде виконувати різні орнаменти. А я з вашого дозволу зроблю з елементами рослиного орнаменту.
Смужки на око розріжте на квадратики, частину квадратиків — на трикутнички.
Наклейте по черзі викладені елементи орнаменту.
Чи сподобалася вам моя робота?. Я впевнена що і в вас вийде не гірше. Чи готові ви до роботи
Практична робота учнів
Робота в групах
1 група – рослинний орнамент
2- група – геометричний, 3- змішаний
Тоді давайте повторимо правили роботи на уроці.
Під час виконання роботи вчитель (за потреби) надає індивідуальну допомогу.
V. Підсумок уроку:
Зробимо останній крок: Підсумуємо урок.
Всі майстри мої старались І на успіх сподівались.
Вийшли вироби на славу. Майстри – звання вам по праву.
1. Обговорення учнівських робіт.
2. Бесіда:
– Що найбільше сподобалось на уроці?
– Чи справдились ваші очікування?