«Оселя. Будинок. Меблі.»

Про матеріал
Мета: навчати утворювати іменники-назви приміщень із суфіксом -альн(я) (вітальня, спальня, роздягальня, їдальня, умивальня); вчити складати словосполучення зі словом абияк, на позначення погано виконаної роботи. Збагачувати словник дітей на основі уявлень про довкілля. Продовжувати розвивати вміння порівнювати пред¬мети. Продовжувати формувати розуміння вживання узагальнювальних понять оселя, будинок, меблі; уживати ці слова під час виконання практичних ігрових вправ. Виховувати увагу, витримку та зацікавленість у навчанні.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ

з мовленнєвого розвитку

для дітей середнього дошкільного віку

на тему:

«Оселя. Будинок. Меблі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Оселя. Будинок. Меблі.»

Мета: навчати утворювати іменники-назви приміщень із суфіксом -альн(я) (вітальня, спальня, роздягальня, їдальня, умивальня); вчити складати словосполучення зі словом абияк, на позначення погано виконаної роботи. Збагачувати словник дітей на основі уявлень про довкілля. Продовжувати розвивати вміння порівнювати пред­мети. Продовжувати формувати розуміння вживання узагальнювальних понять оселя, будинок, меблі; уживати ці слова під час виконання практичних ігрових вправ. Виховувати увагу, витримку та зацікавленість у навчанні.

Словник: адреса, будинок, квартира, кімната, коридор, вішалка, меблі, мешканці, передпокій, полички, стільчик, торшер, хата, шафа; мешкати, прибирати; житлова (кімната), затишний (передпокій), зручний (стільчик), поліровані (шафи); разом, удвох.

Обладнання: демонстраційна лялька «Розумничка»; іграшковий будинок; картини житлових кімнат (спальня, кухня, вітальня), кімнати садочка (роздягальня, умивальня, їдальня, вітальня, спальня), передпокій, меблів передпокою (полички, шафи, стільчик), лампа, торшер; м’яч.

Організація обстановки на занятті: перед початком заняття проводяться ігри, психогімнастика.

Попередня робота з дітьми: проводиться бесіда про домашню адресу; індивідуальна робота з дітьми.

 

Хід заняття

  1.     Вступна частина:
  •       Діти, подивіться, до нас на заняття завітала Розумничка, давайте з нею привітаємося (вихователь підходить до кожної дитини та по черзі вітається з нею).
  •       Розумничка прийшла до нас не просто так, а з новиною! Вона справила новосілля – та перебралася до затишної квартири в новому міському будинку. Розумничка дуже зраділа, коли їй випала нагода стати мешканцем квартири. Проте в неї так багато незнайомого! Розумничка просить вас допомогти їй зрозуміти, що є і для чого воно потрібне.

 

  1.     Основна частина:

Гра-бесіда «Міська оселя»

Під час бесіди вихователь використовує наочний матеріал (світлини, що зображують різні кімнати).

  •       Щойно потрапила Розумничка до квартири, як почала пильно оглядати її. Відразу за дверима було невелике приміщення, де стояли полички для взуття, вішалка для одягу та дзеркало. Як ви думаєте, що це була за кімната? (Передпокій, коридор)
  •       Потім Розумничка пройшла далі й побачила простору кімнату. Вона вирішила, що тут приймають гостей. Ви знаєте, як називається така кімната? (Вітальня, зала.)
  •       Розумничка знайшла у квартирі ще дві кімнати –  в одній із них стояло велике ліжко. «Тут, певно, сплять», – подумала мала. Куди зайшла Розумничка? (До спальні.)
  •       А з іншої кімнати долинали пахощі смачних страв. Було зрозуміло, що там хтось куховарить. Що це було за приміщення? (Кухня.)
  •       Ще трохи поблукавши, Розумничка натрапила на маленьку кімнатку з умивальником та душовою кабінкою. «Чудово – подумала Розумничка, — ось де можна й покупатися, і вмитися!» Але вона не знала, як ця кімнатка називається. А ви знаєте? (Ванна кімната.)
  •            Розкажіть, які приміщення знайшла Розумничка у квартирі? (Передпокій, вітальню, спальню, кухню, ванну кімнату, комірку.)
  •            Де вона побувала? (У передпокої, у вітальні, у спальні, на кухні, у ванній.)
  •            Якими кімнатами Розумничка залишилася особливо задоволена?
  •       Молодці, діти. А чи знаєте ви, що таке адреса? (Це місце, де ти живеш. Це будинок, у якому я живу. Це квартира, у якій я живу.)
  •       Розумничка живе за адресою вулиця Петра Дорошенка будинок 92 квартира 5. Діти, нам з Розумничкою стало цікаво, чи знаєте ви свою адресу? (діти називають свою адресу) Молодець, а ти, Яся?..
  •       Молодці! Свою адресу потрібно обов’язково знати, ви знаєте чому? Бо може статися так, що ми загубимося і тоді можна звернутися за допомогою до дорослого який пояснить, як добратися до дому, або проведе. Тому, ті хто не знає своєї адреси, або призабув ввечері обов’язково спитайте у своїх батьків.
  •       Розумничка пригадала гарний віршик, послухайте.

Рідний дім

Хай живе наш рідний дім!      Тут і тато, тут і ненька,            

Тепло й затишно у нім.              І дідусь з бабусею рідненькі.  Є. Железнякова

  •       Діти, коли ви називали свої адреси, казали "Я живу", це правильно, а таке саме значення має і слово мешкати. Наприклад, "Я мешкаю на вулиці Героїв України". Повторіть, будь ласка. (Я мешкаю на вулиці...).
  •       Правильно, і тому людей, які живуть у квартирі, назива­ють мешканці, якщо їх багато, або мешканець, якщо один. Діти повторюють нові слова хором й індивідуально і за­пам'ятовують.
  •       От як і у віршику, що розповіла Розумничка, вся родина живе разом і вони називаються мешканці.
  •       Ви вже втомилися, то відпочиньмо трохи.

Фізхвилинка «На вулиці садовій»

На вулиці садовій                Діти крокують,

Дім підвівся новий.

В нім вікна на всі боки,      розводять руки в сторони,

Лічить, не полічить.

А дах такий високий –        піднімають руки в гору,

Пташкам не долетіть.

Дім – не відвести очей,       заплющують і відкривають очі

У домі – тисячі людей.

  •       Діти, хто знає, як називається приміщення, яке починаєть­ся зразу, як заходити до квартири? (Це коридор).
  •       А я знаю, як можна назвати коридор іншим словом. Зараз я познайомлю вас з новим для сло­вом – це передпокій. Раніше кімнати називали покої, там, де люди відпочивали, жили, а перед ними невеличка кімната нази­валась передпокій.
  •       Скажіть, у вас у передпокої стоять меблі?
  •       Подивимось на малюнки, які меблі є в передпокої Розумнички?
  •        Це полички, де лежть ключі, парасольки.
  •        Це шафи, де висить одяг.
  •        Це стільчик – на нього сідають та взуваються.
  •       Передпокій має двоє дверей, одна виходить на вулицю і її замикають, а друга веде до житлової кімнати, якщо потрібно, її також зачиняють. Що, Олеже, можна робити з дверима? (їх можна замикати, зачиняти).
  •       А стінки шаф блищать, тому що вони поліровані. Які шафи? (Шафи поліровані).
  •       Правильно, а щоб передпокій був затишний, чистий, у ньому постійно прибирають, миють.
  •       Подумайте, з ким може Розумничка прибирати? (Сама. З мамою, бабусею).
  •       Правильно, можна сказати удвох, або разом. Повторіть.
  •       А якщо виконувати роботу нестаранно, то прибирання вийде абияк. Слово абияк означає погану роботу. Сьогодні ми будемо спробуємо скласти словосполучення за допомогою слова абияк. Наприклад: «Абияк зачинив двері.» Спробуємо. Молодці!

Вправа «М’ячик злови – кімнату назви»

  •       Діти я буду називати меблі, а той хто зловить м’яч має назвати кімнату, де вона знаходиться. Молодці!

 

  1.     Заключна частина:
  •       Чому Розумничка приходила до нас у гості?
  •       Діти, чого нового ви навчились? Які нові слова ви запам'ятали?

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
8595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку