«Постановка правильної вимови звука [Р]»

Про матеріал
Мета: вчити правильно вимовляти звук Р; вправляти у визначенні наявності і місця звуку; сприяти розвитку загальної, дрібної і артикуляційної моторики, фонематичного слуху, розвивати мовне дихання, пам'ять; виховувати уважність, посидючість та бажання говорити правильно.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЛОГОПЕДИЧНОГО ЗАНЯТТЯ

для дітей старшого дошкільного віку

«Постановка правильної вимови звука [Р]»

Мета: вчити правильно вимовляти звук Р; вправляти у визначенні наявності і місця звуку; сприяти розвитку загальної, дрібної і артикуляційної моторики, фонематичного слуху, розвивати мовне дихання, пам'ять; виховувати уважність, посидючість та бажання говорити правильно.

Обладнання: суха серветка, дзеркало, дидактичні посібники «Чашка», «Ракета», карточки із зображенням картинок з словами зі звуком Р на початку, в середині та кінці слова; схема слова, для визначення місця звука в слові; фішка.

 

Хід заняття

Підготовчий етап.

1. Організаційний момент. Психогімнастика.

Кожен день сходить сонце, щоб обігріти всю землю і подарувати гарний настрій малятам. Давай і ми з тобою подаруємо йому свій гарний настрій. Подивись на сонечко та посміхнись йому! Молодець!

 

2. Повідомлення теми і мети заняття.

Сьогодні перед нами стоїть відповідальна робота – ми продовжимо роботу над звуком Р і спробуємо викликати у тебе цей звук. Щоб підготувати язичок до роботи, виконаємо артикуляційну гімнастику.

 

3. Артикуляційна гімнастика.

  • Прокинувся язичок рано вранці. Подивився вниз: чи немає там калюж, не виросла там травичка, які там квіточки?  Рот відкритий, облизувати нижню губу вправо-вліво широким язиком. (Повторити 8-10 разів).
  • Подивився язичок вгору: світить сонечко або йде дощик?  Рот відкритий, облизувати верхню губу широким язиком. (Повторити 8-10 разів.)
  • Дуже любив язичок смачне солодке варення. Язичок став його злизувати. Висунути широкий язик, облизати верхню та нижню губу по колу, а потім прибирати язик всередину рота. По черзі змінювати напрямок. (Повторити 10-15 разів.)
  • Наївся язичок, пішов годувати свою конячку. Побачила його конячка, зацокала копитами. Рот відкритий. Присмоктатися язиком  до піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно, сильно. Тягнути під'язикову зв'язку. Вправа спочатку виконується в повільному темпі, потім темп прискорити. (Повторити 10-15 разів.)
  • Напоїв язичок свою конячку. Стала вона фиркати. Широкий розслаблений язик знаходиться між губами. Проводиться сильний видих на кінчик язика. При цьому губи і кінчик язика вібрують. Для отримання вібрації губами при цьому виробляється звук, схожий на Кучерське "тпру". (Повторити 10-15 разів.)
  • Сів він на конячку і поїхав. Їхав-їхав і побачив там багато-багато грибів. Розкрити рот, присмоктатися язиком до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння, сильно відтягувати вниз нижню щелепу. На відміну від вправи "Конячка" язик не повинен відриватися від піднебіння. (Повторити 10-15 разів.)
  • Приїхав язичок додому, телевізор включив. А там грала балалайка. Рот відкритий, язик знаходиться на верхній губі і дуже швидко рухається вправо-вліво, виробляючи рух зі звуком, що нагадує звучання балалайки. ( 10-15 с.)

Язичок ми підготували. Ти молодець! У тебе все чудово вийшло!

 

Основний етап.

1. Аналіз артикуляції перед дзеркалом. Характеристика звуку.

Подивися на мене як я називаю звук Р. Розглянемо, як це робиться. Яке становище приймають губи? (Губи відкриті). А зуби? (Зуби зближені, але не стикаються). Як працює кінчик язика? (Кінчик язика піднятий до бугорочка за верхніми зубами і вібрує). Де проходить повітряний струмінь? (Повітряний струмінь йде посередині язика).

Коли ти вимовляєш звук Р, є перешкода в роті? (Так). Значить, який це звук? Глухий або дзвінкий? (Дзвінкий).  Який цей звук ще може бути? (Твердий або м'який).

 

2. Вправи на дихання.

Для правильної вимови звуку Р потрібно вміти робити сильний видих. Потренуємося робити його за допомогою вправ.

  1. «Охолонь чай». Допоможи остудити гарячий чай, подувши на нього.  Постарайся зробити тривалий плавний видих. (3-4 видиха).
  2. «Запусти ракету в космос». Зроби глибокий вдих, а потім сильно видихни, щоб ракета запустилась як можна вище. (3-4 запуска). Чудово вийшло!

 

3. Активізація звуку Р з поєднанням звуків Д та Р.

Потренуємося вимовляти звук Р. Повторюй за мною:

ДР...А - ДРА - ДРА

ДР...О - ДРО - ДРО

ДР...У - ДРУ - ДРУ

ДР...И - ДРИ – ДРИ

 

4. Фізкультхвилинка «Моя книжечка».

Я навшпиньки зараз стану,

Собі книжечку дістану.

підіймаємося навшпиньки,

тягнемося руками вгору

Буду книжечку гортати

Та малюнки розглядати.

імітуємо обережне перегортання сторінок книжки

А на них живуть чудові

Персонажі всі казкові.

ритмічно похитуємо головою з боку в бік, підперши щоки долонями

Вовчик, Зайчик, Їжачок,

Рак, Солом’яний бичок,

Колобок, Сірко, Жар-птиця,

Мишка, Півник і Лисиця.

почергово загинаємо один пальчик на руках на назву кожного казкового персонажа

 

5. Розвиток фонетичного слуху. Дидактична гра «Злови звук».

Хід гри

На дошку вихователь виставляє три малюнки (риба, морква, сир).  Що зображено на малюнках? Який однаковий звук чується у назвах цих предметів? Правильно, це звук Р. Цей звук є у назвах цих предметів, але чується він у різних місцях слова. Слово «риба» починається зі звука Р і ми його чуємо на початку слова. У слові «морква» звук Р знаходиться всередині, а у слові «сир» в кінці слова.

Дитині пропонується за допомогою схеми слів визначити місце звука Р у запропонованих словах (риба, морква, сир). Якщо звук Р ви почуєте на початку слова, то постав фішку у першу клітинку. Якщо звук Р в середині слова, то фішку треба поставити у другу клітинку. Якщо звук Р в кінці слова, то фішку треба поставити у третю клітинку.

Дитина уважно слухає вимову слів та звуків у них і виконує завдання. Після цих 3 слів картинки змінюються.

 

Заключний етап.

6. Підсумок заняття.

Що ми сьогодні вчили на занятті? (Сьогодні ми вчилися вимовляти звук Р).

Що відбувається з губами, зубами, язиком? (Губи відкриті, зуби зближені, язик впирається в бугорки за верхніми зубами, кінчик язика піднятий).

Дай характеристику звуку Р. (Звук Р – приголосний, дзвінкий, може бути твердим і м'яким).

Дякую тобі за заняття. Ти був дуже активним, уважним та розумним. Так тримати!

 

Використанні джерела:

  • Занятия по развитию речи с детьми 4-6 лет (старшая разновозрастная группа) : Кн. для воспитателя дет. сада. М.: Просвещение, 1987. 207с.: ил.
  • https://nsportal.ru/detskiy-sad/logopediya/2016/05/23/individualnoe-zanyatie-po-postanovke-zvuka-r

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
2520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку