КОНСПЕКТ ІНДИВІДУАЛЬНОГО ЛОГОПЕДИЧНОГО ЗАНЯТТЯ
для дітей старшого дошкільного віку
«Постановка правильної вимови звука [Р]»
Мета: вчити правильно вимовляти звук Р; вправляти у визначенні наявності і місця звуку; сприяти розвитку загальної, дрібної і артикуляційної моторики, фонематичного слуху, розвивати мовне дихання, пам'ять; виховувати уважність, посидючість та бажання говорити правильно.
Обладнання: суха серветка, дзеркало, дидактичні посібники «Чашка», «Ракета», карточки із зображенням картинок з словами зі звуком Р на початку, в середині та кінці слова; схема слова, для визначення місця звука в слові; фішка.
Хід заняття
Підготовчий етап.
1. Організаційний момент. Психогімнастика.
Кожен день сходить сонце, щоб обігріти всю землю і подарувати гарний настрій малятам. Давай і ми з тобою подаруємо йому свій гарний настрій. Подивись на сонечко та посміхнись йому! Молодець!
2. Повідомлення теми і мети заняття.
Сьогодні перед нами стоїть відповідальна робота – ми продовжимо роботу над звуком Р і спробуємо викликати у тебе цей звук. Щоб підготувати язичок до роботи, виконаємо артикуляційну гімнастику.
3. Артикуляційна гімнастика.
Язичок ми підготували. Ти молодець! У тебе все чудово вийшло!
Основний етап.
1. Аналіз артикуляції перед дзеркалом. Характеристика звуку.
Подивися на мене як я називаю звук Р. Розглянемо, як це робиться. Яке становище приймають губи? (Губи відкриті). А зуби? (Зуби зближені, але не стикаються). Як працює кінчик язика? (Кінчик язика піднятий до бугорочка за верхніми зубами і вібрує). Де проходить повітряний струмінь? (Повітряний струмінь йде посередині язика).
Коли ти вимовляєш звук Р, є перешкода в роті? (Так). Значить, який це звук? Глухий або дзвінкий? (Дзвінкий). Який цей звук ще може бути? (Твердий або м'який).
2. Вправи на дихання.
Для правильної вимови звуку Р потрібно вміти робити сильний видих. Потренуємося робити його за допомогою вправ.
3. Активізація звуку Р з поєднанням звуків Д та Р.
Потренуємося вимовляти звук Р. Повторюй за мною:
ДР...А - ДРА - ДРА
ДР...О - ДРО - ДРО
ДР...У - ДРУ - ДРУ
ДР...И - ДРИ – ДРИ
4. Фізкультхвилинка «Моя книжечка».
Я навшпиньки зараз стану, Собі книжечку дістану. |
підіймаємося навшпиньки, тягнемося руками вгору |
Буду книжечку гортати Та малюнки розглядати. |
імітуємо обережне перегортання сторінок книжки |
А на них живуть чудові Персонажі всі казкові. |
ритмічно похитуємо головою з боку в бік, підперши щоки долонями |
Вовчик, Зайчик, Їжачок, Рак, Солом’яний бичок, Колобок, Сірко, Жар-птиця, Мишка, Півник і Лисиця. |
почергово загинаємо один пальчик на руках на назву кожного казкового персонажа |
5. Розвиток фонетичного слуху. Дидактична гра «Злови звук».
Хід гри
На дошку вихователь виставляє три малюнки (риба, морква, сир). Що зображено на малюнках? Який однаковий звук чується у назвах цих предметів? Правильно, це звук Р. Цей звук є у назвах цих предметів, але чується він у різних місцях слова. Слово «риба» починається зі звука Р і ми його чуємо на початку слова. У слові «морква» звук Р знаходиться всередині, а у слові «сир» в кінці слова.
Дитині пропонується за допомогою схеми слів визначити місце звука Р у запропонованих словах (риба, морква, сир). Якщо звук Р ви почуєте на початку слова, то постав фішку у першу клітинку. Якщо звук Р в середині слова, то фішку треба поставити у другу клітинку. Якщо звук Р в кінці слова, то фішку треба поставити у третю клітинку.
Дитина уважно слухає вимову слів та звуків у них і виконує завдання. Після цих 3 слів картинки змінюються.
Заключний етап.
6. Підсумок заняття.
Що ми сьогодні вчили на занятті? (Сьогодні ми вчилися вимовляти звук Р).
Що відбувається з губами, зубами, язиком? (Губи відкриті, зуби зближені, язик впирається в бугорки за верхніми зубами, кінчик язика піднятий).
Дай характеристику звуку Р. (Звук Р – приголосний, дзвінкий, може бути твердим і м'яким).
Дякую тобі за заняття. Ти був дуже активним, уважним та розумним. Так тримати!
Використанні джерела: