вихователь ДНЗ №7 Бучко С.І.
м. Снігурівка
Миколаївської обл
Тема : «Осінь, прощавай»
Програмовий зміст: вчити описувати фрукти і овочі за допомогою схеми, називати їхні ознаки, властивості, вправляти в інтонаційному виділенні першого звука в словах, збагачувати уявлення дітей про осінні явища в природі, про життя диких тварин у природних умовах, перелітних птахів. Розвивати активне мовлення, увагу, фонематичний слух. Виховувати вміння слухати товарища.
Матеріал: вірш. Н.Забіла «Жовтень», вірш М.Сингаївського «Вересень», О.Ющенко «Листопад». Маски тварин, птахів, овочі, фрукти, схема для опису фруктів, приказки, прислів»я, шапочки «листочки дерев», вірш К.Перелісної «Гуси».
Попередня робота: вивчення прикмет, прислів»їв про осінь, вивчення віршів, спостереження в природі, екскурсії на город, в поле, в сад, читання і драматизація оповідання В.Скребицького «Хто як до зими готується», драматизація вірша К. Перелісної «Гуси», дидактична гра «Чарівна торбинка», «Опиши фрукти».
Хід заняття:
Осінь заходить в групу:
- Добрий день малята, я чарівниця Осінь прийшла до вас у гості. Я вже зиму виглядаю, в теплий вирій вирушаю, хочу з вами попрощатись, і з листочками ще трішки погратись. Щоб ви мене запам»ятали і в наступному році виглядали.
Осінь розсипає листочки, дитина бере листочок і закріплює його собі на шапочку.
Осінь: -А з якого дерева листочок? Яким листочком ти будеш? (кленовим, березовим…)
- Скажіть, будь ласка, яка осінь? (відповіді дітей).
- На допомогу мені приходять осінні місяці. Перший місяць _______
(діти називають місяць та читають вірш), другий місяць_______(діти називають місяць та читають вірш), третій місяць ________ (діти називають місяць та читають вірш).
Осінь: - А як в народі кажуть про осінь? (прислів»я, приказки про осінь).
Осінь: -Листочки, а чому ви пожовтіли і вітер вас здув з дерев? Адже на дереві так чудово!
1 дитина: -З наступанням холодів дерева й кущі перестають всмоктувати воду з грунту і ми (листочки) залишаємось без води, від цього сохнемо, стаємо ламкі і вітер зриває нас з гілок.
2 дитина: -Деревам потрібно, щоб листя опало. Уявіть, якщо ми листочки, залишимось взимку на деревах, кущах на нас налипне багато снігу, гілки можуть поламатись, і дерева поступово загинуть.
Осінь: - Листочки, мої помічники, не сумуйте, полетимо в ліс, глянемо, що звірі робили восени, як же вони підготувались до холодної зими. (під музику Осінь з листочками «прилітають» в ліс)
Осінь: - Прокидається ліс мовчазним, але ми поговоримо з ним. Ось кущі тріщать, ведмідь лапами своїми шарудить.
Ведмідь: - Холодати в лісі стало, осінь пізня вже настала, літо, осінь я старався, до схочу я наїдався. Мед, малину, груші їв, рибу та мишей ловив. Наїдавсь на повний ротик, бач, який товстий животик. І тепер аж до весни будуть снитись в берлозі гарні сни.
Біжить Їжачок по сухому листі.
Їжачок: - Чімчікує їжачок, ціла купа голочок. Їм комах і плазунів, і гризунів, а на зиму я знайду ямку чи дупло, листячком його застелю. І в теплій, м»якій постелі не страшні мені морози, сніги, буду спати до весни.
Виглядає з дупла Білка.
Білка: - По гілках весь час стрибала і гриби збирала. Вже горіхів нанесла, теж на зиму запасла. Склала все гриби і шишки, а також смачні горішки. У дуплі своїм зробила гніздечко тепленьке, хвостиком накриюсь я, і холодна, люта зима не страшна.
Стрибає Зайчик.
Зайчик: - В полі, лісі проживаю, а хатки своєї не маю. Взимку від лисиць, вовків тікаю, їстоньки собі шукаю. Обгризаю верболіз, молоду кору кленів та беріз. Суху травичку шукаю і молоді корінчики вириваю.
Лисичка біжить по лісу.
Лисичка: - Гарне хутро маю, тепле, пишне, особливо хвіст розкішний. На зайців полюю, я їх нюхом чую. Можу в курник я залізти, птаха й мишу можу з»їсти. Взимку мені не сидиться, тому що звати мене Лисиця.
Летить комарик.
Комарик: - Я, Комарик, ховаюсь в різні щілини, в старі дупла, або причеплюся своїми довгими ніжками до стіни та сплю цілу зиму, аж доки сонечко не зігріє мою спинку.
Осінь: - Ліс не мовчить, тільки слухай, розкаже, навчить. Головне бережіть, не доводьте до сліз, свого друга зеленого- Ліс.
Звірі добре працювали і до зими все підготували.
Осінь: - Полетіли далі, друзі, на город. Восени гарно працювали, а можливо ще не весь урожай зібрали? А що восени збирають на городі? На полі? А що ще роблять восени на городі? На полі?
Дидактична гра «Чарівна торбинка» (діти на дотик визначають овоч, називають його інтонаційно виділяють перший звук у слові- назви овочів).
Осінь: - Ой, листочки, чуєте голоси? Це , напевно, птахи у вирій вирушають, своїх друзів збирають.
Летять Гуси.
Гуси дикі закричали: - «Гей, холодні дні настали! Полились дощі дрібні, затягли тумани срібні ранки наші золоті. Сонце хмарами закуто, скоро прийде зима люта. Що нам бідним тут робити? Що поїсти, де зігрітись? Треба звітси улітати, тепла-сонечка шукати. Гуси сірі, всі збирайтесь, в табуни малі ладнайтесь. Швидко у вирій всі полинем, бо як прийде зима згинем. Ждіть, як прийде весна, почне рости трава, вернемось ми в домівки свої. Ми не зрадим рідний краї, і ти люби його і поважай!
Осінь: - Закричали гуси сірі, знялись і полетіли. Щасливої дороги їм побажаєм, весною до дому чекаєм.
Осінь: - А які пташки зимувати залишаються? (відповіді дітей)
Дитина: - Ми їм будемо допомагати, взимку завжди годувати. Он, годівнички вже висять, і чекають зернята для птахів від малят.
Осінь: - А листочки вже летять у сад. Що ж робили в саду восени працьовиті трударі?
Дидактична гра «Опиши фрукти» (за допомогою схеми).
Осінь: - Яблука, груші, сливи це корисні вітаміни, щоб були рум»яні щічки і здоровий ротик частенько ви їх вживайте і не буде боліть животик.
Осінь: А чим вам запам»яталась осінь? (відповіді дітей)
Осінь: -Час мені уже прощатись,в теплий вирій уже збиратись. Справу я свою зробила, красу осінню всім відкрила. Погуляла по лісах, по городах і садах. Білу Зиму зустрічайте, і мене не забувайте.
Під музику Осінь виходить.
Дитина: - А ми, листочки , полетимо в парк, ми там дуже потрібні, деякі стануть затишною хатинкою для комах, інші вкриють м»якою периною землю. Впаде сніг і буде тепло землі, рослинкам , насінинкам, жучкам, хробачкам, комашкам. А весною листочки перетворяться на чудове добриво і підгодують землю.
Танок листочків.