Тема: Осінні явища в природі
Мета: формувати в дітей уявлення про пори року, їх послідовності; навчити розпізнавати й називати ознаки осінньої погоди; ознайомити з характерними ознаками осені (дощ, листопад); виховувати естетичне відчуття краси природи восени.
Обладнання: демонстраційні (ілюстрації на тему осінь, відеопрезентація, букет із листя); іграшка-ведмедик.
Хід заняття
Організаційний момент
Діти, привітаймося з нашими гостями. Подаруймо їм свої усмішки. (діти посміхаються, здувають свої усмішки з долоньок).
Ось бачите, на обличчях наших гостей теж з’явилися усмішки, і на серці у нас стало радісно, бо ми щиро побажали доброго ранку!
Гра «Листочки»
Ми з вами бачили листопад на вулиці, а сьогодні я пропоную вам зобразити листопад у груповій кімнаті. Ви перетворитесь на листочки (діти виконують рухи під текстовий супровід):
Веселі танцюристи ми,
Кружляєм в висоті.
Листки, листки, листочки,
Червоні й золоті.
Зриваємось ми зграями
З топольок та беріз.
Злітаємо, кружляємо
І падаємо вниз.
(Н.Забіла)
Розповідь вихователя «Осінь-чарівниця»
(вихователь звертає увагу на букет з осіннього листя).
Хто залишив для нас такий гарний букет? Спробуйте дати відповідь, відгадавши загадку:
У садках, у гаях блукає,
В жовте листя одягає.
Золотим устеле постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (осінь)
В и х о в а т е л ь. Погляньте, хто до нас завітав у гості. Це Ведмедик! Давайте йому розкажемо, що ми знаємо про осінь
— Як ми можемо сказати про неї? Яка вона? (Золота.)
— Які листочки стали на деревах? (Відповіді дітей.)
— Чому їх стає мало? (Листочки опадають.)
— Що приносить осінь? (Дощ, вітер.)
— Чи подобається вам осінь? (Міркування дітей.)
— Що вам подобається восени?
Послухайте мою розповідь.
Настала золота осінь. Осінь розфарбувала листочки в різні кольори. Осінь щедра, приносить нам дощик. А ще у осені є вітерець. Він обриває листочки з дерев. Вітерець грається листочками. Осінь дуже красива.
(Розповіді 2–3 дітей.)
Візьміть до рук листки, відчуйте, які вони сухі й тендітні. Листки падають із дерев і починається листопад.
Фізкультхвилинка
А тепер уявіть, що ваші руки – це листя. Покажіть, як воно кружляє, коли дме сильний вітер (швидко), коли дме слабкий вітерець (спокійно, повільно).
Гра «Звуки осені»
Полетів вітерець, жовті листки вкрили землю килимом, сумно стало в парку, тихо. Діти, а які звуки ми можемо почути восени в парку? (шум вітру, шелест вітру, дощу). Давайте сповнимо наш парк звуками осені. А допоможуть нам інструменти, які лежать на столі.
(вихователь пропонує роздивитися інструменти, які лежать на столі: металофончик, султанчик)
Давайте послухаємо, як звучить металофон. Що нагадують вам ці звуки? (краплі дощу)
А тепер послухаємо султанчик? Чию пісню нагадує вам цей звук? (шелест вітерця, сухого листя)
Якщо діти вагаються можна прослухати декілька разів.
Гра «Листопад»
«Падає, падає листя, у нашому парку листопад, жовте, червоне листя за вітром летить…». Діти виконують рухи, відповідно заданого завдання:
«Вітру немає – листя заснуло» (всі присідають, закривають очі);
«Подув вітер і розігнав листячко» (діти рухаються в різних напрямках);
«Закружляло листячко на місці» (діти кружляються);
«Стих вітер – листя відпочиває» (діти відпочивають).
Підсумок
Діти, про яку пору року нам сьогодні розповів вітерець?(про осінь)
Чому падають листки з дерев? (від вітру).
Молодці, діти. Гарно попрацювали, і за це ви отримаєте смачний подарунок.