Урок природознавства "Не зривайте первоцвіти" проводиться з метою: ознайомити учнів з рослинами - первоцвітами; розширювати знання про рослинний світ. Узагальнити знання учнів про значення природи у житті людей та їх вплив на навколишнє середовище, розкрити значення природоохоронної роботи, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; познайомити з Червоною книгою України, продовжувати розвивати дружні відносини в групах; виховувати любов та бережливе ставлення до живої природи.
Конспект уроку- проекту з
природознавства у 2 класі
«Не зривай
первоцвіти»
Вчитель Владика Р.В.
Кременецька школа – інтернат I-III cт.
Тернопільська область
2016 р
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку; співпрацює в групі; переключається з одного виду роботи на інший;
загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; виконує творчі завдання;
загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;
інформаційно-комунікативна: знаходить у повідомленні конкретні відомості; створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію;
загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
громадянська: прагне охороняти природу рідного краю;
здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.
Мета. Ознайомити учнів з рослинами - первоцвітами; розширювати знання про рослинний світ. Узагальнити знання учнів про значення природи у житті людей та їх вплив на навколишнє середовище, розкрити значення природоохоронної роботи, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати, примножувати природні багатства; познайомити з Червоною книгою України, продовжувати розвивати дружні відносини в групах; виховувати любов та бережливе ставлення до живої природи.
Очікувані результати: учні повинні знати назви первоцвітів, які охороняються законом; уміти доносити необхідність збереження природи до оточуючих.
Обладнання: Дитячий проект «Не зривай первоцвіти», ілюстрації, малюнки , дидактичний матеріал для проведення ігор.
Тип уроку: міні - проект.
ХІД УРОКУ
I. Організаційно - вступна частина.
II. Привітання. Повідомлення теми і завдань.
Діти, до нас сьогодні прийшли гості. Привітайтеся з ними і подаруйте їм свою посмішку, адже в нас не просто урок, а урок доброти. Тема нашого уроку - проекту: Не зривайте первоцвіти! Ми повинні збагатити свої знання про первоцвіти та переконатися в тому, що не можна їх нищити та зривати.
1. Хвилинка спостережень.
Вчитель. З погодою сьогоднішнього дня нас познайомить черговий.
Черговий (підходить до календаря природи).
- Вас вітає гідрометцентр
Сьогодні 12 лютого.
Температура повітря - мінус 2 градуси морозу.
Небо безхмарне, опадів немає.
А у класі всім бажаю сонячного настрою, ясного неба, веселого південного вітру та позитивних емоцій.
2. Вправа "Очікування"
Вчитель. Що ви, діти очікуєте від уроку. Перед вами лежать паперові маленькі паростки рослин , напишіть свої очікування та приклей те їх на нашу весняну галявину.
III. Актуалізація досвіду і корекція опорних знань.
- Діти, на минулому уроці ми читали казку про дідуся на ім'я Рік і його дочок? Хто пам'ятає їх імена?
- Ми з вами почали детальніше вивчати про одну з них, їй сподобалась ваша допитливість і старанність, і от сьогодні вона прийшла до нас.
Заходить дівчинка в одязі весни.
Весна. До вас у гості я прийшла
І тепло всім принесла.
Я всміхаюсь сонечку: "Здрастуй золоте!"
Я всміхаюсь квіточці: "Хай вона цвіте!"
Я всміхаюсь дощику:"Лийся, мов з відра!"
Вам всім усміхаюся, зичу всім добра!
- А тепер ми пограємо в гру "Що ви про мене знаєте?"
Весна. Що з весною настає?
Учень. Сніг у полі розстає.
Весна. А чому то так буває?
Учень. Сонце його пригріває
Весна. А що пнеться з-під листа?
Учень. То травичка вироста.
Весна. Що ж це квітне на землі?
Учень. Надійшла весна прекрасна
Повно цвіту, тепло, ясно,
Зацвіли луги, діброви,
Повно гомону й розмови.
IV. Мотиваційна частина до примінення знань.
Весна. Дітки, але прийщла я до вас не просто повеселитись, а просити про допомогу.
бачите, як я стараюсь прикрасили ліси, поля, всю землю чудовими квітами, але трапляється так, що люди не розуміють цього і рвуть перші квіти оберемками, і так бездумно знищують красу. (Плаче)
Вчитель. Ой, весно, не сумуй! Наші діти дуже люблять природу, дбають про неї і приготували міні - проект "Не зривай первоцвіти!" ти ось сідай і все побачиш сама.
До цього ми готувалися кілька тижнів.
Отож , починаємо!
Вчитель. Весна має трьох братів місяців. Ось перед вами їхні назви зашифровані у ребуси. Давайте прочитаємо в тому порядку, в якому вони приходять до нас.
(Перший - березень, потім - квітень, і останній - травень).
Молодці! Ці брати пробуджують природу і все оживає. Тому девізом нашої роботи будуть слова: Природа – це скарб, який потрібно постійно оберігати
і милуватися ним.
V. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
Вчитель.
- Весна для нас починається, коли зацвітають рослини уже на 2—3-й день після того, як розтане сніг. Їх називаються ранньоквітучими. Першою є мати-й-мачуха, потім - підсніжник, пролісок, кульбаба, анемона, медунка, ряст, первоцвіт...
Квіти дарують нам насолоду, а також радість , красу, загадковість, гарний настрій. Сьогодні вони хочуть розповісти нам про свої почуття.
Лунає пєса П.Чайковського "Квітень" з циклу "Пори року".
1. Запрошуємо до слова 1 групу "Театралів".
Учень 1. У проміннях сонця ніжних,
Край веселого струмка
Білий росяний підсніжник
Раптом блиснув з-під листка.
От такий малий неначе,
Ледь прокинувся зі сну,
Тихий - тихий, а одначе,
Я приніс до нас весну.
Вчитель. Як ви думаєте, чого у цієї квітки така назва? Чому підсніжник нічого не боїться. Я знаю один секрет і вам його відкрию. Рослини починають рости, коли починається в них сокорух. У підсніжника сік незвичайний, а цукровий, а такі рослини, з вмістом цукру, під час морозів не замерзають.
Підсніжник. Називають мене тому, що я починаю рости під снігом і першим розцвітаю на весні. Але тільки ми зацвітаємо, нас зривають. Через це ми потрапили до Червоної книги України. Але від цього нас не більше. Ось чому ми не радіємо! Надія лише на вас, друзі!
Виходить пролісок.
Я блакитні очі маю
Чудовою квіткою зовусь,
Один із перших розцвітаю,
Навіть снігу не боюсь.
- Я- пролісок. Нас теж стає все менше і менше. Нам сумно. Надія лише на вас, друзі!
Вчитель. Підсніжники і проліски зацвітають першими, коли навколо ще де-не-де лежить сніг.
Ллється зранку навкруги
Знов мелодія весни -
То у лісі жива
Гарна квітка сон - трава.
- Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися наші чудові фіолетово - лілові килими! Надія лише на вас, друзі!
Ряст Квітне – й цвіте вся земля
Мною синіють поля,
Ось в лісочку на горбочку
Синю ряст вдягнув сорочку.
-Я дуже ніжний, швидко в'яну, тому не рвіть мене! А крім того мої квіти люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки. Надія лише на вас, друзі!
Вчитель. Пізньої весни у лісі можемо зустрітися з скромною та ніжною квіткою
Виходить конвалія
- Я квіточка ніжна, така білосніжна,
Тоненька, тендітна, ласкава, привітна.
Послухайте, як срібно дзвенить голосок!".
Надія лише на вас, друзі!
Вчитель. Назва цієї квітки походить від латинської мови і в перекладі означає "лілія, яка росте у долині у траві". Які чудові квіти і всі просять захисту у нас - людей!
Вчитель. Час настав для відпочинку - проведем фізкультхвилинку.
V I. Фізкультхвилинка
Як у ліс ми забігаєм-
Квіточок там не зриваєм,
Сміття в лісі не лишаєм,
По доріжках лиш стрибаєм,
Всі разом ми присідаєм,
До рослин усіх моргаєм.
Бо природу всі ми любим,
Всі рослинки ми голубим
Скажу я тобі й тобі:
- Первоцвітів ти не рви,
Все живе - це наші друзі!"
Бо без них ми будем в тузі.
Хто природу хоче зберегти-
Об'єднаємось я і ти!
Ми - природолюби - весь наш клас,
Тож ходіть і ви до нас!
Вчитель. Надаємо слово нашій 2 групі "Художникам".
Доповідач. Ми створили виставку малюнків. Кожен малював рослину, яка йому найбільше сподобалась.
Вчитель. До виступу запрошуємо 3 групу "Науковців" Вони познайомлять нас із легендами про походження деяких первоцвітів.
Підсніжник
Коли Бог вигнав Єву з раю, падав сніг, було дуже холодно і вона, стривожена і засмучена, йшла гаєм. Чорний ворон над нею кряче, а вона ось - ось заплаче. Щоб Єву розвеселити і надію подати, вирішили декілька милосердних сніжинок її зігріти й красою зачарувати. Вони з легеньких сніжинок - пушинок у ніжні квіточки перетворилися. Єва на них дивилася, милувалася ними, і від того їй ставало тепло і затишно. Квіти - підсніжники нагадували, що скоро сонечко засяє, усіх теплом приласкає… Тільки треба сподіватися та чекати.
Відтоді підсніжник – це символ надії, нового та неповторного…
Як народився пролісок
Вранці весняне Сонце нарядилося у золоті промінці і пішло гуляти по небу. Воно було дуже гарне. Іноді воно скоса поглядало на землю.
У цей час хазяйнувала на землі Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула просто на очах. Їй дуже хотілося сподобатися красивому весняному Сонцю. Ось і вирішила вона прикрасити себе квіткою. Квітка була блакитною і тендітною. Сонце замилувалося красивою квіткою і ласкаво посміхнулося. Зима помітила цю посмішку і всю землю усипала квітами. Сонце простягло свої промінчики до квітів і вони стали іще красивішими.
Відтоді кожного року, коли Зима починає плакати, а на небі радісно посміхається Сонце, з-під снігу з’являються ніжні блакитні квіти – проліски. Це означає, що йде вже Весна.
Фіалка
Коли лагідне Сонце та блакитне Небо почали створювати квіти, питалися вони у кожної квітки, коли та бажає квітнути.
Гордовита троянда сказала, що хоче бути княгинею літа.
- Добре, будеш ти нею, - відповіло Сонце. І з того часу троянди квітнуть усе літо.
- І я хочу бути княгинею літа, - просить півонія.
- Ні, - відмовило Сонце, у літа вже є княгиня. Ти будеш княгинею весни.
Добра айстра побажала тішити та радувати людей якнайдовше.
- Гаразд, будеш квітнути аж до зими.
Таким чином, Сонце і Небо розподілили між квітами час, коли їм квітнути.
Тільки скромна фіалка сховалася між листям й не мала відваги висловити своє бажання. Але Сонце побачило її й запитало, коли та бажає цвісти.
- Коли це твоя воля, Сонце, дозволь мені вкриватися цвітом тоді, коли в тебе буде найбільша радість.
- Отже, ти цвістимеш на самому початку весни, коли я прокидаюся від зимового сну і сяю у небі на повну силу.
Кожного року вкриває Сонце фіалку в час свого пробудження від зимового сну дрібненькими квіточками. Вони так чарівно пахнуть, що всі люди полюбили її і з утіхою знаходять красуню у затінку.
Учень. Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнути ці дивні квіти,
Конвалії й фіалки ніжні
І вісник березня – підсніжник?
Ні! Ні! Бо в Червону книгу вчені занесли
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає
Й давно рятунку в нас благає!
Учень 1. Червона книга України – основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на їх охорону, відтворення і раціональне використання.
Перша Червона книга України була видана в 1980 році.
В Україні створено 13 заповідників, у яких зберігаються рідкісні тварини і рослини. Усі без виключення первоцвіти занесені до Червоної книги України.
Учень 2. Я підготував інформацію про первоцвіти, які занесені до Червоної книги.
1. Підсніжник білосніжний - поширенй у Карпатах та Прикарпатті). В Україні є 4 види, а на земній кулі - близько 90 видів.
2. Первоцвіт дрібний (в народі - ключики). Зустрічається у Карпатах.
3. Сон великий охороняється в заказнику Заліщицького району, Тернопільської області.
4. Конвалія - трапляється по всій Україні Щоб з насіння виросла квітка - необхідно 7-8 років.
5. Нарцис вузьколистий - поширений в кількох місцях у Закарпатті. Особливо на Хустщині , біля села Кіреш - називають Долина Нарцисів.
6. Шафран Гейфеля (Крокус) - зустрічається у вологих лісах, на трав'яних схилах Карпатських гір, рідше в Тернопільській та Хмельницькій областях.
VII . Узагальнення й систематизація знань
Учитель. Зацікавила вас інформація "Науковців"?
Робота в групах.
Вчитель. Пригадаємо правила роботи в групах: ви обираєте керівника та доповідача.
Отримуєте завдання, читаєте його, якщо твердження вірне - напроти нього пишете "ТАК". Якщо ви не згідні - пишете "НІ"!
1 ГРУПІ
1. В лісі як побачим з квітів мережку -
Станем зразу усі ми на стежку!
2. Весна прийшла, до лісу йдем - ура!
Всі квіти позривати вже давно пора!
3. Сипнем насіннячко в землю глибоченько,
Й садимо квіточки, щоб було гарненько!
4. На квіткову галявину як забігаєм,
То по квітах ми бігаєм, мнемо їх, й зриваєм!
5. Квіточки маленькі, їх ми не жалієм,
А як виростем дорослі, тоді і посієм!
2 ГРУПІ
6. Квіти їз корінням треба виривати,
Ногами рослини всі підряд топтати!
7. Квіти чудові, їх слід оберігати,
Це повинна кожна дитина вже знати!
8. Як до лісу на галявину заведуть нас тати,
Після себе завжди слід сміття лишати!
9. Треба квіти зривати, бо такі гарненькі,
Після цього зразу виростуть новенькі!
10. А як квіти йдем зривати,
То й листочків не лишати!
3 ГРУПІ
11. Знають й звірі лісові -
Квіти - смачна їжа дітворі!
12. Ми усі маленькі і слухняні діти,
Будем всьому живому боляче робити!
13. Квіти пропадають, це нам треба знати,
Берегти їх будемо й побільше саджати!
12. Про Червону книгу будемо вивчати,
Всю природу берегти будемо старатись!
Пам'ятай малеча вся:
Без квіток - пуста Земля!
Вчитель. Групи наші готові і перевіримо виконання роботи грою "ТАК" чи "НІ". Доповідачі читатимуть свої завдання, ви сигналізуєте їм квітами на ваших партах. Які це квіти? Підніміть мені підсніжник, покажіть - фіалку. На "ТАК" ви піднімаєте квітку підсніжник, на "НІ" - квітку фіалки.
Весна. Діти, я дуже рада, що ви так багато знаєте про первоцвіти, і надіюсь, ніколи не зашкодите їм! От, якби усі це розуміли!
VIII. Робота в зошиті.
Розгортайте свої зошити на ст. 43. На тій сторінці ми вже працювали, а зараз доповнимо речення під номером 4. Читає Саша."Тепер я знаю, що первоцвіти - це ранньоквітучі рослини, які потребують нашого захисту."
IX. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Вправа "Очікування"
Вчитель. Діти, а зараз повернемось до нашої галявини. За час, коли ми розмовляли - наші квіти вже підросли та лежать у вас на партах. Візьміть одну з них та напишіть, чи збулись ваші очікування.
Діти чіпляють квіти до плаката.
Вчитель. Для того, щоб нашу квітучу галявину побачили інші учні, задумались над красою довкілля, переконались у бережливому ставленні до первоцвітів, давайте доповнимо її словами - зверненням до усіх. У вас на партах ще лежать надруковані слова, прочитайте їх і подумайте як по - порядку їх розмістити, щоб утворилось речення. Дорогі дорослі й діти!...
- Квіти - це краса, яку треба берегти, нею милуватись. Тому прощатись ми будемо віршиком.
Друзі, квіти бережіть і ніколи їх не рвіть,
Бо чарівної краси не побачим я і ти.
Хай вони ростуть у лузі,
Бо всі квіти - наші друзі!
Вправа "Закінчи речення":
- Урок змусив мене задуматися над....
- Урок для життя дав мені .....
X. Домашнє завдання.
Постарайтесь переконати свої родини в тому, що квітами можна милуватись не зриваючи їх.