Урок читання "Осіння симфонія в творчості українських поетів та письменників" розрахований на учнів 2 класу НУШ, де поєднане поетичне слово з музикою і творами живопису. Різноманітні завдання, вправи, текстовий матеріал становить певну зацікавленість школярів і забезпечують інтерес до художнього слова та матеріалу уроку шляхом презентації та заочної мандрівки до осінніх краєвидів. На уроці учні вчаться бачити й розуміти прекрасне в природі, в житті, в музиці, поезії; розуміти назву заголовка до твору, співставляти, порівнювати, працювати з текстом.
Урок позакласного читання
Тема : Барви і голоси осені.
К. Перелісна «Осінній вітер», В.Сухомлинський «Я хочу сказати своє
своє слово»
Мета: Вчити учнів бачити й розуміти прекрасне в природі, в житті, в музиці, поезії; розуміти назву заголовка до твору, співставляти, порівнювати, працювати з текстом, осмислювати його зміст. Розвивати образне і логічне мислення, читацькі навички, інтелектуальний та творчий потенціал учнів, музично-творчі здібності, емоційне сприйняття, увагу, мислення, пам’ять. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати естетичні смаки, почуття любові до рідної природи
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок.
Посміхнімось один до одного, налаштуємось на позитив.
ІІ. Девіз уроку:
Не тільки дивіться, а й придивляйтеся!
Помічайте не лише яскраве, велике, а й малопомітне.
Не тільки слухайте, а й прислухайтеся.
Намагайтеся цікаво розповісти про побачене.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Відгадування загадки.
Прийшла дівчина до хати й почала хазяйнувати. Вправно свитку відімкнула, в жовту свитку ліс вдягнула, дощиком линула, прохолодою дмухнула…
ІV. Повідомлення теми уроку.
- Осінь… Саме про неї буде йти мова на нашому уроці позакласного читання, тема якого: «Барви і голоси осені…». А збагнути, осмислити, відчути осінню красу нам допоможуть на уроці поети, письменники, композитори, художники, а також наші власні спостереження та враження.
V. Робота над темою уроку.
1.Заочна мандрівка в природу.
А тому я вас запрошую в заочну мандрівку, щоб переглянути і ще раз помилуватися осінніми пейзажами. Ці дивовижні осінні краєвиди можна зобразити за допомогою мелодії. Прислухайтесь до звуків, які передають цю красу.
Відео-слайд
-Як називають людей, які відтворюють свої почуття в музиці? (Композитори)
Ви переглядали осінні пейзажі під звуки «Осінньої мелодії».
- Що з допомогою музики змогла передати Ілона Кулька? (Як падають і кружляють листочки; сонячний день, бо музика красива і ніжна; як гойдає вітер гілочки беріз; як сонячні промінчики пронизують своїм світлом жовте листя і воно здається золотим; легенький вітерець, який перебирає гілочки дерев, мов струни)
2. Перевірка сприйняття побаченого.
- Якої фарби найбільше у цієї пори року? (Жовтої)
- То як ще називають цю пору року? (Золотою)
- А чи знаєте ви звідки в осені стільки золота? Ні? То послухайте таку легенду.
Легенда
За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю. Сонце сказало їй: забирай все моє багатство. Я віддам все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
- Чи виконує Осінь наказ свого батька Сонця?
3. Поетична хвилинка.
- Красою природи можна милуватися не тільки очима.
- Люди здавна намагалися передати свої почуття словом. Як називають таких людей? (Письменники, поети)
Письменники та поети словами розповідають про природу так, що їхні спостереження, думки і почуття стають для нас, читачів, цікавими відкриттями, пробуджують уяву, спонукаючи до роздумів. І сьогодні ми познайомимось з творами які ви приготували до сьогоднішнього уроку. Тож давайте послухаємо як поети описують цю чудову пору року.
-Деяким учням листочки прилетіли на парту. Вам треба продовжити рядочки слів. А в цьому вам допоможуть ті вірші, які читатимуть діти.
Листочки – летять, …, …, …, …, … .
Листя – жовте, …, …, …, …, …, … .
ВЖЕ БРАМИ ЛІТА ЗАМИКАЄ ОСІНЬ
Де ти, літо, поділось, куди подалось?
Осінь, ось вона, осінь!
Осінь, ось вона, ось!
Осінь брами твої замикала вночі,
погубила у небі журавлині ключі.
ЗАВТРА НАС УСІХ ЧЕКАЄ ОСІНЬ
А завтра нас усіх чекає осінь –
Красива, фантастична, золота!
І вересневі ранки – теплі, босі,
І вечори, й холодна ніч густа…
ПРИЙШЛА НЕЖДАНО РАННЯ ОСІНЬ
Прийшла неждано рання осінь
Ліс запалав рудим вогнем.
Змарніла, згасла неба просинь
Й заплакала дрібним дощем.
Осінь наша, осінь —
Золота година,
Неба ясна просинь,
Пісня журавлина,
Бабиного літа
Довгі, білі коси...
І дорослі й діти
Люблять тебе, осінь.
ОСІНЬ
Непомітно з’явилася осінь –
День коротшим стає щодоби.
Глянь, берізки – уже златокосі,
І в дубів багряніють чуби.
ОСІННЯ ВИШИВАНКА
Вишивають гладдю журавлі
Дощового неба скатертину.
Вітерець безжально до землі
Нахилив пожовклу горобину.
Вечір. Сутінки. Темніє,
Жовтень листям шурхотить…
Тільки осінь так уміє:
Ось він день – і ніч за мить…
Птахи у вирій відлітають,
І клич їх чутно в небесах.
Немов мелодію співають
На ледь помітних голосах.
ОСІНЬ
Летять листки пожовклі і зів'ялі,
Летять до ніг і сумно шелестять.
Затих гайок, і верби кучеряві
Пташиним співом вже не гомонять.
А ниточки ясні, срібноголосі
Шепочуть тихо: осінь, осінь…
А ОСІНЬ ПОХМУРО ДОЩЕМ НАКРАПАЄ
А небо вже сіре, набухло дощами,
І листя додолу злітає.
Це жовтень тихенько прощається з нами,
І нам свій привіт посилає.
ПІЗНЯ ОСІНЬ
Зірвався вітер, листя розкидає
І по землі розмашисто жене.
На небо чорна хмара насуває,
Ось дощ осінній затяжний сипне.
Все буде мокнути і мерзнути довкола.
І золото осіннє пропаде.
ОСІННЄ
Струсила грушка листя шерехке.
Струсила і, зажурена, зітхає.
Бо дощ осінній все іде та йде,
А в неї одежини вже немає.
4. Перевірка роботи на листочках.
5. Фізкультхвилинка
- Уявимо себе осіннім листячком і покружляємо під звуки легенького вітерцю у вальсі.
6. Бесіда з елементами вибіркового читання за прочитаними віршами у посібнику.
-На сьогоднішній урок ви читали у посібнику для Позакласного читання твори з розділу «Барви і голоси осені».
- Які вірші у розділі описують ранню осінь? Назвіть автора і назву твору.
(Наталка Поклад «Натюрморт»)
- А чому ви так гадаєте? (Бо листочок із верби вже пожовклий трошки. А ще грушки і яблучка можна побачити у садках ранньої осені)
- Про який місяць говориться у вірші? (Про вересень)
- Як ви зрозуміли прислів'я «Вересневий час - сім погід у нас»?
(Тому, що у цей місяць може бути жарко, як влітку, а може подути холодом, ніби це пізня осінь. І за день погода може змінюватися декілька раз).
7. Інсценізація вірша Тамари Коломієць «Їжаки»
- Саме в цей місяць і тварини готуються до холодної зими. Утеплюють свої помешкання, заготовлюють запаси їжі. Давайте переглянемо інсценізацію цього вірша у виконанні наших учнів.
-Після перегляду скажете якими тут показано їжаків?
- Які ще осінні місяці ви знаєте? (Жовтень і листопад)
- Ким зображує Наталя Забіла місяць Жовтень у своєму вірші?
(Вона зображує його маляром)
- Прочитайте, як про це майстерно пише поетеса.
- Які рядки вірша можуть бути підписані під картиною Йосипа Бабинця «Осінь у Карпатах»?
Ось край річки жовті клени
Іберізки золоті.
Лиш ялиночки зелені
Залишились в самоті.
- А в яких віршах поети змальовують пізню осінь?
(«Осінній вітер» Катерини Перелісної, «Лісова колиска» та «Прозора осінь» Вадима Скомаровського, «Осінні поля» Анатолія Качана)
- Чому осінь, на вашу думку, здається поетові прозорою?
(Прозора, бо вже листя все облетіло і дерева стоять голі, через них усе видно)
- Що означає слово ПАДОЛИСТ у вірші Скомаровського «Лісова колиска»?
(Тобто листопад)
- Про яку лісову колиску говорить поет?
(Це пташине гніздечко, яке залишилося на дереві. Птахи вже відлетіли, а в гніздечко впав листочок, там і залишився)
8. Читання вірша Катерини Перелісної «Осінній вітер» в особах.
-На сьогоднішній урок група дітей готували читати в особах вірш «Осінній вітер» Катерини Перелісної.
-Послухайте і скажіть чи вдалося дітям передати почуття, про які хотіла нам розповісти поетеса? (Я, вважаю, що …)
- Продовжіть ланцюжок слів, яким можна передати рух листя: кружляє, в'ється, … (тріпоче, тремтить)
- До чого вас закликає Оксана Сенатович у своїй поезії «Друже мій…», прочитайте.
Стань, послухай, роздивись.
Мову рідної природи
Розуміти серцем вчись.
9. Обговорення основної думки оповідання В.Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово»
Так, діти, дійсно, щоб розуміти мову рідної природи, вміти добирати влучні слова, цьому потрібно вчитися і саме цьому вас вчать у школі.
- Яке завдання поставила вчителька дітям у оповіданні Василя Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово»? Зачитайте.
(Вона учила дітей добирати красиві і точні слова до слова «небо»)
-Які слова добирали діти? Прочитайте.
- Після чого діти побачили по-іншому осіннє небо?
-Прочитайте, яке небо побачили тоді діти?
(Після того, як Валя сказала, що небо ласкаве, тоді діти почали добирати слова, що небо сумне, тривожне, зажурене, холодне.)
10. Художники про осінь
- Інші талановиті люди своє замилування красою цієї пори передавали в творах живопису. Як називають таких людей? (Художники)
-Перегляньте картини відомих українських художників, які зображували цю прекрасну пору року на своїх полотнах і скажіть які слова до ОСЕНІ ви можете дібрати.
(Слайди з картинами художників)
Надія Красоткіна
Що за диво — осіння палітра!
Сум і радість в пейзажі звучить.
Онде квітка остання розквітла,
Павутинка в повітрі летить.
Листя золотом щирим палає
Під промінням осіннім палким.
Вітерець між гілками зітхає,
Зачарований дивом таким.
Ну, а небо — безмежне і синє
Заворожує серце умить.
Подих вітру — і листя осіннє
Все летить, все летить і летить…
11. Складання асоціативного куща до слова ОСІНЬ.
- Отже, малюємо словами ОСІНЬ
Осінь – мінлива, сумна, радісна, весела, грайлива, чарівна, кольорова, щедра, багряна, холодна, плаксива, дощова, золота, зажурена, урожайна, суха, мокра. грибна, золотокоса, прощальна, тиха, прохолодна, сонячна, вітряна, художниця.
11. Додай риму з допомогою цеглинок лєго.
Ходить осінь по покосах,
в золото … (фарбує) ліс.
І горять … (шовкові) коси
У … (зажурених) беріз .
Пада, в'яне лист … (багряний),
Золотиться сіножать.
Клен в сорочці … (золотавій)
Вийшов літопис … (писать).
VІ. Рефлексія.
-Отже, діти, хто нам допомагає зрозуміти, почути, побачити красу навколишнього світу?
(Художники, композитори, письменники і поети. А також наші спостереження і уявлення.)
-Тож, будьте спостережливими. Придивляйтесь до кожного листочка, травинки, комашки і перед вами буде відкриватися нова казка.
Оберіть одну з цеглинок лего, якою ви розкажете про наш урок.
VІІ. Повідомлення теми наступного уроку позакласного читання.
Наступний урок буде бібліотечним. Нам бібліотекар розкаже як вибрати у бібліотеці потрібну книгу. А вам завдання – створити до наступного уроку листівку про користь читання.