Оскар Уайльд «Хлопчик - зірка». Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей людини.

Про матеріал
Урок проводиться, щоб завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки, розвивати вміння характеризувати персонажі, узагальнювати прочитане, робити висновки, усне мовлення, виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Перегляд файлу

Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик - зірка». Безмежна велич людської краси.    Любов до матері – одна з визначальних цінностей людини.

Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики                головного героя казки; розвивати вміння характеризувати персонажі, узагальнювати прочитане, робити висновки, усне мовлення; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.

Обладнання: підручник, портрет письменник, дитячі малюнки дот казки, тематичне відео, схеми, картки, проєкти.

Тип уроку: комбінований.

 

Епіграф:

Мені здається, може, я не знаю –

                                                            Було і буде так у всі часи.

Любов, як сонце, світу відкриває

Безмежну велич людської краси.

 

«Можна вибрать другаі по духу брата,

                                                              Та не можна рідну матір вибирати».

                                                                                                     В. Симоненко

 

ХІД УРОКУ.

І. Актуалізація опорних знань.

1. Рольова гра

- Діти, ви лютите казки? Тож розпочинаємо свою казку:

Не за синіми морями, не за високими горами, а у селі ……. стоїть гімназія. А у тій гімназії є 5 клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка: чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі. Якось до їхнього класу завітала кореспондентка журналу «Розповіді про казку». Їй захотілось взяти інтерв’ю у дітей з метою виявлення інтересу до казок та їх знань.

КОРЕСПОНДЕНТ.

-         Добрий день, шановні п’ятикласники, гості уроку. Як вам уже повідомили, я – кореспондент………. Мені цікаво дізнатися, яку казку ви вивчаєте зараз на уроці?

-         Яке ваше враження від прочитаної казки «Хлопчик - зірка»?

-         Звідки взявся хлопчик у сім’ї  лісоруба?

-         Як ставилися до нього?

-         Чим відрізнялася поведінка хлопчика від інших дітей

-         Яким було серце цього героя?

 

Асоціативна робота.

Вчитель. Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка і жаба.

  •            Що гарніше: сніжинка чи жаба?
  •            Охарактеризуйте сніжинку.
  •            З якою порою року пов’язана сніжинка?
  •            Що ви відчуваєте, коли промовляєте слово «сніжинка»? З якими словами вона асоціюється?
  •            Що ви можете сказати, дивлячись на жабу?
  •            А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому?

Висновок.

Отже, гарна зовні сніжинка одна ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.

  •                 Що ви уявляєте, коли чуєте слово «краса»?
  •                 Що означає для вас «краса»?
  •                 Чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками?

             Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, очі, чарівну посмішку), називають зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як доброта, людяність, співчуття. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.

 

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

Вчитель. На цьому уроці ми знову звернемося до поняття краса, спробуємо зрозуміти, в чому полягає справжня краса людини.

 

ІІІ. Усвідомлення теми.

Вчитель. Слово «краса» можна поєднати з іменем англійського письменника кінця ХІХ століття Оскара Уайльда. Його називали «королем життя», і це цілком справедливо. Він любив життя, любив ту красу, що його оточувала.

Письменник міг бачити красу у всьому. Він переконався, що краса облагороджує душу. Краса робить людину кращою, вищою і чистішою у своїх помислах і діяннях, багатшою духовно.

 

ІV. Систематизація і узагальнення знань.

  1. Бесіда.

Вчитель. Прочитайте початок казки. (Учні читають перший абзац)

    Які слова ви виділили б у цьому описі? (Зимова ніч, пекучий мороз, сніг, товста ковдра, перемерзлі галузки, Крижана Королева)

    Чому казка починається описом зими?

    Яка подія покладена в основу казки?

    Чому казка має назву «Хлопчик - зірка»?

 

Висновки. Опис зими свідчить холодність та відчуженість природи. Через опис природи передається стан лісорубів: «сердито похукуючи», «провалилися в яму», «посковзнулись на льоду», «здалося, що заблукали», «охопив великий жах». Образи лісу і ночі додають ще й страху. Зорепад спостерігається літніми тихими ночами. Поява хлопчика саме взимку ще раз свідчить про холодність і байдужість навколишнього середовища і, як ми потім дізнаємося, самого хлопчика, який несподівано «впав з неба на голови бідних лісорубів». Слова «білі», «гладенькі», «вогні» свідчать про чистоту та світло. Зірка – це щось високе, величне, яскраве. А якщо ця зірка – дитина, то дійсно вносить в життя чистоту, світло і сяйво. Отже, це була «прекрасна, надзвичайно красива зірка».

  • Що відбувається далі?(Хлопчик – зірка ріс і виховувався разом з дітьми одного з  Лісорубів)
  • Яким автор змальовує хлопчика? Прочитайте його портретну характеристику.
  • З чим автор порівнює головного героя?

 

ЗОВНІШНІСТЬ ХЛОПЧИКА

 

Учні розглядають і записують наступну схему.

 

Вчитель. Щоб зрозуміти, що символізує квітка нарцис, послухайте давньогрецьку легенду і знайдіть ключові слова.

Нарцис був дуже гарним хлопцем, сином німфи на ім'я Ліріопе і річкового бога Кефісса. Коли хлопчик народився, віщун Тіресій повідав батькам про його майбутнє. Йому судилося прожити довге і щасливе життя, але в тому випадку, якщо він ніколи не побачить свого відображення. Оскільки дзеркал тоді не було, батьки були спокійні.

Але час минав. Нарцис виріс хлопцем дивовижною зовнішності, в якого без пам'яті закохувалися дівчата і жінки. Навіть представники сильної статі звертали увагу на красеня. Але він залишався байдужим і відштовхував всіх. Відкинуті шанувальники закликали олімпійських богів на допомогу і слізно просили покарати зверхника. Як розповідають античні міфи далі, богиня правосуддя Немезида почула їх благання, і Нарцис побачив своє обличчя в річковому дзеркалі. Давнє пророцтво тут же збулося: юнак загорівся пристрастю до власного відбиття і загинув, не в силах відійти від води.

 Німфи -  у давньогрецькій і давньоримських міфологіях численні божества в образі жінок, які уособлювали сили природи (морів, річок, джерел, гір, долин, лугів).

  1. Складання схеми під час читання уривку.

 

ХАРАКТЕРИСТИКА ХЛОПЧИКА

  • Чому з гарної квітки хлопчик перетворився в бридку жабу?

Довідка вчителя. За народним повір’ями, з жабою повязували все лихе, бридке, недобре. Чимало прислів’їв було складено про жабу. Особливо недобрим знаком було, коли жаба наближається до дверей помешкання. Про це свідчить прислів’я: «Жаба біля порогу – нещастя не за рогом». Зневагу в дорослих і острах у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, котрі за свої лиходійства були покинуті матерями і які силами природи були перетворені у жабенят.

АСОЦІАЦІЇ (складання схеми)

 

 

 

Вчитель. Тієї ж миті, коли хлопчик скоїв найбільше зло – відштовхнув від себе свою матір, ще й до того ж безжально, презирливо і зверхньо розмовляв з нею, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним.

    Чи усвідомлював хлопчик, що він вчинив жорстоко?

(Так. Про свідчать такі рядки: «І він кинувся обличчям у траву і заридав». А потім сказав собі: «Це, певно, така мені кара за мій гріх. Адже, я відмовився від рідної матері і прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею».)

    Пройде чимало часу , перш ніж до хлопчика повернеться його зовнішня краса.

    Коли саме і як сталося, що до хлопчика повернулася його краса? (Після того як він утретє віддає монету прокаженому)

 

Поетична хвилинка.

Яке найкраще слово в світі?

Раз мудрий хтось спитав в людей.

„ Здоров’я , “– відповів недужий.

„ Ні, молодість, “– сказав старий.

„ Найкраще – хліб, “– жебрак говорить.

„ Перемога “– відповів солдат.

„ Найкраще воля, “– раб промовив.

„ Ні – правда!“– вигукнув мудрець.

Аж тут озвався несміливо

Сирітка, ще маленький хлопчак:

„ Найкраще в світі слово – мама!“

І всі сказали: „ Мама?! Так!!!“

V. Підсумки уроку.

1. Бесіда

- Як ви гадаєте, що є справжньою красою?

- Чи може бути справжньою зовнішня краса?

- Як ви розумієте вислів «краса душі людської»?

 

VI. Домашнє завдання.

Повторити прочитане

docx
Додав(-ла)
Зайчук Аліна
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку