5 кл.
Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик – Зірка». Основний конфлікт. Еволюція образу головного героя.
Мета: провести ідейно-художній аналіз казки О.Уайльда “Хлопчик-зірка”; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, спонукати дітей задуматися над важливими проблемами буття; виховувати повагу до батьків, уміння співчувати, відгукнутися на чужий біль.
Тип уроку : урок поглибленої роботи над текстом.
Обладнання: портрет О. Уайльда; підручник, ілюстрації до казки виконані самими учнями, камінчики, паперові зірочки.
Епіграф:
“Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб чинили з тобою” (Біблія).
Зараз ми вміємо літати у небі,як птахи, плавати у воді, як риби, нам залишилося тільки одне – навчитися жити на Землі, як люди.
(Б.Шоу)
ХІД УРОКУ:
І. Вступне слово учителя.
На минулому уроці ми з вами поринули у казковий світ, створений О.Уайльдом. Разом з Хлопчиком-зіркою пройшли тернистий шлях до істинної Краси.
Гадаю, що казка змусила вас замислитись над багатьма важливими питаннями.
Бесіда.
Що таке, на вашу думку, справжня краса людини?
Як ви вважаєте, чи є справжньою краса людини, що має прекрасну зовнішність, але робить ганебні вчинки?
( А. Чехов: “В людині повинне бути все прекрасним: і лице, і одяг, і душа, і думки).
Що таке духовна краса?
ІІ. Ідейно-художній аналіз казки “Хлопчик-зірка”.
Бесіда.
1.Автор казки «Хлопчик-зірка». (Оскар Уайльд).
2.Назва країни і міста , де народився.(Ірландія. Дублін).
3.Батько письменника за фахом.(Лікар).
4.Захоплення юного Оскара в шкільні роки.(Вивчення мов, давньогрецька культура).
5.Назва навчального закладу, до якого вступив Уайльд. (Оксфордський університет).
6.Національна література, до якої належить творчість Уайльда. (Англійська література).
2.Літературний диктант «Так» чи «Ні»
1. Коли Дроворуби йшли додому через ліс, їх обступили звірі, вимагали теплий одяг для себе (Ні)
2. Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину (Так)
3. Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх (Ні)
4. Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним (Так)
5. Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села (Так)
6. Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір (Ні)
7. Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун (Так)
8. Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає,почали шукати для нього монети (Ні)
9. Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою (Так)
IІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
Отже, я гадаю, ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над нею, поговоривши про перетворення головного героя. Казка «Хлопчик- зірка» - це історія про безцінний дар любові. Співчуття та милосердя, який легко втратити в буденності, але без якого життя, навіть сповнене зовнішньої краси та людського захоплення, стає потворним та порожнім. Хоча, щоб зрозуміти це і повернути втрачений дар, часто доводиться пройти дорогою страждань і випробувань. Сьогодні ми продовжимо аналізувати казку, простежимо шлях еволюції головного героя, спробуємо зрозуміти символічний зміст твору та знайти відповідь на головне питання: Як стати Людиною? Яка краса може змінити світ на краще? , Що головніше в житті? Про це піде мова на нашому уроці.
2. Проблемна ситуація
Кожному із вас я на парту поклала камінець і зірочку. Як ви думаєте, для чого?
-Що можна зробити з ними? ( кинути, щось побудувати..)
-Чи може каміння заважати? Коли ? Яке відношення має камінець і зірочка до нашого уроку?
ІV. Етап засвоєння нових знань
Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа, «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей».
Зірка – 1. Небесне тіло, видиме простим оком у вигляді світлої точки на небі. 2. Перенос. знач.- видатний діяч мистецтва, науки, спорту.
Еволюція – переоцінка життєвих явищ, своїх дій та вчинкі, процес поступового перетворення, зміна особистості на краще.
2. Вправа «Асоціативний кущ»
Кожний літературний твір – це «загадка». Іноді відгадка зберігається в його назві.
3.Робота над образом Хлопчика-зірки. Еволюція образу головного героя.
4.Випереджальне завдання
Що символізують квіти, з якими автор порівнює Хлопчика-зірку?
- Давайте ще раз пригадаємо події казки і разом з Хлопчиком-зіркою пройдемо тернистий шлях до пізнання справжньої краси.
- Чим починається казка?
(Описом зимової природи)
- Як ми називаємо опис природи в художній літературі?
(Пейзаж).
- Тобто казка починається зимовим пейзажем.
- А як описує морозну ніч О.Уайльд? Знайдіть у тексті.
- Саме в таку морозну, люту ніч сталося диво. Яке? (За текстом).
(З неба впала зірка.)
-Чому лісоруби так зраділи, побачивши падаючу зірку? Яке бажання штовхає їх на пошуки зірки?
- Чи зраділи лісоруби знахідці?
(“…Оце такий кінець нашим великим сподіванням…” –лісоруби розчаровані.)
- Чи випадково письменник починає казку з розповіді про лютий мороз?
(Ні, якби лісоруб не забрав дитину, вона б загинула).
-Оскара Уайльда називали майстром деталі. (Художня деталь –засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість.
Художня деталь містить прихований зміст, Здатна замінити собою розлогий опис, авторську характеристику, міркування, цілий епізод.)
- У казці читаємо: “І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав його в плащ... і почвалав з горба в село.”
- Чому не пішов, не помчав, а почвалав?
(Мабуть, думав про свою бідність, про своїх голодних дітей, про те, як покаже дитину дружині, як прогодувати сім’ю, який він нещасний.)
- Товариш лісоруба називає його вчинок “дурістю та м’якосердям”. А як би ви назвали вчинок Лісоруба?
(Благородним.)
- Як сприйняла знахідку Лісорубова дружина? Підтвердіть свою думку текстом.
- Які почуття перемогли в серці бідної жінки?
(Співчуття, жалість.)
- Переконуючи дружину залишити знайдену дитину в домі, Лісоруб говорить: “А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями?” Як ви розумієте його слова?
- Що ви можете сказати про Лісоруба та його дружину?
(Мали добре, щире серце.)
Отож, Дитя-зірка росло й виховувалося вкупі з дітьми Лісоруба. Чому дивувалися всі жителі села?
(Його красі.)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Знайдіть в тексті опис портрета Хлопчика-зірки.
Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства.
Легенда про Нарциса.
“Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому раз,і якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачать свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.
Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.
Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше у житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.
Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою...”
- Що принесла краса Хлопчику-зірці? Як ставився він до оточуючих?
- Як ставився хлопчик до своїх названих батьків?
(Зневажливо.)
- А які почуття мали б у нього виникнути до людей, які врятували йому життя?
(Вдячність, любов.)
- Як на вашу думку, чому всі діти слухались Хлопчика-зірку в його жорстоких розвагах?
(Він був не такий, як усі; гарний.)
- Який, на вашу думку, вчинок Хлопчика-зірки найганебніший?
(Зневажив матір.)
Знайдіть у тексті цей епізод. Які почуття виникають у бідної старчихи?
(Радість, бо вона знайшла нарешті сина, якого так довго шукала; невимовний біль, бо вона втрачає сина, якого щойно знайшла.)
- А що відчуває Хлопчик-зірка?
(Розчарування, бо думав, що його мати – зірка;роздратування, гнів, презирство, бо перед ним, таким вродливим якась бридка старчиха в лахмітті.)
- Чи відчував хлопчик докори сумління, коли старчиха пішла?
(Ні, він зрадів і побіг до своїх товаришів.)
- Чому діти не захотіли гратися з ним?
(Бо він був бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка.)
- То й що? Хіба не можна гратися з некрасивими?
(Хлопчик сіяв навколо зло, то й мусив пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими, злими. Кому служиш, від того й плату одержуєш. Хлопчик служив злу, а зло має бути покаране. Отож і перетворився наш герой з яскравої, гарної зірки, яка “світить, але не гріє”, на потвору, гидку й нікому непотрібну, бо він творив тільки зло і ставав все гіршим і чорнішим душею. І ця чорнота вбила його зовнішню красу.)
- І знову деталь. Чому письменник використовує для порівняння саме жабу і змію?
(Здавна вважають, що жаби – то прокляті Богом й затоплені всесвітнім потопом люди. Образу величезної жаби набув диявол під час обряду посвячення в чаклуни. А про змій в народі говорять: “Пригрів змію за пазухою”, “Блюзнір під словами – змій під квітками”.)
- Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Доведіть цитатою з тексту.
- Як би ви відповіли на запитання Лісорубової доньки: “ Чи ж то найбільше горе – втратити свою вроду?”
(Страшніше втрати душу.)
- Розкажіть, як герой шукав свою матір. Чому він “ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя?
(“Весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині”.)
- Коли ми відкриваємо Біблію, то знайдемо там: “Не роби зла, й тебе зло не спіткає”. Ще: “Хто робить зло, до того повернеться воно”... Отож, Хлопчик-зірка збирав щедрий урожай посіяного ним зла.
- Хлопчик усвідомив свій гріх, розкаявся, він сіє добро (допоміг зайченяті), добро й пожинає (зайченя допомагає знайти монети).
- Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому?
(Проявив милосердя, зрозумів, що його життя ще гірше)
- Чому Зайченя тричі допомагає Хлопчику-зірці?
(Тому, хто робить добро, воно повертається сторицею).
- Коли й чому краса повернулась до Хлопчика-зірки?
- Краса повернулась до героя, але чи правильно буде сказати, що Хлопчик-зірка став таким, як колись?
(Ні, він змінився внутрішньо). Доведіть свою думку словами тексту.
- Що незвичайного побачив хлопчик у своїх очах?
(В них засвітилися доброта, любов до людей).
- Як спокутує свою провину перед матір'ю Хлопчик-зірка?
- Тож будемо пам’ятати, що любов до матері – це одна з визначальних цінностей життя. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, - гласить Біблія.
Поетична хвилинка
Вірш «Яке найкраще слово в світі»
Яке найкраще слово в світі?
Раз мудрий хтось спитав в людей.
«Здоров*я» відповів недужий.
«Ні, молодість» - сказав старий.
«Найкраще хліб» – жебрак говорить.
«Перемога» – відповів солдат.
«Найкраще – воля» - раб промовив
«Ні – правда» – вигукнув мудрець.
Аж тут озвався несміливо
Сирітка, ще малий хлопчак:
«Найкраще в світі слово – «мама!»
І всі сказали: «Мама?!» Так!!!»
- Ми прочитали з вами літературну казку. Давайте пригадаємо її ознаки. (Авторство, записується.)
- Чим казка “Хлопчик-зірка” схожа на народну?
(Трикратні повтори: три роки тривали пошуки матері, три завдання отримав герой від Чаклуна, правив країною три роки.)
- Прочитайте останній абзац твору. Чим, на вашу думку, фінал казки О.Уайльда відрізняється від фіналів народних казок?
(У народних казках обов’язково перемагає добро, а у О.Уайльда фінал казки схожий на реальне життя, де, на жаль, дуже багато зла. І щоб перемогти його, треба пам’ятати: “Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло”.)
Робота з ілюстраціями до твору.
А зараз ми відвідаємо нашу картинну галерею. Ви бачите ілюстрації до казки, які ви намалювали.Уважно роздивіться їх.
Який епізод зображено на малюнку? Знайдіть цей епізод у тексті.
Інтерактивна вправа (роздати дітям матеріал)
V. Узагальнення вивченого.
Яка головна думка твору?
(Зло нічого не дає, крім зла,вмій прощати, як прощає мати М. Луків)
Чому навчила вас ця казка? (Свідомо не чинити зла ніколи нікому; шанувати матір і батька; співчувати чужому горю)
VI. Заключне слово учителя.
Як бачимо, Хлопчик-зірка подолав шлях від жорстокості до набуття справжньої краси. За все те зло, яке скоїв, він покараний самою природою. Коли хлопчик починає робити добро іншим, йому також починають допомагати. Зрештою він отримує прощення і до нього повертається зовнішня краса. Так що важливіше краса чи добро? Звичайно добро тож творіть добро, діти!
Кажуть, коли народжується дитина Бог запалює зірку а небі і посилає до неї Янгола-охоронця. Уві сні Янгол цілує немовлятко тричі: в чоло - аби воно зростало розумним, у личко, щоб було красивим, та в груди, аби здоров*я, любов та доброта вселились в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Янгол завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює ваш шлях, усе ваше життя і вказує дорогу туди, де панують добро і любов, так як зробила вона це для Хлопчика-зірки та його родини.
На початку уроку кожен з вас отримав від мене зірку. Чи знаєте ви, що треба зробити, коли з неба падає зірка? Я хочу, щоб ви усі написали загадані вами бажання та заповітні мрії і щоб вони обов’язково збулися.
VII. Домашнє завдання: підготуватись до уроку розвитку мовлення. Повторити прочитані казкові твори на попередніх уроках.
VІІІ. Оцінювання
1