Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя

Про матеріал
Конспект уроку для 5 класу із зарубіжної літератури на тему: «Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя»
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 5 КЛАСІ

Тема: Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя

Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда, розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати, у чому полягає справжня краса людини, формувати уявлення про красу; розвивати асоціативне та критичне мислення, усне мовлення школярів, їх пізнавальні компетентності, уміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначальної цінності життя, як основи духовної краси людини.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Забезпечення емоційної готовності до уроку

1. Виразне читання вчителем поезії Івана Андрусяка.Завдання:прокоментувати прослухану поезію.

Про користь читання

За сьогодні сіра мишка               
з’їла вже четверту книжку,
а така ж мала –
майже як була. 
Докоряє миша-мама:
– Не читала ти їх, мабуть,
а без цього ти
не будеш рости. 
Це, дитинко, знають всі
миші й навіть люди:
не читаєш, а їси –
користі не буде.

  • Твори якого літературного жанру ми вчимося свідомо читати на уроках української, світової літератури? (Казки.)

2. Продовжити речення:

     Казки необхідно читати й дорослим, і малим, тому що…

  • Над якою казкою ми працюємо? Хто її автор?
  • Яку математичну дію необхідно виконати, щоб дізнатися, скільки років прожив Оскар Уайльд?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Пригадаємо зміст казки «Хлопчик – зірка».

2. Вправа «Ключові слова): відновіть події, факти за ключовими словами:

  1. Зима                                                                              6. Жаба
  2. Зірка                                                                              7. Монета
  3. Лісоруб                                                                          8. Зайченя
  4. Квітка                                                                             9. Прокажений
  5. Жебрачка                                                                       10. Краса

ІІІ. Первинне осмислення теми (підготовча робота для сприйняття)

  1. Асоціативна робота.

      - На слайді зображено сніжинку та жабу. Що гарніше: сніжинка чи жаба?

Опишіть сніжинку за допомогою художніх означень – епітетів (тендітна, крихка, різьблена, витончена,ніжна, вишукана).

  • Що ви відчуваєте, коли промовляєте слово «сніжинка»? З якими словами воно асоціюється? (Відчуття: зір, слух, дотик; сніжинка ледь торкається долоні, холодна, тане на руці; зима,хурделиця, мороз, сніг.)
  • Що ви можете сказати про жабу?
  • А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому?
  1. Коротке інформаційне повідомлення учнів про користь жаби (індивідуальні завдання випереджаючого характеру).
  2. Доповнення вчителя про користь жаб.

Жаби приносять користь у саду та в городі: харчуються різними безхребетними тваринами,часто їдять тих , кого не чіпають птахи через різкий запах або яскраве забарвлення,що попереджає про небезпеку. За кордоном їх уже давно спеціально використовують для боротьби зі шкідниками городніх культур. У Парижі ще в ХІХ ст. існував спеціальний ринок жаб, де садівники й селяни купували жаб, щоб зберегти свій урожай. У деяких країнах, особливо в Західній Європі, Південно-Східній Азії, Америці, жаб використовують у кулінарії. Правда,для цього підходять не всі жаби. (У Європі використовують тільки велику зелену жабу).

М’ясо жаб за смаком та живильною цінністю може зрівнятися з телятиною чи курятиною. Їстівна частина – стегенця лапок, очищені від шкіри. Зі шкіри деяких жаб збирають отруту, яка здатна знижувати кров’яний тиск людини, розширювати судини, прискорювати загоєння ран та попереджувати їх нагноєння. Шкіра жаб виділяє речовини, що містять величезне число сполук. Можливо, з часом ученим вдасться виділити речовини, які зможуть замінити антибіотики, які вжее втрачають свою силу.

Більше про цих земноводних тварин ви зможете дізнатися на уроках біології в 7 класі або через пошук інформації в мережі Інтернет, у спеціальних енциклопедіях.

Висновок: Отже, гарна зовні сніжинка ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої й непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї краси замало.

  1. Фронтальна евристична бесіда.
  • Що ви уявляєте, коли чуєте слово «краса»?
  • Що означає для вас «краса»?

Прочитайте тлумачення слова «краса», яке подає словник («Краса – сукупність якостей, що доставляють насолоду погляду чи слуху, щось приємне, що приносить задоволення)

  • Чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками?

Слово вчителя.

Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя,ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра й гарна. Краса визначається вчинками людини,такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої та зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.

Згадайте, при вивченні яких творів ми зверталися до цих понять (Г.К Андерсен, казка «Соловейко»: справжня й штучна краса).

ІУ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Слово вчителя

На цьому уроці ми знову звернемося до поняття краси, спробуємо зрозуміти, у чому полягає справжня краса людини на прикладі казки Оскара Вайльда «Хлопчик – зірка», удосконалюватимемо вміння характеризувати головного героя, а також навчимося бути справжніми синами та доньками для своїх батьків.

  1. Навіщо потрібні ці знання та вміння в житті? Дайте відповідь, спираючись на вислови відомих людей та народні прислів’я, що записані на дошці.
  • Скажи, хто твій друг, і я скажу,хто ти.

                                                  Давньогрецький поет Еврипід

  • З ким поведешся – від того й наберешся.

                                                    Народна мудрість

  • Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.

                                                     Народна мудрість

Запис теми уроку в зошити.

У. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Фронтальна евристична бесіда

- Яким автор змальовує головного героя ? Зачитати його портретну характеристику.

  • З чим автор порівнює хлопчика?
  • Що символізує квітка?

2.Робота над схемою «Зовнішність хлопчика», «Квітка – символ краси»

 

 

  • Щоб зрозуміти, що символізує квітка нарцис, послухайте давньогрецький міф і знайдіть ключові слова.

3.Розповідь підготовленим учнем міфу «Нарцис» і завершення роботи над схемою.

- Чому автор змальовує хлопчика вродливим? (Щоб показати потворність його вчинків, різко протиставити його зовнішню та внутрішню красу)

- Як називається художній прийом різкого протиставлення зовнішності, характерів героїв? (Антитеза)

- Наведіть приклади антитези в казці (добро – зло, краса – потворність, зовнішня краса – внутрішня краса).

4.Робота над характеристикою хлопчика.

  • Яким постає  хлопчик – зірка в першій умовній частині казки? (Зачитати складені вдома схеми – характеристики: вправа «Сонечко»)
  • Знаходження цитат для підтвердження в тексті казки. Читання уривка («Проте ця врода…просити милостиню»). Робота зі схемою.
  • Отже, духовна(внутрішня) краса людини залежить від її вчинків.
  • Який найгірший вчинок зробив хлопчик-зірка? Який найважчий гріх? Зачитати.
  • Як був покараний?
  • Чому він перетворився саме на жабу?

Довідка вчителя.

За народними повір’ями, з жабою пов’язували все лихе, бридке, недобре. Чимало прислів’їв було складено про жабу. Особливо недобрим знаком було, коли жаба наближалася до дверей помешкання. Про це свідчить прислів’я: «Жаба біля порогу – нещастя не за рогом».

Зневагу в дорослих  острах у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, котрі за своє лиходійство були покинуті матерями і які силами природи були перетворені в жабенят.

Тієї ж миті, коли Хлопчик  скоїв найбільше зло – відштовхнув від себе свою матір, ще й до того ж безжально, презирливо й зверхньо з нею розмовляв, він став схожим на жабу: бридким, відразливим і потворним.

5.Перегляд епізоду з художнього фільму режисера Леоніда Нечаєва (один з найкращих  радянських режисерів дитячих фільмів, відомі роботи «Пригоди Буратіно», «Про Червону Шапочку»; помер у 2010 році на 71 році життя) «Казка про Зоряного хлопчика» (1983) (зустріч з матір’ю, 57 хвилина).

Проблемне завдання: порівняти події в казці та у фільмі. Як режисер показує потворність хлопчика після його вчинку? (Потвора на малюнку хлопчика – художника).

6.Фронтальна евристична бесіда за переглянутим епізодом.

Відповіді на проблемні питання.

- Як покарали його люди й чому?

Хлопчик учинив великий гріх, прогнавши матір, зрікся її, люди цього не пробачили. У Біблії сказано: «Шануй батька й матір своїх», а українці споконвіків дотримувалися Божих заповідей.

- Як природа відплатила  хлопчику за жорстокість до матері? Зачитати

- Чи усвідомив хлопчик,що вчинив жорстоко? Зачитати. Що вирішив зробити?

7. Лист – порада Хлопчику – зірці (індивідуальне творче завдання випереджувального характеру).

- Чому краса повернулася до Хлопчика?

УІ.Закріплення набутих знань, умінь, навичок

1. Сформулювати головну думку казки.

2. Зачитати пам’ятку «Як стати справжнім сином або донькою»                                       (завдання було задано додому).

3. Прослухати українську народну пісню «Ой, чого ж калина віти похилила» й назвати ще одну пораду щодо того, як стати справжнім сином або донькою.

УІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

«Прочитавши про Хлопчика – зірку я зробив (-ла) для себе висновок, що…»

«Сьогодні на уроці я зрозумів (-ла), що…»

УІІ. Рефлексія

Інтерактивний прийом «Градусник»: зобразіть на шкалі градусника рівень своїх емоцій, викликаних на уроці.

Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи за розділом «Літературні казки»; письмово відповісти на питання «Які роздуми викликала в мене казка Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка?»».

 

Колієнко В.Г. 1

 

doc
Додано
6 січня 2023
Переглядів
677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку