Відкритий урок "Г.Крістіан Андерсен.Снігова Королева. У пошках Кая, або сім важливих відкриттів"

Про матеріал
Відкритий онлдайн-урок у п`ятому класі "Г.Крістіан Андерсен.Снігова Королева. У пошках Кая, або сім важливих відкриттів".
Перегляд файлу

Тема : У пошуках Кая, або Сім важливих відкриттів.

Клас:5

Мета: поглибити знання тексту казки Г.К. Андерсена « Снігова Королева» ;

Визначити основний конфлікт казки, з`ясувати роль антитези як основи побудови твору ;

Розвивати навички художнього тексту;

Підвищувати читацьку культуру п`ятикласників, розвиваючит їх естетичне сприйняття, уяву, пам`ять, логічне , асоціативне мислення;

Виховувати вічні духовні цінності: вірність ,щедрість душі, шляхетність у стосунках, мужність.

Обладнання: ілюстрації до казки «Снігова Королева», схема «У пошуках Кая».

Тип уроку: урок занурення у художній текст.

Епіграф до уроку:

Ніхто не має більшої любові,

Як той, що душу поклада за друга.

Л.Українка

Хід уроку

  1. Презентація теми, мети, завдань уроку
  • Сьогодні ми з вами разом за маленькою Гердою, героїнею казки Г.К. Андерсена пройдемо важкий шлях до палацу Снігової Кролеви у пошуках Кая, спробуємо зрозуміти, що надавало такій маленькій дівчинці сили і мужності, які перешкоди траплялися на її шляху та як вона їх долала.

Шлях, на який Герда витратила цілих два роки, був сповнений важких випробувань і потрясінь. Ми спробуємо пройти його за цей урок, аале найголовніше наше завдання- зробити сім важливих відкриттів, які допоможуть нам зрозуміти, навіщо люди йдуть на допомогу один одному через буревії і жорстокість. Якщо ми зможемо це зробити, перед нами відкриється найбільша таємниця- таємниця глибини людської душі. З нами поруч буде король казок , наш добрий Андерсен.

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за запитаннями ( проблемного характеру)

  • Чому 7 важливих відкриттів ми маємо зробити, а, наприклад не 5 або 6 ?
  • Доведіть, що «Снігова Королева» - це чарівна (або фантастична) казка. Назвіть ознаки чарівної казки:

(присутність чарівництва, чуда, зіткнення з чарівною силою, наявність чарівних персонажів, предметів).

  • Чому ми можемо стверджувати, що Андерсен при написанні «Снігової Королеви» спирався на фольклорні джерела?

(використав «олюднення» природи, що притаманно усній народній творчості)

  • Казка «Снігова Королева» - це типова «жіноча» казка. Чому?

(бо головна героїня – дівчина, яка мусить перебороти перешкоди    задля перемоги добра над злом).

  1. Основний зміст уроку

Слово вчителя. Починаючий такий нелегкий, сповнений перешкод шлях Герди до Кая, ми повинні пригадати назви оповідань казки, розташувавши їх у певній послідовності.

Гра « Чи уважний ти читач?»

Складіть путівничок з цих карток, на яких записані назви частин казки.

Оповідання перше «Дзеркало та скалки».

Оповідання друге «Хлопчик і дівчинка».

Оповідання третє «Садок бабусі, що  знала чари».

Оповідання четверте «Королевич і королівна».

Оповідання п`яте «Маленька розбійниця».

Оповідання шосте «Лапландка і фінка».

Оповідання сьоме «Замок Снігової Королеви і, що сталося згодом».

Нам з вами, діти, набагато легше мандрувати сторінками казки, адже ми добре знаємо маршрут, а маленька Герда у пошуках Кая йшла у невідому путь…

Аналіз художнього тексту казки «Снігова Королева». Оповідання перше «Дзеркало та скалки». Поняття «антитеза» (поглиблення вивченого).

Слово вчителя. Казка «Снігова Королева» починається дуже незвично, не так, як більшість казок, але при цьому перше оповідання виступає як самостійна казка! Знайдіть у тексті підтвердження тому, що перше оповідання має типовий зачин, характерний для більшості казок.

Бесіда з елементами гри. «Найуважніщий читач».

  • Розкажіть про властивості чарівного дзеркала, яке створив… (Троль)
  • Чим страшний Троль та його помічники?
  • Якими бачили себе люди у цьому дзеркалі? Закріплення визначення поняття «антитеза».
  • Що  таке «антитеза»?
  • Знайдіть у тексті першого оповідання антитези прочитайте. Скористайтеся записами у зошитах.
  • Куди вирішили полетіти учні Троля?
  • Чому дзеркало розбилося?
  • Яку біду спричинили скалки чарівного дзеркала?

Слово вчителя. Ось ми підійшли до нашого першого важливого відкриття: «А по світі літало ще багато таких скалок».

І коли ми говоримо про людину, що в неї «крижане» серце, «холодний» погляд, що «заморожує» інших, чи можемо припустити, що скалки зловісного дзеркала Троля ще й досі літають по світу, потрапляють людям в очі й серця, роблячи їх байдужими й жорстокими?

Отож прийшов час дізнатися, що допоможе врятувати цих бідолашних, серця яких перетворилися а шматки льоду.

Оповідання друге «Хлопчик і дівчинка». Слово вчителя. Зараз ми пригадаємо основних персонажів казки, але для цього  необхідно упізнати героя за реплікою.

Експрес – опитування «Упізнай героя за реплікою».

  • Ой! Мені кольнуло в серце, і щось потрапило в око! (Кай)
  • Нехай спробує? Я посаджу її на теплу піч і вона розтане! (Кай)
  • Ну, більше я тебе не цілувати, щоб, бува, не зацілувати на смерть. (Снігова Королева).

Бесіда та запитання:

  • Що трапилося з Каєм?
  • Чому, на ваш погляд, саме йому потрапили скалки дзеркала, а не Герді?
  • Розкажіть про зміни, які сталися з Каєм.
  • Знайдіть у тексті портрет Снігової Королеви. Виразно прочитайте.
  • Що вам видається дивним у описі зовнішності цього прсонажа? (Зовнішність не відповідає характеру).

Робота з ілюстраціями учнів

Зверніть увагу на погляд Снігової Королеви, її вираз обличчя.

  • Чи до вподоби зачарованому Каю Снігова Королева? Чому? Знайдіть підтвердження у тексті.

Слово вчителя. Продовжте фразу:

  • Бідний Кай! Скалочка потрапила просто в його серце. (і тепер воно мусило перетворитися на крижинку!). Зачарований Кай зовсім інший:
  • зухвалий, жорстокий, насмішкуватий, байдужий.

Ми підійшли з вами до другого важливого відкриття – Крижане серце байдуже і жорстоке.

Оповідання третє «Садок бабусі, що знала чари». Слово вчителя. Саме з цього оповідання і починається довгий, тяжкий, сповнений випробувань і самотності шлях маленької Герди до Кая.

Коли хлопчик зник, всі вирішили, що він помер, потрапивши у швидку річку за містом. «Нестерпно довго тягнуться зимові дня для Герди», бо вона втратила друга, «якого любила всією душею».

І ось прийшла весна, яка принесла Герді надію – побачити Кая живим і здоровим. Зверніть увагу на символічне значення весни (як пори року) у тексті – це символ надії, символ пробудження природи, відродження життя. Саме весною Герда вирішує йти на пошуки друга.

Виразне читання початку оповідання третього (за ролями). Бесіда та запитання:

     - Чим жертвує Герда, щоб дізнатися що-небудь про Кая?

     - Про які почуття дівчинки це свідчить,

     - Герда скорилася долі, коли течія річки зносила її човник далі й далі від рідної домівки? Чому?

 Знайдіть у тексті («Може, річка несе мене до маленького Кая?» подумала Герда і – враз повеселішала»).

     - Розкажіть, до кого потрапила дівчинка?

     - Як зустріла її бабуся,

 Знайдіть портрет чарівниці. Прочитайте.

 Чи зустрічали ми схожу ситуацію у іншій казці, яку вивчили нещодавно,

 («Пані Метелиця»)

  • Які чари використовує бабуся? З якою метою?

 Знайдіть опис зовнішності Герди. Виразно прочитайте.

  •  Що допомогло дівчинці згадати Кая?
  • Яку роль у долі Герди відіграють троянди? Теплі сльози дівчинки допомогли їм вирватися з-під землі. Як віддячили квіти Герді?
  •  Які зміни у природі помітила дівчинка, коли вийшла з будиночку бабусі-чаклунки?
  • Чи відображають вони стан нашої героїні, Знайдіть підтвердження у тексті.

На черзі наше трете важливе відкриття - Не всім можна довіряти, або Зовнішність буває оманливою.

Четверте оповідання «Сама-самісінька?..» Слово вчителя. Коли героїня у чарівних казках вирушає в дорогу, переборюючи певні перешкоди, на її шляху трапляються персонажі, які приходять на допомогу, тобто чарівні помічники.

  • Хто прийшов на допомогу Герді у четвертому оповідання?
  • Чому Крук був чарівною істотою?

(великий, за розміром як дівчинка, вмів говорити). Яке враження справила історія Герди на наречену Крука?

 Знайдіть опис королівської опочивальні. Прочитайте. Це опис приміщення інтер'єр, що він підкреслюе?

 (наскільки бідно одягнена Герда)

  • Що відчула Герда, зрозумівши, що сплячий хлопчик – це не Кай? Розкажіть про почуття героїні від її імені.
  • Чи вразила історія дівчинки королевича й королівну,
  • Чи допомогли Герді нозі друзі? Як?

 Слово вчителя. Яке четверте важливе відкриття зробила для нас сама Герла?

 Справді, шляхетне, добре, шире серце відкриває всі серця, і вона, маленька відважна дівчинка з добрим серцем говорить: «Боже, які добрі люди й птахи….»

Оповідання п'яте «Маленька розбійниця» Слово вчителя. Шлях Герди пролягав через темний ліс. Випробування продовжувалися. Золотий блиск карети, подарованої дівчинці, привабив.:

 (розбійників)

  •  Яка перешкода постала перед Гердою на початку оповідання?
  • Чому ця частина казки називається «Маленька розбійниця?»

 Гра «Відгадай за реплікою»

Кому належать ці слова?

  • Яка пухкенька! Яка пишненька! Горішками підгодована! (Стара розбійниця)
  • Не руште її! Вона буде гратися зі мною!

Бесіда

  • Що ви можете сказати про характер Маленької розбійниці? Доведіть словами з Тексту.
  •  Знайдіть портрет дівчинки. Зверніть увагу на її очі. (Учні читають цитату).

Словникова робота

Пояснення значення слів «свавільна», «дикість».

  • Що вас вразило у ставленні Маленької розбійниці до голубів та північного оленя?
  •  Про що розповіли Герді вночі голуби?
  •  Що, на вашу думку, відчув північний пообіцяла відпустити його на волю?
  •  Спробуйте переповісти це від імені самого оленя

Переказ епізоду казки від імені одного з персонажів.

 Слово вчителя. Які зміни ми помітили у поведінці Маленької розбійниці у кінці цього оповідання? Про що це свідчить?

 Отже, ми можемо зробити ще одне, п'яте важливе відкриття – Добро перероджує людину, робить її кращою. Ми упевнилася в цьому, аналізуючи образ Маленької розбійниці.

Оповідання шосте «Лапландка і фінка» Бесіда.

  • Які випробування терпить Герда задля досягнення (Герда так задубіла…)

- Про що повідомила чаклунка-фінка нашу героїню, читаючи чарівні сувої?

      - Чи вистачить сили Герді побороти злі чари Снігової Королеви? Доведіть словами з тексту.

      - Розкажіть про епізод прощання північного оленя з Гердою біля кордонів Снігової Королеви. Що вас найбільше вразило,

        (поцілунок Снігової Королеви – поцілунок оленя холод -тепло)

Слово вчителя. І знову Герда лишається сама-самісінька як і на початку свого шляху босоніж у люту стужу. Але ніщо не в змозі спинити хоробре серце.

  • Хто став на перешкоді нашій героїні? Прочитайте уривок.
  • До кого звертається Герда у найстрашнішу мить свого життя?

 (до Господа, Читаючи «Отче наш»)

  • Як допомогли дівчинці Божі ангели,

 У іншому перекладі цієї казки я знайшла чудові, на мій погляд, слова: «Герда могла теперь смело идти вперед, ангелы гладили ее руки и ноги, и ей не было уже так холодно!» Ми бачимо -добре серце дівчинки винагороджене. Отож, діти, ми можемо зробити ще одне, мабуть, найважливіше, шосте відкриття: Сила - в …чистому дитячому серці, яке вірить у добро, щедро даруючи оточуючим

 Любов, не вимагаючи при цьому нічого взамін. Асоціативний диктант

           Які найважливіші, на вашу думку, риси характеру Герди допомогли їй       подолати всі перешкоди на шляху до Кая? Учні записують у виготовлені раніше сердечка

 Доброта, мужність,

Сила волі, терплячість.

 Щедрість

 Оповідання сьоме «добро і віра вічні»

 Слово вчителя. А той, заради кого маленька Герда багато разів ризикувала життям, навіть і не думав про неї, гадки не маючи, що дівчинка стоїть перед замком. Знайдіть опис замку Снігової Королеви.

   - Яке враження він справляє?

   - Яким ми бачимо Кая у цих холодних, похмурих склепіннях? (він був байдужим до всього, посинів від холоду, але не відчував його, бо серце хлопчика було шматком криги)

   - Чому, на вашу думку, саме слово «вічність» повинен був скласти Кай? (бо тоді перемогла б холодна байдужість, і зло запанувало у світі навічно). Як зустріли маленьку Герду жахливі вартові північні вітри? (вони лягли на землю, ніби спати, бо дівчинка прочитала вечірню молитву).

  • Прочитайте, яким був Кай при зустрічі з Гердою? («тихий, непорушний

 Холодний» - ніби мертвий?) (байдуже серце – мертве?)

  • Згадаємо, що пробудило Кая?

(гарячі сльози Герди, які потрапили в серце, розтопили його кригу і зловісну скалку)

  • І коли Герда заспівала псалом, який вони часто співали з Каєм разом:

Троянди квітнуть… Краса! Краса! Скоро побачимо маленького Христа… Кай заплакав… Що було далі? Знайдіть у тексті.

Слово вчителя. І коли байдуже, мертве серце Кая ожило, радість Герди була такою сильною, а сила її була такою великою, що слово, яке так і не зміг скласти Кай із крижинок, саме склалося, але це була вже інша «вічність» - вічність добра, любові, вірності.

Отже, добро перемогло зло, тому сили добра – вічні. Саме про це мріяв наш улюблений Казкар Ганс Крістіан Андерсен, бо це він «навчив… світлої віри в перемогу сонця над темрявою і доброго людського серця над злом» ( К. Паустовський).

  1. Підбиття підсумків
  1. Робота з епіграфом до уроку

Слово вчителя. Ось на черзі наше останнє, сьоме важливе відкриття, найважливіше: «Добро і віра – вічні», якщо поряд з нами будуть такі друзі, як маленька хоробра Герда, які зможуть вступити у двобій з байдужістю і злом і розтопити його силою свого щедрого люблячого серця.

Мені здається, - може, я не знаю, - Було і буде так у всі часи: Любов, як сонце, світу відкриває Безмежну велич людської краси.

Ці слова українського поета Василя Симоненка підкреслюють наше найголовніше відкриття – зазирнувши  у глибини людської душі, ми точно знаємо, що справжня краса – це хоробре серце маленької дівчинки Герди, перед якою тьмяніє холодна, бездушна, хоча й довершена зовнішня краса Снігової Королеви.

Пам`ятайте, дорогі друзі, наші важливі відкриття, які допоміг нам зробити Ганс Крістіан Андерсен.                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 січня 2023
Переглядів
2111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку