Тема : У пошуках Кая, або Сім важливих відкриттів.
Клас:5
Мета: поглибити знання тексту казки Г.К. Андерсена « Снігова Королева» ;
Визначити основний конфлікт казки, з`ясувати роль антитези як основи побудови твору ;
Розвивати навички художнього тексту;
Підвищувати читацьку культуру п`ятикласників, розвиваючит їх естетичне сприйняття, уяву, пам`ять, логічне , асоціативне мислення;
Виховувати вічні духовні цінності: вірність ,щедрість душі, шляхетність у стосунках, мужність.
Обладнання: ілюстрації до казки «Снігова Королева», схема «У пошуках Кая».
Тип уроку: урок занурення у художній текст.
Епіграф до уроку:
Ніхто не має більшої любові,
Як той, що душу поклада за друга.
Л.Українка
Хід уроку
Шлях, на який Герда витратила цілих два роки, був сповнений важких випробувань і потрясінь. Ми спробуємо пройти його за цей урок, аале найголовніше наше завдання- зробити сім важливих відкриттів, які допоможуть нам зрозуміти, навіщо люди йдуть на допомогу один одному через буревії і жорстокість. Якщо ми зможемо це зробити, перед нами відкриється найбільша таємниця- таємниця глибини людської душі. З нами поруч буде король казок , наш добрий Андерсен.
Бесіда за запитаннями ( проблемного характеру)
(присутність чарівництва, чуда, зіткнення з чарівною силою, наявність чарівних персонажів, предметів).
(використав «олюднення» природи, що притаманно усній народній творчості)
(бо головна героїня – дівчина, яка мусить перебороти перешкоди задля перемоги добра над злом).
Слово вчителя. Починаючий такий нелегкий, сповнений перешкод шлях Герди до Кая, ми повинні пригадати назви оповідань казки, розташувавши їх у певній послідовності.
Гра « Чи уважний ти читач?»
Складіть путівничок з цих карток, на яких записані назви частин казки.
Оповідання перше «Дзеркало та скалки».
Оповідання друге «Хлопчик і дівчинка».
Оповідання третє «Садок бабусі, що знала чари».
Оповідання четверте «Королевич і королівна».
Оповідання п`яте «Маленька розбійниця».
Оповідання шосте «Лапландка і фінка».
Оповідання сьоме «Замок Снігової Королеви і, що сталося згодом».
Нам з вами, діти, набагато легше мандрувати сторінками казки, адже ми добре знаємо маршрут, а маленька Герда у пошуках Кая йшла у невідому путь…
Аналіз художнього тексту казки «Снігова Королева». Оповідання перше «Дзеркало та скалки». Поняття «антитеза» (поглиблення вивченого).
Слово вчителя. Казка «Снігова Королева» починається дуже незвично, не так, як більшість казок, але при цьому перше оповідання виступає як самостійна казка! Знайдіть у тексті підтвердження тому, що перше оповідання має типовий зачин, характерний для більшості казок.
Бесіда з елементами гри. «Найуважніщий читач».
Слово вчителя. Ось ми підійшли до нашого першого важливого відкриття: «А по світі літало ще багато таких скалок».
І коли ми говоримо про людину, що в неї «крижане» серце, «холодний» погляд, що «заморожує» інших, чи можемо припустити, що скалки зловісного дзеркала Троля ще й досі літають по світу, потрапляють людям в очі й серця, роблячи їх байдужими й жорстокими?
Отож прийшов час дізнатися, що допоможе врятувати цих бідолашних, серця яких перетворилися а шматки льоду.
Оповідання друге «Хлопчик і дівчинка». Слово вчителя. Зараз ми пригадаємо основних персонажів казки, але для цього необхідно упізнати героя за реплікою.
Експрес – опитування «Упізнай героя за реплікою».
Бесіда та запитання:
Робота з ілюстраціями учнів
Зверніть увагу на погляд Снігової Королеви, її вираз обличчя.
Слово вчителя. Продовжте фразу:
Ми підійшли з вами до другого важливого відкриття – Крижане серце байдуже і жорстоке.
Оповідання третє «Садок бабусі, що знала чари». Слово вчителя. Саме з цього оповідання і починається довгий, тяжкий, сповнений випробувань і самотності шлях маленької Герди до Кая.
Коли хлопчик зник, всі вирішили, що він помер, потрапивши у швидку річку за містом. «Нестерпно довго тягнуться зимові дня для Герди», бо вона втратила друга, «якого любила всією душею».
І ось прийшла весна, яка принесла Герді надію – побачити Кая живим і здоровим. Зверніть увагу на символічне значення весни (як пори року) у тексті – це символ надії, символ пробудження природи, відродження життя. Саме весною Герда вирішує йти на пошуки друга.
Виразне читання початку оповідання третього (за ролями). Бесіда та запитання:
- Чим жертвує Герда, щоб дізнатися що-небудь про Кая?
- Про які почуття дівчинки це свідчить,
- Герда скорилася долі, коли течія річки зносила її човник далі й далі від рідної домівки? Чому?
Знайдіть у тексті («Може, річка несе мене до маленького Кая?» подумала Герда і – враз повеселішала»).
- Розкажіть, до кого потрапила дівчинка?
- Як зустріла її бабуся,
Знайдіть портрет чарівниці. Прочитайте.
Чи зустрічали ми схожу ситуацію у іншій казці, яку вивчили нещодавно,
(«Пані Метелиця»)
Знайдіть опис зовнішності Герди. Виразно прочитайте.
На черзі наше трете важливе відкриття - Не всім можна довіряти, або Зовнішність буває оманливою.
Четверте оповідання «Сама-самісінька?..» Слово вчителя. Коли героїня у чарівних казках вирушає в дорогу, переборюючи певні перешкоди, на її шляху трапляються персонажі, які приходять на допомогу, тобто чарівні помічники.
(великий, за розміром як дівчинка, вмів говорити). Яке враження справила історія Герди на наречену Крука?
Знайдіть опис королівської опочивальні. Прочитайте. Це опис приміщення інтер'єр, що він підкреслюе?
(наскільки бідно одягнена Герда)
Слово вчителя. Яке четверте важливе відкриття зробила для нас сама Герла?
Справді, шляхетне, добре, шире серце відкриває всі серця, і вона, маленька відважна дівчинка з добрим серцем говорить: «Боже, які добрі люди й птахи….»
Оповідання п'яте «Маленька розбійниця» Слово вчителя. Шлях Герди пролягав через темний ліс. Випробування продовжувалися. Золотий блиск карети, подарованої дівчинці, привабив.:
(розбійників)
Гра «Відгадай за реплікою»
Кому належать ці слова?
Бесіда
Словникова робота
Пояснення значення слів «свавільна», «дикість».
Переказ епізоду казки від імені одного з персонажів.
Слово вчителя. Які зміни ми помітили у поведінці Маленької розбійниці у кінці цього оповідання? Про що це свідчить?
Отже, ми можемо зробити ще одне, п'яте важливе відкриття – Добро перероджує людину, робить її кращою. Ми упевнилася в цьому, аналізуючи образ Маленької розбійниці.
Оповідання шосте «Лапландка і фінка» Бесіда.
- Про що повідомила чаклунка-фінка нашу героїню, читаючи чарівні сувої?
- Чи вистачить сили Герді побороти злі чари Снігової Королеви? Доведіть словами з тексту.
- Розкажіть про епізод прощання північного оленя з Гердою біля кордонів Снігової Королеви. Що вас найбільше вразило,
(поцілунок Снігової Королеви – поцілунок оленя холод -тепло)
Слово вчителя. І знову Герда лишається сама-самісінька як і на початку свого шляху босоніж у люту стужу. Але ніщо не в змозі спинити хоробре серце.
(до Господа, Читаючи «Отче наш»)
У іншому перекладі цієї казки я знайшла чудові, на мій погляд, слова: «Герда могла теперь смело идти вперед, ангелы гладили ее руки и ноги, и ей не было уже так холодно!» Ми бачимо -добре серце дівчинки винагороджене. Отож, діти, ми можемо зробити ще одне, мабуть, найважливіше, шосте відкриття: Сила - в …чистому дитячому серці, яке вірить у добро, щедро даруючи оточуючим
Любов, не вимагаючи при цьому нічого взамін. Асоціативний диктант
Які найважливіші, на вашу думку, риси характеру Герди допомогли їй подолати всі перешкоди на шляху до Кая? Учні записують у виготовлені раніше сердечка
Доброта, мужність,
Сила волі, терплячість.
Щедрість
Оповідання сьоме «добро і віра вічні»
Слово вчителя. А той, заради кого маленька Герда багато разів ризикувала життям, навіть і не думав про неї, гадки не маючи, що дівчинка стоїть перед замком. Знайдіть опис замку Снігової Королеви.
- Яке враження він справляє?
- Яким ми бачимо Кая у цих холодних, похмурих склепіннях? (він був байдужим до всього, посинів від холоду, але не відчував його, бо серце хлопчика було шматком криги)
- Чому, на вашу думку, саме слово «вічність» повинен був скласти Кай? (бо тоді перемогла б холодна байдужість, і зло запанувало у світі навічно). Як зустріли маленьку Герду жахливі вартові північні вітри? (вони лягли на землю, ніби спати, бо дівчинка прочитала вечірню молитву).
Холодний» - ніби мертвий?) (байдуже серце – мертве?)
(гарячі сльози Герди, які потрапили в серце, розтопили його кригу і зловісну скалку)
Троянди квітнуть… Краса! Краса! Скоро побачимо маленького Христа… Кай заплакав… Що було далі? Знайдіть у тексті.
Слово вчителя. І коли байдуже, мертве серце Кая ожило, радість Герди була такою сильною, а сила її була такою великою, що слово, яке так і не зміг скласти Кай із крижинок, саме склалося, але це була вже інша «вічність» - вічність добра, любові, вірності.
Отже, добро перемогло зло, тому сили добра – вічні. Саме про це мріяв наш улюблений Казкар Ганс Крістіан Андерсен, бо це він «навчив… світлої віри в перемогу сонця над темрявою і доброго людського серця над злом» ( К. Паустовський).
Слово вчителя. Ось на черзі наше останнє, сьоме важливе відкриття, найважливіше: «Добро і віра – вічні», якщо поряд з нами будуть такі друзі, як маленька хоробра Герда, які зможуть вступити у двобій з байдужістю і злом і розтопити його силою свого щедрого люблячого серця.
Мені здається, - може, я не знаю, - Було і буде так у всі часи: Любов, як сонце, світу відкриває Безмежну велич людської краси.
Ці слова українського поета Василя Симоненка підкреслюють наше найголовніше відкриття – зазирнувши у глибини людської душі, ми точно знаємо, що справжня краса – це хоробре серце маленької дівчинки Герди, перед якою тьмяніє холодна, бездушна, хоча й довершена зовнішня краса Снігової Королеви.
Пам`ятайте, дорогі друзі, наші важливі відкриття, які допоміг нам зробити Ганс Крістіан Андерсен.