Тема. Основа слова. Казка у віршованій формі. Леся Українка “Казка про Оха-чародія”.
Мета: формувати в учнів поняття про основу слова; вчити виділяти змінну частину, визначати основу в словах; формувати уміння вчитися, інформаційно-комунікативну, соціальну компетентності; збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення школярів; вміння аналізувати, узагальнювати, зіставляти; виховувати любов до української мови, любов до природи.
Обладнання: мультимедійний комплект, конструктор LEGO.
Хід уроку
-
МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
-
Забезпечення мотиваційної готовності до уроку.
-
Актуалізація опорних знань, суб’єктного досвіду.
-
Який розділ ми вчимо?
-
Що таке закінчення?
-
Для чого служить закінчення?
-
Як воно позначається?
-
Наведіть слова з нульовим закінченням.
Гра «Збери слово»
Каліграфічна хвилинка:
Ребус до слова «казка».
Фонетичний розбір слова «казка».
Складання речення зі словом «казка».
-
ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
-
Мотивація. Повідомлення теми.
Вправа 1 (на дошці надруковано)
-
Спиши, дописуючи у словах закінчення. Познач закінчення.
Читаю казку, ілюстрація до казк…, вечір з казк…, слухаю казк…, чарівна казк…
-
Чи можна зрозуміти значення слова, якщо закінчення не дописане? Чому? Як називається частина слова без закінчення?
-
Сьогодні ми будемо вчити основу слова та навчимося її визначати. А ще прочитаємо цікаву казку Лесі Українки.
-
Визначення очікуваних результатів. Формулювання особистісних цілей.
-
Давайте ж визначимо очікування результати нашого уроку.
-
формувати в учнів поняття про основу слова;
-
вчити виділяти змінну частину, визначати основу в словах;
-
ознайомитися із творчістю Лесі Українки.
У зошитах посередині запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Основа слова. Казка у віршованій формі. Леся Українка “Казка про Оха-чародія”».
ІІІ. ЕТАП ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ
Пояснення правила за допомогою схеми
Основа слова – частина слова без закінчення. Основа слова містить лексичне значення слова. Основу слова позначають так: _______
Щоб визначити основу потрібно визначити закінчення слова . Потім визначити частину слова без закінчення. Це основа слова.
Вправа 2
-
Спиши. Визнач закінчення й основу слів.
Фізкультхвилинка
Робота над біографією Лесі Українки
(Показ фото)
Читання інформації дітьми та бесіда за цією інформацією.
Розповідь вчителя про Лесю Українку
Перегляд відео про Лесю Українку
Робота над казкою
Читання казки вчителем
Перечитування з поясненням незрозумілих слів:
-
Вельможний – багатий.
-
Корх – старовинна міра довжини, що дорівнює ширині долоні.
-
Сажень - міра довжини
-
Трясовиця – трясовина, болото.
-
Палати – житлові споруди давні.
-
Самоцвіти - коштовні камінчики
-
Чига – горох
-
Чига –
-
Гаплик – металева застібка, що чіпляють на одяг.
-
Кладенець – чарівний меч
Читання казки дітьми
Бесіда за казкою
-
Назвіть головних героїв казки?
-
Що вказує на те, що це казка?
-
Хто такий Ох?
-
Чому Ох сховався в землянку?
-
Чому ридає бранка?
-
Що тебе здивувало? Яким був Ох?
-
Прочитай опис палат Оха. Чи хотілося б тобі там залишитися? Чому? Що радить авторка тим, хто хоче залишитися в Оха?
-
Опиши палати Оха своїми словами. Що там є?
-
Чи хотіли б ви побувати в палатах Оха?
ІV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
-
Рефлексія
-
Оцініть свою роботу на уроці по кольорах.
Продовжіть речення:
-
Сьогодні на уроці я навчився(-лася?)…
-
Мені було легко…
-
Мені було важко…
-
Я відчуваю, що мені потрібно…
-
Завдання додому
Читати казку с. 73-74. Намалювати малюнок до казки.