Міністерство освіти і науки України
Навчальна програма
курсу за вибором
для учнів 8-11класів
«Основи будови та ремонту автомобілів»
Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах
(Лист Інституту модернізації змісту освіти МОН України
№22.1/12-Г-346 від 09.06.2020р.)
Автори: Шестаковський Л.Л., директор Степанівського МНВК Чернігівської області;
Полюхович І.В., заступник директора з навчально-виробничої роботи Степанівського МНВК Чернігівської області;
Гречуха С.О., заступник директора з навчально-виховної роботи Менської гімназії Чернігівської області.
Рецензенти: Дрозденко Н.М. , канд. пед. наук, доцент кафедри
загальнотехнічних дисциплін та креслення Національного
університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка;
Ровник І.А., методист відділу природничо-математичних
дисциплін ЧОІППО імені К.Д. Ушинського ;
Гріненко В.В., директор НМЦ ПТО в Чернігівській області.
Пояснювальна записка
Програма курсу за вибором для учнів 8-11класів «Основи будови та ремонту автомобілів» призначена :
- для формування ключових і предметної проектно-технологічної компетентностей учнів;
- усвідомленого вибору подальшого освітнього маршруту в профільній школі та після її закінчення;
- з метою забезпечення умов для перевірки можливостей самореалізації в різних видах професійної діяльності,
- реалізації проектно-технологічної діяльності.
Головною метою курсу за вибором «Основи будови та ремонту автомобілів» є формування проектно-технологічної компетентності учнів, що спрямована на реалізацію їхнього творчого потенціалу, готовність і здатність ефективного пошуку і застосування потрібних знань, умінь, способів діяльності, свідомого професійного самовизначення, самоідентифікації і самовираження.
Завдання курсу за вибором «Основи будови та ремонту автомобілів»
Основні підходи до побудови і реалізації змісту навчальної програми курсу за вибором «Основи будови та ремонту автомобілів»:
Національна спрямованість – формування уявлення про автотранспортну галузь України, як ціннісний компонент української і світової економіки.
Компетентнісна спрямованість – надання процесу допрофільної підготовки та профільного навчання технологій предметно-діяльнісного, практико-орієнтованого характеру, забезпечення формування ключових, галузевих і предметної компетентностей, досягнення прогнозованих освітніх результатів.
Професійна спрямованість – засвоєння професійних знань про українську автотранспортну галузь в ринкових умовах; створення умов для об’єктивованої оцінки професійних потреб і можливостей учнів.
Культурологічна спрямованість – формування сучасної проектно-технологічної культури учнів на основі мотивації самоактуалізації (реалізації творчого потенціалу в процесі створення виробів), розвиток творчого мислення, цілісного уявлення про світ у єдності його природничого, національного, соціального, виробничого та інших складників.
Методологічна спрямованість – оволодіння методологією проектно-технологічної діяльності, що дає змогу набуття досвіду ефективної організації власної діяльності в умовах повсякденного життя та сучасного виробництва, а також соціально й професійно важливих якостей.
Коротка характеристика структури і змісту навчальної програми. Сучасне виробництво організовується процесами, а не окремими операціями, як це було в технократичному індустріальному суспільстві. Ці процеси тлумачаться як цілісні виробничі цикли (проекти), які організовуються для отримання певних якісних результатів зі встановленими рамками часу, витрат засобів і ресурсів.
Такі реалії зумовлюють зміну акцентів технологічної освіти учнів з операційної технологічної діяльності з результатом: техніко-технологічні знання, уміння та навички на процесуальну проектно-технологічну діяльність з прогнозованими результатами: зовнішніми освітніми продуктами – створеними особистісно і соціально значущими художньо-матеріальними виробами, матеріалами особистого портфоліо та внутрішніми освітніми продуктами – індивідуальним рівнем сформованості предметної проектно-технологічної компетентності, яка характеризує готовність і здатність до засвоєння, осмислення і творення виробничої культури рідного народу, відповідальності за продуктивність і наслідки власної діяльності.
Програма «Основи будови та ремонту автомобілів» розроблена відповідно до концепції змісту технологічної освіти, що відображає соціальний досвід людства в контексті культури організації виробництва на основі проектів як завершених циклів проектно-технологічної діяльності, в якій формується предметна проектно-технологічна компетентність.
Зміст програми забезпечує засвоєння учнями базових знань, умінь, компетенцій сфери виробництва, послідовне й поетапне оволодіння особливостями організації сучасного виробництва на основі структури проектно-технологічної діяльності. Передбачено обов’язкове виконання проектів, реалізацію індивідуальних освітніх траєкторій.
Програма має таку структуру:
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці
Розділ 1. Охорона праці.
Розділ 2. Будова автомобіля.
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля.
Розділ 4. Ремонт автомобіля
Розділ 5. Допуски і технічні виміри
Розділ 6. Матеріалознавство.
Під час вступу учні ознайомлюються з програмою «Основи будови та ремонту автомобілів», з метою, завданнями і змістом її вивчення, що забезпечує позитивну мотивацію навчання і цілепокладання щодо одержання очікуваних освітніх результатів.
Перший розділ програми містить відомості про поняття охорони праці і виробничої санітарії оволодівши якими учні формують шанобливе й бережливе ставлення до життя і здоров`я людини, стають носіями культури автотранспортної галузі, здатними самостійно створювати оригінальні вироби.
Зміст і структура наступних розділів програми створюють умови для виконання проектів, реалізації потенціалу форм інноваційних виробничих процесів: проектування, тобто виявлення проблем, створення образу майбутнього виробу та визначення засобів і способів його виготовлення; технології реалізації, тобто виготовлення спроектованого особистісно й соціально значущого виробу; рефлексії, тобто усвідомлення смислу, основ і наслідків діяльності, самооцінювання, презентація і рекламування освітніх результатів.
Зміст програми, що вибудовується за структурою проектно-технологічної діяльності, має дві форми прояву: реальну і понятійну. З одного боку організація власної проектно-технологічної діяльності забезпечує здатність розв’язувати реальні проблеми, з іншого – для успішного її здійснення потрібно набути відповідні знання про означену діяльність – в поняттях, правилах, нормах.
Програма є відкритою системою, живим організмом, який адаптується до місцевих, національно-регіональних особливостей автотранспортної галузі України, умов профільного навчання конкретного навчального закладу, потреб, інтересів і можливостей учнів.
Курс за вибором «Основи будови та ремонту автомобілів» обирається учнями самостійно, що забезпечує формування позитивної мотивації навчання, можливість побудови власної освітньої траєкторії, досягнення й об’єктивоване самооцінювання очікуваних результатів.
Можуть використовуватися різноманітні організаційні форми освітньої роботи ( екскурсії, віртуальні подорожі, майстер-класи, тощо).
Очікується, що учні, які здобудуть сучасну технологічну освіту під час вивчення спеціалізації, ефективно долучатимуться до соціально-економічного життя країни, будуть здатні ініціювати розвиток сфер виробничої діяльності, в яких вони братимуть участь на основі сформованої проектно-технологічної компетентності, що забезпечить їхню підприємливість, адаптивність, мобільність і конкурентоздатність на ринку праці.
В рамках військово-патріотичного виховання та з метою знайомства учнів з військовою технікою можна доповнити навчальну програму з розділу «Будова автомобіля» додатково включивши в навчальні теми вивчення особливостей будови та роботи вузлів та агрегатів військової колісної техніки.
Програма розрахована на 35,70,105 навчальних годин. Головним очікуваним результатом проходження курсу є проходження рольової практики - професійної проби. Спробувавши себе в даному виді професійної діяльності, підлітку значно легше визначити саме ту професію, яка найбільше відповідає його інтересам, здібностям та можливостям, вибрати найближчу життєву перспективу та уникнути наслідків невірного вибору професії. В програмі вказано загальний зміст навчального матеріалу, з якого, в залежності від кількості годин, наявної матеріальної бази, підготовленості учнів, вчитель може обирати матеріал та завдання різного рівня складності. Навчальний заклад має право, відповідно до наявної матеріальної бази, регіональних умов тощо, самостійно вносити зміни в тематичний план та програму до 20 відсотків у межах загального часу. В програмі міститься орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту, який може бути доповнений на розсуд вчителя. Ступінь складності виконання проекту також визначається вчителем.
Навчальне проектування містить такі стадії: складання ескізних варіантів, розробка конструкторсько-технологічної документації, добір матеріалів, вибір інструментів та обладнання, вибір технології обробки деталей виробу, їх з’єднання, обробка, економічне та екологічне обґрунтування, міні-маркетингові дослідження, в яких визначають доцільність виготовлення проекту з точки зору економії матеріалів та енергоресурсів для його виготовлення. Передбачається захист проекту та розгляд перспективи успішного засвоєння курсу для подальшого вибору професії.
Резерв часу вчитель використовує на свій розсуд, для більш поглибленого вивчення окремих тем і розділів.
Під час роботи потрібно звертати увагу на дотримання учнями правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 35 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
1 |
2 |
Розділ 1. Охорона праці |
3 |
3 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
11 |
4 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
8 |
5 |
Розділ 4. Ремонт автомобіля |
2 |
6 |
Розділ 5. Допуски і технічні виміри |
2 |
7 |
Розділ 6. Матеріалознавство |
2 |
8 |
Підсумковий проект |
5 |
9 |
Резерв часу |
1 |
|
Разом: |
35 |
Програма.
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
1 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій, трудові процеси, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Називає професії типу «Людина – техніка»; Наводить приклади інструментів, вимог до професії автослюсар. Пояснює мету вивчення спеціалізації Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Досліджує перспективи розвитку автомобільного транспорту в Україні та світі. Узагальнює і систематизує особистий освітній досвід з обслуговування техніки Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності Характеризує перспективи власного професійного шляху |
Вступ. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Професії типу «Людина-техніка». Історія виникнення автомобільного транспорту та професії автослюсар. Ознайомлення з професією. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика. Анкетування учнів.
|
|
|||
|
|||
|
3 |
Розділ 1. Охорона праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Пояснює значення охорони праці Називає причини травматизму Знає загальні правила безпечної праці в шкільних майстернях; інструкцію з ТБ на робочих місцях. Наводить приклади небезпечних і шкідливих факторів Розрізняє види небезпечних зон при обслуговуванні техніки Пояснює правила охорони праці в автомобільній галузі. Діяльнісний компонент Організовує робоче місце для вибраного виду проектної діяльності. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Розрізняє основні гігієнічні особливості праці за даною професією. Описує вимоги безпеки під час перевірки технічного стану автомобільної техніки та усунення несправностей перед початком роботи Ціннісний компонент Характеризує правові та організаційні основи охорони праці; Прогнозує соціальну значущість охорони праці Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 1.1. Загальні питання охорони праці. Зміст поняття "Охорона праці". Інструктування з безпеки праці. Основні причини травматизму і професійних захворювань на виробництві. Загальні питання безпеки праці. Зони небезпеки при експлуатації та обслуговуванні автотранспортних засобів, механізмів та устаткування. Світлова і звукова сигналізація. Попереджувальні напис. Сигнальні фарбування. Знаки безпеки. Тема1.2. Охорона праці на автотранспорті. Засоби індивідуального захисту від небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Вимоги охорони праці у навчально-виробничих приміщеннях навчальних закладів. Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі. Тема1.3. Пожежна і електробезпека. Пожежонебезпечні роботи та матеріали у галузі автомобільного транспорту. Вогнегасильні речовини та матеріали. Вплив електричного струму на організм людини. Можливі враження електричним струмом при роботі автомобільного транспорту. Поняття про виробничу санітарію як систему організаційних, гігієнічних та санітарно-технічних заходів. Види освітлення. |
|
11 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Розрізняє класифікацію автомобілів Характеризує призначення, розташування та взаємодія основних агрегатів та механізмів автомобіля. Пояснює призначення механізмів і систем двигуна їх будову та взаємодію деталей Називає основні складові частини автомобіля Розпізнає особливості будови і принцип дії складових частин автомобіля Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема2.1. Загальна будова Загальна будова автомобілів. Склад і призначення основних його груп і механізмів, класифікація автомобілів. Тема2.2. Механізми двигуна Особливості будови і технічна характеристика двигунів автомобілів. Особливості будови механізмів двигуна. Тема 2.3. Системи двигуна Будова системи охолодження і мащення двигунів автомобілів. Масла для двигунів, їх марки і властивості. Особливості будови і принцип дії приладів системи живлення бензинового двигуна. Особливості будови системи живлення дизельного двигуна. Газобалонні установки, їх будова. Тема2.4. Електрообладнання Акумуляторні батареї та генераторні установки. Загальна будова та принцип дії системи запалювання. Призначення, будова і принцип дії стартера. Призначення і будова контрольно-вимірювальних приладів. Прилади освітлення і сигналізації, додаткового обладнання автомобілів. Тема2.5. Трансмісія Загальна схема трансмісії автомобілів. Будова механізмів зчеплення та коробки передач. Особливості будови карданної, головної передач та диференціалу. Тема2.6. Підвіска і механізми керування Особливості будови підвісок Особливості будови коліс і шин. Будова рульових механізмів автомобілів. Особливості будови гальмових систем автомобілів . Стоянкові гальмові системи. Практичні роботи: 1. Загальна будова двигуна, його механізмів і систем. 2. Загальна будова трансмісії і ходової частини автомобіля. |
|
8 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. автомобіля; Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема3.1. Види ТО Положення про технічне обслуговування рухомого складу автомобільного транспорту. Види і періодичність технічного обслуговування. Тема 3.2. ТО двигуна Несправності механізмів двигуна. Ознаки, причини, наслідки несправностей. Роботи з технічного обслуговування механізмів і систем двигуна. Тема 3.3. ТО електрообладнання Несправності джерел електричного струму. Технічне обслуговування системи запалювання, пуску двигуна та іншого електрообладнання автомобілів. Тема 3.4. ТО трансмісії Технічне обслуговування механізму зчеплення, коробки передач, карданної та головної передач. Норми тиску повітря в шинах. Тема 3.5. ТО механізмів керування Технічне обслуговування рульових механізмів та гальмових систем. Несправності кузова і додаткового обладнання. Практичні роботи:
2. Вивчення карти мащення автомобіля. |
|
2 |
Розділ 4 Ремонт автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує види та методи ремонту автомобілів; оволодіває прийомами роботи з ремонту автомобілів; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. автомобіля; Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів
|
Тема4.1. Система, види та методи ремонту автомобілів. Суть планово-попереджуючої системи ремонту. Види ремонту автомобілів та їх агрегатів (капітальний, поточний). Організація поточного ремонту в автотранспортних підприємствах та на станціях технічного обслуговування автомобілів. Поняття про способи ремонту деталей. Приймання автомобілів в ремонт та їх розбирання. Технологічний процес капітального ремонту автомобілів. Технічні умови на приймання автомобілів у ремонт. Зовнішня мийка автомобілів та їх агрегатів. Організація розбиральних робіт. |
|
2 |
Розділ 5. Допуски і технічні виміри |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує види стандартів, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює поняття стандартизації і взаємозамінності; характеризує групи посадок; виконує вимірювання штангенінструментами; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема5.1. Поняття стандартизації Стандартизація, її роль у підвищенні якості продукції. Задачі стандартизації. Категорії стандартів і об’єкти стандартизації. Види стандартів та їхня характеристика. Тема5.2. Технічні виміри Основи поняття про взаємозамінність. Поняття про розміри, відхилення і допуски. Допуск, його визначення та позначення. Поняття посадок. Групи посадок. Поняття про виміри і контроль. Тема5.3. Вимірювальні інструменти Види вимірювальних і перевірочних інструментів, їхня будова і правила користування. Штангенінструменти, їхня будова та правила користування ними. Практичні роботи: 1. Виконання вимірювання деталей штангенінструментами. |
|
2 |
Розділ 6. Матеріалознавство |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Оволодіває прийомами боротьби з корозією; Виконує операції з паливно-мастильними матеріалами; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Аналізує властивості різних матеріалів; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема6.1. Класифікація матеріалів. Класифікація матеріалів за електропровідністю і за механічними властивостями матеріалів. Класифікація за фізико – хімічними властивостями матеріалів. Види матеріалів, що застосовуються під час ремонту автомобілів. Класифікація металів. Їх фізико – хімічні властивості. Тема 6.2. Метали і корозія. Застосування чавуну і сталі для виготовлення деталей автомобілів. Кольорові метали , їх сплави Корозія металів та їх захист. Тема 6.3. Паливо і мастильні матеріали Паливо, що застосовується для автомобілів. Заходи безпеки під час роботи з етилованим бензином і антифризом. Мастильні матеріали, що застосовуються в механізмах автомобілів. Їхні основні характеристики. Рідинні і консистентні мастила, їхні властивості. Практичні роботи: 1.Перевірка рівня масла в двигуні. |
|
5 |
Підсумковий проект |
|
|
1 |
Резерв часу |
|
|
35 |
Всього |
Інструменти та пристосування: водійський інструмент, ключі різного розміру, слюсарний інструмент, штангенінструмент, зразки паливних та мастильних матеріалів, зразки матеріалів, що використовуються в автомобілях, натуральні деталі та вузли автомобілів, моделі, плакати, електронні програми.
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 70 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
2 |
2 |
Розділ 1. Охорона праці |
6 |
3 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
22 |
4 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
16 |
5 |
Розділ 4. Ремонт автомобіля |
4 |
6 |
Розділ 5. Допуски і технічні виміри |
4 |
7 |
Розділ 6. Матеріалознавство |
4 |
8 |
Підсумковий проект |
10 |
9 |
Резерв часу |
2 |
|
Разом: |
70 |
Програма.
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
2 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій, трудові процеси, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Називає професії типу «Людина – техніка»; Наводить приклади інструментів, вимог до професії автослюсар. Пояснює мету вивчення спеціалізації Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Досліджує перспективи розвитку автомобільного транспорту в Україні та світі. Узагальнює і систематизує особистий освітній досвід з обслуговування техніки Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності Характеризує перспективи власного професійного шляху |
Вступ. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Професії типу «Людина-техніка». Історія виникнення автомобільного транспорту та професії автослюсар. Ознайомлення з професією. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика. Анкетування учнів.
|
|
|||
|
|||
|
6 |
Розділ 1. Охорона праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Пояснює значення охорони праці Називає причини травматизму Знає загальні правила безпечної праці в шкільних майстернях; інструкцію з ТБ на робочих місцях. Наводить приклади небезпечних і шкідливих факторів Розрізняє види небезпечних зон при обслуговуванні техніки Пояснює правила охорони праці в автомобільній галузі. Діяльнісний компонент Організовує робоче місце для вибраного виду проектної діяльності. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Розрізняє основні гігієнічні особливості праці за даною професією. Описує вимоги безпеки під час перевірки технічного стану автомобільної техніки та усунення несправностей перед початком роботи Ціннісний компонент Характеризує правові та організаційні основи охорони праці; Прогнозує соціальну значущість охорони праці Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 1.1. Загальні питання охорони праці. Зміст поняття "Охорона праці". Інструктування з безпеки праці. Основні причини травматизму і професійних захворювань на виробництві. Загальні питання безпеки праці. Вимоги безпеки праці при обслуговуванні й експлуатації автотранспорту, при використанні при цьому механізмів, обладнання та устаткування. Правила безпечного ведення робіт, протипожежної безпеки та санітарії під час технічного обслуговування автотранспортного засобу . Зони небезпеки при експлуатації та обслуговуванні автотранспортних засобів, механізмів та устаткування. Світлова і звукова сигналізація. Попереджувальні напис. Сигнальні фарбування. Знаки безпеки. Тема1.2. Охорона праці на автотранспорті. Небезпечність та шкідливість речовин і матеріалів, що використовуються в автотранспорті. Засоби індивідуального захисту від небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Обов’язковий комплект необхідних запчастин, пристосувань, інструментів, речовин і матеріалів, необхідних для безпечної експлуатації автотранспортних засобів. Вимоги охорони праці у навчально-виробничих приміщеннях навчальних закладів. Нормативно-правові акти у сфері охорони навколишнього середовища. Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі. Тема1.3. Пожежна і електробезпека. Характерні причини виникнення пожеж. Організація пожежної охорони в галузі. Пожежонебезпечні роботи та матеріали у галузі автомобільного транспорту. Вогнегасильні речовини та матеріали. Особливості ураження електричним струмом. Вплив електричного струму на організм людини. Можливі враження електричним струмом при роботі автомобільного транспорту. Безпечні методи звільнення потерпілого від дії електричного струму. Робота з переносними електросвітильниками. Поняття про виробничу санітарію як систему організаційних, гігієнічних та санітарно-технічних заходів. Фізіологія праці. Основні гігієнічні особливості праці за даною професією. Вимоги до опалення, вентиляції та кондиціювання повітря виробничих, навчальних та побутових приміщень. Види освітлення. |
|
22 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Розрізняє класифікацію автомобілів Характеризує призначення, розташування та взаємодія основних агрегатів та механізмів автомобіля. Пояснює призначення механізмів і систем двигуна їх будову та взаємодію деталей Називає основні складові частини автомобіля Розпізнає особливості будови і принцип дії складових частин автомобіля Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема2.1. Загальна будова Загальна будова автомобілів. Склад і призначення основних його груп і механізмів, класифікація автомобілів. Тема2.2. Механізми двигуна Особливості будови і технічна характеристика двигунів автомобілів. Особливості будови кривошипно-шатунного і газорозподільного механізмів. Тема 2.3. Системи двигуна Будова системи охолодження двигунів автомобілів. Тепловий режим роботи двигуна. Основні агрегати системи охолодження, їх призначення, будова та принципи дії. Охолоджуючі рідини та їх властивості. Особливості будови системи змащення. Масла для двигунів, їх марки і властивості. Особливості будови і принцип дії приладів системи живлення бензинового двигуна. Особливості будови системи живлення дизельного двигуна. Газобалонні установки, їх будова . Наповнення балонів зрідженим і стисненим газами. Тема2.4. Електрообладнання Акумуляторні батареї, їх будова та контроль стану. Генераторні установки, їх призначення, будова і принцип дії. Загальна будова та принцип дії системи запалювання. Призначення, будова і принцип дії стартера. Призначення і будова контрольно-вимірювальних приладів. Прилади освітлення і сигналізації, додаткового обладнання автомобілів. Тема2.5. Трансмісія Загальна схема трансмісії автомобілів. Будова механізмів зчеплення та їх приводів. Будова підсилювача включення зчеплення, принципи його дії. Призначення та загальна будова коробки передач, їх типи. Основні деталі та вузли коробки передач, їх призначення та будова. Особливості будови карданної, головної передач та диференціалу. Тема2.6. Підвіска і механізми керування Особливості будови підвісок, амортизаторів, ведучих і керованих мостів. Особливості будови коліс і шин. Будова рульових механізмів автомобілів. Особливості будови гальмових систем автомобілів . Стоянкові гальмові системи. Практичні роботи: 1. Загальна будова двигуна, його механізмів і систем. 2. Загальна будова трансмісії і ходової частини автомобіля. |
|
16 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. автомобіля; Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема3.1. Види ТО Положення про технічне обслуговування рухомого складу автомобільного транспорту. Види і періодичність технічного обслуговування. Тема 3.2. ТО двигуна Несправності механізмів двигуна. Ознаки, причини, наслідки несправностей. Роботи з технічного обслуговування механізмів двигуна. Несправності системи охолодження. Роботи, що виконують під час технічного обслуговування системи охолодження. Несправності системи змащення двигуна. Роботи з технічного обслуговування системи змащення, періодичність їх виконання. Роботи з технічного обслуговування системи живлення. Роботи з технічного обслуговування газобалонної установки. Тема 3.3. ТО електрообладнання Несправності джерел електричного струму. Ознаки, причини, наслідки несправностей. Технічне обслуговування джерел електричного струму. Технічне обслуговування системи запалювання, пуску двигуна та іншого електрообладнання автомобілів. Тема 3.4. ТО трансмісії Ознаки, причини, наслідки несправностей трансмісії автомобілів. Технічне обслуговування механізму зчеплення, коробки передач, карданної та головної передач. Тема 3.5. ТО ходової частини Балансування шин. Схеми переставлення коліс. Норми тиску повітря в шинах. Ознаки, причини , наслідки несправностей підвісок. Тема 3.6. ТО механізмів керування Технічне обслуговування рульових механізмів, рульових приводів і підсилювача рульового керування. Експлуатаційні регулювання гальмових систем. Робота з технічного обслуговування гальмових систем Тема 3.7. ТО кузова Несправності кузова і додаткового обладнання. Технічне обслуговування кузова і додаткового обладнання. Практичні роботи:
2. Вивчення карти мащення автомобіля. |
|
4 |
Розділ 4 Ремонт автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує види та методи ремонту автомобілів; оволодіває прийомами роботи з ремонту автомобілів; пояснює як організувати ремонт автомобілів; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. автомобіля; Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів
|
Тема4.1. Система, види та методи ремонту автомобілів. Суть планово-попереджуючої системи ремонту. Види ремонту автомобілів та їх агрегатів (капітальний, поточний). Обособлений та необособлений методи ремонту. Організаційні форми ремонту: ремонт на універсальних та спеціалізованих постах, потокова форма ремонту. Тема4.2. Організація поточного ремонту автомобілів. Організація поточного ремонту в автотранспортних підприємствах та на станціях технічного обслуговування автомобілів. Виробничі дільниці. Тема4.3. Поняття про способи ремонту деталей. Відновлення деталей обробкою до ремонтного розміру. Відновлення постановкою додаткових ремонтних деталей. Відновлення зваркою та наплавкою. Відновлення розмірів зношених поверхонь деталей металізацією (високотемпературним напиленням). Тема4.4. Приймання автомобілів в ремонт та їх розбирання. Технологічний процес капітального ремонту автомобілів. Технічні умови на приймання автомобілів у ремонт. Зовнішня мийка автомобілів та їх агрегатів. Організація розбиральних робіт. |
|
4 |
Розділ 5. Допуски і технічні виміри |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує види стандартів, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює поняття стандартизації і взаємозамінності; характеризує групи посадок; виконує вимірювання штангенінструментами; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема5.1. Поняття стандартизації Стандартизація, її роль у підвищенні якості продукції та прискоренні науково-технічного прогресу. Задачі стандартизації. Категорії стандартів і об’єкти стандартизації. Види стандартів та їхня характеристика. Тема5.2. Технічні виміри Приймання продукції. Технічні виміри і випробування. Поняття про неминучі погрішності при виготовленні деталей і складних виробів. Основи поняття про взаємозамінність. Тема 5.3. Поняття про виміри Поняття про розміри, відхилення і допуски. Допуск, його визначення та позначення. Поняття посадок. Групи посадок. Графічне зображення полів допусків та посадок. Квалітети точності. Відхилення від вірної форми. Ознайомлення з таблицею межових відхилень. Тема5.4. Вимірювальні інструменти Поняття про виміри і контроль. Види вимірювальних і перевірочних інструментів, їхня будова і правила користування. Штангенінструменти, їхня будова та правила користування ними. Практичні роботи: 1. Виконання вимірювання деталей штангенінструментами. |
|
4 |
Розділ 6. Матеріалознавство |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Оволодіває прийомами боротьби з корозією; Виконує операції з паливно-мастильними матеріалами; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Аналізує властивості різних матеріалів; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема6.1. Класифікація матеріалів. Класифікація матеріалів за електропровідністю. Класифікація за механічними властивостями матеріалів. Класифікація за фізико – хімічними властивостями матеріалів. Види матеріалів, що застосовуються під час ремонту колісної військової техніки . Класифікація металів. Їх фізико – хімічні властивості. Тема 6.2.Чавуни та сталі. Застосування чавуну для виготовлення деталей колісної військової техніки . Сталі. Застосування сталі для виготовлення деталей колісної військової техніки . Тема 6.3. Кольорові метали , їх сплави. Їх застосування у дротах та кабелях колісної військової техніки. Тема 6.4. Корозія металів. Корозія металів та їх захист. Суть корозії металів. Способи захисту від корозії. Фарби, що застосовуються для фарбування деталей і металоконструкцій колісної військової техніки . Тема6.5. Паливо. Паливо, що застосовується для колісної військової техніки. Заходи безпеки під час роботи з етилованим бензином і антифризом. Тема6.6. Мастильні матеріали Мастильні матеріали, що застосовуються в механізмах колісної військової техніки . Їхні основні характеристики. Рідинні і консистентні мастила, їхні властивості. Практичні роботи: 1. Перевірка рівня масла в двигуні. |
|
10 |
Підсумковий проект |
|
|
2 |
Резерв часу |
|
|
70 |
Всього |
Інструменти та пристосування: водійський інструмент, ключі різного розміру, слюсарний інструмент, штангенінструмент, зразки паливних та мастильних матеріалів, зразки матеріалів, що використовуються в автомобілях, натуральні деталі та вузли автомобілів, моделі, плакати, електронні програми.
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 105 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
3 |
2 |
Розділ 1. Охорона праці |
9 |
3 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
33 |
4 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
24 |
5 |
Розділ 4. Ремонт автомобіля |
6 |
6 |
Розділ 5. Допуски і технічні виміри |
6 |
7 |
Розділ 6. Матеріалознавство |
6 |
8 |
Підсумковий проект |
15 |
9 |
Резерв часу |
3 |
|
Разом: |
105 |
Програма.
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
3 |
Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій, трудові процеси, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Називає професії типу «Людина – техніка»; Наводить приклади інструментів, вимог до професії автослюсар. Пояснює мету вивчення спеціалізації Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Досліджує перспективи розвитку автомобільного транспорту в Україні та світі. Узагальнює і систематизує особистий освітній досвід з обслуговування техніки Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності Характеризує перспективи власного професійного шляху |
Вступ. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Професії типу «Людина-техніка». Історія виникнення автомобільного транспорту та професії автослюсар. Ознайомлення з професією. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика. Анкетування учнів.
|
|
|||
|
|||
|
9 |
Розділ 1. Охорона праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Пояснює значення охорони праці Називає причини травматизму Знає загальні правила безпечної праці в шкільних майстернях; інструкцію з ТБ на робочих місцях. Наводить приклади небезпечних і шкідливих факторів Розрізняє види небезпечних зон при обслуговуванні техніки Пояснює правила охорони праці в автомобільній галузі. Діяльнісний компонент Організовує робоче місце для вибраного виду проектної діяльності. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Розрізняє основні гігієнічні особливості праці за даною професією. Описує вимоги безпеки під час перевірки технічного стану автомобільної техніки та усунення несправностей перед початком роботи Ціннісний компонент Характеризує правові та організаційні основи охорони праці; Прогнозує соціальну значущість охорони праці Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 1.1. Загальні питання охорони праці. Зміст поняття "Охорона праці". Інструктування з безпеки праці. Основні причини травматизму і професійних захворювань на виробництві. Загальні питання безпеки праці. Вимоги безпеки праці при обслуговуванні й експлуатації автотранспорту, при використанні при цьому механізмів, обладнання та устаткування. Правила безпечного ведення робіт, протипожежної безпеки та санітарії під час технічного обслуговування автотранспортного засобу . Зони небезпеки при експлуатації та обслуговуванні автотранспортних засобів, механізмів та устаткування. Світлова і звукова сигналізація. Попереджувальні напис. Сигнальні фарбування. Знаки безпеки. Тема1.2. Охорона праці на автотранспорті. Небезпечність та шкідливість речовин і матеріалів, що використовуються в автотранспорті. Засоби індивідуального захисту від небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Обов’язковий комплект необхідних запчастин, пристосувань, інструментів, речовин і матеріалів, необхідних для безпечної експлуатації автотранспортних засобів. Вимоги охорони праці у навчально-виробничих приміщеннях навчальних закладів. Нормативно-правові акти у сфері охорони навколишнього середовища. Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі. Тема1.3. Пожежна і електробезпека. Характерні причини виникнення пожеж. Організація пожежної охорони в галузі. Пожежонебезпечні роботи та матеріали у галузі автомобільного транспорту. Вогнегасильні речовини та матеріали. Особливості ураження електричним струмом. Вплив електричного струму на організм людини. Можливі враження електричним струмом при роботі автомобільного транспорту. Безпечні методи звільнення потерпілого від дії електричного струму. Робота з переносними електросвітильниками. Поняття про виробничу санітарію як систему організаційних, гігієнічних та санітарно-технічних заходів. Фізіологія праці. Основні гігієнічні особливості праці за даною професією. Вимоги до опалення, вентиляції та кондиціювання повітря виробничих, навчальних та побутових приміщень. Види освітлення. |
|
33 |
Розділ 2. Будова автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Розрізняє класифікацію автомобілів Характеризує призначення, розташування та взаємодія основних агрегатів та механізмів автомобіля. Пояснює призначення механізмів і систем двигуна їх будову та взаємодію деталей Називає основні складові частини автомобіля Розпізнає особливості будови і принцип дії складових частин автомобіля Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Дотримується правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів Визначає професійно важливі якості особистості |
Тема2.1. Загальна будова Загальна будова автомобілів. Склад і призначення основних його груп і механізмів, класифікація автомобілів. Тема2.2. Механізми двигуна Особливості будови і технічна характеристика двигунів автомобілів. Особливості будови кривошипно-шатунного і газорозподільного механізмів. Тема 2.3. Системи двигуна Будова системи охолодження двигунів автомобілів. Тепловий режим роботи двигуна. Основні агрегати системи охолодження, їх призначення, будова та принципи дії. Охолоджуючі рідини та їх властивості. Особливості будови системи змащення. Масла для двигунів, їх марки і властивості. Особливості будови і принцип дії приладів системи живлення бензинового двигуна. Особливості будови системи живлення дизельного двигуна. Газобалонні установки, їх будова . Наповнення балонів зрідженим і стисненим газами. Тема2.4. Електрообладнання Акумуляторні батареї, їх будова та контроль стану. Генераторні установки, їх призначення, будова і принцип дії. Загальна будова та принцип дії системи запалювання. Призначення, будова і принцип дії стартера. Призначення і будова контрольно-вимірювальних приладів. Прилади освітлення і сигналізації, додаткового обладнання автомобілів. Тема2.5. Трансмісія Загальна схема трансмісії автомобілів. Будова механізмів зчеплення та їх приводів. Будова підсилювача включення зчеплення, принципи його дії. Призначення та загальна будова коробки передач, їх типи. Основні деталі та вузли коробки передач, їх призначення та будова. Особливості будови карданної, головної передач та диференціалу. Тема2.6. Підвіска і механізми керування Особливості будови підвісок, амортизаторів, ведучих і керованих мостів. Особливості будови коліс і шин. Будова рульових механізмів автомобілів. Особливості будови гальмових систем автомобілів . Стоянкові гальмові системи. Практичні роботи: 1. Загальна будова двигуна, його механізмів і систем. 2. Загальна будова трансмісії і ходової частини автомобіля. |
|
24 |
Розділ 3. Технічне обслуговування автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує поняття технічного обслуговування та його види; Наводить приклади несправностей механізмів і систем автомобіля та робіт з їх технічного обслуговування; Виконує практичні операції з технічного обслуговування автомобіля; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. автомобіля; Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів |
Тема3.1. Види ТО Положення про технічне обслуговування рухомого складу автомобільного транспорту. Види і періодичність технічного обслуговування. Тема 3.2. ТО двигуна Несправності механізмів двигуна. Ознаки, причини, наслідки несправностей. Роботи з технічного обслуговування механізмів двигуна. Несправності системи охолодження. Роботи, що виконують під час технічного обслуговування системи охолодження. Несправності системи змащення двигуна. Роботи з технічного обслуговування системи змащення, періодичність їх виконання. Роботи з технічного обслуговування системи живлення. Роботи з технічного обслуговування газобалонної установки. Тема 3.3. ТО електрообладнання Несправності джерел електричного струму. Ознаки, причини, наслідки несправностей. Технічне обслуговування джерел електричного струму. Технічне обслуговування системи запалювання, пуску двигуна та іншого електрообладнання автомобілів. Тема 3.4. ТО трансмісії Ознаки, причини, наслідки несправностей трансмісії автомобілів. Технічне обслуговування механізму зчеплення, коробки передач, карданної та головної передач. Тема 3.5. ТО ходової частини Балансування шин. Схеми переставлення коліс. Норми тиску повітря в шинах. Ознаки, причини , наслідки несправностей підвісок. Тема 3.6. ТО механізмів керування Технічне обслуговування рульових механізмів, рульових приводів і підсилювача рульового керування. Експлуатаційні регулювання гальмових систем. Робота з технічного обслуговування гальмових систем Тема 3.7. ТО кузова Несправності кузова і додаткового обладнання. Технічне обслуговування кузова і додаткового обладнання. Практичні роботи:
2. Вивчення карти мащення автомобіля. |
|
6 |
Розділ 4 Ремонт автомобіля |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує види та методи ремонту автомобілів; оволодіває прийомами роботи з ремонту автомобілів; пояснює як організувати ремонт автомобілів; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. автомобіля; Оцінює свою роботу і роботу своїх друзів
|
Тема4.1. Система, види та методи ремонту автомобілів. Суть планово-попереджуючої системи ремонту. Види ремонту автомобілів та їх агрегатів (капітальний, поточний). Обособлений та необособлений методи ремонту. Організаційні форми ремонту: ремонт на універсальних та спеціалізованих постах, потокова форма ремонту. Тема4.2. Організація поточного ремонту автомобілів. Організація поточного ремонту в автотранспортних підприємствах та на станціях технічного обслуговування автомобілів. Виробничі дільниці. Тема4.3. Поняття про способи ремонту деталей. Відновлення деталей обробкою до ремонтного розміру. Відновлення постановкою додаткових ремонтних деталей. Відновлення зваркою та наплавкою. Відновлення розмірів зношених поверхонь деталей металізацією (високотемпературним напиленням). Тема4.4. Приймання автомобілів в ремонт та їх розбирання. Технологічний процес капітального ремонту автомобілів. Технічні умови на приймання автомобілів у ремонт. Зовнішня мийка автомобілів та їх агрегатів. Організація розбиральних робіт. |
|
6 |
Розділ 5. Допуски і технічні виміри |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує види стандартів, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює поняття стандартизації і взаємозамінності; характеризує групи посадок; виконує вимірювання штангенінструментами; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема5.1. Поняття стандартизації Стандартизація, її роль у підвищенні якості продукції та прискоренні науково-технічного прогресу. Задачі стандартизації. Категорії стандартів і об’єкти стандартизації. Види стандартів та їхня характеристика. Тема5.2. Технічні виміри Приймання продукції. Технічні виміри і випробування. Поняття про неминучі погрішності при виготовленні деталей і складних виробів. Основи поняття про взаємозамінність. Тема 5.3. Поняття про виміри Поняття про розміри, відхилення і допуски. Допуск, його визначення та позначення. Поняття посадок. Групи посадок. Графічне зображення полів допусків та посадок. Квалітети точності. Відхилення від вірної форми. Ознайомлення з таблицею межових відхилень. Тема5.4. Вимірювальні інструменти Поняття про виміри і контроль. Види вимірювальних і перевірочних інструментів, їхня будова і правила користування. Штангенінструменти, їхня будова та правила користування ними. Практичні роботи: 1. Виконання вимірювання деталей штангенінструментами. |
|
6 |
Розділ 6. Матеріалознавство |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує матеріали, що застосовуються в автотранспорті; Пояснює як класифікуються матеріали; Оволодіває прийомами боротьби з корозією; Виконує операції з паливно-мастильними матеріалами; Діяльнісний компонент Дотримується правил безпечної праці Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Аналізує властивості різних матеріалів; Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема6.1. Класифікація матеріалів. Класифікація матеріалів за електропровідністю. Класифікація за механічними властивостями матеріалів. Класифікація за фізико – хімічними властивостями матеріалів. Види матеріалів, що застосовуються під час ремонту колісної військової техніки . Класифікація металів. Їх фізико – хімічні властивості. Тема 6.2.Чавуни та сталі. Застосування чавуну для виготовлення деталей колісної військової техніки . Сталі. Застосування сталі для виготовлення деталей колісної військової техніки . Тема 6.3. Кольорові метали , їх сплави. Їх застосування у дротах та кабелях колісної військової техніки. Тема 6.4. Корозія металів. Корозія металів та їх захист. Суть корозії металів. Способи захисту від корозії. Фарби, що застосовуються для фарбування деталей і металоконструкцій колісної військової техніки . Тема6.5. Паливо. Паливо, що застосовується для колісної військової техніки. Заходи безпеки під час роботи з етилованим бензином і антифризом. Тема6.6. Мастильні матеріали Мастильні матеріали, що застосовуються в механізмах колісної військової техніки . Їхні основні характеристики. Рідинні і консистентні мастила, їхні властивості. Практичні роботи: 1. Перевірка рівня масла в двигуні. |
|
15 |
Підсумковий проект |
|
|
3 |
Резерв часу |
|
|
105 |
Всього |
Інструменти та пристосування: водійський інструмент, ключі різного розміру, слюсарний інструмент, штангенінструмент, зразки паливних та мастильних матеріалів, зразки матеріалів, що використовуються в автомобілях, натуральні деталі та вузли автомобілів, моделі, плакати, електронні програми.
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА
1