Міністерство освіти і науки України
Навчальна програма
курсу за вибором
для учнів 8-11класів
«Основи водійської справи»
Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах
(Лист Інституту модернізації змісту освіти МОН України
№22.1/12-Г-346 від 09.06.2020р.)
Автори: Шестаковський Л.Л., директор Степанівського МНВК Чернігівської області;
Полюхович І.В., заступник директора з навчально-виробничої роботи Степанівського МНВК Чернігівської області;
Гречуха С.О., заступник директора з навчально-виховної роботи Менської гімназії Чернігівської області.
Рецензенти: Ковбаса Ю.М., канд. пед. наук, доцент кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності Національного університету
«Чернігівський колегіум» ім. Т.Г. Шевченка;
Ровник І.А., методист відділу природничо-математичних
дисциплін ЧОІППО імені К.Д.Ушинського;
Гріненко В.В., директор НМЦ ПТО в Чернігівській області.
Пояснювальна записка
Програма курсу за вибором для для учнів 8-11класів «Основи водійської справи» призначена :
- для формування ключових і предметної проектно-технологічної компетентностей учнів;
- усвідомленого вибору подальшого освітнього маршруту в профільній школі та після її закінчення;
- з метою забезпечення умов для перевірки можливостей самореалізації в різних видах професійної діяльності,
- реалізації проектно-технологічної діяльності.
Головною метою курсу за вибором «Основи водійської справи» є формування проектно-технологічної компетентності учнів, що спрямована на реалізацію їхнього творчого потенціалу, готовність і здатність ефективного пошуку і застосування потрібних знань, умінь, способів діяльності, свідомого професійного самовизначення, самоідентифікації і самовираження.
Завдання курсу за вибором «Основи водійської справи»
Основні підходи до побудови і реалізації змісту навчальної програми курсу за вибором «Основи водійської справи» :
Національна спрямованість – формування уявлення про автотранспортну галузь України, як ціннісний компонент української і світової економіки.
Компетентнісна спрямованість – надання процесу допрофільної підготовки та профільного навчання технологій предметно-діяльнісного, практико-орієнтованого характеру, забезпечення формування ключових, галузевих і предметної компетентностей, досягнення прогнозованих освітніх результатів.
Професійна спрямованість – засвоєння професійних знань про українську автотранспортну галузь в ринкових умовах; створення умов для об’єктивованої оцінки професійних потреб і можливостей учнів. Ознайомлення з професією «Водій автотранспортних засобів» .
Культурологічна спрямованість – формування сучасної проектно-технологічної культури учнів на основі мотивації самоактуалізації (реалізації творчого потенціалу в процесі створення виробів), розвиток творчого мислення, цілісного уявлення про світ у єдності його природничого, національного, соціального, виробничого та інших складників.
Методологічна спрямованість – оволодіння методологією проектно-технологічної діяльності, що дає змогу набуття досвіду ефективної організації власної діяльності в умовах повсякденного життя та сучасного виробництва, а також соціально й професійно важливих якостей.
Коротка характеристика структури і змісту навчальної програми. Сучасне виробництво організовується процесами, а не окремими операціями, як це було в технократичному індустріальному суспільстві. Ці процеси тлумачаться як цілісні виробничі цикли (проекти), які організовуються для отримання певних якісних результатів зі встановленими рамками часу, витрат засобів і ресурсів.
Такі реалії зумовлюють зміну акцентів технологічної освіти учнів з операційної технологічної діяльності з результатом: техніко-технологічні знання, уміння та навички на процесуальну проектно-технологічну діяльність з прогнозованими результатами: зовнішніми освітніми продуктами – створеними особистісно і соціально значущими художньо-матеріальними виробами, матеріалами особистого портфоліо та внутрішніми освітніми продуктами – індивідуальним рівнем сформованості предметної проектно-технологічної компетентності, яка характеризує готовність і здатність до засвоєння, осмислення і творення виробничої культури рідного народу, відповідальності за продуктивність і наслідки власної діяльності.
Програма «Основи водійської справи» розроблена відповідно до концепції змісту технологічної освіти, що відображає соціальний досвід людства в контексті культури організації виробництва на основі проектів як завершених циклів проектно-технологічної діяльності, в якій формується предметна проектно-технологічна компетентність.
Зміст програми забезпечує засвоєння учнями базових знань, умінь, компетенцій сфери виробництва, послідовне й поетапне оволодіння особливостями організації сучасного виробництва на основі структури проектно-технологічної діяльності. Передбачено обов’язкове виконання проектів, реалізацію індивідуальних освітніх траєкторій.
Програма має таку структуру:
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці
Розділ 2. Основи транспортного законодавства.
Розділ 3. Загальна будова легкового автомобіля.
Розділ 4. Правила дорожнього руху.
Розділ 5. Основи безпечного керування автомобілем .
Розділ 6. Охорона праці та навколишнього середовища.
Розділ 7. Безпека дорожнього руху.
Розділ 8. Професійна етика та культура водіння.
Під час вступу учні ознайомлюються з програмою «Основи водійської справи», з метою, завданнями і змістом її вивчення, що забезпечує позитивну мотивацію навчання і цілепокладання щодо одержання очікуваних освітніх результатів.
Зміст і структура наступних розділів програми створюють умови для виконання проектів, реалізації потенціалу форм інноваційних виробничих процесів: проектування, тобто виявлення проблем, створення образу майбутнього виробу та визначення засобів і способів його виготовлення; технології реалізації, тобто виготовлення спроектованого особистісно й соціально значущого виробу; рефлексії, тобто усвідомлення смислу, основ і наслідків діяльності, самооцінювання, презентація і рекламування освітніх результатів. Шостий розділ програми містить відомості про поняття охорони праці і виробничої санітарії оволодівши якими учні формують шанобливе й бережливе ставлення до життя і здоров`я людини, стають носіями культури автотранспортної галузі, здатними самостійно створювати оригінальні вироби.
Зміст програми, що вибудовується за структурою проектно-технологічної діяльності, має дві форми прояву: реальну і понятійну. З одного боку організація власної проектно-технологічної діяльності забезпечує здатність розв’язувати реальні проблеми, з іншого – для успішного її здійснення потрібно набути відповідні знання про означену діяльність – в поняттях, правилах, нормах.
Програма є відкритою системою, живим організмом, який адаптується до місцевих, національно-регіональних особливостей автотранспортної галузі України, умов профільного навчання конкретного навчального закладу, потреб, інтересів і можливостей учнів.
Курс за вибором «Основи водійської справи» обирається учнями самостійно, що забезпечує формування позитивної мотивації навчання, можливість побудови власної освітньої траєкторії, досягнення й об’єктивоване самооцінювання очікуваних результатів.
Можуть використовуватися різноманітні організаційні форми освітньої роботи ( екскурсії, віртуальні подорожі, майстер-класи, тощо).
Очікується, що учні, які здобудуть сучасну технологічну освіту під час вивчення спеціалізації, ефективно долучатимуться до соціально-економічного життя країни, будуть здатні ініціювати розвиток сфер виробничої діяльності, в яких вони братимуть участь на основі сформованої проектно-технологічної компетентності, що забезпечить їхню підприємливість, адаптивність, мобільність і конкурентоздатність на ринку праці.
Програма розрахована на 35,70,105 навчальних годин. Головним очікуваним результатом проходження курсу є проходження рольової практики - професійної проби. Спробувавши себе в даному виді професійної діяльності, підлітку значно легше визначити саме ту професію, яка найбільше відповідає його інтересам, здібностям та можливостям, вибрати найближчу життєву перспективу та уникнути наслідків невірного вибору професії. В програмі вказано загальний зміст навчального матеріалу, з якого, в залежності від кількості годин, наявної матеріальної бази, підготовленості учнів, вчитель може обирати матеріал та завдання різного рівня складності. Навчальний заклад має право, відповідно до наявної матеріальної бази, регіональних умов тощо, самостійно вносити зміни в тематичний план та програму до 20 відсотків у межах загального часу.
В програмі міститься орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту, який може бути доповнений на розсуд вчителя. Ступінь складності виконання проекту також визначається вчителем.
Навчальне проектування містить такі стадії: складання ескізних варіантів, розробка конструкторсько-технологічної документації, добір матеріалів, вибір інструментів та обладнання, вибір технології обробки деталей виробу, їх з’єднання, обробка, економічне та екологічне обґрунтування, міні-маркетингові дослідження, в яких визначають доцільність виготовлення проекту з точки зору економії матеріалів та енергоресурсів для його виготовлення. Передбачається захист проекту та розгляд перспективи успішного засвоєння курсу для подальшого вибору професії.
Резерв часу вчитель використовує на свій розсуд, для більш поглибленого вивчення окремих тем і розділів.
Під час роботи потрібно звертати увагу на дотримання учнями правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 35 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
1 |
2 |
Розділ 2. Основи транспортного законодавства |
2 |
3 |
Розділ 3. Загальна будова легкового автомобіля |
1 |
4 |
Розділ 4. Правила дорожнього руху |
17 |
|
Розділ 4. 1. Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху |
|
|
Розділ 4. 2. Регулювання дорожнього руху |
|
|
Розділ 4. 3.Порядок руху |
|
|
Розділ 4. 4. Особливі умови дорожнього руху |
|
5 |
Розділ 5. Основи безпечного керування автомобілем |
2 |
6 |
Розділ 6. Охорона праці та навколишнього середовища |
2 |
7 |
Розділ 7. Безпека дорожнього руху |
2 |
8 |
Розділ 8. Професійна етика та культура водіння |
2 |
9 |
Підсумковий проект |
5 |
10 |
Резерв часу |
1 |
|
Разом: |
35 |
Програма
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій; трудові процеси і професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Пояснює мету вивчення курсу «Основи водійської справи» Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності. Характеризує перспективи власного професійного шляху Визначає професійно важливі якості водія Формулює ставлення до об`єкту праці |
Тема 1.1. Особистість в умовах сучасного ринку праці. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Мотиви вибору професії. Ознайомлення з професією водій. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика професії водія автотранспортних засобів. Історія виникнення автомобільного транспорту. Анкетування учнів. Професія в умовах сучасного ринку праці. Безпека праці школярів у навчальних майстернях. |
|
|||
|
|||
|
2 |
Розділ 2. Основи транспортного законодавства |
|
|
|
Знаннєвий компонент Наводить приклади адміністративної відповідальності за порушення ПДР Розрізняє види транспортних злочинів Пояснює вимоги права власності на транспортні засоби. Діяльнісний компонент Описує вимоги транспортного законодавства Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Ціннісний компонент Обговорює вимоги транспортного законодавства. Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.1. Основи транспортного законодавства . Право власності на транспортні засоби. Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами. Автомобіль як джерело забруднення навколишнього середовища. Тема 2.2. Відповідальність за порушення ПДР Види порушень правил дорожнього руху та адміністративна відповідальність. Кримінальна відповідальність за транспортні злочини. Види транспортних злочинів. Характеристика автотранспортних злочинів. Відшкодування збитків, що виникли під час аварії. |
|
1 |
Розділ 3. Загальна будова легкового автомобіля. |
|
|
|
Знаннєвий компонент Розрізняє класифікацію автомобілів Характеризує склад і призначення, основних частин та механізмів автомобіля. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 3.1. Загальна будова легкового автомобіля. Загальна будова легкових автомобілів. Склад і призначення основних його частин та механізмів. Класифікація автомобілів.
|
|
17 |
Розділ 4. Правила дорожнього руху |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні положення терміни та визначення ПДР Називає обов’язки та права водіїв транспортних засобів, пішоходів і пасажирів Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху в повсякденному житті Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Загальні положення, терміни та визначення Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху. Тема 4.2. Загальні обов’язки учасників руху Загальні обов’язки учасників руху: водіїв транспортних засобів, пішоходів, пасажирів, погоничів тварин. Документи, які повинен мати водій при собі. Обов’язки водія для забезпечення безпеки дорожнього руху. Обов’язки водіїв у разі дорожньо-транспортних пригод. Обов’язки пішоходів і пасажирів, водіїв мопедів і велосипедів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує класифікацію засобів регулювання дорожнього руху Розпізнає значення сигналів світлофора та регулювальника Називає експлуатаційні властивості та вимоги, що пред'являються до водіїв різними засобами регулювання дорожнього руху Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Регулювання дорожнього руху. Тема 4.3. Дорожні знаки. Призначення дорожніх знаків, їх характеристика і класифікація. Загальні ознаки, назва, призначення, розміщення. Тема 4.4. Дорожня розмітка. Призначення та види розміток. Горизонтальна розмітка. Вертикальна розмітка. Дорожнє обладнання як засіб забезпечення регулюванням дорожнього руху на небезпечних ділянках доріг. Тема 4.5. сигнали світлофора і регулювальника. Призначення, типи та сигнали світлофора. Значення сигналів світлофорів. Сигнали регулювальника, значення сигналів. Лабораторно-практичні роботи: 1. Формування вміння керуватися знаками і дорожньою розміткою. 2. Формування вміння керуватися сигналами світлофора та регулювальника. 3. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі Розпізнає вимоги до розміщення транспортних засобів на проїзній частині залежно від кількості смуг для руху, виду транспортних засобів та швидкості їх пересування. Називає порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови проїзду перехресть. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Порядок руху. Тема 4.6. Попереджувальні сигнали. Попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі. Тема 4.7. Швидкість, дистанція, інтервал. Швидкість руху та дистанція. Вибір водієм безпечних дистанцій та інтервалів між транспортними засобами, що рухаються. Тема 4.8. Обгін. Розміщення транспортних засобів на проїзній частині. Обгін, обов’язки водіїв під час обгону. Порядок виконання обгону. Місця, де заборонено обгін. Тема 4.9. Зупинка і стоянка. Зупинка і стоянка. Порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови. Місця заборони стоянки. Тема 4.10. Проїзд перехресть Правила проїзду регульованих перехресть. Порядок та черговість руху на регульованих перехрестях. Поняття про нерегульовані перехрестя та їх види. Правила проїзду перехрестя рівнозначних та нерівнозначних доріг. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує різновидності залізничних переїздів та порядок руху на них Розпізнає вимоги до користування світловими приладами, порядок буксирування на гнучкій та твердій зчіпці, перевезення людей і вантажу. Називає порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Особливі умови дорожнього руху. Тема 4.11. Проїзд пішохідних переходів і зупинок МТЗ. Порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Переваги маршрутних транспортних засобів. Тема 4.12. Рух через залізничні переїзди. Види залізничних переїздів та порядок руху на них. Заборона для водіїв під час проїзду залізничних переїздів. Тема 4.13. Освітлення і буксирування. Користування світловими приладами. Буксирування. Тема 4.14. Особливі умови руху. Рух автомагістралями. Рух гірськими дорогами і крутими спусками. Рух транспортних засобів у колонах. Рух у житловій зоні. Навчальна їзда. Вимоги до слухачів та до навчального транспортного засобу. Міжнародний рух. Тема 4.15. Перевезення пасажирів і вантажів. Правила перевезення людей у транспортних засобах. Правила завантаження транспортного засобу й умови перевезення вантажів. |
|
2 |
Розділ 5. Основи безпечного керування автомобілем |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні керування автомобілем, їх розміщення. Називає послідовність дій органами керування на початку руху, при збільшенні швидкості, гальмуванні. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 5.1. Робоче місце водія. Робоче місце водія. Основні органи керування, їх розміщення. Правильна посадка водія в автомобілі, регулювання сидіння, ременів безпеки, дзеркал заднього виду. Положення рук на рульовому колесі і ніг на педалях. Послідовність дій органами керування на початку руху, при збільшенні швидкості, гальмуванні. Тема 5.2. Основи керування Керування автомобілем у транспортному потоці. Керування автомобілем на перехрестях та пішохідних переходах. Керування автомобілем за складних дорожніх умов. Керування автомобілем у темну пору доби і в умовах недостатньої видимості. Особливості керування легкового автомобіля з автопричепом |
|
2 |
Розділ 6. Охорона праці та навколишнього середовища |
|
|
|
Знаннєвий компонент Називає причини травматизму Знає загальні правила безпечної праці в шкільних майстернях; Пояснює правила охорони праці в автомобільній галузі. Називає шляхи забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Аналізує роль людини в охороні навколишнього середовища Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Висловлює ставлення до охорони навколишнього середовища |
Тема 6.1. Охорона праці. Загальні питання безпеки праці. Перелік робіт з підвищеною небезпекою при обслуговуванні й експлуатації автотранспортних засобів. Вимоги безпеки праці при обслуговуванні й експлуатації автотранспорту, при використанні при цьому механізмів, обладнання та устаткування. Тема 6.2. Засоби захисту. Небезпечність та шкідливість речовин і матеріалів, що використовуються в автотранспорті. Засоби індивідуального захисту від небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту. |
|
2 |
Розділ 7. Безпека дорожнього руху |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні експлуатаційні властивості автомобіля Називає особливості керування автомобілем в різних умовах експлуатації Розрізняє причини дорожньо-транспортних пригод залежно від різних факторів Визначає заходи, що запобігають ДТП. Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема7.1. Безпека руху. Експлуатаційні властивості автомобіля. Особливості керування автомобілем з передніми ведучими колесами. Пасивна безпека автомобіля. Особливості руху в тумані й на дорогах. Користування дорогами в осінньо-зимовий і весняний періоди. Користування зимовими дорогами. Тема 7.2. ДТП. Класифікація дорожньо-транспортних пригод та їх причини. Умови, які сприяють виникненню дорожньо-транспортних пригод. Статистика дорожньо-транспортних пригод. Причини дорожньо-транспортних пригод залежно від пори року, днів тижня, часу доби, категорії доріг, видів транспортних засобів та інших факторів. Заходи, що запобігають ДТП. |
|
2 |
Розділ 8. Професійна етика та культура водіння |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні фактори впливу на надійність водія Називає вимоги до робочого місця водія Визначає дотримання Правил дорожнього руху як головний елемент культури водія Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та індивідуальні якості водія Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості та поняття етики поведінки Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема8.1. Якості водія. Індивідуальні якості водія. Час реакції водія. Зір і його характеристика. Дія алкоголю, наркотиків, нікотину і медикаментів на надійність водія. Прогнозування розвитку дорожньо-транспортної ситуації. Вплив майстерності, освіти, стажу роботи і віку на надійність водія. Вимоги до робочого місця водія, мікроклімат кабіни. Тема 8.2. Етика водія. Поняття етики поведінки. Вплив психофізіологічних особливостей водія на його поведінку. Етика водія у конфліктних ситуаціях. Дотримання Правил дорожнього руху як головний елемент культури водія. Взаємодопомога водіїв на вулицях та дорогах. |
|
5 |
Підсумковий проект |
|
|
1 |
Резерв навчального часу |
|
|
35 |
Всього |
|
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 70 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
2 |
2 |
Розділ 2. Основи транспортного законодавства |
4 |
3 |
Розділ 3. Загальна будова легкового автомобіля |
2 |
4 |
Розділ 4. Правила дорожнього руху |
34 |
|
Розділ 4. 1. Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху |
|
|
Розділ 4. 2. Регулювання дорожнього руху |
|
|
Розділ 4. 3. Порядок руху |
|
|
Розділ 4. 4. Особливі умови дорожнього руху |
|
5 |
Розділ 5. Основи безпечного керування автомобілем |
4 |
6 |
Розділ 6. Охорона праці та навколишнього середовища |
4 |
7 |
Розділ 7. Безпека дорожнього руху |
4 |
8 |
Розділ 8. Професійна етика та культура водіння |
4 |
9 |
Підсумковий проект |
10 |
10 |
Резерв часу |
2 |
|
Разом: |
70 |
Програма
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
2 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій; трудові процеси і професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Пояснює мету вивчення курсу «Основи водійської справи» Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності. Характеризує перспективи власного професійного шляху Визначає професійно важливі якості водія Формулює ставлення до об`єкту праці |
Тема 1.1. Особистість в умовах сучасного ринку праці. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Мотиви вибору професії. Ознайомлення з професією водій. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика професії водія автотранспортних засобів. Історія виникнення автомобільного транспорту. Закон України “Про дорожній рух”. Анкетування учнів. Професія в умовах сучасного ринку праці. Безпека праці школярів у навчальних майстернях. |
|
|||
|
|||
|
4 |
Розділ 2. Основи транспортного законодавства |
|
|
|
Знаннєвий компонент Наводить приклади адміністративної відповідальності за порушення ПДР Розрізняє види транспортних злочинів Пояснює вимоги права власності на транспортні засоби. Діяльнісний компонент Описує вимоги транспортного законодавства Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Ціннісний компонент Обговорює вимоги транспортного законодавства. Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.1. Основи транспортного законодавства . Право власності на транспортні засоби. Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами. Автомобіль як джерело забруднення навколишнього середовища. Тема 2.2. Відповідальність за порушення ПДР Види порушень правил дорожнього руху та адміністративна відповідальність. Кримінальна відповідальність за транспортні злочини. Види транспортних злочинів. Характеристика автотранспортних злочинів. Відшкодування збитків, що виникли під час аварії. |
|
2 |
Розділ 3. Загальна будова легкового автомобіля. |
|
|
|
Знаннєвий компонент Розрізняє класифікацію автомобілів Характеризує склад і призначення, основних частин та механізмів автомобіля. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 3.1. Загальна будова легкового автомобіля. Загальна будова легкових автомобілів. Склад і призначення основних його частин та механізмів. Класифікація автомобілів.
|
|
34 |
Розділ 4. Правила дорожнього руху |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні положення терміни та визначення ПДР Називає обов’язки та права водіїв транспортних засобів, пішоходів і пасажирів Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Загальні положення, терміни та визначення Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху. Тема 4.2. Загальні обов’язки учасників руху Загальні обов’язки учасників руху: водіїв транспортних засобів, пішоходів, пасажирів, погоничів тварин. Документи, які повинен мати водій при собі. Обов’язки водія для забезпечення безпеки дорожнього руху. Обов’язки водіїв у разі дорожньо-транспортних пригод. Обов’язки пішоходів і пасажирів, водіїв мопедів і велосипедів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує класифікацію засобів регулювання дорожнього руху Розпізнає значення сигналів світлофора та регулювальника Називає експлуатаційні властивості та вимоги, що пред'являються до водіїв різними засобами регулювання дорожнього руху Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Регулювання дорожнього руху. Тема 4.3. Дорожні знаки. Призначення дорожніх знаків, їх характеристика і класифікація. Загальні ознаки, назва, призначення, розміщення. Тема 4.4. Дорожня розмітка. Призначення та види розміток. Горизонтальна розмітка. Вертикальна розмітка. Дорожнє обладнання як засіб забезпечення регулюванням дорожнього руху на небезпечних ділянках доріг. Тема 4.5. сигнали світлофора і регулювальника. Призначення, типи та сигнали світлофора. Значення сигналів світлофорів. Сигнали регулювальника, значення сигналів. Лабораторно-практичні роботи: 1. Формування вміння керуватися знаками і дорожньою розміткою. 2. Формування вміння керуватися сигналами світлофора та регулювальника. 3. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі Розпізнає вимоги до розміщення транспортних засобів на проїзній частині залежно від кількості смуг для руху, виду транспортних засобів та швидкості їх пересування. Називає порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови проїзду перехресть. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Порядок руху. Тема 4.6. Попереджувальні сигнали. Попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі. Тема 4.7. Швидкість, дистанція, інтервал. Швидкість руху та дистанція. Вибір водієм безпечних дистанцій та інтервалів між транспортними засобами, що рухаються. Тема 4.8. Обгін. Розміщення транспортних засобів на проїзній частині. Обгін, обов’язки водіїв під час обгону. Порядок виконання обгону. Місця, де заборонено обгін. Тема 4.9. Зупинка і стоянка. Зупинка і стоянка. Порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови. Місця заборони стоянки. Тема 4.10. Проїзд перехресть Правила проїзду регульованих перехресть. Порядок та черговість руху на регульованих перехрестях. Поняття про нерегульовані перехрестя та їх види. Правила проїзду перехрестя рівнозначних та нерівнозначних доріг. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує різновидності залізничних переїздів та порядок руху на них Розпізнає вимоги до користування світловими приладами, порядок буксирування на гнучкій та твердій зчіпці, перевезення людей і вантажу. Називає порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Особливі умови дорожнього руху. Тема 4.11. Проїзд пішохідних переходів і зупинок МТЗ. Порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Переваги маршрутних транспортних засобів. Тема 4.12. Рух через залізничні переїзди. Види залізничних переїздів та порядок руху на них. Заборона для водіїв під час проїзду залізничних переїздів. Тема 4.13. Освітлення і буксирування. Користування світловими приладами. Буксирування. Тема 4.14. Особливі умови руху. Рух автомагістралями. Рух гірськими дорогами і крутими спусками. Рух транспортних засобів у колонах. Рух у житловій зоні. Навчальна їзда. Вимоги до слухачів та до навчального транспортного засобу. Міжнародний рух. Тема 4.15. Перевезення пасажирів і вантажів. Правила перевезення людей у транспортних засобах. Правила завантаження транспортного засобу й умови перевезення вантажів. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
4 |
Розділ 5. Основи безпечного керування автомобілем |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні керування автомобілем, їх розміщення. Називає послідовність дій органами керування на початку руху, при збільшенні швидкості, гальмуванні. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 5.1. Робоче місце водія. Робоче місце водія. Основні органи керування, їх розміщення. Правильна посадка водія в автомобілі, регулювання сидіння, ременів безпеки, дзеркал заднього виду. Положення рук на рульовому колесі і ніг на педалях. Послідовність дій органами керування на початку руху, при збільшенні швидкості, гальмуванні. Тема 5.2. Основи керування Керування автомобілем у транспортному потоці. Керування автомобілем на перехрестях та пішохідних переходах. Керування автомобілем за складних дорожніх умов. Керування автомобілем у темну пору доби і в умовах недостатньої видимості. Особливості керування легкового автомобіля з автопричепом |
|
4 |
Розділ 6. Охорона праці та навколишнього середовища |
|
|
|
Знаннєвий компонент Називає причини травматизму Знає загальні правила безпечної праці в шкільних майстернях; Пояснює правила охорони праці в автомобільній галузі. Називає шляхи забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Аналізує роль людини в охороні навколишнього середовища Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Висловлює ставлення до охорони навколишнього середовища |
Тема 6.1. Охорона праці. Загальні питання безпеки праці. Перелік робіт з підвищеною небезпекою при обслуговуванні й експлуатації автотранспортних засобів. Вимоги безпеки праці при обслуговуванні й експлуатації автотранспорту, при використанні при цьому механізмів, обладнання та устаткування. Тема 6.2. Засоби захисту. Небезпечність та шкідливість речовин і матеріалів, що використовуються в автотранспорті. Засоби індивідуального захисту від небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту. |
|
4 |
Розділ 7. Безпека дорожнього руху |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні експлуатаційні властивості автомобіля Називає особливості керування автомобілем в різних умовах експлуатації Розрізняє причини дорожньо-транспортних пригод залежно від різних факторів Визначає заходи, що запобігають ДТП. Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема7.1. Безпека руху. Експлуатаційні властивості автомобіля. Особливості керування автомобілем з передніми ведучими колесами. Пасивна безпека автомобіля. Особливості руху в тумані й на дорогах. Користування дорогами в осінньо-зимовий і весняний періоди. Користування зимовими дорогами. Тема 7.2. ДТП. Класифікація дорожньо-транспортних пригод та їх причини. Умови, які сприяють виникненню дорожньо-транспортних пригод. Статистика дорожньо-транспортних пригод. Причини дорожньо-транспортних пригод залежно від пори року, днів тижня, часу доби, категорії доріг, видів транспортних засобів та інших факторів. Заходи, що запобігають ДТП. |
|
4 |
Розділ 8. Професійна етика та культура водіння |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні фактори впливу на надійність водія Називає вимоги до робочого місця водія Визначає дотримання Правил дорожнього руху як головний елемент культури водія Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та індивідуальні якості водія Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості та поняття етики поведінки Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема8.1. Якості водія. Індивідуальні якості водія. Час реакції водія. Зір і його характеристика. Дія алкоголю, наркотиків, нікотину і медикаментів на надійність водія. Прогнозування розвитку дорожньо-транспортної ситуації. Вплив майстерності, освіти, стажу роботи і віку на надійність водія. Вимоги до робочого місця водія, мікроклімат кабіни. Тема 8.2. Етика водія. Поняття етики поведінки. Вплив психофізіологічних особливостей водія на його поведінку. Етика водія у конфліктних ситуаціях. Дотримання Правил дорожнього руху як головний елемент культури водія. Взаємодопомога водіїв на вулицях та дорогах. |
|
10 |
Підсумковий проект |
|
|
2 |
Резерв навчального часу |
|
|
70 |
Всього |
|
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 105 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
3 |
2 |
Розділ 2. Основи транспортного законодавства |
6 |
3 |
Розділ 3. Загальна будова легкового автомобіля |
3 |
4 |
Розділ 4. Правила дорожнього руху |
51 |
|
Розділ 4. 1. Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху |
|
|
Розділ 4. 2. Регулювання дорожнього руху |
|
|
Розділ 4. 3. Порядок руху |
|
|
Розділ 4. 4. Особливі умови дорожнього руху |
|
5 |
Розділ 5. Основи безпечного керування автомобілем |
6 |
6 |
Розділ 6. Охорона праці та навколишнього середовища |
6 |
7 |
Розділ 7. Безпека дорожнього руху |
6 |
8 |
Розділ 8. Професійна етика та культура водіння |
6 |
9 |
Підсумковий проект |
15 |
10 |
Резерв часу |
3 |
|
Разом: |
105 |
Програма
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
3 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій; трудові процеси і професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Пояснює мету вивчення курсу «Основи водійської справи» Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Ціннісний компонент Характеризує українську автомобільну галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності. Характеризує перспективи власного професійного шляху Визначає професійно важливі якості водія Формулює ставлення до об`єкту праці |
Тема 1.1. Особистість в умовах сучасного ринку праці. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Мотиви вибору професії. Ознайомлення з професією водій. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика професії водія автотранспортних засобів. Історія виникнення автомобільного транспорту. Закон України “Про дорожній рух”. Анкетування учнів. Професія в умовах сучасного ринку праці. Безпека праці школярів у навчальних майстернях. |
|
|||
|
|||
|
6 |
Розділ 2. Основи транспортного законодавства |
|
|
|
Знаннєвий компонент Наводить приклади адміністративної відповідальності за порушення ПДР Розрізняє види транспортних злочинів Пояснює вимоги права власності на транспортні засоби. Діяльнісний компонент Описує вимоги транспортного законодавства Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Ціннісний компонент Обговорює вимоги транспортного законодавства. Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 2.1. Основи транспортного законодавства . Право власності на транспортні засоби. Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами. Автомобіль як джерело забруднення навколишнього середовища. Тема 2.2. Відповідальність за порушення ПДР Види порушень правил дорожнього руху та адміністративна відповідальність. Кримінальна відповідальність за транспортні злочини. Види транспортних злочинів. Характеристика автотранспортних злочинів. Відшкодування збитків, що виникли під час аварії. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
3 |
Розділ 3. Загальна будова легкового автомобіля. |
|
|
|
Знаннєвий компонент Розрізняє класифікацію автомобілів Характеризує склад і призначення, основних частин та механізмів автомобіля. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 3.1. Загальна будова легкового автомобіля. Загальна будова легкових автомобілів. Склад і призначення основних його частин та механізмів. Класифікація автомобілів.
|
|
51 |
Розділ 4. Правила дорожнього руху |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні положення терміни та визначення ПДР Називає обов’язки та права водіїв транспортних засобів, пішоходів і пасажирів Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Загальні положення, терміни та визначення Загальні положення, терміни та визначення, обов’язки та права учасників дорожнього руху. Тема 4.2. Загальні обов’язки учасників руху Загальні обов’язки учасників руху: водіїв транспортних засобів, пішоходів, пасажирів, погоничів тварин. Документи, які повинен мати водій при собі. Обов’язки водія для забезпечення безпеки дорожнього руху. Обов’язки водіїв у разі дорожньо-транспортних пригод. Обов’язки пішоходів і пасажирів, водіїв мопедів і велосипедів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує класифікацію засобів регулювання дорожнього руху Розпізнає значення сигналів світлофора та регулювальника Називає експлуатаційні властивості та вимоги, що пред'являються до водіїв різними засобами регулювання дорожнього руху Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Регулювання дорожнього руху. Тема 4.3. Дорожні знаки. Призначення дорожніх знаків, їх характеристика і класифікація. Загальні ознаки, назва, призначення, розміщення. Тема 4.4. Дорожня розмітка. Призначення та види розміток. Горизонтальна розмітка. Вертикальна розмітка. Дорожнє обладнання як засіб забезпечення регулюванням дорожнього руху на небезпечних ділянках доріг. Тема 4.5. сигнали світлофора і регулювальника. Призначення, типи та сигнали світлофора. Значення сигналів світлофорів. Сигнали регулювальника, значення сигналів. Лабораторно-практичні роботи: 1. Формування вміння керуватися знаками і дорожньою розміткою. 2. Формування вміння керуватися сигналами світлофора та регулювальника. 3. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі Розпізнає вимоги до розміщення транспортних засобів на проїзній частині залежно від кількості смуг для руху, виду транспортних засобів та швидкості їх пересування. Називає порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови проїзду перехресть. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Порядок руху. Тема 4.6. Попереджувальні сигнали. Попереджувальні сигнали, види, призначення та вимоги до їх подачі. Тема 4.7. Швидкість, дистанція, інтервал. Швидкість руху та дистанція. Вибір водієм безпечних дистанцій та інтервалів між транспортними засобами, що рухаються. Тема 4.8. Обгін. Розміщення транспортних засобів на проїзній частині. Обгін, обов’язки водіїв під час обгону. Порядок виконання обгону. Місця, де заборонено обгін. Тема 4.9. Зупинка і стоянка. Зупинка і стоянка. Порядок зупинки та стоянки транспортних засобів, безпечні умови. Місця заборони стоянки. Тема 4.10. Проїзд перехресть Правила проїзду регульованих перехресть. Порядок та черговість руху на регульованих перехрестях. Поняття про нерегульовані перехрестя та їх види. Правила проїзду перехрестя рівнозначних та нерівнозначних доріг. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує види залізничних переїздів та порядок руху на них Розпізнає вимоги до користування світловими приладами, порядок буксирування на гнучкій та твердій зчіпці, перевезення людей і вантажу. Називає порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Особливі умови дорожнього руху. Тема 4.11. Проїзд пішохідних переходів і зупинок МТЗ. Порядок руху транспортних засобів на пішохідних переходах та повз зупинки громадського транспорту. Переваги маршрутних транспортних засобів. Тема 4.12. Рух через залізничні переїзди. Види залізничних переїздів та порядок руху на них. Заборона для водіїв під час проїзду залізничних переїздів. Тема 4.13. Освітлення і буксирування. Користування світловими приладами. Буксирування. Тема 4.14. Особливі умови руху. Рух автомагістралями. Рух гірськими дорогами і крутими спусками. Рух транспортних засобів у колонах. Рух у житловій зоні. Навчальна їзда. Вимоги до слухачів та до навчального транспортного засобу. Міжнародний рух. Тема 4.15. Перевезення пасажирів і вантажів. Правила перевезення людей у транспортних засобах. Правила завантаження транспортного засобу й умови перевезення вантажів. Лабораторно-практичні роботи: 1. Розгляд типових дорожньо-транспортних ситуацій з використанням технічних засобів. |
|
6 |
Розділ 5. Основи безпечного керування автомобілем |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні керування автомобілем, їх розміщення. Називає послідовність дій органами керування на початку руху, при збільшенні швидкості, гальмуванні. Уміє застосовувати вимоги Правил дорожнього руху при експлуатації техніки Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 5.1. Робоче місце водія. Робоче місце водія. Основні органи керування, їх розміщення. Правильна посадка водія в автомобілі, регулювання сидіння, ременів безпеки, дзеркал заднього виду. Положення рук на рульовому колесі і ніг на педалях. Послідовність дій органами керування на початку руху, при збільшенні швидкості, гальмуванні. Тема 5.2. Основи керування Керування автомобілем у транспортному потоці. Керування автомобілем на перехрестях та пішохідних переходах. Керування автомобілем за складних дорожніх умов. Керування автомобілем у темну пору доби і в умовах недостатньої видимості. Особливості керування легкового автомобіля з автопричепом |
|
6 |
Розділ 6. Охорона праці та навколишнього середовища |
|
|
|
Знаннєвий компонент Пояснює значення охорони праці Називає причини травматизму Знає загальні правила безпечної праці в шкільних майстернях; Наводить приклади робіт з підвищеною небезпекою Пояснює правила охорони праці в автомобільній галузі. Називає шляхи забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту та підприємствами автомобільної галузі. Діяльнісний компонент Організовує робоче місце для вибраного виду проектної діяльності. Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Аналізує роль людини в охороні навколишнього середовища Добирає процедури екологічного моніторингу Ціннісний компонент Висловлює ставлення до охорони навколишнього середовища Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 6.1. Охорона праці. Загальні питання безпеки праці. Перелік робіт з підвищеною небезпекою при обслуговуванні й експлуатації автотранспортних засобів. Вимоги безпеки праці при обслуговуванні й експлуатації автотранспорту, при використанні при цьому механізмів, обладнання та устаткування. Тема 6.2. Засоби захисту. Небезпечність та шкідливість речовин і матеріалів, що використовуються в автотранспорті. Засоби індивідуального захисту від небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Забезпечення охорони навколишнього середовища власниками автомобільного транспорту. |
|
6 |
Розділ 7. Безпека дорожнього руху |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні експлуатаційні властивості автомобіля Називає особливості керування автомобілем в різних умовах експлуатації Розрізняє причини дорожньо-транспортних пригод залежно від різних факторів Визначає заходи, що запобігають ДТП. Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема7.1. Безпека руху. Експлуатаційні властивості автомобіля. Особливості керування автомобілем з передніми ведучими колесами. Пасивна безпека автомобіля. Особливості руху в тумані й на дорогах. Користування дорогами в осінньо-зимовий і весняний періоди. Користування зимовими дорогами. Тема 7.2. ДТП. Класифікація дорожньо-транспортних пригод та їх причини. Умови, які сприяють виникненню дорожньо-транспортних пригод. Статистика дорожньо-транспортних пригод. Причини дорожньо-транспортних пригод залежно від пори року, днів тижня, часу доби, категорії доріг, видів транспортних засобів та інших факторів. Заходи, що запобігають ДТП. |
|
6 |
Розділ 8. Професійна етика та культура водіння |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує основні фактори впливу на надійність водія Називає вимоги до робочого місця водія Визначає дотримання Правил дорожнього руху як головний елемент культури водія Діяльнісний компонент Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та індивідуальні якості водія Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості та поняття етики поведінки Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема8.1. Якості водія. Індивідуальні якості водія. Час реакції водія. Зір і його характеристика. Дія алкоголю, наркотиків, нікотину і медикаментів на надійність водія. Прогнозування розвитку дорожньо-транспортної ситуації. Вплив майстерності, освіти, стажу роботи і віку на надійність водія. Вимоги до робочого місця водія, мікроклімат кабіни. Тема 8.2. Етика водія. Поняття етики поведінки. Вплив психофізіологічних особливостей водія на його поведінку. Етика водія у конфліктних ситуаціях. Дотримання Правил дорожнього руху як головний елемент культури водія. Взаємодопомога водіїв на вулицях та дорогах. |
|
15 |
Підсумковий проект |
|
|
3 |
Резерв навчального часу |
|
|
105 |
Всього |
|
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА
1