Міністерство освіти і науки України
Навчальна програма
курсу за вибором
для учнів 8-11класів
«Основи дизайну інтер’єру»
Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах
(Лист Інституту модернізації змісту освіти МОН України
№22.1/12-Г-346 від 09.06.2020р.)
Автори: Шестаковський Л.Л., директор Степанівського МНВК Чернігівської області;
Полюхович І.В., заступник директора з навчально-виробничої роботи Степанівського МНВК Чернігівської області;
Гречуха С.О., заступник директора з навчально-виховної роботи Менської гімназії Чернігівської області.
Рецензенти: Пискун О.М., канд. пед. наук, доцент кафедри педагогіки,
психології і методики технологічної освіти Національного
університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка;
Ровник І.А., методист відділу природничо-математичних
дисциплін ЧОІППО імені К.Д. Ушинського;
Гріненко В.В., директор НМЦ ПТО в Чернігівській області.
Пояснювальна записка
Програма курсу за вибором для для учнів 8-11класів «Основи дизайну інтер’єру» призначена :
- для формування ключових і предметної проектно-технологічної компетентностей учнів;
- усвідомленого вибору подальшого освітнього маршруту в профільній школі та після її закінчення;
- з метою забезпечення умов для перевірки можливостей самореалізації в різних видах професійної діяльності,
- реалізації проектно-технологічної діяльності.
Головною метою курсу за вибором «Основи дизайну інтер’єру» є формування проектно-технологічної компетентності учнів, що спрямована на реалізацію їхнього творчого потенціалу, готовність і здатність ефективного пошуку і застосування потрібних знань, умінь, способів діяльності, свідомого професійного самовизначення, самоідентифікації і самовираження.
Завдання курсу за вибором «Основи дизайну інтер’єру»
Основні підходи до побудови і реалізації змісту навчальної програми курсу за вибором «Основи дизайну інтер’єру» :
Національна спрямованість – формування уявлення про дизайнерську галузь України, як ціннісний компонент української і світової економіки.
Компетентнісна спрямованість – надання процесу допрофільної підготовки та профільного навчання технологій предметно-діяльнісного, практико-орієнтованого характеру, забезпечення формування ключових, галузевих і предметної компетентностей, досягнення прогнозованих освітніх результатів.
Професійна спрямованість – засвоєння професійних знань про українську дизайнерську галузь в ринкових умовах; створення умов для об’єктивованої оцінки професійних потреб і можливостей учнів. Ознайомлення з професією «Дизайнер інтер’єру».
Культурологічна спрямованість – формування сучасної проектно-технологічної культури учнів на основі мотивації самоактуалізації (реалізації творчого потенціалу в процесі створення виробів), розвиток творчого мислення, цілісного уявлення про світ у єдності його природничого, національного, соціального, виробничого та інших складників.
Методологічна спрямованість – оволодіння методологією проектно-технологічної діяльності, що дає змогу набуття досвіду ефективної організації власної діяльності в умовах повсякденного життя та сучасного виробництва, а також соціально й професійно важливих якостей.
Коротка характеристика структури і змісту навчальної програми. Сучасне виробництво організовується процесами, а не окремими операціями, як це було в технократичному індустріальному суспільстві. Ці процеси тлумачаться як цілісні виробничі цикли (проекти), які організовуються для отримання певних якісних результатів зі встановленими рамками часу, витрат засобів і ресурсів.
Такі реалії зумовлюють зміну акцентів технологічної освіти старшокласників з операційної технологічної діяльності з результатом: техніко-технологічні знання, уміння та навички на процесуальну проектно-технологічну діяльність з прогнозованими результатами: зовнішніми освітніми продуктами – створеними особистісно і соціально значущими художньо-матеріальними виробами, матеріалами особистого портфоліо та внутрішніми освітніми продуктами – індивідуальним рівнем сформованості предметної проектно-технологічної компетентності, яка характеризує готовність і здатність до засвоєння, осмислення і творення виробничої культури рідного народу, відповідальності за продуктивність і наслідки власної діяльності.
Програма «Основи дизайну інтер’єру» розроблена відповідно до концепції змісту технологічної освіти, що відображає соціальний досвід людства в контексті культури організації виробництва на основі проектів як завершених циклів проектно-технологічної діяльності, в якій формується предметна проектно-технологічна компетентність.
Зміст програми забезпечує засвоєння учнями базових знань, умінь, компетенцій сфери виробництва, послідовне й поетапне оволодіння особливостями організації сучасного виробництва на основі структури проектно-технологічної діяльності. Передбачено обов’язкове виконання проектів, реалізацію індивідуальних освітніх траєкторій.
Програма має таку структуру:
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці
Розділ 2. Загальні відомості про дизайн.
Розділ 3. Стадії дизайну об’єктів технологічної діяльності.
Розділ 4. Загальні відомості про дизайн інтер'єру.
Розділ 5. Проектування житлового приміщення за розробленим проектом дизайну інтер'єру.
Під час вступу учні ознайомлюються з програмою «Основи дизайну інтер’єру», з метою, завданнями і змістом її вивчення, що забезпечує позитивну мотивацію навчання і цілепокладання щодо одержання очікуваних освітніх результатів.
Зміст і структура наступних розділів програми створюють умови для виконання проектів, реалізації потенціалу форм інноваційних виробничих процесів: проектування, тобто виявлення проблем, створення образу майбутнього виробу та визначення засобів і способів його виготовлення; технології реалізації, тобто виготовлення спроектованого особистісно й соціально значущого виробу; рефлексії, тобто усвідомлення смислу, основ і наслідків діяльності, самооцінювання, презентація і рекламування освітніх результатів.
Зміст програми, що вибудовується за структурою проектно-технологічної діяльності, має дві форми прояву: реальну і понятійну. З одного боку організація власної проектно-технологічної діяльності забезпечує здатність розв’язувати реальні проблеми, з іншого – для успішного її здійснення потрібно набути відповідні знання про означену діяльність – в поняттях, правилах, нормах.
Програма є відкритою системою, живим організмом, який адаптується до місцевих, національно-регіональних особливостей України, умов профільного навчання конкретного навчального закладу, потреб, інтересів і можливостей учнів.
Курс за вибором «Основи дизайну інтер’єру» обирається учнями самостійно, що забезпечує формування позитивної мотивації навчання, можливість побудови власної освітньої траєкторії, досягнення й об’єктивоване самооцінювання очікуваних результатів.
Можуть використовуватися різноманітні організаційні форми освітньої роботи ( екскурсії, віртуальні подорожі, майстер-класи, тощо).
Очікується, що учні, які здобудуть сучасну технологічну освіту під час вивчення спеціалізації, ефективно долучатимуться до соціально-економічного життя країни, будуть здатні ініціювати розвиток сфер виробничої діяльності, в яких вони братимуть участь на основі сформованої проектно-технологічної компетентності, що забезпечить їхню підприємливість, адаптивність, мобільність і конкурентоздатність на ринку праці.
Програма розрахована на 35,70,105 навчальних годин. Головним очікуваним результатом проходження курсу є проходження рольової практики - професійної проби. Спробувавши себе в даному виді професійної діяльності, підлітку значно легше визначити саме ту професію, яка найбільше відповідає його інтересам, здібностям та можливостям, вибрати найближчу життєву перспективу та уникнути наслідків невірного вибору професії. В програмі вказано загальний зміст навчального матеріалу, з якого, в залежності від кількості годин, наявної матеріальної бази, підготовленості учнів, вчитель може обирати матеріал та завдання різного рівня складності. Навчальний заклад має право, відповідно до наявної матеріальної бази, регіональних умов тощо, самостійно вносити зміни в тематичний план та програму до 20 відсотків у межах загального часу.
В програмі міститься орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту, який може бути доповнений на розсуд вчителя. Ступінь складності виконання проекту також визначається вчителем.
Навчальне проектування містить такі стадії: складання ескізних варіантів, розробка конструкторсько-технологічної документації, добір матеріалів, вибір інструментів та обладнання, вибір технології обробки деталей виробу, їх з’єднання, обробка, економічне та екологічне обґрунтування, міні-маркетингові дослідження, в яких визначають доцільність виготовлення проекту з точки зору економії матеріалів та енергоресурсів для його виготовлення. Визначення вартості виконуваних робіт можливо проводити з використанням програми «Калькулятор ремонту». Передбачається захист проекту та розгляд перспективи успішного засвоєння курсу для подальшого вибору професії з метою організації малого підприємства з надання дизайнерських послуг.
Резерв часу вчитель використовує на свій розсуд, для більш поглибленого вивчення окремих тем і розділів.
Під час роботи потрібно звертати увагу на дотримання учнями правил безпечної праці і санітарно-гігієнічних вимог.
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 35 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
1 |
2 |
Розділ 2. Загальні відомості про дизайн |
3 |
3 |
Розділ 3. Стадії дизайну об’єктів технологічної діяльності |
2 |
4 |
Розділ 4. Загальні відомості про дизайн інтер'єру |
17 |
5 |
Розділ 5. Проектування житлового приміщення за розробленим проектом дизайну інтер'єру |
6 |
6 |
Підсумковий проект |
5 |
7 |
Резерв часу |
1 |
|
Разом: |
35 |
Програма
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій; трудові процеси і професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Пояснює мету вивчення курсу «Основи дизайну інтер’єру» Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Ціннісний компонент Характеризує українську дизайнерську галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності. Характеризує перспективи власного професійного шляху Визначає професійно важливі якості Дизайнера інтер'єру Формулює ставлення до об`єкту праці |
Вступ. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Мотиви вибору професії. Ознайомлення з професією дизайнер інтер’єру. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика професії. Історія виникнення професії дизайнер. Анкетування учнів. Професія в умовах сучасного ринку праці. Безпека праці школярів у навчальних майстернях. |
|
|||
|
|||
|
3 |
Розділ 2. Загальні відомості про дизайн |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує поняття «дизайн», «художнє конструювання», «композиція», «колір». Розпізнає категорії, види та засоби ком- позиції. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Визначає професійно важливі якості особистості
|
Тема 2.1. Загальні відомості про дизайн. Мета, завдання і значення дизайну як сучасного методу проектування. Професійні обов’язки дизайнера. Художнє конструювання як практика дизайну. Основні вимоги дизайну щодо формоутворення предметного середовища. Тема 2.2. Композиція Види, категорії, засоби, властивості та якості композиції. Методи складання композиції. Колір як елемент композиційної організації форм. Поняття про кольорові гармонії, кольорове коло. Основні закони кольорознавства. Психофізіологічні фактори впливу кольорів на людину. Принципи функціонального застосування кольорів. Практична робота 1. Виконання кольорового кола з трьох основних кольорів (синього, жовтого, червоного). 2. Виконання схем кольорових гармоній.
|
|
2 |
Розділ 3. Стадії дизайну об’єктів технологічної діяльності |
|
|
|
Знаннєвий компонент Називає принципи художнього конструювання, послідовність художнього конструкторського аналізу та художнього конструювання об’єктів технологічної діяльності. Розпізнає поняття «аналоги» та «прототипи». Виконує аналіз об’єктів проектування. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Визначає професійно важливі якості особистості. |
Тема 3.1. Художнє конструювання. Основні принципи художнього конструювання. Мета художньо-конструкторського аналізу виробів. Послідовність художньо- конструкторського аналізу об’єкта проектування. Поняття «аналоги» та «прототипи». Функціональні вимоги до промислових виробів. Положення про конструкційні, технологічні та композиційні відповідності виробів. Послідовність художнього конструювання об’єктів технологічної діяльності. Практична робота 1.Виконання аналізу запропонованого об’єкта з точки зору дотримання основних вимог дизайну. Розробка пропозицій більш досконалого рішення. |
|
17 |
Розділ 4. Загальні відомості про дизайн інтер'єру |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує місце та роль дизайну інтер'єру в сучасній художньо-творчій проектній діяльності; Розуміє суть понять "гармонійна форма" та і "композиція"; Розпізнає стилі інтер'єру за їх основними рисами; Характеризує вимоги до інтер'єру житла; визначає функціональні зони житла й вказує меблі та обладнання для них відповідно до виконуваних функцій; Застосовує принципи використання колірної гами при оформленні інтер'єру житла; Називає можливості використання освітлення, кімнатних рослин та українських національних традицій при оформленні інтер'єру житла; Наводить приклади використання електронних програм для розробки дизайну інтер'єру житлових приміщень. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Дизайн інтер’єру Короткі історичні відомості про виникнення та розвиток дизайну в цілому та дизайну інтер'єру зокрема. Місце та роль дизайну інтер'єру в сучасній художньо-творчій проектній діяльності. Тема 4.2. Композиція в інтер’єрі Гармонійна форма і поняття композиції. Категорії композиції: органічність і цілісність форми, пропорційність і ритм, масштабність, пластичність, колір і поєднання кольорів. Тема 4.3. Стилі інтер’єру житла Стилі інтер'єру (бароко, рококо, класицизм та неокласицизм, ампір, модерн, мінімалізм, хай-тек та ін.), їх основні риси. Тема 4.4. Вимоги до інтер’єру житла. Вимоги до інтер'єру житла: ергономічні, естетичні, економічні, естетичні, гігієнічні. Тема 4.5. Функціональні зони житла Функціональні зони житла: для приготування їжі, для сну, для відпочинку, для праці, для гігієни. Оснащення зон меблями та обладнанням відповідно до виконуваних функцій. Тема 4.6. Колір в інтер’єрі. Колір як важливий елемент композиції інтер'єру, його вплив на фізіологію людини. Поєднання кольорів між собою в інтер'єрі. Можливості коригування недоліків жилого приміщення за допомогою кольору. Тема 4.7. Освітлення в інтер’єрі. Світильники в інтер'єрі, їх декоративне та функціональне використання. Види освітлення (загальне, місцеве, експозиційне, комбіноване). Тема 4.8. Кімнатні рослини в інтер’єрі Кімнатні рослини в інтер'єрі. Принципи їх підбору та розміщення. Використання в інтер'єрі квіткових композицій. Тема 4.9. Український дизайн інтер’єру. Українські національні традиції в інтер'єрі сучасного житла. Тема 4.10. Електронне моделювання інтер’єру. Можливості створення дизайну інтер'єру житлових приміщень з використанням сучасних електронних програм. Тема 4.11. Макети жилих приміщень. Матеріали для створення макетів жилих приміщень, їх властивості. Інструменти та пристосування для створення макетів жилих приміщень. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця. Тема 4.12. Розробка дизайну інтер’єру. Технологія розробки дизайну інтер'єру. Практична робота 1. Виконання декількох варіантів проектних пропозиції запропонованого об’єкта. 2. Виконання дизайн-проекту об’єкта технологічної діяльності в техніці графіки, у вигляді макета або моделі. |
|
6 |
Розділ 5. Проектування житлового приміщення за розробленим проектом дизайну інтер'єру |
|
|
|
Знаннєвий компонент Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; Здійснює пошук інформації та виробів-аналогів; Аналізує та систематизує інформацію; Розробляє ескізний малюнок виробу; Оформлює стіни та підлогу макета житлового і приміщення; Добирає оздоблення та оздоблює ним виріб; Виконує економічне обґрунтування, маркетингові дослідження; Розробляє рекламу; Оформляє необхідні документи для портфоліо; Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 5.1. Планування проектної діяльності. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей. Аналіз та систематизація інформації. Тема 5.2. Виготовлення ескізу. Розробка (або створення за допомогою електронної програми) ескізу жилого приміщення відповідного стилю та призначення (за вибором). Тема 5.3. Послідовність виготовлення виробу. Технологічна послідовність виготовлення виробу: виготовлення креслення деталей макетів меблів та оздоблювальних елементів (в разі необхідності); добір матеріалів для виготовлення макетів меблів, обладнання та оздоблювальних елементів, а також для оформлення стін та підлоги макета (в разі необхідності - складання специфікації); виготовлення макетів меблів, обладнання та оздоблювальних елементів;
до стін та підлоги макета; Тема 5.4. Економічне обґрунтування виробу. Економічне обґрунтування виробу. Маркетингові дослідження. Розробка реклами |
|
5 |
Підсумковий проект |
|
|
1 |
Резерв навчального часу |
|
|
35 |
Всього |
|
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 70 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
2 |
2 |
Розділ 2. Загальні відомості про дизайн |
6 |
3 |
Розділ 3. Стадії дизайну об’єктів технологічної діяльності |
4 |
4 |
Розділ 4. Загальні відомості про дизайн інтер'єру |
34 |
5 |
Розділ 5. Проектування житлового приміщення за розробленим проектом дизайну інтер'єру |
12 |
6 |
Підсумковий проект |
10 |
7 |
Резерв часу |
2 |
|
Разом: |
70 |
Програма
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
2 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій; трудові процеси і професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Пояснює мету вивчення курсу «Основи дизайну інтер’єру» Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Ціннісний компонент Характеризує українську дизайнерську галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності. Характеризує перспективи власного професійного шляху Визначає професійно важливі якості дизайнера інтер'єру Формулює ставлення до об`єкту праці |
Вступ. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Мотиви вибору професії. Ознайомлення з професією дизайнер інтер’єру. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика професії. Історія виникнення професії дизайнер. Анкетування учнів. Професія в умовах сучасного ринку праці. Безпека праці школярів у навчальних майстернях. |
|
|||
|
|||
|
6 |
Розділ 2. Загальні відомості про дизайн |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує поняття «дизайн», «художнє конструювання», «композиція», «колір». Розпізнає категорії, види та засоби ком- позиції. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Визначає професійно важливі якості особистості
|
Тема 2.1. Загальні відомості про дизайн. Мета, завдання і значення дизайну як сучасного методу проектування. Професійні обов’язки дизайнера. Художнє конструювання як практика дизайну. Основні вимоги дизайну щодо формоутворення предметного середовища. Тема 2.2. Композиція Види, категорії, засоби, властивості та якості композиції. Методи складання композиції. Колір як елемент композиційної організації форм. Поняття про кольорові гармонії, кольорове коло. Основні закони кольорознавства. Психофізіологічні фактори впливу кольорів на людину. Принципи функціонального застосування кольорів. Практична робота 1. Виконання кольорового кола з трьох основних кольорів (синього, жовтого, червоного). 2. Виконання схем кольорових гармоній. |
|
4 |
Розділ 3. Стадії дизайну об’єктів технологічної діяльності |
|
|
|
Знаннєвий компонент Називає принципи художнього конструювання, послідовність художнього конструкторського аналізу та художнього конструювання об’єктів технологічної діяльності. Розпізнає поняття «аналоги» та «прототипи». Виконує аналіз об’єктів проектування. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Визначає професійно важливі якості особистості. |
Тема 3.1. Художнє конструювання. Основні принципи художнього конструювання. Мета художньо-конструкторського аналізу виробів. Послідовність художньо- конструкторського аналізу об’єкта проектування. Поняття «аналоги» та «прототипи». Функціональні вимоги до промислових виробів. Положення про конструкційні, технологічні та композиційні відповідності виробів. Послідовність художнього конструювання об’єктів технологічної діяльності. Поняття про проектну пропозицію. Основні складові частини дизайн-проекту. Поняття про робочий проект. Мета виконання дослідного зразка. Практична робота 1.Виконання аналізу запропонованого об’єкта з точки зору дотримання основних вимог дизайну. Розробка пропозицій більш досконалого рішення. |
|
34 |
Розділ 4. Загальні відомості про дизайн інтер'єру |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує місце та роль дизайну інтер'єру в сучасній художньо-творчій проектній діяльності; Розуміє суть понять "гармонійна форма" та і "композиція"; Розпізнає стилі інтер'єру за їх основними рисами; Характеризує вимоги до інтер'єру житла; визначає функціональні зони житла й вказує меблі та обладнання для них відповідно до виконуваних функцій; Застосовує принципи використання колірної гами при оформленні інтер'єру житла; Називає можливості використання освітлення, кімнатних рослин та українських національних традицій при оформленні інтер'єру житла; Наводить приклади використання електронних програм для розробки дизайну інтер'єру житлових приміщень. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Дизайн інтер’єру Короткі історичні відомості про виникнення та розвиток дизайну в цілому та дизайну інтер'єру зокрема. Місце та роль дизайну інтер'єру в сучасній художньо-творчій проектній діяльності. Тема 4.2. Композиція в інтер’єрі Гармонійна форма і поняття композиції. Категорії композиції: органічність і цілісність форми, пропорційність і ритм, масштабність, пластичність, колір і поєднання кольорів. Тема 4.3. Стилі інтер’єру житла Стилі інтер'єру (бароко, рококо, класицизм та неокласицизм, ампір, модерн, мінімалізм, хай-тек та ін.), їх основні риси. Тема 4.4. Вимоги до інтер’єру житла. Вимоги до інтер'єру житла: ергономічні, естетичні, економічні, естетичні, гігієнічні. Тема 4.5. Функціональні зони житла Функціональні зони житла: для приготування їжі, для сну, для відпочинку, для праці, для гігієни. Оснащення зон меблями та обладнанням відповідно до виконуваних функцій. Тема 4.6. Колір в інтер’єрі. Колір як важливий елемент композиції інтер'єру, його вплив на фізіологію людини. Поєднання кольорів між собою в інтер'єрі. Можливості коригування недоліків жилого приміщення за допомогою кольору. Тема 4.7. Освітлення в інтер’єрі. Світильники в інтер'єрі, їх декоративне та функціональне використання. Види освітлення (загальне, місцеве, експозиційне, комбіноване). Тема 4.8. Кімнатні рослини в інтер’єрі Кімнатні рослини в інтер'єрі. Принципи їх підбору та розміщення. Використання в інтер'єрі квіткових композицій. Тема 4.9. Український дизайн інтер’єру. Українські національні традиції в інтер'єрі сучасного житла. Тема 4.10. Електронне моделювання інтер’єру. Можливості створення дизайну інтер'єру житлових приміщень з використанням сучасних електронних програм. Тема 4.11. Макети жилих приміщень. Матеріали для створення макетів жилих приміщень, їх властивості. Інструменти та пристосування для створення макетів жилих приміщень. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця. Тема 4.12. Розробка дизайну інтер’єру. Технологія розробки дизайну інтер'єру. Практична робота 1. Виконання декількох варіантів проектних пропозиції запропонованого об’єкта. 2. Виконання дизайн-проекту об’єкта технологічної діяльності в техніці графіки, у вигляді макета або моделі. |
|
12 |
Розділ 5. Проектування житлового приміщення за розробленим проектом дизайну інтер'єру |
|
|
|
Знаннєвий компонент Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; Здійснює пошук інформації та виробів-аналогів; Аналізує та систематизує інформацію; Розробляє ескізний малюнок виробу; Оформлює стіни та підлогу макета житлового і приміщення; Добирає оздоблення та оздоблює ним виріб; Виконує економічне обґрунтування, маркетингові дослідження; Розробляє рекламу; Оформляє необхідні документи для портфоліо; Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 5.1. Планування проектної діяльності. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей. Аналіз та систематизація інформації. Тема 5.2. Виготовлення ескізу. Розробка (або створення за допомогою електронної програми) ескізу жилого приміщення відповідного стилю та призначення (за вибором). Тема 5.3. Послідовність виготовлення виробу. Технологічна послідовність виготовлення виробу: виготовлення креслення деталей макетів меблів та оздоблювальних елементів (в разі необхідності); добір матеріалів для виготовлення макетів меблів, обладнання та оздоблювальних елементів, а також для оформлення стін та підлоги макета (в разі необхідності - складання специфікації); виготовлення макетів меблів, обладнання та оздоблювальних елементів;
до стін та підлоги макета; Тема 5.4. Економічне обґрунтування виробу. Економічне обґрунтування виробу. Маркетингові дослідження. Розробка реклами. |
|
10 |
Підсумковий проект |
|
|
2 |
Резерв навчального часу |
|
|
70 |
Всього |
|
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН НА 105 ГОДИН
№ з/п
|
Розділи і теми |
К-сть год орієнтовна |
1 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
3 |
2 |
Розділ 2. Загальні відомості про дизайн |
9 |
3 |
Розділ 3. Стадії дизайну об’єктів технологічної діяльності |
6 |
4 |
Розділ 4. Загальні відомості про дизайн інтер'єру |
51 |
5 |
Розділ 5. Проектування житлового приміщення за розробленим проектом дизайну інтер'єру |
18 |
6 |
Підсумковий проект |
15 |
7 |
Резерв часу |
3 |
|
Разом: |
105 |
Програма
Дата пров |
К-сть год |
Очікувані результати (компетенції) |
Зміст навчального матеріалу |
|
3 |
Розділ 1. Вступ. Особистість в умовах сучасного ринку праці |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує типи професій; трудові процеси і професії, об’єкти праці, матеріали, інструменти; Пояснює мету вивчення курсу «Основи дизайну інтер’єру» Діяльнісний компонент Ознайомлюється з засадами сучасного виробництва. Ціннісний компонент Характеризує українську дизайнерську галузь як ціннісний компонент української і світової економіки Виявляє й оцінює власний рівень проектно-технологічної компетентності. Характеризує перспективи власного професійного шляху Визначає професійно важливі якості Дизайнера інтер'єру Формулює ставлення до об`єкту праці |
Вступ. Значення професійного самовизначення для особистості й сучасного суспільства. Типи професій. Мотиви вибору професії. Ознайомлення з професією дизайнер інтер’єру. Вимоги до представників даної професії. Кваліфікаційна характеристика професії. Історія виникнення професії дизайнер. Анкетування учнів. Професія в умовах сучасного ринку праці. Безпека праці школярів у навчальних майстернях. |
|
|||
|
|||
|
9 |
Розділ 2. Загальні відомості про дизайн |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує поняття «дизайн», «художнє конструювання», «композиція», «колір». Розпізнає категорії, види та засоби ком- позиції. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Визначає професійно важливі якості особистості
|
Тема 2.1. Загальні відомості про дизайн. Мета, завдання і значення дизайну як сучасного методу проектування. Професійні обов’язки дизайнера. Художнє конструювання як практика дизайну. Основні вимоги дизайну щодо формоутворення предметного середовища. Тема 2.2. Композиція Види, категорії, засоби, властивості та якості композиції. Методи складання композиції. Колір як елемент композиційної організації форм. Поняття про кольорові гармонії, кольорове коло. Основні закони кольорознавства. Психофізіологічні фактори впливу кольорів на людину. Принципи функціонального застосування кольорів. Практична робота 1. Виконання кольорового кола з трьох основних кольорів (синього, жовтого, червоного). 2. Виконання схем кольорових гармоній. |
|
6 |
Розділ 3. Стадії дизайну об’єктів технологічної діяльності |
|
|
|
Знаннєвий компонент Називає принципи художнього конструювання, послідовність художнього конструкторського аналізу та художнього конструювання об’єктів технологічної діяльності. Розпізнає поняття «аналоги» та «прототипи». Виконує аналіз об’єктів проектування. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. Визначає професійно важливі якості особистості
|
Тема 3.1. Художнє конструювання. Основні принципи художнього конструювання. Мета художньо-конструкторського аналізу виробів. Послідовність художньо- конструкторського аналізу об’єкта проектування. Поняття «аналоги» та «прототипи». Функціональні вимоги до промислових виробів. Положення про конструкційні, технологічні та композиційні відповідності виробів. Послідовність художнього конструювання об’єктів технологічної діяльності. Поняття про проектну пропозицію. Основні складові частини дизайн-проекту. Поняття про робочий проект. Мета виконання дослідного зразка. Практична робота 1.Виконання аналізу запропонованого об’єкта з точки зору дотримання основних вимог дизайну. Розробка пропозицій більш досконалого рішення. |
|
51 |
Розділ 4. Загальні відомості про дизайн інтер'єру |
|
|
|
Знаннєвий компонент Характеризує місце та роль дизайну інтер'єру в сучасній художньо-творчій проектній діяльності; Розуміє суть понять "гармонійна форма" та і "композиція"; Розпізнає стилі інтер'єру за їх основними рисами; Характеризує вимоги до інтер'єру житла; визначає функціональні зони житла й вказує меблі та обладнання для них відповідно до виконуваних функцій; Застосовує принципи використання колірної гами при оформленні інтер'єру житла; Називає можливості використання освітлення, кімнатних рослин та українських національних традицій при оформленні інтер'єру житла; Наводить приклади використання електронних програм для розробки дизайну інтер'єру житлових приміщень. Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Визначає вимоги професії до особистості й фізичного здоров’я працівника та несприятливі виробничі фактори Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності. |
Тема 4.1. Дизайн інтер’єру Короткі історичні відомості про виникнення та розвиток дизайну в цілому та дизайну інтер'єру зокрема. Місце та роль дизайну інтер'єру в сучасній художньо-творчій проектній діяльності. Тема 4.2. Композиція в інтер’єрі Гармонійна форма і поняття композиції. Категорії композиції: органічність і цілісність форми, пропорційність і ритм, масштабність, пластичність, колір і поєднання кольорів. Тема 4.3. Стилі інтер’єру житла Стилі інтер'єру (бароко, рококо, класицизм та неокласицизм, ампір, модерн, мінімалізм, хай-тек та ін.), їх основні риси. Тема 4.4. Вимоги до інтер’єру житла. Вимоги до інтер'єру житла: ергономічні, естетичні, економічні, естетичні, гігієнічні. Тема 4.5. Функціональні зони житла Функціональні зони житла: для приготування їжі, для сну, для відпочинку, для праці, для гігієни. Оснащення зон меблями та обладнанням відповідно до виконуваних функцій. Тема 4.6. Колір в інтер’єрі. Колір як важливий елемент композиції інтер'єру, його вплив на фізіологію людини. Поєднання кольорів між собою в інтер'єрі. Можливості коригування недоліків жилого приміщення за допомогою кольору. Тема 4.7. Освітлення в інтер’єрі. Світильники в інтер'єрі, їх декоративне та функціональне використання. Види освітлення (загальне, місцеве, експозиційне, комбіноване). Тема 4.8. Кімнатні рослини в інтер’єрі Кімнатні рослини в інтер'єрі. Принципи їх підбору та розміщення. Використання в інтер'єрі квіткових композицій. Тема 4.9. Український дизайн інтер’єру. Українські національні традиції в інтер'єрі сучасного житла. Тема 4.10. Електронне моделювання інтер’єру. Можливості створення дизайну інтер'єру житлових приміщень з використанням сучасних електронних програм. Тема 4.11. Макети жилих приміщень. Матеріали для створення макетів жилих приміщень, їх властивості. Інструменти та пристосування для створення макетів жилих приміщень. Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Організація робочого місця. Тема 4.12. Розробка дизайну інтер’єру. Технологія розробки дизайну інтер'єру. Практична робота 1. Виконання декількох варіантів проектних пропозиції запропонованого об’єкта. 2. Виконання дизайн-проекту об’єкта технологічної діяльності в техніці графіки, у вигляді макета або моделі. |
|
18 |
Розділ 5. Проектування житлового приміщення за розробленим проектом дизайну інтер'єру |
|
|
|
Знаннєвий компонент Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності; Здійснює пошук інформації та виробів-аналогів; Аналізує та систематизує інформацію; Розробляє ескізний малюнок виробу; Оформлює стіни та підлогу макета житлового і приміщення; Добирає оздоблення та оздоблює ним виріб; Виконує економічне обґрунтування, маркетингові дослідження; Розробляє рекламу; Оформляє необхідні документи для портфоліо; Діяльнісний компонент Опрацьовує й обговорює потрібну інформацію з різних джерел Діагностує особисті інтереси, потреби й можливості в професійній сфері Ціннісний компонент Визначає професійно важливі якості особистості Аналізує можливості використання набутої компетентності в інших сферах діяльності.
|
Тема 5.1. Планування проектної діяльності. Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту. Робота з інформаційними джерелами. Створення банку ідей. Аналіз та систематизація інформації. Тема 5.2. Виготовлення ескізу. Розробка (або створення за допомогою електронної програми) ескізу жилого приміщення відповідного стилю та призначення (за вибором). Тема 5.3. Послідовність виготовлення виробу. Технологічна послідовність виготовлення виробу: виготовлення креслення деталей макетів меблів та оздоблювальних елементів (в разі необхідності); добір матеріалів для виготовлення макетів меблів, обладнання та оздоблювальних елементів, а також для оформлення стін та підлоги макета (в разі необхідності - складання специфікації); виготовлення макетів меблів, обладнання та оздоблювальних елементів;
до стін та підлоги макета; Тема 5.4. Економічне обґрунтування виробу. Економічне обґрунтування виробу. Маркетингові дослідження. Розробка реклами. |
|
15 |
Підсумковий проект |
|
|
3 |
Резерв навчального часу |
|
|
105 |
Всього |
|
Орієнтовний перелік робіт для виконання творчого проекту
РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА
1