Назва навчального закладу: Державний навчальний заклад «Черкаське вище професійне училище будівельних технологій»
Викладач: Бреус Алла Іванівна
Предмет: основи галузевої економіки і підприємництва
Загальна кількість годин за рік: 13 годин
Урок № 13.
Тема. ЗПК 1. Оволодінняосновами галузевої економіки і підприємництва. Підсумковий урок.
Тема уроку: Глобальні проблеми людства. Шляхи подолання викликів в економіці.
Мета уроку:
Формування загальнопрофесійних компетентностей:
ознайомлення із основними тенденціями економічного розвитку країни та галузі; ознайомлення із основними принципами організації підприємницької діяльності та механізмом організації власної справи;
застосування отриманих знань при вирішенні економічних ситуацій реального життя.
Формування ключових компетентностей:
інформаційно-цифрова;
розробка бізнес-плану підприємства (фірми);
робота в команді;
запобігання конфліктних ситуацій.
Очікувані результати: здобувачі освіти застосовують отримані знання при вирішенні економічних завдань; презентують власні бізнес-плани та створюють блог для їх популяризації; критично та позитивно оцінюють роль та перспективи розвитку галузі у світі та Україні.
Тип уроку: Комбінований урок.
Методи проведення:
Інтерактивні: виконання інтерактивного онлайн-тесту «Скринька економічних знань», інтерактивна онлайн-гра «Я приймаю рішення»;
Репродуктивні: словесні, наочні, практичні-створення власного блогу;
Інформаційно-рецептивні: публічний виступ; презентація власних бізнес-планів; робота з роздатковим матеріалом уроку- економічного форуму.
Міжпредметні зв'язки: математика, інформатика, зарубіжна література, історія.
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
1. Матеріали уроку-форуму - 15 шт. (додаток 1, додаток 6).
2. Бізнес-плани здобувачів освіти.
3. Презентація «Давос-2020: що обговорювали наймогутніші люди світу і чим здивувала Україна» (додаток 2).
4. Презентація бізнес-плану «Служба доставки «Ам Ням» (додаток 3).
5. Презентація «Щастя та наративна економіка — нагальні уроки для України» (додаток 7).
6.Інтерактивне онлайн-тестування «Скринька економічних знань»
(додаток 4).
7. Інтерактивна онлайн-гра «Я приймаю рішення» (додаток 5).
8. ПК на базі ОС Windows 7-10, MacOS 10.4-10.15, гаджети учнів на базі Android 5.0-11.0 або Ios 7-14 під час онлайн-тестування, Viber.
Список використаних джерел:
1.Економіка підприємства. Теорія: навчальний посібник / В. І. Захарченко, М.М.Меркулов, О.В. Балахонова.- Львів : Вид-во «Магнолія2006», 2019.- 323с
2. Економіка: підручник для 11 кл. (профільний рів.)./ Л.П. Крупська, І.Є. Тимченко, Т.І. Чорна.- Харків: Вид-во «Ранок» , 2019.- 256с.
3. Деніел Кінеман. Мислення швидке й повільне.- Київ : Вид-во «Наш Формат», 2017.-488с.
4. Роберт Шиллер, Дж.Акерлоф «Хто і як маніпулює вашим вибором».- Київ : Вид-во «Наш Формат»,2017.- 278 с.
Електронні ресурси:
6. Словник економічних термінів
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.1. Мотивація навчальної діяльності
Викладач:Вітаю всіх на щорічному економічному форумі. Нам потрібно багато встигнути: вирішити завдання, підготувати рішення викликів у непростий для всього людства час - період пандемії від Covid19, який змінив наше життя назавжди. І нам потрібно навчитись жити з викликами, але жити якісно, щасливо і в достатку. Для цього ми маємо основну зброю, яка поза часом, простором і катастрофами, це -знання, а особливо - економічні знання. Ми плідно працювали 12 днів в комітетах, дослідили 12 тем з основ галузевої економіки та підприємництва, і відповідно, предметно можемо спілкуватися на цьому форумі економістів-однодумців.
1.2. Повідомлення теми і мети уроку. Записи в зошити:
Викладач:
Тема форуму – «Глобальні проблеми людства. Шляхи подолання викликів в економіці». Які завдання стоять перед нами сьогодні на економічному форумі?
II.Виконання вправ на вдосконалення вивченого матеріалу та закріплення загальнопрофесійних та ключових компетентностей.
Викладач: Про глобальні проблеми економіки нам повідомить Дацик Дар'я.
2.1 Виступ доповідача. Тема виступу – «Давос-2020: що обговорювали наймогутніші люди світу і чим здивувала Україна»
Доповідь - Додаток 1
Презентація 1- Додаток 2
2. 2. Презентація бізнес-проєктів
Викладач:
Бізнес – це бізнес-ідея та бізнес-план. Починаючи власну справу, ми теж повинні спланувати дії. І планувати їх краще в певній послідовності – крок за кроком. Кожен із вас охоче і плідно попрацював і розробив бізнес-план свого стартапу, максимально врахувавши всі вимоги до його структури. Ми просимо всіх учасників форуму представити свої бізнес-плани. (Усі здобувачі освіти -учасники форуму по черзі представляють свої бізнес-ідеї.)
Викладач:
Наш цьогорічний економічний форум-чудова нагода для налагодження стосунків, вирішення спільних економічних завдань та пошук ідей для фінансування бізнесу. Всі представлені бізнес-ідеї чудові і, безперечно, матимуть успіх. З усіма бізнес-проєктами ознайомився кредитний відділ банку «Інвестиції та розвиток Черкащини». Перемогу здобули 2 проєкти.
2.2.1. Запрошуємо представити бізнес-ідею Владиславу Афанасьєву-«Служба доставки Ам Ням».
Презентація - Додаток 3
2.2.2. Запрошуємо презентувати бізнес-план Єлізавету Романову – «Студія графічного дизайну».
(Представлення бізнес-плану №2, інформаційні матеріали на фліп-чарті )
2.3.Створення блогу.(Колективна робота. Учні створюють власні блоги під керівництвом здобувача освіти та викладача ).
Викладач:
Обов'язковою умовою успішної підприємницької діяльності є спланована маркетингова політика, а один із заходів - реклама в соцмережах з метою популяризації свого підприємства. Як це зробити - ознайомить відомий блогер Богдан:
Щоб створити власний блог, необхідно мати обліковий запис Google. Заходимо в нього, відкриваємо вкладку Blogger, створити власний блог, обрати свій обліковий запис-вибрати назву, яка може бути співзвучною із назвою вашої фірми, яка представлена в бізнес-плані; обрати дизайн; створити допис; наповнити інформацією вкладки.
2.4. Виконання тесту «Скринька економічних знань». - Додаток 4.
(учні виконують онлайн-тест, створений за допомогою Google-Форм).
2.5.Гра “Я приймаю рішення” (створена та проведена за допомогою онлайн-сервісу Kahoot) -Додаток 5 .
Викладач:
Економісти приймають рішення не тільки зважено, але й швидко. Кожне запитання гри необхідно виконати за визначений час, тому будьте уважні.
III. Домашнє завдання
Закінчити створення власного блогу та представити в них бізнес-проєкти.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап
4.1. Про роль економіки в житті людства та сучасні дослідження в галузі. Висновки. (Викладач).
Доповідь - Додаток 6.
Презентація – Додаток7.
Висновки – здобувачі освіти занотовують.
4.2. Перевірка виконаних тестів.(Здобувачі освіти коментують та перевіряють)
4.3. Запитання до учасників економічного форуму:
- Які ваші враження від заходу?
- Що для вас виявилося найцікавішим під час виконання цього виду роботи?
Додаток 1
Давос-2020: що обговорювали наймогутніші люди світу і чим здивувала Україна
Щороку відомі підприємці, економісти та меценати збираються на всесвітньому економічному форумі, щоб обговорити актуальні проблеми економіки, фінансів та суспільства. Які ж виклики для світової та української економіки існують зараз?
Ювілейний 50-й Всесвітній економічний форум у Давосі пройшов під знаком кліматичних проблем.
Бізнесмени і політики назвали найбільш ймовірними загрозами для людства наслідки зміни клімату, кіберзагрози та економічну нестабільність.
У 2020 році під час форуму обговорили: питання розвитку нових технологій і можливі загрози від їх впровадження; зміну клімату; розвиток бізнесу в умовах технологічних і соціальних змін; питання професійного розвитку та майбутнє ринку праці; врегулювання воєнних конфліктів у гарячих точках.
“Хедлайнер” на Main Stage - знаменитість на головній сцені — Ґрета Тунберг
Уперше з 2005 року загрози, пов'язані із зміною клімату, посіли перші п'ять рядків з десяти найбільш очікуваних.
Одна з головних суперечок підприємців — дискусія про те, чи повинні компанії враховувати інтереси своїх клієнтів і співробітників нарівні з інтересами акціонерів.
Щоб здивувати бізнес-зібрання в Давосі, потрібно діяти нестандартно. Президент України так і вчинив: запропонував потенційним інвесторам податкові канікули.
“Перші два роки всім інвесторам, які підуть на приватизацію на 10 млн дол і більше, ми даємо податкові канікули: ви не будете платити податок на прибуток протягом п'яти років”, — заявив Володимир Зеленський
Реальним кейсом, з яким уряд повернувся додому з Давосу, став меморандум про взаєморозуміння між Міністерством інфраструктури та німецьким залізничним оператором Deutsche Bahn.
Мета українського уряду — підвищити ефективність і якість залізничних перевезень в Україні шляхом використання досвіду успішної європейської залізничної компанії.
Такі актуальні проблеми економіки світу та України є сьогодні.
Додаток 2
Презентація 1. «Давос-2020: що обговорювали наймогутніші люди світу і чим здивувала Україна»
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 3
Презентація бізнес-плануСлужба доставки «Ам Ням»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Інтерактивне онлайн-тестування «Скринька економічних знань»
(учні виконують онлайн-тест, створений за допомогою Google- Форм)
1. Економічні потреби – це:
А. Потреби, які можуть бути задоволені шляхом споживання товарів або послуг;
В. Блага, які необхідні людині;
С. Речі та послуги, які Ви можете придбати на обмежені ресурси;
D. Природні ресурси, капітал та праця.
2. Що не відноситься до інвестиційних благ:
А. Послуги банків;
В. Гребля;
С. Машина;
D. Послуги метрополітену.
3. Якими причинами можна пояснити існування економічних проблем?
А. Безмежністю потреб та обмеженістю ресурсів;
В. Наявністю безробіття та інфляції;
С. Зростанням населення Землі;
D. Забрудненням навколишнього середовища.
4. Оскільки потреби людей безмежні, а ресурси для їх задоволення обмежені, суспільство прагне ефективно використовувати наявні ресурси. Це означає, що суспільство повинно:
А. Балансувати доходи та видатки;
В. Обмежувати використання ресурсів;
С. Зберігати якомога більше грошей;
D. Використовувати ресурси таким чином, щоб отримувати максимальну віддачу.
5.Ринок товарів та послуг знаходиться в рівноважному стані, якщо
А.Попит дорівнює пропозиції;
В.Ціна дорівнює витратам плюс прибуток;
С.Рівень технологій змінюється поступово;
D.Обсяг попиту дорівнює обсягові пропозиції.
6. Чи відносяться гроші до виробничих ресурсів?
А. Так, якщо на ці гроші купують капітальні ресурси;
В. Ні, якщо вони не знаходяться на банківському рахунку;
С. Так, але тільки за умов, коли оплачуються товари та послуги.
D. Ні, бо гроші є фінансовим засобом.
7. Маркетинг включає напрямки:
A. Дослідження і аналіз ринку;
B. Канали розповсюдження товару;
C. Продаж і рекламу товару;
D. Все вищезазначене.
8. Найвірогідніше, підприємець прагне скоротити витрати виробництва, щоб:
A. Збільшити суму прибутку;
B. Не допустити конкурентів на свій ринок збуту;
C. Зменшити кількість робітників і розмір заробітної плати;
D. Правильні відповіді А і В.
9. Глобалізація економіки пов’язана з:
А. Формуванням сукупності взаємопов’язаних та взаємозалежних економік;
В. Становленням цілісного всесвітнього господарського організму;
С. Зменшенням економічної залежності країн та регіонів;
D. Формуванням міжнародної валютної системи.
10. Глобальні проблеми слід вирішувати з урахуванням інтересів:
А. Всіх народів;
В. Високорозвинутих країн;
С. Країн, що розвиваються;
D. Регіональних об’єднань країн.
11. До економічних інструментів подолання екологічної кризи слід віднести:
А. Удосконалення діючого природоохоронного законодавства;
В. Розробку та впровадження ресурсозберігаючих технологій;
С.Впровадження екологічного податку з виробників, які застосовують екологонебезпечні технології;
D. Еколого-правове виховання.
12. До глобальних проблем не відносяться:
А. Забезпечення людства сировиною, енергією, продовольством;
В. Прискорення економічного розвитку країн;
С. Мирне освоєння космічного простору;
D. Охорона прав людини.
Додаток 5
Інтерактивна онлайн-гра «Я приймаю рішення»
(створена та проведена за допомогою онлайн-сервісу Kahoot)
|
|
Додаток 6
Про роль економіки в житті людства та сучасні дослідження в галузі. Висновки
Щастя та наративна економіка — нагальні уроки для України
Гроші та історії
Багато відомих економістів сьогодні виходять за межі традиційної економічної теорії. Припущення, що люди — суто раціональні істоти, які у своїх рішеннях керуються тільки розумом, давно ставлять під сумнів. В економічній поведінці діють емоції, на наш вибір у супермаркеті впливає несвідоме, ринки залежать від страхів, а для прогресу важлива віра. Це речі, про які дедалі частіше говорять економісти.
Класичною вже стала книжка нобелівського лауреата Деніела Канемана “Мислення швидке й повільне” (Thinking, Fast and Slow). Вона про те, як «швидке мислення» — інтуїція, звички, емоції — впливають на наші рішення, чому це може бути добре і чому це може бути погано.
Наративна економіка, або економіка історій.
Роберт Шиллер, нобелівський лауреат з економіки, який передбачив дві глобальні фінансові кризи, також говорить про ірраціональне. Але його акцент — це історії, stories.
Він пропонує поняття «наративної економіки», або економіки історій. Його цікавить те, як історії стають «вірусними» і як вони спричиняють зміни поведінки у людей. “Економічні зміни визначаються історіями, — говорить він під час зустрічі в “Українському домі”. — Зміни, які ми бачимо, є більш психологічними, ніж ми думаємо”.
Деякі історії постійно повертаються, крізь століття та тисячоліття. Нинішній страх перед штучним інтелектом, на його думку, є різновидом страху перед машинами, які заміщують людей – сходить аж до Гомерової «Іліади» і викликало страх: людей активно заміняють машини.
У цьому страхові більше ірраціонального, ніж раціонального, і робота над цим страхом стає важливим елементом економічної політики урядів. Страхи та надії визначають розвиток економіки і часто є головними причинами криз чи стрибків.
Уряди та щастя
“Софтові”- (м'які) речі все більше цікавлять не тільки економістів, а й урядовців. Один із трендів сучасних обговорень у світі — це спроби знайти додаткові показники, що вимірюють успішність суспільств. Одним із таких показників стає щастя (happiness) .
Свої думки про щастя також висловлює Андерс Фоґ Расмуссен, колишній прем’єр Данії та екс-генеральний секретар НАТО. Індекси щастя з року в рік називають Данію однією з найщасливіших країн планети — кілька років поспіль вона займала перше місце.
Ключ до цього — у тому, що Данія має стабільний та гармонійний соціально-економічний розвиток. Але, на відміну від інших капіталістичних країн, на кшталт США, Данія більш справедливо розподіляє багатства. Важливою в цій країні є не тільки цінність заробляння багатств, але й їхнього перерозподілу.
Успішне врядування, нульова толерантність до корупції, економічна стабільність/самореалізація в суспільстві — ключі до данської та української формули щастя
Висновки
Щастя, емоції, надії, страхи, історії, залученість, справжність — ці поняття зі словника індивідуального життя все більше визначають життя великих систем: світової економіки, суспільних організмів та державних структур.
Перед Україною стоїть багато невідкладних завдань. Отож, вперед, моя країно, і прекрасна молодь до щасливого, економічно стабільного суспільства та передової економіки світу!
Додаток 7
Презентація
«Щастя та наративна економіка — нагальні уроки для України»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|