ФОРМИ І МЕТОДИ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ З ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ У СТАРШІЙ ШКОЛІ-Позакласна,виховна робота.
ФОРМИ І МЕТОДИ РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ КМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ З ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
Ярощук М.В.
Здійснено спробу проаналізувати основні форми і методи позакласної роботи з метою формування дослідницьких компетентностей з економічної освіти старшокласників.
Розвиток інформаційного суспільства вимагає від кожної людини високого рівня професійних і ділових якостей, підприємницьких здібностей, здатності орієнтуватися у складних життєвих ситуаціях, швидко і безпомилково приймати рішення.
Освіта є первинною ланкою підготовки учнів та учнівської молоді до життя у цьому швидко змінному світі.
Актуальність розгляду питання позакласної економічної освіти учнівської молоді, зумовлена потребою правильної організації економіки з метою формування дослідницьких компетентностей учнів.
Є очевидним той факт, що школа не в змозі забезпечити учня знаннями на все життя, але має і повинна ознайомити з методами пізнання та сформувати пізнавальну самостійність особистості учня.
У формуванні багатьох якостей, що є необхідними сучасній успішній людині важливу роль відіграє економічна грамотність та освіченість, яких учні набувають при вивченні шкільної дисципліни – економіки.
Метою статті є визначення ролі позакласної та позашкільної роботи з економіки у формуванні дослідницьких компетентностей сучасного школяра.
Розвиток економічної освіченості і грамотності сучасного школяра – не данина моді і не реакція на збільшення попиту на економічні знання, а закономірний процес переорієнтації світогляду суспільства спрямований на підготовку життєво необхідних компетентностей.
Питання економічної освіченості учнівської молоді не одноразово вивчалося педагогами класиками і сучасними науковцями. Зокрема, А.С.Макаренко визначав важливість формування у молоді економічного мислення та необхідність економічного виховання учнів. А.С. Стойкович наголошував на важливості навчання учнів у проблемі правильного раціонального використання грошової маси.[1]
Не оминув проблему економічної освіти і відомий педагог К.Д.Ушинський, зазначаючи, що молоде покоління необхідно готувати до економічного життя. Значний внесок у теоретико-методологічну базу економічної освіти належить відомим педагогам та науковцям: Т. Гільбергу, О.Варецькому, О.Божко, М. Гуринок, С.Шацькому, А.Аменді та ін.[5]
Основне завдання шкільної освіти полягає у формуванні творчої особистості учня, здатного до саморозвитку, самоосвіти, інноваційної діяльності. Вирішення цього завдання можливе не лише шляхом традиційної передачі знань від учителя до учня в процесі уроку, але й під час позакласної роботи.
Позакласна робота є складовою частиною навчально-виховного процесу, як одна із форм і засобів організації дозвілля учнів, що має у своєму арсеналі безліч форм і методів розвитку дослідницьких компетенцій в учнів.
Завдання учителя полягає у вмінні спрямувати учнів від пасивного споживання і накопичення знань, до практичного їх застосування та творчо-пошукової діяльності.
Важливе місце у процесі розвитку дослідницьких компетентностей учнів посідає творчо-пошукова діяльність, що належить до самоосвітнього процесу, де учень мусить само активізуватися та опанувати основні форми і методи самостійної роботи, працювати над розвитком власних творчих здібностей. Посилення ролі самоосвіти учнів, передбачає перегляд організації навчально-виховного процесу з предмету ( у даному випадку з економіки) учителем, таким чином, щоб розвивати вміння вчитися, формувати в учня здібності до саморозвитку, творчого застосування отриманих знань, шляхом адаптації до життєвих компетенцій у сучасному світі.
Метою самостійної творчо - пошукової діяльності учня в сфері економічних знань є навчити його опосередковано і самостійно працювати спочатку з навчальним матеріалом, а згодом з науковою інформацією, закласти основи самоорганізації і самовиховання для подальшого підвищення рівня освіченості.
Організація самостійної творчо-пошукової діяльності учня з економіки вимагає створення певних умов, а саме:
Позакласна та позашкільна робота має бути логічним продовженням навчально виховної роботи на уроках. Зокрема розвиток дослідницьких компетентностей з економіки може бути розширено за рахунок проведення економічних тематичних вечорів, або диспутів на економічну тематику.[3]
Методика проведення позакласних занять полягає насамперед в більшій, ніж на уроці, самостійності учнів у використанні комп’ютерних засобів, ігрових форм і методів роботи, організації зустрічей з видатними людьми, проведення екскурсій на виробничих підприємствах та до сільськогосподарських підприємств.
За своїми формами і змістом позакласна робота з економіки досить різноманітна. Так, як позакласна робота має різні форми і методи, вона може бути: колективною – коли захід або заняття відбувається у колі учнів; індивідуальною; гуртковою.
Одним із видів позакласної економічної освіти, що сприяє формуванню дослідницьких компетентностей в учнівському середовищі є економічний гурток. Мета економічної гурткової роботи полягає у формуванні підприємницьких здібностей, задоволенні пізнавальних інтересів та сприянні розвитку творчо-дослідницьких якостей учнів, що цікавляться вивченням економічних дисциплін.
Зазвичай при організації гурткової роботи з економіки слід врахувати інтереси і захоплення учнів, що відвідують гурток. Гурток є однією з основних форм позакласної роботи з економіки, однак його не слід розглядати, як основну і всеохоплюючу форму роботи на шляху до творчого саморозвитку учнів і набуття ними життєво важливих компетентностей. Гурткова робота має поєднуватися із проведенням масових заходів: конкурсів КВК, творчих звітів гуртківців, практичних конференцій, дебатів на економічну тематику, конкурсів малюнків, економічних вечорів та ін.[5]
Потреба сучасного учня у економічних знаннях не може повною мірою бути задоволена під час звичайного уроку через обмеженість часу. Тому однією з основних форм задоволення економічної допитливості учнів є позакласна робота з економіки, яка представляє необхідне доповнення до навчальних занять.
Не останнє місце у позакласній роботі посідають інтелектуально-пізнавальні форми організації позакласної діяльності, а саме : брейн-ринги,інтерпретації телевізійних ігор «Що? Де? Коли?» та «Найрозумніший», інтелектуально-розважальні ранки і вечори, вікторини, змагання, фестивалі, конкурси тощо. [4]
Важливу роль у формуванні дослідницької компетентності в учнів посідають також активні форми позакласної роботи у вигляді тренінгових занять, які у свою чергу зорієнтовані на розвиток самопізнання, самовдосконалення та самовизначення особистості. Тренінг – запланований виховний процес, що має на меті поглибити знання, вміння, навички самооцінки, і самовизначення. Завдання тренінгів полягає у розвитку здібностей учнів пізнавати себе та інших, а також усвідомлювати особистісну цінність і значущість, що допомагає у подальшому адаптуватися та навчитися вирішувати власні соціально-економічні проблеми в умовах трансформації сучасного українського суспільства.[5]
Отже, аналізуючи форми і методи позакласної роботи з економічної освіти у старшій школі доходимо висновку що позакласна робота є джерелом формування дослідницьких компетентностей в учнівської молоді.
Формування дослідницьких компетентностей в учнів старшої школи є необхідністю сучасної економічної політики України. Особливо гостро проблема набуття і реалізації молоддю життєвих, дослідницьких, творчо-пошукових компетенцій у буденності постає в умовах прискореної трансформації соціально-економічного розвитку нації. Позакласна освітня робота приходить на допомогу у питанні набуття учням старших класів економічних вмінь, знань і практичних навичок, що так необхідні у сучасному розвитку ринкових відносин та житті.
Список використаних джерел:
1. Пометун О.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - Київ «А.С.К.». – 2005.- С.3-24.
2. Воронов В. Разнообразие форм воспитательной работы. // Воспитание школьника. – 2001. – № 7. – С.10-12.
3.Таджимуратова Т. І. Організація позакласної роботи економічного спрямування / Т. І. Таджимуратова // [Електронний ресурс]. – Режим доступу до журналу : http://oblosvita.com/navigaciya/skrynka/ekonomika/13509-organzacya-pozaklasnoyi-roboti-ekonomchnogo-spryamuvannya.
4. Войтова О. Пошук доцільних форм позакласної роботи з економічної освіти в початковій школі / Войтова О.// [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://conference.pu.if.ua/forum/files/11-13052016/1/Vojtova.pdf
5. Бенедюк С. Методи та форми позакласної роботи з економіки/ Бенедюк С.//[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/11823/1/Тези_Бенедюк.pdf
6. Карпенчук С.Г. Теорія і методика виховання / Карпенчук С.Г. – К., 1997. – 115 c