Тема: ОСНОВИ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. МЕТОДИ ПРОЕКТУВАННЯ: КОМБІНУВАННЯ
Мета:
Обладнання, матеріали та наочність: журнали мод, калька, простий олівець, кольорові олівці, фломастери чи фарби, інструкційні карти, інтернет-ресурси.
Об'єкт праці: ескізний малюнок виробу.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Аутотренінг
Учитель. Тож сядьмо обличчям один до одного, відчуймо тепло долонь, заплющмо очі та промовляймо:
II.ВИЯВЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Сніжна грудка
Учитель називає слово, яке стосується теми попереднього уроку наприклад «машина», учень складає речення із цим словом, наприклад, «Для шиття у домашніх умовах використовується побутова швейна машина». Другий учень ставить питання до попереднього речення («На які види поділяються побутові швейні машини?»), третій — відповідає на нього.
Або:
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Перші швейні машинки з’явились наприкінці
Щоб пригадати, як відбувається проектування, учням пропонується гра «Доміно» (див. додатковий матеріал до уроку).
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. На уроках трудового навчання передбачено виконання навчальних учнівських проектів, яке вимагає поєднання вивченого теоретичного матеріалу і практичних навичок. Ви самі будете обирати сферу діяльності, тему проекту, модель і конструкцію виробу, матеріали й інструменти, технологію виготовлення. Для успіху неодмінно потрібно ознайомитися з правилами або основами проектної діяльності.
Практичні уміння, яких ви набудете на сьогоднішньому занятті, зможете використовувати у повсякденному житті.
Учитель. Тема уроку — «Основи проектної діяльності».
Коментар для педагога. У ході пояснення нового матеріалу учні записують питання, що виникають, за найцікавіші з яких виставляють оцінки. У процесі пояснення нового матеріалу виписують всі нові поняття.
Учитель. Коли перед дизайнером (конструктором) постає завдання з вивчення досліджуваної проблеми, йому необхідно визначити джерела інформації, до яких він буде звертатись.
Інформація (від лат. «повідомляти») — будь-яке повідомлення про будь-що, теоретичні відомості, значення певних показників, що є об’єктами збереження, обробки та передачі, які використовуються в процесі аналізу певних (економічних, технологічних, політичних тощо) рішень.
Усе інформаційне середовище поділяється на три типи джерел інформації:
Поняття «документ» використовують сьогодні у двох значеннях:
Під час роботи над проектом важливо знати, де шукати потрібну інформацію. У зв’язку з цим розрізняють такі найпоширеніші шляхи пошуку інформації:
Сьогодні найбільш зручним та сучасним засобом пошуку й систематизації необхідної інформації для проекту є інтернет-ресурси.
Інтернет — всесвітня асоціація комп’ютерних мереж або простіше —що дослівно означає «всесвітня широка павутина». В Інтернеті можна отримати різноманітну інформацію — від прогнозу погоди до інформації про політику, техніку і технології, меблеве виробництво, медицину, наукові відкриття тощо.
Коли ви перебуваєте (через комп’ютер) у мережі Інтернет, у вас є можливість переглядати різноманітні документи в різних частинах країни чи світу, за лічені хвилини зазирнути на українську сторінку сервера Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського (м. Київ) і переглянути інформаційні джерела з наукової періодики чи електронні наукові фахові видання, тематичні зібрання тощо. Ви можете переходити від однієї сторінки до іншої звичайним натисканням кнопки миші вашого комп’ютера.
Для пошуку інформації в мережі Інтернет найчастіше використовують інформаційно-пошукові машини. Такими пошуковими системами є: Мета, Рамблер, Яндекс, Уакоо, Ехсіїе, Gogle та ін. Потрібно ввести адресу такої системи в адресний рядок програми-браузера. Після цього завантажиться головна сторінка пошукової системи. Пошук потрібної інформації можна здійснити за допомогою ключових слів або за допомогою веб-каталогів.
Проведення хвилинки відпочинку (руханки)
Старанно ми вчились і трохи притомились,
Тож час нам відпочити та сили відновити:
На «раз» і «два» всі дружно встали,
На «три» — усі присіли,
І головою похитали, щоби набратись сили.
«Чотири» — знову піднялись,
На «п’ять» — всі підтягнулись,
На «шість» — трохи вперед пройшлись,
На «сім» назад вернулись.
На «вісім» — знов за парти сіли,
А тепер — гайда за діло!
Учитель. Об’єкт технологічної діяльності можна не тільки скопіювати, але й створити новий, використовуючи моделі-аналоги і метод комбінування.
Слово «комбінування» у перекладі з латинської означає «об’єднання», «поєднання». Метод комбінування полягає у поєднанні в новому об’єкту окремих ознак, властивостей, частин інших предметів. Цей метод є основним під час створення нових виробів: меблів, автомобілів, одягу, іграшок, побутової техніки тощо.
У цьому випадку в моделях-аналогах виокремлюють найкращі ознаки (форма деталей, матеріали, оздоблення та ін.) і створюють модель, що поєднує ці ознаки. Не слід забувати про такі показники якості готового виробу, як функціональність, економічність, технологічність. Використання моделей-аналогів значно прискорює і здешевлює процес художнього конструювання.
У роботі конструкторів, цей метод є незамінним. За розробки нових об’єктів ретельно вивчають подібні конструкції, які існували раніше. Вибирають найкращі ознаки наявних об’єктів і об’єднують їх у нову конструкцію. Так, наприклад, було створено сучасний електричний кухонний комбайн, який господарки використовують у процесі приготування їжі. Комбайн може нарізати овочі, натирати їх, збивати різні продукти, розминати тощо. Таким чином, у кухонному комбайні поєднані функції низки інструментів і пристосувань, які існували раніше, — ножа, тертки, шатківниці, збивачки.
Художники-модельєри одягу також часто використовують у своїй роботі метод комбінування. У нових моделях часто поєднуються ті деталі, способи обробки, які застосовувалися раніше. Метод комбінування дає можливість створювати нові моделі, використовуючи певні ознаки моделей-аналогів, а також додаючи нові. При цьому можна виявити свої творчі та художні здібності.
VII.ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Методична порада. Метод комбінування у створенні нових об'єктів (комбіна- торіка) пропонується застосувати у 6 класі для створення моделі фартуха (на уроках обслуговуючої праці). Суть методу полягає в тому, що спочатку учні знаходять у різних джерелах інформації фартушки, що мають різну конструкцію, форму, призначення та копіюють їх різними способами. Цей метод сприяє формуванню інтелектуальних умінь учнів, адже їм доводиться вивчати, аналізувати та порівнювати моделі, виявляти найкращі їхні ознаки. На основі порівняння учні узагальнюють найкращі якості та властивості кожної моделі, які переносять в ескіз конструкції власного фартушка.
(Джерелом інформації можуть бути й друковані видання, де розміщена інформація щодо теми уроку: журнали мод, книги, буклети, підручники.)
Методом бесіди учитель обговорює разом з дітьми питання:
VIII.ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
ПРАКТИЧНА РОБОТА «СТВОРЕННЯ МОДЕЛІ ВИРОБУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ МЕТОДУ КОМБІНУВАННЯ»
Учні працюють удвох. Роботу завершують демонструванням розроблених ескізів, оцінкою їхньої доцільності та відповідності призначенню виробу.
Інструкційна карта
Послідовність виконання роботи
Демонстрування кращих робіт, аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення, оцінювання результатів практичної роботи.
Учитель. Під час виготовлення малюнків кожен із вас працював, і ця праця викликала певні емоції.
На дошці ви бачите незакінчені речення. Я пропоную вам вибрати речення до вподоби і закінчити його.
X.МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
XI.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Визначити серед побутових речей та приладів такі, що створено методом комбінування.
XII.ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
ГРА «ДОМІНО»
Рис. 58. Сучасні моделі фартухів
ЗАПАСКА — ПОПЕРЕДНИЦЯ СУЧАСНОГО ФАРТУХА
Запаска — традиційний жіночий одяг нижньої половини тіла. Запаскою також називали фартух.
СЛОВНИЧОК
Запаска — 1) (зменшено-пестливі — «запасонька», «запасоч- ка») — народний жіночий одяг у вигляді шматка тканини певного розміру (переважно вовняної), що використовується замість спідниці для обгортання стану поверх сорочки; запаска була зазвичай робочим одягом на відміну від святечної плахти жартують: «Як були ми молодими, то ходили по дубині, у червоних запасках, з сивиною на висках!»; 2) рід жіночого фартуха (полотняного білого або вовняного зеленого чи червоного). «А я тую дрібну ряску заберу в запаску» (А. Метлинський).
Запаска була одним із перших варіантів стегнового одягу, яку носили жінки чи не по всій нашій державі, лише з орнаментними та кольоровими варіаціями. Вона мала будову з пари вузьких пілок домотканої тканини (двоплатова запаска) із зав’язками на верхніх кутах. Цими зав’язками прив’язують одну запаску спереду, а одну ззаду у такий спосіб, щоб з обох боків та знизу було видно сорочку. Запаску з двох шматків товстого однотонного сукна різної ширини носили на Подніпров’ї. Вона була зазвичай темних кольорів, через що називали її сіряком. Одягали її, зав’язуючи на талії спочатку ширшу задню частину, а потім закріплювали спереду на талії вужчу й коротшу — попередницю. Цей тип запаски побутував на Середньому Подніпров’ї як повсякденний та робочий одяг. На свято ж молоді жінки часто одягали червоні та зелені запаски, прикрашаючи передню частину орнаментами. Сорочку ж носили так, щоб було видно вишиту полу з-під запаски. Домоткані двоплатові запаски різних районів України різнилися своїм оздобленням. На Поділлі усю довжину передньої частини плахти вишивали орнаментами; на Житомирщині, Північній Тернопільщині та Хмельниччині були поширені килимові запаски. Вони були важкими та неприємними до тіла, крім того, дуже цупкими. Жінки Прикарпаття, Карпат ткали свої запаски з додаванням металевих ниток. Ця традиція збереглась і донині. На Поліссі білу запаску прикрашали смугою червоного орнаменту. Фартух-запаску носили по всій Україні як додатковий елемент строю. У різних регіонах України фартух робили по-своєму, але завжди барвисто, святково та з дорогих тканин. Запаски Поділля, прикрашені тканим малюнком, пізніше — вишивкою, причому орнамент рівномірно заповнював усю запаску.
1