ОСНОВИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ.
Мета уроку: ознайомити учнів з основними функціями професійної діяльності, видами діяльності людини, сферами й галузями професійної діяльності людини; дати уявлення про основні поняття культури праці; навчити визначати основні компоненти процесу вибору майбутньої професії; розширювати уявлення про професії, формувати навички усвідомленого вибору професії з урахуванням особистих якостей і суспільних потреб.
Очікувані результати: учні характеризують основні функції професійної діяльності людини, пояснюють основні поняття культури праці, суть професійного становлення, визначають основні компоненти процесу вибору майбутньої професії.
Основні поняття: основні види діяльності людини (гра, навчання, праця);
функції професійної діяльності; типи професій («людина — природа», «людина — техніка», «людина — людина», «людина — знакова система», «людина — художній образ»); класи професій; відділи професій; групи професій; професійне самовизначення; професіограма; професійні проби; кар'єра; формула вибору професії; культура праці; професійна етика; професійна компетентність; професіоналізм; професійний саморозвиток;професійна майстерність; творчість.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Заслуховуються й коментуються повідомлення учнів.
1. Основні види діяльності людини.
Розповідь учителя
Видів діяльності людини існує величезна кількість. Проте у всьому їхньому різноманітті е найголовніші, що забезпечують існування людини й формування її як особистості.
Розрізняють три види діяльності, що змінюють одна одну й співіснують протягом усього життєвого шляху: гра, навчання й праця. Вони розрізняються за кінцевими результатами, продуктом діяльності, організацією, особливостями мотивації.
Робота в малих групах
Картка 1. Гра.
Гра не створює суспільно значимого продукту. У грі починається формування людини як суб’єкта діяльності, і в цьому її величезне значення. Завдання гри: доставити учасникам переживань і емоцій, змоделювати процеси, в яких можна придбати новий досвід через безпосередню практичну участь. Відносини, що складаються між людьми в грі, як правило, мають штучний характер у тому розумінні цього слова, що оточуючими вони не сприймаються всерйоз і не є підставою для висновків про людину. Ігри мають велике значення в житті людей, для дітей — перш за все розвиваюче. У дорослих гра не є провідним видом діяльності, а служить засобом спілкування й розрядки. Людина зберігає ігрове поводження довго після закінчення дитячого етапу розвитку. Ігрове поводження й ігрові відносини мало впливають на реальні взаємини дорослих.
Картка 2. Навчання.
Навчання є безпосередньою підготовкою до праці; воно розвиває людину розумово, фізично, естетично й лише на кінцевому етапі освоєння професії пов’язане зі створенням матеріальних і культурних цінностей. Воно виступає як вид діяльності, метою якого є набуття людиною знань, умінь і навичок. Знання — це інформація про значимі властивості світу, необхідна для успішної організації тих або інших видів теоретичної або практичної діяльності. Навички — це дії, сформовані в результаті відпрацьовування. Уміння — це способи виконання дій, засновані на придбаних знаннях і навичках.
Картка 3. Праця.
Основним видом діяльності людини є праця — створення суспільно значимого продукту (матеріального або нематеріального). Це може бути врожай, вирощений колгоспником, сталь, виплавлена сталеваром, наукове відкриття вченого, урок, проведений учителем, картина, книга, написана письменником, зачіска, створена перукарем. Праця — це діяльність за обов'язковим завданням, результати якої — це безпосередньо цінність для самої людини, інших людей, суспільства, Праця створила людину. Саме в праці й для праці виникли й розвинулися в ході історії людські почуття, воля, людське пізнання світу. Праця це основний вид людської діяльності, що має вирішальне значення й для суспільства в цілому, і для кожної окремої людини. Створення суспільно корисних речей — головна ознака праці, що відрізняє її від інших видів діяльності. Змінюючи в процесі праці природні умови свого життя, людина змінює й свою власну природу, розвиває свої здібності.
Представники груп виступають із повідомленнями
Завдання (фронтальна робота).
Тест
а) Гра; б) творчість; в) праця.
а) гри; б) праці; в) навчання.
а) гри; б) навчання; в) праці.
а) одержання переживань, емоцій;
б) створення матеріального продукту;
в) набуття навичок.
2. Основні функції професійної діяльності.
Розповідь учителя
1. Розвиток професійного становлення особистості:
Професіоналізація — це процес становлення професіонала. Цей процес включає:
2. Дослідження й перетворення навколишньої дійсності:
3. Реалізація принципів і пріоритетів державної політики:
Завдання: Схарактеризуйте функції професійної діяльності людини.
Функції професійної діяльності |
Суть функції |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
3. Професійна діяльність.
Відповідно до поділу суспільної праці економіка містить у собі дві великі сфери діяльності: виробничу (сферу матеріального виробництва) і невиробничу.
До сфери матеріального виробництва належать усі галузі, що виробляють або доводять до споживачів матеріальні блага. У промисловості, сільському господарстві, будівництві необхідні для суспільства засоби виробництва (матеріали, машини, спорудження й т. ін.) і предмети споживання (продукти, одяг, взуття й т. ін.). Вантажний транспорт, зв’язок з обслуговування виробництва, торгівля, громадське харчування, матеріально-технічне постачання, заготівля і збут також належать до сфери матеріального виробництва, тому що вони сприяють створенню продукції й забезпечують її реалізацію.
Завдання:
1. Використовуючи свої знання за курсом «Географія», заповніть схему «Сфера матеріального виробництва».
2. Заповніть таблицю «Сфера матеріального виробництва», наведіть приклади.
Учитель організовує обговорення результатів роботи в малих групах.
До невиробничої сфери належать галузі, що здійснюють медичне, культурно-побутове обслуговування населення, керування, планування й інші суспільні функції. Ця сфера впливає на поліпшення умов праці, побуту людей, підвищення життєвого рівня.
Завдання:
1. Використовуючи свої знання за курсом «Географія», заповніть схему «Невиробнича сфера».
2. Заповніть таблицю «Невиробнича сфера», наведіть приклади.
Учитель організовує обговорення результатів роботи в малих групах.
Розповідь учителя
Для роботи в різних галузях матеріального виробництва й невиробничої сфери необхідні люди різних професій і спеціальностей. У сучасному суспільстві існує величезна кількість професій. їхнє число й перелік постійно змінюються: деякі професії «відмирають», застарівають, їх заміняють нові.
«Мікрофон»
Класифікувати професії можна за різними ознаками (за першою літерою назви, належністю до галузі господарства й т. ін.). Але молоді люди, що стоять перед вибором професії, не завжди точно знають назву професії, що їх цікавить. Найбільш зручною є класифікація, що побудована на ознаках, зумовлених особистими якостями людини (здібностями, станову здоров’я, особистим життєвим досвідом і т. ін.). При такій класифікації професії поєднують за типами (залежно від об’єкта або предмета праці), класами (залежно від мети праці), групами (залежно від умов праці).
А.Залежно від об'єкта або предмета праці, від того, із чим або з ким працює людина, усі професії розподіляють на п’ять типів.
Під час розповіді вчитель разом з учнями складає таблицю «Типи професій».
Завдання: Визначте, до якого типу належать професії ваших батьків.
ТИПИ ПРОФЕСІЙ
Назва типу |
Предмет (об’єкт праці) |
Приклади професій (спеціальностей) |
«Людина-Природа» (П) |
|
|
«Людина-Техніка» (Т) |
|
|
«Людина-Людина» (Л) |
|
|
«Людина-знаковаСистема» (З) |
|
|
«Людина-Художній Образ» (Х) |
|
|
«Ажурна пилка»
Робота з використанням дидактичних карток.
Картка 1. «Людина — природа».
Представників цих професій поєднує одна дуже важлива якість — любов до природи. Але любов не споглядальна, котра притаманна практично всім людям, які вважають природу найбільш сприятливим середовищем для відпочинку, а діяльна, пов’язана з пізнанням її законів і їх застосуванням. Одна справа — любити тварин і рослини, бавитися з ними, радіти їм. І зовсім інша — регулярно, день у день доглядати за ними, спостерігати, лікувати, вигулювати, незважаючи на особистий час і плани.
Фахівець зобов’язаний:
Предметом праці для. представників більшості професій типу «людина — природа» є:
Фахівцям у цій сфері доводиться виконувати такі види діяльності:
вивчати, досліджувати, аналізувати стан, умови життя рослин або тварин (агроном, мікробіолог, Зоотехнік, гідробіолог, агрохімік, фітопатолог);
Психологічні вимоги професій «людина — природа»:
Картка 2. «Людина — техніка».
Особливість технічних об’єктів полягає в тому, що вони, як правило, можуть бути точно виміряні за багатьма ознаками. При їхній обробці, перетворенні, переміщенні або оцінюванні від працівника вимагається точність, визначеність дій. Техніка як предмет праці надає широких можливостей для новаторства, вигадки, творчості.
Важливі умови для успіху в цій сфері:
Предметом праці для представників більшості професій типу
«людина — техніка» є:
Фахівцям у цій галузі доводиться стикатися з такими видами діяльності:
Психологічні вимоги професій «людина — техніка»
Картка 3. «Людина — знакова система».
Ми зустрічаємося зі знаками значно частіше, ніж зазвичай уявляємо собі. Це цифри, коди, умовні знаки, природні або штучні мови, креслення, таблиці, формули. У будь-якому разі людина сприймає знак як символ реального об'єкта або явища.
Щоб успішно працювати в будь-якій професії цього типу, необхідно вміти:
Предметом праці для представників більшості професій
типу «людина — знакова система» є:
Психологічні вимоги професій «людина — знакова система»:
- гарне розподіляння і переключення уваги;
Картка 4. «Людина — художній образ».
Найважливіші вимоги, які пред’являють професії, пов’язані з образотворчою, музичною, літературно-художньою, акторсько - сценічною діяльністю людини:
Предметом праці для представників більшості професій типу «людина — мистецтво» є:
Фахівцям у цій галузі доводиться стикатися з такими видами діяльності:
червонодеревець)
V розмноження художніх творів у масовому виробництві (майстер із розпису порцеляни шліфувальник по каменю й кришталю, маляр, друкар).
Психологічні вимоги професій «людина — мистецтво»:
Картка 5. «Людина — людина».
Навіть вибираючи професію, не пов'язану безпосередньо зі спілкуванням, ви вчините правильно, якщо зверніть увагу на товариськість і контактність. Зважте, до кого ви волієте — до людей чи до себе? Із ким би ви хотіли спілкуватися із собою чи з іншими? Головний зміст праці в професіях типу «людина — людина» зводиться до взаємодії між людьми. Якщо не налагодиться ця взаємодія, то не налагодиться і робота.
Предметом праці для представників більшості професій типу «Людина — людина» є:
- люди.
Фахівцям у цій галузі доводиться стикатися з такими; видами діяльності
' виховання, навчання людей (вихователь, учитель, спортивний тренер);
’ захист суспільства й держави (юрист, міліціонер, інспектор, військовослужбовець).
Психологічні вимоги професій «людина — людина»:
Учитель організовує перевірку засвоєння матеріалу
Тест
Виберіть усі правильні відповіді.
а) «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
б) «людина — знакова система»;
в) «людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
а) «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «Людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
а) «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «людина — художній образ»;
г) «людина — людина»;
д) «людина — природа».
а) «людина — техніка»;
б) «людина — знакова система»;
в) «людина — художній образ»;
г) «людина — людина»; :
д) «людина — природа».
Б. Цілі праці людини відрізняються багатоаспектністю й розмаїтістю, але їх можна об’єднати за трьома напрямками;
КЛАСИ ПРОФЕСІЙ:
Назва класу |
Мета праці |
Приклади професій (спеціальностей) |
Гностичні професії (Г) |
Розпізнати, довідатися, оцінити, перевірити, розрізнити |
Контролер ОТК, лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу, контролер радіоапаратури, санітарний лікар, нормувальник, літературний критик, слідчий, експерт |
Реформаторські професії (Р) |
Перетворити, перемістити, обробити, організувати |
Учитель, слюсар, кравець, водій, художник з розпису тканини, токар |
Дослідницькі професії (Д) |
Сконструювати, дослідити, винайти, розшукати, створити |
Розкроювальник верху взуття, закрійник, селекціонер, конструктор, композитор, художник, дизайнер з інтер’єру, перукар-модельєр, візажист |
В. Залежно від знарядь праці, що застосовуються під час роботи, професії підрозділяють на відділи.
ВІДДІЛИ ПРОФЕСІЙ:
Назва |
Знаряддя праці |
Приклади професій (спеціальностей) |
Професії, пов’язані з використанням ручної праці (Р) |
Ручні і механізовані знаряддя праці |
Хірург, столяр, ювелір, монтажник радіоапаратури, кресляр, шахтар, художник, гравер, письменник, медична сестра |
Професії, пов’язані з використанням машин з ручним керуванням (М) |
Верстати, машини з ручним керуванням |
Токар, фрезерувальник, водій, машиніст тепловоза, крана, тракторист, водій трамвая, тролейбуса |
Професії, пов’язані з використанням автоматизованих систем керування (А) |
Автоматизовані системи керування, автоматичні прилади |
Диспетчер енергоблоку, оператор автоматизованих ліній, сталевар, оператори хімічного, молочного, м’ясопереробного виробництва, друкар |
Професії, пов’язані з функціональними засобами праці (Ф) |
Жести, міміка, смислові й емоційні інтонації при вимові слів і фраз |
Учитель, актор, тренер, співак, диригент, вихователь дитячого садка, диктор, артист цирку |
Г. Для будь-якої людини немаловажними є умови, в яких вона працює або працюватиме. Так, існують професії, що висувають певні вимоги до фізичного й психічного стану здоров’я працівника.
ГРУПИ ПРОФЕСІЙ:
Назва групи |
Приклади професій (спеціальностей) |
Праця в умовах звичайного побутового мікроклімату (З) |
Економіст, учитель, бухгалтер, артист балету, актор |
Праця з перебуванням на відкритому повітрі з різкими перепадами температури, вологості (В) |
Пожежник, тракторист, будівельник, дорожний робітник, городник, агроном, двірник |
Праця за незвичайних (екстремальних) умов:під землею, водою, на дуже великій висоті, у повітряному просторі, у «гарячих» цехах, цехах зі шкідливими умовами виробництва (Н) |
Водолаз, шахтар, спелеолог, прохідник метро, сталевар, коваль, льотчик, працівники хімічних виробництв, промисловий альпініст |
Праця з підвищеною моральною відповідальністю за здоров’я й життя людей, суспільні й матеріальні цінності (М) |
Учитель, спортивний тренер, інкасатор, касир, міліціонер, лікар |
Завдання: Визначте, до якої групи належать професії ваших батьків. Узагальнюючи розповідь про класифікації професій, учитель робить висновок, що будь-яку професію відповідно до цієї класифікації можна подати у вигляді формули, використовуючи відповідні буквені позначення:
Розповідь учителя
Визначити свої схильності до професій різного типу можна, пройшовши професійне тестування. Анкета «Пізнай себе» дозволяє виявити кращий тип майбутньої професії відповідно до своїх схильностей до того або іншого виду діяльності.
Анкета «Пізнай себе»
Ця анкета допоможе визначити напрямок і глибину ваших інтересів за типами професій. Відповідайте «так» або «ні».
1. Легко, без внутрішньої скутості вступаю в спілкування з незнайомими людьми.
2. Із задоволенням і подовгу можу щось майструвати, шити» в’язати тощо.
3. Намагаюся додати навколишньому середовищу естетичного вигляду. Багато хто вважають, що мені це вдається.
4. Регулярно й із задоволенням доглядаю за рослинами й тваринами..
5. Із задоволенням і подовгу можу щось підраховувати, обчислювати або креслити.
6. Із задоволенням проводжу час із однолітками або малятами, коли їх необхідно чимось зайняти, захопити або допомогти їм.
7. Із задоволенням допомагаю старшим доглядати за тваринами або рослинами.
8. Зазвичай я роблю мало помилок у письмових роботах.
9. Мої вироби зазвичай викликають інтерес однолітків або дорослих.
10. На думку інших людей, у мене є здібності до певної галузі мистецтва.
11. Із задоволенням читаю літературу про рослинний і тваринний світ.
12. Беру активну участь у художній самодіяльності.
13. Із задоволенням читаю про конструкцію й роботу різник механізмів і машин.
14. Із задоволенням і подовгу можу розв’язувати головоломки, ребуси, кросворди, складні логічні завдання.
15. Легко влагоджую розбіжності між однолітками й тими, хто молодший за мене.
16. На думку інших людей, у мене є здібності до роботи з технікою.
17. Результати моєї художньої творчості схвалюють зовсім незнайомі люди.
18. Старші вважають, що в мене є здібності до роботи з біологічними об’єктами (рослинами й тваринами).
19. Зазвичай мені вдається докладно й зрозуміло для інших викладати думки в письмовій формі.
20. Майже ніколи ні з ким не сварюся.
21. Результати моєї технічної творчості схвалюють навіть незнайомі люди. 1
22. Без особливих зусиль запам’ятовую іноземні слова.
23. Мені часто трапляється допомагати незнайомим людям.
24. Подовгу можу займатися улюбленим заняттям (займатись музикою, малювати тощо).
25. Мені подобаються ставити досліди, що впливають на розвиток рослинних або тваринних організмів.
26. Люблю розбиратися в будові механізмів, машин, приладів.
27. Мені зазвичай вдається переконати однолітків у доцільності того або іншого плану дій.
28. Із задоволенням спостерігаю за тваринами» вивчаю рослини.
29. Із задоволенням читаю науково-популярну літературу, публіцистику.
30. Випробовую свої сили в живописі, музиці тощо, намагаючись осягнути секрети цього мистецтва.
КЛЮЧ ДО ВІДПОВІДЕЙ:
Номер запитання анкети |
Тип професії |
Кількість балів |
4, 7, 11, 18*, 25*, 28 |
Людина-природа (П) |
|
2, 9*, 13, 16*, 21, 26 |
Людина-техніка (Т) |
|
1, 6, 15*, 20, 23*, 27 |
Людина-людина (Л) |
|
5, 8, 14*, 19*, 22, 29 |
Людина-знакова система (З) |
|
3, 10*, 12, 17*, 24, 30 |
Людина-художній образ (Х) |
|
За таблицею підрахуйте кількість балів і визначте кращий тип майбутньої професії. За відповідь «так» нараховується один бал. За відповідь «так» на запитання, позначене в таблиці знаком «*», нараховується два бали.
Висновок: Для мене кращими є професії типу ....
4. Професійне самовизначення
Розповідь учителя
Правильному вибору професії сприяє кількість і вірогідність інформації про умови й характер праці, її зміст. Такі відомості можна одержати, вивчаючи довідкову літературу, беручи участь у виробничому процесі, узагальнюючи досвід і знання фахівців, аналізуючи потреби ринку праці у вашому регіоні.
А. Професіограма
Джерелом інформації про професії є професіограма — комплексна характеристику професії. Професіограма — це науково обґрунтовані норми й вимоги професії до видів професійної діяльності та якостей особистості фахівця, які дозволяють йому ефективно дотримувати вимоги професії, одержувати необхідний для суспільства продукт і разом із тим створюють умови для розвитку особистості самого працівника. Можна сказати, що професіограма — це узагальнена еталонна модель успішного фахівця в певній галузі. Із професіограми людина одержу« відомості про об’єктивний зміст праці, про психологічні якості, що вимагаються від людини. Разом із тим професіограма — це не жорстка стандартна схема, а гнучка орієнтовна основа розвитку фахівця. Професіограма має не сковувати індивідуальний творчий розвиток фахівця, а лише надавати орієнтири об’єктивних вимог професії до людини. Професіограма може змінюватися в міру зміни професії, тому звертатися до професіограми необхідно так чи інакше впродовж усього професійного життя кожній працюючій людині для того, щоб здійснювати корекцію психологічних Якостей з урахуванням сучасних вимог професії. Такими є призначення й функції професіограми.
Учитель ознайомлює учнів з алгоритмом побудови професіограми, що передбачає такі характеристики професії:
а) назва професії;
б) значення й місце в суспільстві, соціальна потреба;
в) вид праці (механічна, ручна, автоматизована);
г) предмет і продукт праці;
д) знання й уміння, необхідні для роботи;
е) умови роботи, устаткування робочого місця;
є) режим праці (змінність, монотонність) і відпочинку;
ж) медичні протипоказання;
з) вплив професії на особистість (розвиток розумових здібностей людини, формування рис характеру, загальний культурний рівень);
и) вимоги до особистісних якостей; і
і) шляхи одержання професії (навчальні заклади, умови вступу);
ї) перспективи професійного зростання;
к) споріднені професії.
Зразок професіограми '
Лікар
Професія лікаря завжди належала до числа престижних і соціально важливих. Адже саме в його руках опиняється найцінніше, що є в людини,- її життя.
Праця лікаря складається з трьох основних елементів: розпізнавання недуги (діагностика), лікування й профілактика.
Робота лікаря — це, у першу чергу, напружена розумова праця, хоча деякі спеціалісти, наприклад хірурги, стоматологи й ін.. мають висококласно володіти технічними засобами й інструментами.
Лікар має володіти знаннями із загальної медицини — анатомії людини (будова людського організму), Нормальної й патологічної фізіології (особливості функціонування організму за нормальних умов і за різних хворобливих станів), гістології (будова органів і тканин людського організму на клітинному рівні), фармакології, мікробіології, гігієни, біології, а також володіти знаннями за своєю спеціальністю (педіатр, кардіолог, ендокринолог, хірург тощо). Тільки лікар, який володіє комплексними знаннями, здатний поставити правильний діагноз, що є гарантією успішного лікування.
Праця лікаря — це праця з підвищеною моральною відповідальністю за життя й здоров'я інших людей. Даючи клятву Гіпократа, лікар несе відповідальність не лише перед хворим, його рідними і близькими, але й перед своєю совістю. Лікар має бути високоморальною людиною з усталеними життєвими принципами.
Режим роботи лікаря залежить від місця його роботи — поліклініка, стаціонар, служба «Швидкої допомоги» й ін. Але незалежно від спеціальності й місця роботи лікар зобов'язаний надати допомогу потерпілому або хворому будь-якого часу доби.
До медичних протипоказань для одержання професії лікаря належать психічні захворювання, пов’язані з розумовою відсталістю або серйозними психічними розладами. Важка хронічна хвороба або який-небудь фізичний недолік не є перешкодою для одержання медичних спеціальностей, не пов’язаних із/ значними фізичними навантаженнями.
Лікарем може бути вольова людина, здатна приймати обмірковані, іноді ризиковані й нестандартні рішення. Це має бути фахівець високого класу з розвиненими діловими й професійними якостями. Лікар має бути чуйним, здатним до співчуття й співпереживання. Професія лікаря накладає відбиток на ^характер людини, формуючи такі якості, як відповідальність; рішучість, доброта, і сприяючи розвитку розумових здібностей. Лікар має підвищувати свій професійний рівень протягом упродовж життя, щоб бути в курсі останніх досягнень медицини.
Професію лікаря можна одержати у вищому навчальному закладі — медичному університеті або академії. Для вступу необхідно успішно здати три іспити: з хімії (або фізики), біології й української мови. Після закінчення медичного університету випускники можуть підвищити свій професійний рівень, навчаючись у клінічній ординатурі, аспірантурі. Таким чином, загальний строк навчання професії лікаря — 12 років.
Спорідненими професіями вважаються професії генетика, біолога, біохіміка, фізіолога й ін.
Висновок. Складання професіограми дозволить розширити уявлення про майбутню професію, оцінити свою профпридатність, визначити якості, які слід розвивати.
Б. Професійні проби
Важливим елементом процесу професійного самовизначення е проведення професійних проб. В основу професійних проб покладені ідеї професора С. Фукуями (Японія), згідно з якими професійна проба: є найбільш важливим етапом у професійній орієнтації. Професійна проба — це профіспит (профперевірка), що моделює елементи конкретного виду професійної діяльності та сприяє свідомому, обґрунтованому вибору професії.
Під час професійних проб:
Професійна проба включає в себе:
Навчальний етап, у якому передбачене одержання загальної інформації про професійну діяльність.
Мета цього етапу полягає в підготовці учнів до виконання професійної проби й одержання інформації про професійну діяльність у певній галузі.
По проходженні цього етапу учні мають знати:
Основою підготовчого періоду є теоретична підготовка в поєднанні з практикою, що полягає в повторенні окремих прийомів роботи з обраної спеціальності.
Практичний етап є основою професійної проби й полягає у виконанні певних конкретних завдань. У ході цього етапу учні безпосередньо створюють певний продукт діяльності в обраній сфері, реалізуючи при цьому свої теоретичні знання й практичні навички, отримані на попередніх етапах професійної проби.
Висновок. У процесі тієї або іншої професійної проби актуалізуються отримані знання й уявлення про певну сферу професійної діяльності, формуються початкові професійні вміння й уявлення про себе як про суб’єкт професійної діяльності. У процесі професійних проб можна одержати досвід обраної людиною роботи і намагатися визначити, чи відповідає характер такої роботи її здібностям
і вмінням. Професійні проби диференціюються за віком (І—III класи, ІV-VII класи, VІІІ-ІХ класи, Х-ХІ класи).
В. Планування кар’єри
Професійне самовизначення припускає також вибір кар’єри.
Учитель коментує й коригує ідеї »учнів.
Кар’єру (італ. саггіега біг, життєвий шлях, поприще, від латин, саггиз — віз, візок) — це просування службовими сходами, успіх у житті. Кар’єру як траєкторію свого^руху людина вибудовує власноруч, ураховуючи головним Whom свої власні цілі, бажання й установки.
Професійне самовизначення - це процес формування свого ставлення до професійної трудової Діяльності,й спосіб її самореалізації. Результатом професійного самовизначення є вибір професії. Щоб прийняти правильне рішення, необхідно врахувати безліч факторів — свої бажання, психологічні особливості й можливості, а також потреби суспільства. Існує формула вибору професії — стратегія успіху, що в загальному вигляді показує, як зробити оптимальний вибір.
Формула вибору професії — стратегія успіху
Хочу — бажання, інтереси, прагнення
Можу — здібності, таланти, стан здоров’я
Необхідно — стан ринку праці,
соціально-економічні ,проблеми в регіоні
— зона оптимального вибору професії
Висновок. Зона оптимального вибору професії перебуває в ділянці перетину особистих бажань, інтересів людини, її здібностей
і соціально-економічних потреб суспільства в спеціалістах певної професії.
5. Культура праці
Культура праці включає такі компоненти:
6. Професійна етика
Заслуховуються підготовлені повідомлення учнів.
Учитель систематизує й узагальнює повідомлення учнів.
Професійна етика —це система моральних принципів, норм
і правил поведінки фахівці з урахуванням особливостей його професійної діяльності й конкретної ситуації. Професійна етика Має бути невід’ємною складовою частиною підготовки кожного фахівця. Зміст будь-якої професійної етики ґрунтується на загальних та окремих принципах.
Загальні принципи професійної етики, що базуються на загальнолюдських нормах моралі, Припускають:
а) професійну солідарність, що іноді переростає в корпоративність;
б) особливе, розуміння обов’язку й честі;
в) особливу форму відповідальності, зумовлену предметом і родом діяльності.
Окремі принципи випливають із конкретних умов, змісту й специфіки тієї або іншої професії й виражаються в основному в моральних кодексах — вимогах щодо фахівців.
Професіональні етики, як правило, стосуються лише тих видів професійної діяльності, в яких є різного роду залежність людей від Дій професіонала, тобто наслідки або процеси цих дій впливають на життя й долі інших людей або людства.
У зв’язку з цим виділяються традиційні види професійної етики (педагогічна, медична, юридична, етика вченого) і порівняно нові види професійної етики, поява або актуалізація яких пов’язана зі зростанням ролі «людського фактора» в певному виді діяльності (інженерна етика) або посиленням його впливу в суспільстві (журналістська етика, біоетика).
ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ РІЗНИХ ПРОФЕСІЙ
Назва професії |
Принципи професійної етики |
Лікар |
|
Учитель |
|
Учений |
|
Офіцер |
|
Бухгалтер |
|
Менеджер |
|
Юрист |
|
Журналіст |
|
Актор |
|
Художник |
|
Письменник |
|
Працівник правоохоронних органів |
|
Висновок. Межа між припустимим і неприпустимим, між службовим обов’язком і вимогам моральності дуже хитка й характерна для кожного конкретного випадку. І лише високі особисті якості людини, атмосфера чесності й справедливості усього суспільства можуть гарантувати дотримання етичних норм.
7. Професійне становлення особистості
Бесіда
1. Сформулюйте критерії, за якими ми можемо сказати про людину:
«Вона — професіонал своєї справи».
2.Чи можна стати професіоналом, одержавши лише початкові
знання за професією?
3. Як стати професіоналом?
Розповідь учителя
Учитель систематизує відповіді учнів.
Професіонал — професійно навчена вихована людина, яка пройшла певний шлях професійного розвитку. Цей шлях займає досить велику частину життя людини. І тільки у віці дорослості людина формується як професіонал. У процесі професійного розвитку й саморозвитку людина досягає високого рівня професійної компетентності. Під професіоналізмом розуміється особлива властивість людей систематично, ефективно й надійно займатися складною діяльністю в найрізноманітніших умовах. Професіоналізм — це висока підготовленість до виконання завдань професійної діяльності. Професіоналізм людини — це не тільки досягнення нею високих виробничих показників, але й особливості її професійної мотивації, система її прагнень, ціннісних орієнтацій, змісту праці для самої людини. Професіоналізм надає можливість досягати значних якісних і кількісних результатів праці при менших витратах фізичних
і розумових сил на основі використання раціональних прийомів виконання робочих завдань. Професіоналізм фахівця виявляється в систематичному підвищенні кваліфікації (професійний саморозвиток), творчій активності. Результатом професійного становлення є професійна майстерність і здатність до творчості — створення оригінального продукту.
Завдання. Складіть схему «Як стати професіоналом».
ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Тест
а) професійне самовизначення;
б) професійна творчість;
в) професійна майстерність.
а) «людина — знакова система»;
б) «людина — людина»;
в) «людина — техніка»;
г) «людина — художній образ»;
д) «людина — природа».
а) професійною компетентністю;
б) професійною вмілістю;
в) професійною навченістю.
а) пізньої юності;
б) дорослості;
в) зрілості.
а) психограмою;
б) професіограмою;
в) професіографічним описом.
а) на 3 типи;
б) на 4 типи;
в) на 5 типів.
а) «людина — знакова система»;
б) «людина — людина»;
в) «людина — техніка»;
г) «людина — художній образ»;
д) «людина-природа».
а) сприятливий соціально-психологічний клімат;
б) високий рівень компетентності співробітників;
в) великий колектив.
а) «людина — знакова система»;
б) «людина — людина»;
в) «людина-техніка»;
г) «людина — художній образ»;
д) «людина—природа».
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Ми розглянули основні види діяльності людини: працю, навчання, гру.
Суспільна праця назавжди виділила людину зі світу тварин. Будучи необхідною умовою, існування й розвитку людства, праця — та основа, на якій відбувається психічний розвиток особистості. Навчання — це своєрідний підготовчий етап до трудової діяльності й характеризується спрямованістю на оволодіння знаннями, вироблення певних умінь і навичок. Зрозуміло, що оволодіння всім обсягом знань, умінь і навичок є нелегкою працею, вимагає вольових зусиль і напруги як розумових, так і фізичних сил. У процесі навчання в школі в учнів розвиваються вольові якості, необхідні в праці, формуються цілеспрямованість, відповідальність, потреба постійно збагачувати свій розум знаннями. Таким чином, процес навчання в загальноосвітній школі — це необхідний етап підготовки до будь-якого виду трудової діяльності. Правильний вибір професії є важливим для будь-якої людини. Оптимальне порівняння своїх здібностей, бажань і потреб суспільства — стратегія успіху при виборі професії. Це одна зі складових становлення особистості як професіонала.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ