Урок "Декоративно-ужиткове мистецтво. Мистецтво філіграні"

Про матеріал
Виконання виробу в техніці філігрань – жіноча прикраса «кольє». Мета: 1. Навчальна  Продовжити формування в учнів поняття декоративно-ужиткового мистецтва  ознайомити з напрямками розвитку та прикладами застосування філіграні у мистецтві;  ознайомити з переліком різних матеріалів для виготовлення виробів у техніці «філігрань» 2. Розвивальна  розвивати естетичні та художні нахили учнів під час виконання практичної роботи  розвивати вміння учнів аналізувати знання й застосовувати їх на практиці, в тому числі в особистому житті;  сприяти розвитку у школярів умінь використовувати наукові методи пізнання (спостереження, гіпотеза, експеримент), навички комбінування і проектування; 3. Виховна  Виховувати в учнів відчуття прекрасного 4. Профорієнтаційна  формування інтересу до праці дизайнера, ювеліра Обсяг роботи: надати інформацію з теми уроку, створити і презентувати міні-проект, створити і презентувати виріб – «жіноча прикраса» Міжпредметні зв’язки: малювання, художня культура, технології, історія Методи:  при викладанні нового матеріалу: бесіда з поясненням, проблемні завдання, демонстрація, ілюстрація (плакати, схеми), мультимедійна презентація, пізнавальна ігра «Я – дизайнер»,  у практичній роботі: вправи, застосування знань та вмінь на практиці, мозковий штурм, творча самостійна (практична) робота, спостереження, особистий показ, обхід учнів, інструктаж.  заключна частина уроку: усне опитування, діалог, самоконтроль, зауваження) Обладнання та інструменти: наочний матеріал, фрагменти слайд-шоу, джгут, клей, пінцет, ножиці,схема виробу
Перегляд файлу

 

                                                                                                                                                                      9  клас

ТЕМА: Декоративно-ужиткове мистецтво. Мистецтво філіграні.

 Практична робота: Виконання виробу в техніці філігрань – жіноча прикраса «кольє».

Мета:

  1.   Навчальна
    •   Продовжити формування в учнів поняття декоративно-ужиткового мистецтва 
    •   ознайомити з напрямками розвитку та прикладами застосування філіграні у мистецтві;
    •   ознайомити з переліком різних матеріалів для виготовлення виробів у техніці «філігрань»
  2.   Розвивальна
  •   розвивати естетичні та художні нахили учнів під час виконання практичної роботи
  •   розвивати вміння учнів аналізувати знання й застосовувати їх на практиці, в тому числі в особистому житті;
  •   сприяти розвитку у школярів умінь використовувати наукові методи пізнання (спостереження, гіпотеза, експеримент), навички комбінування і проектування;
  1.    Виховна
    •   Виховувати в учнів відчуття прекрасного
  2.   Профорієнтаційна
  • формування інтересу до праці дизайнера, ювеліра

 

Обсяг роботи: надати інформацію з теми уроку, створити і презентувати міні-проект, створити і презентувати виріб – «жіноча прикраса»

Міжпредметні зв’язки: малювання, художня культура, технології, історія

Методи:

  • при викладанні нового матеріалу: бесіда з поясненням, проблемні завдання, демонстрація, ілюстрація (плакати, схеми), мультимедійна презентація, пізнавальна ігра «Я – дизайнер»,
  • у практичній роботі: вправи, застосування знань та вмінь на практиці, мозковий штурм, творча самостійна (практична) робота, спостереження, особистий показ, обхід учнів, інструктаж.
  • заключна частина уроку: усне опитування, діалог, самоконтроль, зауваження)

Обладнання та інструменти: наочний матеріал, фрагменти слайд-шоу, джгут, клей, пінцет, ножиці,схема виробу

 

Наочні посібники, ТЗН та додатковий матеріал: таблиці «Кросворд»,  натуральні об'єкти; ТЗН (мультимедійний проектор, комп'ютер); дидактичні матеріали, література, інтернет-ресурси.

Тип уроку: інтегрований

Час: 45 хв.

 

Структура уроку

І.  Організаційний момент ……………………………………………2 хв

ІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів …………………………..8 хв

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу  (із практичним закріпленням) …20 хв

  1. Обробка металів як вид декоративно-ужиткового мистцтва.
  2. Філігрань.

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів……………………… ...  10 хв

V. Підсумки уроку ……………………………………………………… 3 хв

VI. Домашнє завдання.  ……………………………………………   2 хв

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Учні заходять до класу і розташовуються за столами групами.

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку, забезпечення необхідними матеріалами та інструментами.

 

II.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Слово вчителя.

Сьогодні на уроці на вас чекають нові знання, нова інформація, а про що саме, ви дізнаєтесь, розгадавши невеличкий кросворд, який допоможе пригадати основні  поняття, які ви вивчали на попередніх уроках і які знадобляться нам  на цьому уроці.

                                                            Кросворд (слайд 2, 3, 4)

 

 

 

 

 

 

 

1.

ф

а

р

ф

о

р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

і

г

р

а

ш

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

с

т

о

л

я

р

с

т

в

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

р

і

з

б

я

р

с

т

в

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

г

о

н

ч

а

р

с

т

в

о

 

 

 

 

6.

ю

в

е

л

і

р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

в

и

ш

и

в

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

п

и

с

а

н

к

а

р

с

т

в

о

 

 

 

 

п

е

к

т

о

р

а

л

ь

9.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Один із видів тонкої кераміки — білий матеріал.
  2.               Предмет, що використовується у грі.
  3.               Галузь виробництва з виготовлення дерев'яного хатнього начиння.
  4.               Художня обробка дерева( поряд з випилюванням, токарною обробкою).
  5.               Виготовлення керамічних виробів з  глини.
  6.               Особа, що займається ювелірною справою, фахівець із виготовлення ювелірних прикрас.
  7.               Один із видів народного декоративного мистецтва українців; орнаментальне або сюжетне зображення на тканині, шкірі, виконане різними ручними або машинними швами.
  8.               Декорування яєць.
  9.               Шийна прикраса скіфів, що закривала груди, часом і плечі.

 

-Зверніть увагу на розгаданий кросворд і прочитайте по вертикалі ключове слово.

Так, філігрань. Чи знайоме вам це слово?

А де раніше вам доводилося зустрічатися з поняттям «Філігрань»? 

Метод «Мікрофон», «Асоціація». Учні по черзі намагаються дати визначення слову «Філігрань», виходячи з власних асоціацій.

 

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

Філігрань(скань) (слайд 5) походить від італ.  filigrana, від лат. filum  нитка і granum  зерно) — ювелірний виріб з тонкого дроту, або закріплені на металевій поверхні візерунки з тонкого золотого, срібного чи мідного дроту.

Подивіться на ці вироби. Чи всі вони однакові?Чим відрізняються(вчитель демонстує однакові види ювелірних прикрас, виробів виконаних в різних техніках)

Відповідь: одні предмети мають більш витончений вигляд, їх деталі ажурні, легкі, переплетені між собою.

ІV. Повідомлення теми уроку.

Декоративно-ужиткове мистецтво. Мистецтво філіграні.

                                           Учні записують в зошиті.

Постановка завдань перед учнями.

Учні повинні мати уявлення про один з видів декоративно-ужиткового мистецтва: обробка металів, використання техніки філіграні при виготовлені  виробів. 

Учні повинні уміти: називати і використовувати в роботі над проектом основні технологічні процеси виконання виробу в техніці філігрань, свідомо дотримуватись правил безпеки праці під час виконання  практичної роботи.

  1. Повідомлення теоретичного  матеріалу

 

Ювелірна прикраса це ніби той штрих, яким художник завершує полот­но, надаючи образові чіткості й виразності. Доречно підібрані намисто, сережки, брошки, перстень створюють ансамбль, підкреслюють вроду жінки чи чоловіка і водночас свідчать про гарний смак.

Філігранні вироби виготовлялися у великокняжих, царських, королівських чи монастирських майстернях. Майстри-сканщикі задумували вироби та здійснювали всі операції по їх виробництву. З XIX ст. вироби з філіграні вже випускалися фабриками у великих кількостях. Вони різноманітні і за призначенням і за асортиментом; дорогий посуд, церковне начиння, приналежності туалету. Технологічні прийоми досягають високої досконалості. Розквітає рельєфна ажурна філігрань, з'являється просвітчаста (віконна) емаль.

Елементи філігранного візерунка бувають найрізноманітнішими: у вигляді мотузочки, шнурка, плетіння, ялинки, доріжки, гладі і т. д.

У єдине ціле окремі елементи філіграні з'єднують за допомогою пайки. Часто філігрань поєднують з зерном, що являє собою металеві дрібні кульки, які напоюють у заздалегідь підготовлені заглиблення. Матеріалами для філігранних виробів служать сплави золота, срібла і платини, а також мідь, латунь, мельхіор, нейзильбер. Прикраси, виконані в техніці філіграні або з елементами філіграні дуже часто (з метою облагородження їх зовнішнього вигляду) оксидирують і сріблять. Нерідко філігрань поєднують з емаллю (у тому числі фініфтю), гравіруванням, карбуванням. Технікою філіграні можна виготовити всі без винятку види ювелірних прикрас.


Чим тонше взятий дріт по перетину і чим тугіше або крутіше віна переплетений, тим прекрасніше виходить виріб. Особливо, якщо візерунки доповнює "зернь" (дрібні кульки). Вироби, прикрашені зерню, характерні для скіфського мистецтва.(демонстрація пекторалі). Також зернь є основним мотивом для виробів Х і ХI століть.

З XII в. в філіграні переважає дротяний візерунок, а зернь набуває другорядного значення. З XII в. зростає різноманітність  прийомів: з'являється рельєфна, ажурна і багатопланова (складна) філігрань. До XIII-XIV століть відноситься і "шапка Мономаха", прикрашена каменями і виконана в  техніці філіграні.

До XVII ст. виготовлення філігранних виробів було зосереджено в князівських, монастирських або царських майстерень, де сканщікі були і художниками, і виконавцями одночасно. Трохи пізніше з'явилися самостійні ремісники і почалася вироблення виробів, які розраховані на більш широке коло споживачів. Відбувається поділ праці, виділяються волочільщікі - майстри, які здійснюють скручування дроту (волочіння) і заготовку скані.


В кінці XIX - початку XX століття філігранні вироби з дроту зі сканню виробляються вже великими фабриками у великих серіях і всілякому асортименті - це і дорогий посуд, і церковне начиння, і туалетні приналежності та інше.

Багаті декоративні можливості скані поступово втрачаються, гідності художнього характеру виробів знижуються. Проте, технологічні прийоми в цей період досягають високого професійного виконання і досконалості і характеризуються особливою тонкістю і точністю.

 

На сьогоднішній день філігранні вироби виготовляються вручну або ж за допомогою нескладних пристосувань від початку до кінця - в цьому полягає специфічність цієї техніки. Однак, окремі трудомісткі операції механізовані для прискорення і полегшення процесу - пайка, скручування скані, волочіння і ін.

У минулі століття, всі роботи над кожним виробом - від заготівлі дроту до завершальної пайки і монтування - виконував один кваліфікований майстер-філігранщік. Зазвичай він був і художником-творцем - автором вироби. Зараз повністю весь технологічний процес розбитий на ряд окремих операцій. Залежно від складності цих операцій і відповідальності, виконуються вони майстрами різної кваліфікації.

Спроби відтворити ажурну філігрань за допомогою інших різних методів обробки металу хоч і дали деякі більш-менш задовільні результати, проте всі вони були далекі від оригіналу. І до цього дня філігрань залишається одним з найбільш унікальних за технологією і виконання методів художньої обробки металу.

 

IV.    ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ – Практична робота

  • І я хочу запропонувати вам ознайомитися з професією філігранника або ювеліра та пропоную Вам виготовити жіночу прикрасу в техніці «джгутова філігрань».

 

Головний матеріал для джгутової філіграні — шпагат або товста нитка. Можна працювати і з тонкими нитками, і навіть з вишивальними нитками, проте форму вони тримають набагато гірше, тому підходять лише при декоруванні плоских виробів, і самостійним елементом без підтримки не стануть.

Додаткові інструменти, без яких не обійтися — прозорий клей, який стане і фіксатором, і своєрідним скульптором, ножиці, пінцет. Може знадобитися товста голка, спиця або тонке шило, акрилові фарби, акриловий лак — фіксація готового результату і зміна відтінку шнура.

При необхідності можна використовувати і додатковий декор — від страз і пайеток до пір’я, намистин, стрічок і т. д.

Вчитель демонструє відео-ролік з прийомами роботи над виробом.

Інструктаж з безпеки життєдіяльності під час виконання практичної роботи. Ознайомлення з об'ємом роботи, критеріями оцінювання, правилами техніки безпеки, організації робочого місця. 

Виконання роботи.

Завдання: виготовити жіночу прикрасу в техніці філігрань.

 Під час виконання практичної роботи учнями, вчитель проводить поточний інструктаж:

  •   Перевіряє, чи всі учні приступили до роботи (при необхідності, окремим учням проводиться повторний інструктаж);
  •   Звертає увагу на правильність організації робочого місця учнями;
  •   Контролює правильність виконання трудових прийомів та операцій, дотримання норм часу (нормування праці);
  •   Звертає увагу на вихідну робочу позицію, контролює захват учнями інструментів і матеріалів, перевіряє правильність рухових дій;
  •   Перевіряє дотримання учнями правил безпечної праці;
  •   Перевіряє обсяг виконаної роботи (до цієї перевірки учні повинні виконати...) та її якість (дотримання розмірів).

 Заключний інструктаж

Вчитель:

  •   Приймає в учнів виконану роботу;
  •   Звертає увагу на якість виконаних об 'єктів праці;
  •   Демонструє учням найкращі вироби, а потім представляє вироби з дефектами, пояснює причини їх виникнення і способи усунення.

 

VII. Підведення підсумків уроку

  • Ви на уроці гарно попрацювали, але наш урок добігає завершення, хоча ви залюбки можете продовжити роботу вдома і створити ще нові цікавіприкраси. А зараз я пропоную вам поділитися враженнями від уроку.

Рефлексія.

Обговорення можливих способів виготовлення та уникнення помилок.

  • мене здивувало ...
  • мене зацікавило ...
  • мені захотілося ...
  • я відчула, що ...
  • напевно, буде важко реалізувати ...

Вчитель повідомляє і пояснює отримані учнями оцінки за урок.

 

VIII. Домашнє завдання

Створити ескіз майбутнього виробу ювеліра…..( прізвище учня)

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Лічереп Оксана
До підручника
Трудове навчання (обслуговуючі види праці) 9 клас (Пелагейченко М.Л., Біленко О.В.)
Додано
11 жовтня 2020
Переглядів
1490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку