Основи здорового способу життя дітей шкільного віку
Вступ
Без здоров'я і мудрість незавидна, і мистецтво блідо, і сила вяла,
і багатство марно, і слово безсиле.
Герофил
Школа сьогодні повинна і може стати найважливішою ланкою соціалізації підростаючого покоління. Через школу проходить все населення, і на даному етапі соціалізації особистості формується як індивідуальне здоров'я, так і здоров'я всього суспільства. Здоровий спосіб життя не займає поки перше місце в ієрархії потреб і цінностей людини в нашому суспільстві. Але якщо ми будемо особистим прикладом демонструвати здоровий спосіб життя, то тільки в цьому випадку можна сподіватися, що майбутні покоління будуть більш здорові і розвинуті не тільки особистісно, інтелектуально, духовно, а й фізично.
Актуальність: здоров'я населення - вища національна цінність, і відродження націй має розпочатися саме з здоров'я, в першу чергу, з нас, дітей.
У процесі дослідження нами виявлено такі протиріччя:
протиріччя між необхідністю подання дослідженого матеріалу широкому загалу через засоби масової інформації, т. к. цей матеріал має великий потенціал для здійснення як профілактичної роботи, так і для формування ціннісних життєвих орієнтацій учнів і відсутністю в школі такого вичерпного матеріалу про учнів нашого класу;
протиріччя між необхідністю дотримання режиму здорового способу життя та наявним фактом несистематичне виконання режиму дня однолітком, що складається в «групі ризику».
Ці протиріччя дозволили нам сформулювати проблему нашої роботи, за яких умов можна ефективно здійснювати пропаганду основ здорового способу життя?
Мета дослідницької роботи: розглянути теоретичні і практичні питання впливу здорового способу життя на розвиток підлітка.
Завдання :
Підібрати методику для дослідження з даної проблеми;
Розглянути стан здоров'я сучасного підлітка (на прикладі учнів нашого класу);
Вивчити динаміку рівня фізичного розвитку учнів 7 класу протягом 2017-2018 року та проаналізувати результати;
Виявити шляхи залучення підлітка до здорового способу життя;
Прищепити школярам навички здорового способу життя на уроках та в позаурочний час.
Гіпотеза дослідження: результативне присвоєння знань про стан здоров'я сучасного підлітка (учнів нашого класу) можна здійснити, коли інформація здобута власними дослідженнями.
Основні напрямки дослідницької роботи:
дослідження спеціальних медичних документів;
анкетування учнів;
діагностика дослідження цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
тематичні зустрічі з медичними працівниками та працівниками правоохоронних органів;
соціологічне опитування учнів.
Об'єкт дослідження: Процес повноцінного фізичного розвитку підлітка (учнів 7 класу).
Суб'єкт дослідження: учні 7 класу
Практичне значення: отримані результати, що ілюструють стан здоров'я сучасного підлітка, можуть зацікавити вчителів, які працюють з семикласниками, соціального педагога, педагога-психолога, а також всіх учнів, які бажають здійснювати самоконтроль за своїм настроєм і вченням, дотриманням режиму дня.
Терміни реалізації дослідницької роботи: 2017, 2018 роки.
Місце реалізації дослідницької роботи: КЗО Майська СЗШ
Передбачувані результати на діагностичному етапі:
отримання цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
на змістовно-діяльнісної етапі:
підготовка презентації;
представлення результатів у вигляді проекту;
Захист проекту. Подання продукту. Обговорення результатів, підведення підсумків проекту
активізація діяльності в рамках формування здорового способу життя;
на рефлексивно етапі
зміна соціальної та громадянської позиції підлітків;
придбання дітьми навичок дотримання режиму здорового способу життя;
Основна частина. Діагностичний етап.
1.1 Анкетування
У підтвердженні актуальності обраної проблематики ініціативною групою волонтерів під керівництвом заступника Волк Наталії В'ячеславівни було проведено анкетування серед учнів 7 класу, основним методом збору інформації якого стало анкетування і інтерв'ювання.
СПОСІБ ЖИТТЯ ТА ЗДОРОВ'Я УЧНЯ
23 ЖОВТНЯ 2017 року в рамках антинаркотичної акції «Розкажи, де торгують смертю» проводилося дослідження на оцінку способу життя учнів 7 класів, від якого багато в чому залежить їх здоров'я. Дослідження проводилося у вигляді анкетування.
За результатами анкетування видно, що всі 13 респондентів не палять, не вживають алкогольні напої та наркотичні засоби і майже всі вони згодні з тими пропозиціями, що не можна ділити наркотики на легкі і сильні, і що все наркотики небезпечні для здоров'я.
Загальний емоційний стан дитини, пов'язане з різними формами його включення в життя школи
ПСИХОЛОГІЧНА АТМОСФЕРА ТИЖНЯ
Настрій - індикатор нашого ставлення до явищ дійсності. Воно впливає на наші рішення, взаємини з оточуючими людьми, здоров'я. Тому ми вирішили простежити за ним протягом тижня, щоб по динаміці настроїв визначити емоційний стан учнів нашого класу. І в цьому нам допоможе наступний тест.
Дослідження настроїв практичний психолог О.О. Тесля
До уроків Після уроків
Напруженості відчувають 21% семикласників протягом навчального дня. У них вранці настрій активну, а після уроків вони пасивні.
За підсумками нашого дослідження, ми прийшли до наступних висновків: настрій є важливим фактором навчальної діяльності, що впливає на її успішність. Щоб бути успішним у навчальній діяльності, необхідно: володіти способами саморегуляції, виробляти в собі вольові риси характеру.
1.3 ВИВЧЕННЯ РІВНЯ І характеру тривожності, ПОВ'ЯЗАНОЇ зі ШКОЛОЮ
В рамках акції «Школа наш рідний дім » 14 листопада 2017 року проведено дослідження учнів 7 класу з метою вивчення рівня і характеру тривожності, пов'язаної зі школою.
Дослідження проводилося у вигляді анкетування, брало участь всього 13 учнів. Тест складається з 58 питань, які були запропоновані дітям в комп'ютерному варіанті. На кожне питання, пов'язаний самопочуттям дитини в школі, потрібно щиро і правдиво однозначно відповісти "Так" або "Ні". Підсумки підбито в кількісному та відсотковому співвідношенні.
Було проаналізовано загальний внутрішній емоційний стан школяра, багато в чому визначається наявністю тих чи інших тривожних синдромів (факторів) і їхньою кількістю.
Загальна тривожність у школі - загальний емоційний стан дитини, пов'язане з різними формами його включення в життя школи. Підсумки дослідження показують, що у 13 (92,8%) учнів тривожність в нормі. Насторожує той факт, що 1 (7,2%) учень має підвищений рівень тривожності. У минулому році кількість учнів, що мають підвищений рівень тривожності, було 3.
Моніторинг рівня тривожності
З усього розглянутого можна зробити висновок про те, що необхідно враховувати ці дані в роботі з учнями, оскільки нормальна тривожність мобілізує психічну діяльність, а підвищена надає протилежний вплив, перешкоджаючи нормальному розвитку здоров'я та навчання.
2. Різні форми проведення загальнозміцнюючих та антистресових заходів
З метою формування здорового способу життя, виховання у них почуття відповідальності за своє здоров'я в класі сформована волонтерська група, яка проводила спортивно-оздоровчу роботу як серед малюків в дитячому садку «Золотий ключик», так і серед учнів молодших класів у своїй школі. В рамках проведення акції «Молодь за здоровий спосіб життя» » відбулися профілактичні зустрічі з медичними працівниками т:
- з медпрацівниками Майської ФАП Капес Тетяною Миколаївною .;
- з участковим Звягенцевим Юрієм Вікторовичем
Діти отримали грамотні і повні відповіді на свої запитання.
Основна мета цих бесід полягала в тому, щоб навчити дітей брати на себе відповідальність за власну поведінку, усвідомлювати свої дії, берегти і зміцнювати своє здоров'я.
Інформація про зайнятості в позаурочний час неповнолітнього учня, який перебуває на обліку ВШО:
Соціологічне дослідження
З метою отримання цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
формування здорового способу життя проведено соціологічне опитування серед учнів 7 класу. Результати соціологічного опитування показують, що в основному всіх учнів класу (87%) хвилюють соціальні проблеми суспільства, пов'язані зі здоров'ям нації, якщо навіть вони особисто їх не стосуються, всі вони мають бажання змінити світ на краще і навіть згодні самі брати участь в значних змінах навколишнього світу.
Висновок. Рефлексивний етап.
В ході дослідницької роботи ми дізналися, якою людиною є кожен з нас цікавлять людей, що любить, чим захоплюється, які має життєві орієнтири. У виконаній дослідницькій роботі:
Література
Амосов Н.М., «Роздуми про здоров'я». - М., 1987
Антропова М.В. Режим дня, працездатність і стан здоров'я школярів. - М.,1 974.
Байєр К., Шейнберг Л. Здоровий спосіб життя. - М., 1997..
Бальсевіч В.К., Запорожаном В.А. Фізична активність людини. - Київ: Здоров'я,
Винокурова Н. Ф., Трушин В. В., Глобальна екологія. - М., Просвітництво, 1990.
Здоровий спосіб життя - запорука здоров'я. / Упоряд. Професор Ф.Г. Мурзакаев. Уфа: Башк. кн. вид-во, 1987
Коростельов Н.Б. Виховання здорового школяра. - М., 1986
Лаптєв О.П. Бережи здоров'я змолоду - М., Медицина, 1988.
Додаток 1
АНКЕТА «СПОСІБ ЖИТТЯ ТА ЗДОРОВ'Я ШКОЛЬНИКА»
Інструкція щодо заповнення анкет
Дорогий друг! Просимо тебе відповісти на питання анкети. Твої відповіді допоможуть нам дати оцінку способу життя, від якого багато в чому залежить здоров'я. За результатами опитування будуть розроблені конкретні оздоровчі заходи.
Як випливає заповнювати анкету? Відповідати потрібно на всі питання, строго в порядку їх нумерації. З кожного питання тобі пропонуються різні варіанти готових відповідей. Перш за все уважно прочитай їх, а потім обведи кружечком номер того варіанта відповіді (один або кілька), який відповідає твою думку. Анкета анонімна! Будьте відверті!
1.Твій тип
1. Чоловік - 5 (36%)
2. Жіночий - 9 (64%)
9. Чи правильно ділити наркотики на легкі і сильні?
1.Да, існують наркотичні речовини, що не приносять шкоди -
2.Чи сказати, що є наркотики більш небезпечні і менш небезпечні -
3.Ні, всі наркотики небезпечні в рівній мірі - 14 (100%)
2. Твій вік
1. від 13 до 14 років - 14 (100%)
10. Чи був у тебе власний досвід зустрічі з наркотиками?
1. Мені пропонували, але я відмовився -
2. Не було - 14 (100%)
3. Я пробував -
3. Чи є у тебе на сьогодні серйозні проблеми, пов'язані з навчанням?
1. Так - 1 (7%)
2. Ні - 13 (93%)
11. Як ти думаєш, через який час може виникнути наркотична залежність?
1.Достаточно спробувати 1-2 рази - 14 (100%)
2.Вживать постійно 2-3 місяці .-
3.Якщо вживати рідко, то взагалі не виникне.
4. Що заважає тобі успішно вчитися?
(Можна дати кілька відповідей)
1. Стан здоров'я -
2. Дефіцит часу - 1 (7%)
3. Інше - 1 (7%)
4. Ні, мені нічого не заважає вчитися -12 (84%)
12. Як Ви ставитеся до проведення медичного тестування
1. Негативно -1 (7%)
2. Позитивно - 11 (79%)
3. Нейтрально - 2 (14%)
5. Чи трапляється, що тобі буває нічим зайнятися на дозвіллі?
1. Так, часто - 1 (7%)
2. Іноді - 2 (14%)
3. Ні - 11 (79%)
13.Бувають в твоєму житті ситуації, які здаються тобі безвихідними?
1.Часто - 1 (7%)
2.Інколи - 1 (7%)
3.Ніколи - 12 (86%)
6. Чи приймаєш ти ліки без призначення лікаря? (Можна вибрати кілька відповідей)
1. Так, болезаспокійливі - 2 (14%)
2. Так, протизапальні, жарознижуючі -
3. Ні, не приймаю - 12 (86%)
14. Якщо хтось із твоїх знайомих однолітків захотів би придбати наркотики, чи легко це зробити?
1.Достатньо легко -
2.Думаю, що непросто -
3. Не знаю - 14 (100%)
7. Куриш ти?
1. Немає і ніколи не курив - (0%)
2. Так, епізодично, за компанію - (0%)
3. Так, щодня -0
15.Что зазвичай ти вживаєш у важких життєвих ситуаціях?
1. Звертаюся до батьків або родичів-12 (86%)
2. Звертаюся по допомогу до друзів - 1 (7%)
3. Розраховую тільки на себе -
4. Інше - 1 (7%
8. Чи вживали ти алкогольні напої, в тому числі і пиво?
1. Не вживаю -
. Так, кілька разів на рік -
3. так, коли є можливість -
Основи здорового способу життя дітей шкільного віку
Вступ
Без здоров'я і мудрість незавидна, і мистецтво блідо, і сила вяла,
і багатство марно, і слово безсиле.
Герофил
Школа сьогодні повинна і може стати найважливішою ланкою соціалізації підростаючого покоління. Через школу проходить все населення, і на даному етапі соціалізації особистості формується як індивідуальне здоров'я, так і здоров'я всього суспільства. Здоровий спосіб життя не займає поки перше місце в ієрархії потреб і цінностей людини в нашому суспільстві. Але якщо ми будемо особистим прикладом демонструвати здоровий спосіб життя, то тільки в цьому випадку можна сподіватися, що майбутні покоління будуть більш здорові і розвинуті не тільки особистісно, інтелектуально, духовно, а й фізично.
Актуальність: здоров'я населення - вища національна цінність, і відродження націй має розпочатися саме з здоров'я, в першу чергу, з нас, дітей.
У процесі дослідження нами виявлено такі протиріччя:
протиріччя між необхідністю подання дослідженого матеріалу широкому загалу через засоби масової інформації, т. к. цей матеріал має великий потенціал для здійснення як профілактичної роботи, так і для формування ціннісних життєвих орієнтацій учнів і відсутністю в школі такого вичерпного матеріалу про учнів нашого класу;
протиріччя між необхідністю дотримання режиму здорового способу життя та наявним фактом несистематичне виконання режиму дня однолітком, що складається в «групі ризику».
Ці протиріччя дозволили нам сформулювати проблему нашої роботи, за яких умов можна ефективно здійснювати пропаганду основ здорового способу життя?
Мета дослідницької роботи: розглянути теоретичні і практичні питання впливу здорового способу життя на розвиток підлітка.
Завдання :
Підібрати методику для дослідження з даної проблеми;
Розглянути стан здоров'я сучасного підлітка (на прикладі учнів нашого класу);
Вивчити динаміку рівня фізичного розвитку учнів 7 класу протягом 2017-2018 року та проаналізувати результати;
Виявити шляхи залучення підлітка до здорового способу життя;
Прищепити школярам навички здорового способу життя на уроках та в позаурочний час.
Гіпотеза дослідження: результативне присвоєння знань про стан здоров'я сучасного підлітка (учнів нашого класу) можна здійснити, коли інформація здобута власними дослідженнями.
Основні напрямки дослідницької роботи:
дослідження спеціальних медичних документів;
анкетування учнів;
діагностика дослідження цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
тематичні зустрічі з медичними працівниками та працівниками правоохоронних органів;
соціологічне опитування учнів.
Об'єкт дослідження: Процес повноцінного фізичного розвитку підлітка (учнів 7 класу).
Суб'єкт дослідження: учні 7 класу
Практичне значення: отримані результати, що ілюструють стан здоров'я сучасного підлітка, можуть зацікавити вчителів, які працюють з семикласниками, соціального педагога, педагога-психолога, а також всіх учнів, які бажають здійснювати самоконтроль за своїм настроєм і вченням, дотриманням режиму дня.
Терміни реалізації дослідницької роботи: 2017, 2018 роки.
Місце реалізації дослідницької роботи: КЗО Майська СЗШ
Передбачувані результати на діагностичному етапі:
отримання цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
на змістовно-діяльнісної етапі:
підготовка презентації;
представлення результатів у вигляді проекту;
Захист проекту. Подання продукту. Обговорення результатів, підведення підсумків проекту
активізація діяльності в рамках формування здорового способу життя;
на рефлексивно етапі
зміна соціальної та громадянської позиції підлітків;
придбання дітьми навичок дотримання режиму здорового способу життя;
Основна частина. Діагностичний етап.
1.1 Анкетування
У підтвердженні актуальності обраної проблематики ініціативною групою волонтерів під керівництвом заступника Волк Наталії В'ячеславівни було проведено анкетування серед учнів 7 класу, основним методом збору інформації якого стало анкетування і інтерв'ювання.
СПОСІБ ЖИТТЯ ТА ЗДОРОВ'Я УЧНЯ
23 ЖОВТНЯ 2017 року в рамках антинаркотичної акції «Розкажи, де торгують смертю» проводилося дослідження на оцінку способу життя учнів 7 класів, від якого багато в чому залежить їх здоров'я. Дослідження проводилося у вигляді анкетування.
За результатами анкетування видно, що всі 13 респондентів не палять, не вживають алкогольні напої та наркотичні засоби і майже всі вони згодні з тими пропозиціями, що не можна ділити наркотики на легкі і сильні, і що все наркотики небезпечні для здоров'я.
Загальний емоційний стан дитини, пов'язане з різними формами його включення в життя школи
ПСИХОЛОГІЧНА АТМОСФЕРА ТИЖНЯ
Настрій - індикатор нашого ставлення до явищ дійсності. Воно впливає на наші рішення, взаємини з оточуючими людьми, здоров'я. Тому ми вирішили простежити за ним протягом тижня, щоб по динаміці настроїв визначити емоційний стан учнів нашого класу. І в цьому нам допоможе наступний тест.
Дослідження настроїв практичний психолог О.О. Тесля
До уроків Після уроків
Напруженості відчувають 21% семикласників протягом навчального дня. У них вранці настрій активну, а після уроків вони пасивні.
За підсумками нашого дослідження, ми прийшли до наступних висновків: настрій є важливим фактором навчальної діяльності, що впливає на її успішність. Щоб бути успішним у навчальній діяльності, необхідно: володіти способами саморегуляції, виробляти в собі вольові риси характеру.
1.3 ВИВЧЕННЯ РІВНЯ І характеру тривожності, ПОВ'ЯЗАНОЇ зі ШКОЛОЮ
В рамках акції «Школа наш рідний дім » 14 листопада 2017 року проведено дослідження учнів 7 класу з метою вивчення рівня і характеру тривожності, пов'язаної зі школою.
Дослідження проводилося у вигляді анкетування, брало участь всього 13 учнів. Тест складається з 58 питань, які були запропоновані дітям в комп'ютерному варіанті. На кожне питання, пов'язаний самопочуттям дитини в школі, потрібно щиро і правдиво однозначно відповісти "Так" або "Ні". Підсумки підбито в кількісному та відсотковому співвідношенні.
Було проаналізовано загальний внутрішній емоційний стан школяра, багато в чому визначається наявністю тих чи інших тривожних синдромів (факторів) і їхньою кількістю.
Загальна тривожність у школі - загальний емоційний стан дитини, пов'язане з різними формами його включення в життя школи. Підсумки дослідження показують, що у 13 (92,8%) учнів тривожність в нормі. Насторожує той факт, що 1 (7,2%) учень має підвищений рівень тривожності. У минулому році кількість учнів, що мають підвищений рівень тривожності, було 3.
Моніторинг рівня тривожності
З усього розглянутого можна зробити висновок про те, що необхідно враховувати ці дані в роботі з учнями, оскільки нормальна тривожність мобілізує психічну діяльність, а підвищена надає протилежний вплив, перешкоджаючи нормальному розвитку здоров'я та навчання.
2. Різні форми проведення загальнозміцнюючих та антистресових заходів
З метою формування здорового способу життя, виховання у них почуття відповідальності за своє здоров'я в класі сформована волонтерська група, яка проводила спортивно-оздоровчу роботу як серед малюків в дитячому садку «Золотий ключик», так і серед учнів молодших класів у своїй школі. В рамках проведення акції «Молодь за здоровий спосіб життя» » відбулися профілактичні зустрічі з медичними працівниками т:
- з медпрацівниками Майської ФАП Капес Тетяною Миколаївною .;
- з участковим Звягенцевим Юрієм Вікторовичем
Діти отримали грамотні і повні відповіді на свої запитання.
Основна мета цих бесід полягала в тому, щоб навчити дітей брати на себе відповідальність за власну поведінку, усвідомлювати свої дії, берегти і зміцнювати своє здоров'я.
Інформація про зайнятості в позаурочний час неповнолітнього учня, який перебуває на обліку ВШО:
Соціологічне дослідження
З метою отримання цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
формування здорового способу життя проведено соціологічне опитування серед учнів 7 класу. Результати соціологічного опитування показують, що в основному всіх учнів класу (87%) хвилюють соціальні проблеми суспільства, пов'язані зі здоров'ям нації, якщо навіть вони особисто їх не стосуються, всі вони мають бажання змінити світ на краще і навіть згодні самі брати участь в значних змінах навколишнього світу.
Висновок. Рефлексивний етап.
В ході дослідницької роботи ми дізналися, якою людиною є кожен з нас цікавлять людей, що любить, чим захоплюється, які має життєві орієнтири. У виконаній дослідницькій роботі:
Література
Амосов Н.М., «Роздуми про здоров'я». - М., 1987
Антропова М.В. Режим дня, працездатність і стан здоров'я школярів. - М.,1 974.
Байєр К., Шейнберг Л. Здоровий спосіб життя. - М., 1997..
Бальсевіч В.К., Запорожаном В.А. Фізична активність людини. - Київ: Здоров'я,
Винокурова Н. Ф., Трушин В. В., Глобальна екологія. - М., Просвітництво, 1990.
Здоровий спосіб життя - запорука здоров'я. / Упоряд. Професор Ф.Г. Мурзакаев. Уфа: Башк. кн. вид-во, 1987
Коростельов Н.Б. Виховання здорового школяра. - М., 1986
Лаптєв О.П. Бережи здоров'я змолоду - М., Медицина, 1988.
Додаток 1
АНКЕТА «СПОСІБ ЖИТТЯ ТА ЗДОРОВ'Я ШКОЛЬНИКА»
Інструкція щодо заповнення анкет
Дорогий друг! Просимо тебе відповісти на питання анкети. Твої відповіді допоможуть нам дати оцінку способу життя, від якого багато в чому залежить здоров'я. За результатами опитування будуть розроблені конкретні оздоровчі заходи.
Як випливає заповнювати анкету? Відповідати потрібно на всі питання, строго в порядку їх нумерації. З кожного питання тобі пропонуються різні варіанти готових відповідей. Перш за все уважно прочитай їх, а потім обведи кружечком номер того варіанта відповіді (один або кілька), який відповідає твою думку. Анкета анонімна! Будьте відверті!
1.Твій тип
1. Чоловік - 5 (36%)
2. Жіночий - 9 (64%)
9. Чи правильно ділити наркотики на легкі і сильні?
1.Да, існують наркотичні речовини, що не приносять шкоди -
2.Чи сказати, що є наркотики більш небезпечні і менш небезпечні -
3.Ні, всі наркотики небезпечні в рівній мірі - 14 (100%)
2. Твій вік
1. від 13 до 14 років - 14 (100%)
10. Чи був у тебе власний досвід зустрічі з наркотиками?
1. Мені пропонували, але я відмовився -
2. Не було - 14 (100%)
3. Я пробував -
3. Чи є у тебе на сьогодні серйозні проблеми, пов'язані з навчанням?
1. Так - 1 (7%)
2. Ні - 13 (93%)
11. Як ти думаєш, через який час може виникнути наркотична залежність?
1.Достаточно спробувати 1-2 рази - 14 (100%)
2.Вживать постійно 2-3 місяці .-
3.Якщо вживати рідко, то взагалі не виникне.
4. Що заважає тобі успішно вчитися?
(Можна дати кілька відповідей)
1. Стан здоров'я -
2. Дефіцит часу - 1 (7%)
3. Інше - 1 (7%)
4. Ні, мені нічого не заважає вчитися -12 (84%)
12. Як Ви ставитеся до проведення медичного тестування
1. Негативно -1 (7%)
2. Позитивно - 11 (79%)
3. Нейтрально - 2 (14%)
5. Чи трапляється, що тобі буває нічим зайнятися на дозвіллі?
1. Так, часто - 1 (7%)
2. Іноді - 2 (14%)
3. Ні - 11 (79%)
13.Бувають в твоєму житті ситуації, які здаються тобі безвихідними?
1.Часто - 1 (7%)
2.Інколи - 1 (7%)
3.Ніколи - 12 (86%)
6. Чи приймаєш ти ліки без призначення лікаря? (Можна вибрати кілька відповідей)
1. Так, болезаспокійливі - 2 (14%)
2. Так, протизапальні, жарознижуючі -
3. Ні, не приймаю - 12 (86%)
14. Якщо хтось із твоїх знайомих однолітків захотів би придбати наркотики, чи легко це зробити?
1.Достатньо легко -
2.Думаю, що непросто -
3. Не знаю - 14 (100%)
7. Куриш ти?
1. Немає і ніколи не курив - (0%)
2. Так, епізодично, за компанію - (0%)
3. Так, щодня -0
15.Что зазвичай ти вживаєш у важких життєвих ситуаціях?
1. Звертаюся до батьків або родичів-12 (86%)
2. Звертаюся по допомогу до друзів - 1 (7%)
3. Розраховую тільки на себе -
4. Інше - 1 (7%
8. Чи вживали ти алкогольні напої, в тому числі і пиво?
1. Не вживаю -
. Так, кілька разів на рік -
3. так, коли є можливість -
Основи здорового способу життя дітей шкільного віку
Вступ
Без здоров'я і мудрість незавидна, і мистецтво блідо, і сила вяла,
і багатство марно, і слово безсиле.
Герофил
Школа сьогодні повинна і може стати найважливішою ланкою соціалізації підростаючого покоління. Через школу проходить все населення, і на даному етапі соціалізації особистості формується як індивідуальне здоров'я, так і здоров'я всього суспільства. Здоровий спосіб життя не займає поки перше місце в ієрархії потреб і цінностей людини в нашому суспільстві. Але якщо ми будемо особистим прикладом демонструвати здоровий спосіб життя, то тільки в цьому випадку можна сподіватися, що майбутні покоління будуть більш здорові і розвинуті не тільки особистісно, інтелектуально, духовно, а й фізично.
Актуальність: здоров'я населення - вища національна цінність, і відродження націй має розпочатися саме з здоров'я, в першу чергу, з нас, дітей.
У процесі дослідження нами виявлено такі протиріччя:
протиріччя між необхідністю подання дослідженого матеріалу широкому загалу через засоби масової інформації, т. к. цей матеріал має великий потенціал для здійснення як профілактичної роботи, так і для формування ціннісних життєвих орієнтацій учнів і відсутністю в школі такого вичерпного матеріалу про учнів нашого класу;
протиріччя між необхідністю дотримання режиму здорового способу життя та наявним фактом несистематичне виконання режиму дня однолітком, що складається в «групі ризику».
Ці протиріччя дозволили нам сформулювати проблему нашої роботи, за яких умов можна ефективно здійснювати пропаганду основ здорового способу життя?
Мета дослідницької роботи: розглянути теоретичні і практичні питання впливу здорового способу життя на розвиток підлітка.
Завдання :
Підібрати методику для дослідження з даної проблеми;
Розглянути стан здоров'я сучасного підлітка (на прикладі учнів нашого класу);
Вивчити динаміку рівня фізичного розвитку учнів 7 класу протягом 2017-2018 року та проаналізувати результати;
Виявити шляхи залучення підлітка до здорового способу життя;
Прищепити школярам навички здорового способу життя на уроках та в позаурочний час.
Гіпотеза дослідження: результативне присвоєння знань про стан здоров'я сучасного підлітка (учнів нашого класу) можна здійснити, коли інформація здобута власними дослідженнями.
Основні напрямки дослідницької роботи:
дослідження спеціальних медичних документів;
анкетування учнів;
діагностика дослідження цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
тематичні зустрічі з медичними працівниками та працівниками правоохоронних органів;
соціологічне опитування учнів.
Об'єкт дослідження: Процес повноцінного фізичного розвитку підлітка (учнів 7 класу).
Суб'єкт дослідження: учні 7 класу
Практичне значення: отримані результати, що ілюструють стан здоров'я сучасного підлітка, можуть зацікавити вчителів, які працюють з семикласниками, соціального педагога, педагога-психолога, а також всіх учнів, які бажають здійснювати самоконтроль за своїм настроєм і вченням, дотриманням режиму дня.
Терміни реалізації дослідницької роботи: 2017, 2018 роки.
Місце реалізації дослідницької роботи: КЗО Майська СЗШ
Передбачувані результати на діагностичному етапі:
отримання цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
на змістовно-діяльнісної етапі:
підготовка презентації;
представлення результатів у вигляді проекту;
Захист проекту. Подання продукту. Обговорення результатів, підведення підсумків проекту
активізація діяльності в рамках формування здорового способу життя;
на рефлексивно етапі
зміна соціальної та громадянської позиції підлітків;
придбання дітьми навичок дотримання режиму здорового способу життя;
Основна частина. Діагностичний етап.
1.1 Анкетування
У підтвердженні актуальності обраної проблематики ініціативною групою волонтерів під керівництвом заступника Волк Наталії В’ячеславівни було проведено анкетування серед учнів 7 класу, основним методом збору інформації якого стало анкетування і інтерв'ювання.
СПОСІБ ЖИТТЯ ТА ЗДОРОВ'Я УЧНЯ
23 ЖОВТНЯ 2017 року в рамках антинаркотичної акції «Розкажи, де торгують смертю» проводилося дослідження на оцінку способу життя учнів 7 класів, від якого багато в чому залежить їх здоров'я. Дослідження проводилося у вигляді анкетування.
За результатами анкетування видно, що всі 13 респондентів не палять, не вживають алкогольні напої та наркотичні засоби і майже всі вони згодні з тими пропозиціями, що не можна ділити наркотики на легкі і сильні, і що все наркотики небезпечні для здоров'я.
Загальний емоційний стан дитини, пов'язане з різними формами його включення в життя школи
ПСИХОЛОГІЧНА АТМОСФЕРА ТИЖНЯ
Настрій - індикатор нашого ставлення до явищ дійсності. Воно впливає на наші рішення, взаємини з оточуючими людьми, здоров'я. Тому ми вирішили простежити за ним протягом тижня, щоб по динаміці настроїв визначити емоційний стан учнів нашого класу. І в цьому нам допоможе наступний тест.
Дослідження настроїв практичний психолог О.О. Тесля
До уроків Після уроків
Напруженості відчувають 21% семикласників протягом навчального дня. У них вранці настрій активну, а після уроків вони пасивні.
За підсумками нашого дослідження, ми прийшли до наступних висновків: настрій є важливим фактором навчальної діяльності, що впливає на її успішність. Щоб бути успішним у навчальній діяльності, необхідно: володіти способами саморегуляції, виробляти в собі вольові риси характеру.
1.3 ВИВЧЕННЯ РІВНЯ І характеру тривожності, ПОВ'ЯЗАНОЇ зі ШКОЛОЮ
В рамках акції «Школа наш рідний дім » 14 листопада 2017 року проведено дослідження учнів 7 класу з метою вивчення рівня і характеру тривожності, пов'язаної зі школою.
Дослідження проводилося у вигляді анкетування, брало участь всього 13 учнів. Тест складається з 58 питань, які були запропоновані дітям в комп'ютерному варіанті. На кожне питання, пов'язаний самопочуттям дитини в школі, потрібно щиро і правдиво однозначно відповісти "Так" або "Ні". Підсумки підбито в кількісному та відсотковому співвідношенні.
Було проаналізовано загальний внутрішній емоційний стан школяра, багато в чому визначається наявністю тих чи інших тривожних синдромів (факторів) і їхньою кількістю.
Загальна тривожність у школі - загальний емоційний стан дитини, пов'язане з різними формами його включення в життя школи. Підсумки дослідження показують, що у 13 (92,8%) учнів тривожність в нормі. Насторожує той факт, що 1 (7,2%) учень має підвищений рівень тривожності. У минулому році кількість учнів, що мають підвищений рівень тривожності, було 3.
Моніторинг рівня тривожності
З усього розглянутого можна зробити висновок про те, що необхідно враховувати ці дані в роботі з учнями, оскільки нормальна тривожність мобілізує психічну діяльність, а підвищена надає протилежний вплив, перешкоджаючи нормальному розвитку здоров'я та навчання.
2. Різні форми проведення загальнозміцнюючих та антистресових заходів
З метою формування здорового способу життя, виховання у них почуття відповідальності за своє здоров'я в класі сформована волонтерська група, яка проводила спортивно-оздоровчу роботу як серед малюків в дитячому садку «Золотий ключик», так і серед учнів молодших класів у своїй школі. В рамках проведення акції «Молодь за здоровий спосіб життя» » відбулися профілактичні зустрічі з медичними працівниками т:
- з медпрацівниками Майської ФАП Капес Тетяною Миколаївною .;
- з участковим Звягенцевим Юрієм Вікторовичем
Діти отримали грамотні і повні відповіді на свої запитання.
Основна мета цих бесід полягала в тому, щоб навчити дітей брати на себе відповідальність за власну поведінку, усвідомлювати свої дії, берегти і зміцнювати своє здоров'я.
Інформація про зайнятості в позаурочний час неповнолітнього учня, який перебуває на обліку ВШО:
Соціологічне дослідження
З метою отримання цілісної картини стану здоров'я сучасного підлітка, виявлення ціннісних життєвих орієнтацій учнів;
формування здорового способу життя проведено соціологічне опитування серед учнів 7 класу. Результати соціологічного опитування показують, що в основному всіх учнів класу (87%) хвилюють соціальні проблеми суспільства, пов'язані зі здоров'ям нації, якщо навіть вони особисто їх не стосуються, всі вони мають бажання змінити світ на краще і навіть згодні самі брати участь в значних змінах навколишнього світу.
Висновок. Рефлексивний етап.
В ході дослідницької роботи ми дізналися, якою людиною є кожен з нас цікавлять людей, що любить, чим захоплюється, які має життєві орієнтири. У виконаній дослідницькій роботі:
Що ж змінилося в процесі і результаті проведеної роботи. Перш за все - ми самі. Волонтери вчилися ретельно відшукувати інформацію, вчилися взаєморозумінню, взаємодопомоги, почуття співпереживання. Ми продовжуємо займатися дослідженням ще й тому, що осягаємо таємниці людського буття: як прожити життя, щоб залишити після себе слід на Землі так само, який залишили для нас попереднє покоління.
Література
Амосов Н.М., «Роздуми про здоров'я». - М., 1987
Антропова М.В. Режим дня, працездатність і стан здоров'я школярів. - М.,1 974.
Байєр К., Шейнберг Л. Здоровий спосіб життя. - М., 1997..
Бальсевіч В.К., Запорожаном В.А. Фізична активність людини. - Київ: Здоров'я,
Винокурова Н. Ф., Трушин В. В., Глобальна екологія. - М., Просвітництво, 1990.
Здоровий спосіб життя - запорука здоров'я. / Упоряд. Професор Ф.Г. Мурзакаев. Уфа: Башк. кн. вид-во, 1987
Коростельов Н.Б. Виховання здорового школяра. - М., 1986
Лаптєв О.П. Бережи здоров'я змолоду - М., Медицина, 1988.
Додаток 1
АНКЕТА «СПОСІБ ЖИТТЯ ТА ЗДОРОВ'Я ШКОЛЬНИКА»
Інструкція щодо заповнення анкет
Дорогий друг! Просимо тебе відповісти на питання анкети. Твої відповіді допоможуть нам дати оцінку способу життя, від якого багато в чому залежить здоров'я. За результатами опитування будуть розроблені конкретні оздоровчі заходи.
Як випливає заповнювати анкету? Відповідати потрібно на всі питання, строго в порядку їх нумерації. З кожного питання тобі пропонуються різні варіанти готових відповідей. Перш за все уважно прочитай їх, а потім обведи кружечком номер того варіанта відповіді (один або кілька), який відповідає твою думку. Анкета анонімна! Будьте відверті!
1.Твій тип
1. Чоловік - 5 (36%)
2. Жіночий - 9 (64%)
9. Чи правильно ділити наркотики на легкі і сильні?
1.Да, існують наркотичні речовини, що не приносять шкоди -
2.Чи сказати, що є наркотики більш небезпечні і менш небезпечні -
3.Ні, всі наркотики небезпечні в рівній мірі - 14 (100%)
2. Твій вік
1. від 13 до 14 років - 14 (100%)
10. Чи був у тебе власний досвід зустрічі з наркотиками?
1. Мені пропонували, але я відмовився -
2. Не було - 14 (100%)
3. Я пробував -
3. Чи є у тебе на сьогодні серйозні проблеми, пов'язані з навчанням?
1. Так - 1 (7%)
2. Ні - 13 (93%)
11. Як ти думаєш, через який час може виникнути наркотична залежність?
1.Достаточно спробувати 1-2 рази - 14 (100%)
2.Вживать постійно 2-3 місяці .-
3.Якщо вживати рідко, то взагалі не виникне.
4. Що заважає тобі успішно вчитися?
(Можна дати кілька відповідей)
1. Стан здоров'я -
2. Дефіцит часу - 1 (7%)
3. Інше - 1 (7%)
4. Ні, мені нічого не заважає вчитися -12 (84%)
12. Як Ви ставитеся до проведення медичного тестування
1. Негативно -1 (7%)
2. Позитивно - 11 (79%)
3. Нейтрально - 2 (14%)
5. Чи трапляється, що тобі буває нічим зайнятися на дозвіллі?
1. Так, часто - 1 (7%)
2. Іноді - 2 (14%)
3. Ні - 11 (79%)
13.Бувають в твоєму житті ситуації, які здаються тобі безвихідними?
1.Часто - 1 (7%)
2.Інколи - 1 (7%)
3.Ніколи - 12 (86%)
6. Чи приймаєш ти ліки без призначення лікаря? (Можна вибрати кілька відповідей)
1. Так, болезаспокійливі - 2 (14%)
2. Так, протизапальні, жарознижуючі -
3. Ні, не приймаю - 12 (86%)
14. Якщо хтось із твоїх знайомих однолітків захотів би придбати наркотики, чи легко це зробити?
1.Достатньо легко -
2.Думаю, що непросто -
3. Не знаю - 14 (100%)
7. Куриш ти?
1. Немає і ніколи не курив - (0%)
2. Так, епізодично, за компанію - (0%)
3. Так, щодня -0
15.Что зазвичай ти вживаєш у важких життєвих ситуаціях?
1. Звертаюся до батьків або родичів-12 (86%)
2. Звертаюся по допомогу до друзів - 1 (7%)
3. Розраховую тільки на себе -
4. Інше - 1 (7%
8. Чи вживали ти алкогольні напої, в тому числі і пиво?
1. Не вживаю -
. Так, кілька разів на рік -
3. так, коли є можливість -