Тема. Основна властивість дробу. Зведення дробів до нового знаменника
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту основної властивості раціонального дробу (у двох варіантах) та схеми її доведення, змісту поняття «скоротити раціональний дріб» та алгоритму скорочення раціонального дробу, а також правила знаків для раціональних дробів; сформувати вміння відтворювати названі властивості й використовувати ці властивості та алгоритми для розв'язування вправ.
Тип уроку: засвоєння знань та вмінь, відпрацювання навичок.
Наочність та обладнання: опорний конспект «Основна властивість дробу».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
1) Розв'язування вправ домашнього завдання у формі самоперевірки за зразком.
2) Сильні учні під час перевірки виконують індивідуальні завдання.
Картка 1
Картка 2
III. Формулювання мети і завдань уроку
Мета уроку стає цілком зрозумілою після роботи з матеріалом попереднього уроку (див. урок 3), в ході якого було зроблено акцент на тому, що основна властивість дробу може мати дні форми запису. Якщо одна з них є записом у буквеному вигляді правила скорочення дробів, то інша не була вивчена на попередньому уроці. Усвідомлення цього факту дає можливість сформулювати мету уроку – вивчення змісту дії з раціональними дробами, що виражається формулою , складання алгоритму виконання цієї дії, а також формування вмінь застосовувати складений алгоритм на практиці.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою успішної роботи учнів із навчальним матеріалом уроку слід попередньо розв'язати усні вправи, що передбачають повторення алгоритмів виконання зведення звичайних дробів до нового знаменника, різних способів розкладання цілих виразів на лінійні множники, а також на повторення алгоритмів, вивчених на попередніх уроках.
Виконання усних вправ
у5 – у7; 5х – 15; 16х – 2ху; 8 + y3; 3y2 – 3y4.
а) ; б) .
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Вивчення матеріалу уроку починається із формулювання правила зведення (з використанням опорного конспекту 2) раціонального дробу до нового знаменника у формах словесній та тотожності , яка доводиться з допомогою тих самих властивостей, що були використані на попередньому уроці під час доведення правила скорочення раціональних дробів (див. урок 3).
Далі виконується робота зі складання алгоритму (орієнтовної схеми дій) при зведенні раціонального дробу до нового знаменника. Під час складання алгоритму слід зробити акцент на таких моментах:
Зрозуміло, що усвідомленому сприйняттю учнями всіх сформульованих положень сприятиме демонстрація достатньої кількості прикладів застосування складеного алгоритму.
VI. Формування вмінь
Виконання усних вправ
а) ; б) ; в) ; г) .
Які з поданих дробів можна звести до знаменника:
2а2b3; 6а3b2; 9a3b4; 2(a – b); (a – b)(a + b); (х + у)2; (х + у)(а – b)?
а) ; б) ; в) ;
г) .
а) до знаменника b2; б) до знаменника 4ху;
в) до знаменника 10 – а; г) до знаменника а2 – 100.
Виконання письмових вправ
Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати завдання такого змісту.
1) Розкладіть на множники:
а) a2b + ab2; б) х3у – ху3; в) 7x2 – 14ху + 21ах; г) 9ху – 3bу + 15ау;
д) х4 – х3 + х2 – х; є) с4 – 2с3 – с2 + 2с; ж) (а – 2)2 – 25а2; з) (b + 3)2 – 36b2;
и) 125x3 + 8; к) 216х3 – 27; л) (a + 1)3 + а3; м) (b + 2)3 – 8b3.
1) Подайте вираз 2а + b у вигляді дробу зі знаменником, що дорівнює:
а) b; б) 5; в) 3а; г) 2а – b.
1) Зведіть дроби: ; ; ; до знаменника 24а3b2.
2) Зведіть дріб:
а) до знаменника (а – b)2; б) до знаменника х2 – а2;
в) до знаменника x3 – 1; г) до знаменника а3 – b3;
д) до знаменника b – y; e) до знаменника 10 – а;
ж) до знаменника 4 – р2; з) до знаменника 2(а2 – 9).
3) Зведіть дріб:
а) до знаменника х2 + ху; б) до знаменника х2 + 2ху + у2;
в) до знаменника а2 – b2; г) до знаменника т3 – п3.
1) Скоротіть дріб:
а) ; б) ; в) .
2) Знайдіть значення дробу:
а) при а = -2, b = -0,1; б) при с = , d = ;
в) при х = , у = -0,4; г) при х = -0,2, у = -0,6.
1) Скоротіть дріб (п — натуральне число):
а) ; б) ; в) ; г) .
2) Доведіть тотожність:
а) ; б) .
3) Знайдіть пропущений вираз:
|
|
|
|
З метою попередження типових помилок із самого початку слід звертати увагу учнів на те, що під час запису добутку чисельника та знаменника раціонального дробу на додатковий множник слід виконувати правила запису добутку многочлена на одночлен і многочлена на многочлен (тобто многочлен, що є множником, записувати в дужках).
VII. Підсумки уроку
Чи правильно виконано зведення дробів до нового знаменника? Якщо ні - виправте помилку.
; ; .
VIII. Домашнє завдання