Основна властивість дробу. Зведення дробів до нового знаменника

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту основної властивості раціонального дробу (у двох варіантах) та схеми її доведення, змісту поняття «скоротити раціональний дріб» та алгоритму скорочення раціонального дробу, а також правила знаків для раціональних дробів; сформувати вміння відтворювати названі властивості й використовувати ці властивості та алгоритми для розв'язування вправ.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Основна властивість дробу. Зведення дробів до нового знаменника

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту основної властивості раціонального дробу (у двох варіантах) та схеми її доведення, змісту поняття «скоротити раціональний дріб» та алгоритму скорочення раціонального дробу, а також правила знаків для раціональних дробів; сформувати вміння відтворювати названі властивості й використову­вати ці властивості та алгоритми для розв'язування вправ.

Тип уроку: засвоєння знань та вмінь, відпрацювання навичок.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Основна властивість дробу».

Хід уроку

I. Організаційний етап

 

II. Перевірка домашнього завдання

1) Розв'язування вправ домашнього завдання у формі самопере­вірки за зразком.

2) Сильні учні під час перевірки виконують індивідуальні завдання.

Картка 1

  1. Виконайте скорочення дробів: а) ; б) .
  2. Доведіть тотожність а4 + а2 + 1 = (а2 + а + 1) (а2 а + 1).

 

Картка 2

  1. Виконайте скорочення дробів: а) ; б) .
  2. Доведіть тотожність b8 + b4 + 1 = (b4 + b2 + 1)(b4 b2 + 1).

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

Мета уроку стає цілком зрозумілою після роботи з матеріалом по­переднього уроку (див. урок 3), в ході якого було зроблено акцент на тому, що основна властивість дробу може мати дні форми запису. Як­що одна з них є записом у буквеному вигляді правила скорочення дробів, то інша не була вивчена на попередньому уроці. Усвідомлення цього факту дає можливість сформулювати мету уроку – вивчення змісту дії з раціональними дробами,   що  виражається  формулою , складання алгоритму виконання цієї дії, а також формування вмінь застосовувати складений алгоритм на практиці.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

З метою успішної роботи учнів із навчальним матеріалом уроку слід попередньо розв'язати усні вправи, що передбачають по­вторення алгоритмів виконання зведення звичайних дробів до нового знаменника, різних способів розкладання цілих виразів на лінійні множники, а також на повторення алгоритмів, вив­чених на попередніх уроках.

 

Виконання усних вправ

  1. Скоротіть дроби: ; ; ; .
  2. Зведіть дріб до знаменника 48; ; ; ; ; ; .
  3. Подайте число 5 у вигляді дробу зі знаменником: 2; 5; 1; 10; п.
  4. Подайте вирази у вигляді добутку: 5х + 10у; х2 – 16; 22у2 – 11у;

у5 – у7; 5х – 15; 16х – 2ху; 8 + y3; 3y2 3y4.

  1. Знайдіть пропущені числа (щоб рівності були правильними):

а)  ; б) .

 

V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Основна властивість дробу для зведення (раціональних) дробів до нового знаменника.
  2. Алгоритм зведення раціонального дробу до нового знаменника.
  3. Приклади застосування алгоритму.

Вивчення матеріалу уроку починається із формулювання пра­вила зведення (з використанням опорного конспекту 2) раціо­нального дробу до нового знаменника у формах словесній та тотожності , яка доводиться з допомогою тих самих властивостей, що були використані на попередньому уроці під час доведення правила скорочення раціональних дробів (див. урок 3).

Далі виконується робота зі складання алгоритму (орієнтовної схе­ми дій) при зведенні раціонального дробу до нового знаменника. Під час складання алгоритму слід зробити акцент на таких моментах:

  • Так само як і в разі зведення звичайних дробів, під час зведення раціональних дробів до нового знаменника слід розуміти, що зведен­ня можливе лише у випадку, якщо новий знаменник «ділиться» на старий (у випадку раціональних дробів це означає, що розклад «нового» знаменника на множники має містити всі множники, які є в розкладі на множники «старого» знаменника);
  • так само як і в разі зведення звичайних дробів, під час зведення раціональних дробів до нового знаменника слід спочатку знайти до­датковий множник для даного дробу;
  • на відміну від випадку зведення звичайних дробів до нового знамен­ника під час зведення до нового знаменника раціонального дробу додатковий множник зазвичай знаходять не діленням знаменників, а розклавши знаменники (новий і старий) на множники та порівняв­ши здобуті розклади (у випадку якщо знаменники є одночленами, можна виконати ділення нового знаменника на старий, записавши частку у вигляді дробу та скоротити її).

Зрозуміло, що усвідомленому сприйняттю учнями всіх сформульо­ваних положень сприятиме демонстрація достатньої кількості при­кладів застосування складеного алгоритму.

 

VI. Формування вмінь

Виконання усних вправ

  1. Назвіть чисельник і знаменник раціонального дробу:

а) ; б) ; в) ; г) .

Які з поданих дробів можна звести до знаменника:

2а2b3; 6а3b2; 9a3b4; 2(ab); (ab)(a + b); (х + у)2; (х + у)(а b)?

  1. Заповніть пропуски так, щоб рівності були правильними:

а) ; б) ; в) ;

 г) .

  1. Знайдіть додатковий множник для зведення дробу:

а) до знаменника b2;  б) до знаменника 4ху;

в) до знаменника 10 а; г) до знаменника а2 100.

 

Виконання письмових вправ

Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати завдання такого змісту.

  1. Розкладання многочленів на множники.

1) Розкладіть на множники:

а) a2b + ab2; б) х3у ху3; в) 7x2 14ху + 21ах; г) 9ху 3bу + 15ау;

д) х4 х3 + х2 х; є) с4 2с3 с2 + 2с; ж) (а 2)2 25а2; з) (b + 3)2 36b2;

и) 125x3 + 8; к) 216х3 27; л) (a + 1)3 + а3; м) (b + 2)3 8b3.

  1. Запис цілого виразу у вигляді дробу з поданим знаменником.

1) Подайте вираз 2а + b у вигляді дробу зі знаменником, що до­рівнює:

а) b; б) 5; в) 3а; г) 2а b.

  1. Зведення дробу до заданого знаменника (який вже розкладено на множники і такого, який потребує попереднього розкладання на множники).

1)  Зведіть дроби: ; ; ; до знаменника 24а3b2.

2)  Зведіть дріб:

а) до знаменника (а b)2; б) до знаменника х2 а2;

в) до знаменника x3 1; г) до знаменника а3 b3;

д) до знаменника b y; e) до знаменника 10 а;

ж) до знаменника 4 р2; з) до знаменника 2(а2 9).

3)  Зведіть дріб:

а) до знаменника х2 + ху; б) до знаменника х2 + 2ху + у2;

в) до знаменника а2 b2; г) до знаменника т3 п3.

  1. Перевірити, чи можна поданий раціональний дріб звести доданого знаменника, і якщо це можливо, то виконати зведення до цього знаменника.
  2. Виконання вправ на повторення: скорочення дробів (знайти зна­чення дробу, попередньо скоротивши його; доведення тотожнос­тей, складених із двох раціональних дробів), а також на повторення алгоритму знаходження ОДЗ дробового виразу.

1)  Скоротіть дріб:

а) ; б) ; в) .

2)  Знайдіть значення дробу:

а) при а = -2, b = -0,1; б) при с = , d = ;

в) при х = , у = -0,4; г) при х = -0,2, у = -0,6.

  1. Виконання логічних вправ та завдань підвищеного рівня складності.

1)  Скоротіть дріб (п — натуральне число):

а) ; б) ; в) ; г) .

2) Доведіть тотожність:

а) ; б) .

3) Знайдіть пропущений вираз:

З метою попередження типових помилок із самого початку слід звертати увагу учнів на те, що під час запису добутку чисельника та знаменника раціонального дробу на додатковий множник слід викону­вати правила запису добутку многочлена на одночлен і многочлена на многочлен (тобто многочлен, що є множником, записувати в дужках).

VII. Підсумки уроку

Чи правильно виконано зведення дробів до нового знаменника? Якщо ні - виправте помилку.

; ; .

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Повторити формулювання основної властивості дробу, її записи для випадку скорочення дробів та для випадку зведення дробів до нового знаменника.
  2. Виконати вправи, що передбачають: зведення дробів до нового зна­менника; скорочення дробів.
  3. На повторення: вправи на знаходження ОДЗ дробових виразів та використання умови рівності дробу нулю (підготуватись до само­стійної роботи з теми «Дроби. Основна властивість дробу».

 

doc
Додано
9 березня 2020
Переглядів
2153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку