Формула коренів квадратного рівняння

Про матеріал
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту поняття «дискримінант квадратного рівняння з парним другим коефіцієнтом», формули дискримінанта квадратного рівняння з парним другим коефіцієнтом та формул коренів такого квадратного рівняння; сформувати первинні вміння знаходити дискримінант квадратного рівняння за новими формулами та за його значенням визначати кількість розв'язків квадратного рівняння, а також обчислювати корені квадратного рівняння; відпрацювати вміння розв'язувати квадратні рівняння за формулами, вивченими на попередньому уроці.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Формула коренів квадратного рівняння

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту поняття «дискримінант квадратного рівняння з парним другим коефіцієнтом», формули дис­кримінанта квадратного рівняння з парним другим коефіцієнтом та формул коренів такого квадратного рівняння; сформувати первинні вміння знаходити дискримінант квадратного рівняння за новими фор­мулами та за його значенням визначати кількість розв'язків квадрат­ного рівняння, а також обчислювати корені квадратного рівняння; відпрацювати вміння розв'язувати квадратні рівняння за формулами, вивченими на попередньому уроці.

Тип уроку: застосування знань та вмінь.

Наочність та обладнання: Опорний конспект «Квадратні рів­няння».

Хід уроку

I. Організаційний етан

 

II. Перевірка домашнього завдання

Математичний диктант

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Розв'яжіть рівняння

 

х2 – 8х – 9 = 0

х2 – 8х + 7 = 0

виділенням квадрата двочлена

 

2. Обчисліть дискримінант рівняння

 

3х2 – 8х – 3 = 0

2х2 – 3х – 2 = 0

3. Знайдіть корені рівняння:

 

3х2 – 8х – 3 = 0

2х2 – 3х – 2 = 0

4. За якої умови деяке повне квадратне рівняння

має один корінь (два рівних дійсних корені)?

не має дійсних коренів?

5. Скільки коренів має рівняння:

 

х2 – 10х + 25 = 0?

х2 + 6х + 9 = 0?

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

Усвідомленому вивченню питання уроку (формула коренів квадрат­ного рівняння з парним другим коефіцієнтом) сприятиме поставлене вчителем завдання: за вивченими на попередньому уроці формулами, виконуючи усні обчислення, розв'язати квадратне рівняння з досить ве­ликими коефіцієнтами (рівняння має бути підібране так щоб дискри­мінант був більшим за 10000, тобто не було можливості скористатися таблицею квадратів, наведеною в підручнику). Аналізуючи проблему, доходимо висновку про необхідність «вдосконалення», вивчених на по­передньому уроці формул. Вивчення окремих випадків застосування формул коренів квадратного рівняння та оволодіння вміннями їх вико­ристовувати визначаємо як провідну мету уроку.

 

 

 

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

Для успішного сприйняття учнями навчального матеріалу уро­ку слід активізувати такі знання і вміння: виконання тотожних перетворень ірраціональних виразів; визначення коефіцієнтів квадратного рівняння; визначення дискримінанта квадратного рівняння та знаходження кількості та значень коренів квадрат­ного рівняння за визначеним значенням дискримінанта.

Виконання усних вправ

  1. Укажіть у квадратному рівнянні його коефіцієнти:

а) 3у2 – 5у + 1 = 0; б) 2 + х – 3 = 0; в) 12t – 7t2 + 4 = 0; г) 9t 6 + t2 = 0;

д) 5т – т2 = 0; є) п2 – 7 = 0.

  1. Спростіть вирази: ; (2k)2 4ат.
  2. Скільки коренів має квадратне рівняння:

x2 64 = 0; у2 + 49 = 0; 2р2 7р = 0; k2 = 0; 2х2 + 4х 1 = 0;

х2 + 3х + 4 = 0; у2 + 3у + 2= 0.

 

V. Застосування знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Формули коренів квадратного рівняння для випадку, якщо другий коефіцієнт рівняння парний.
  2. Алгоритм застосування нових формул.
  3. Приклад застосування складеного алгоритму.

У виведенні «нових» формул коренів квадратного рівняння для спрощення виду формул можна відразу ввести додаткові позна­чення: , і під час розв'язування опорних прикладів уже починати закріплення нових позначень. Так само як і на попередньому уроці, після виведення формул слід дати учням орієнтовну схему розв'язання квадратного рівняння цим спосо­бом і в розв'язуванні опорного завдання вимагати строгого її дотримання.

 

VI. Формування вмінь

Виконання усних вправ

  1. Серед даних квадратних рівнянь виберіть ті, в яких парний другий
    коефіцієнт:

a) 3у2 – 5у + 1 = 0; б) 12х – 7х2 + 4 = 0; в) х2 + 2х – 3 = 0; г) 10х2 + 3х – 7 = 0.

  1. Знайдіть значення виразу якщо:

а) b = -2; а = 3; с = -2; б) b = 6; а = 1; с = 2.

 

Виконання письмових вправ

Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати завдання та­кого змісту:

  1. Розв'язування квадратного рівняння за формулами.

1) Розв'яжіть рівняння:

а) х2 2х 1 = 0; б) 7х2 18х + 8 = 0; в) 3х2 + 22х 16 = 0;

г) х2 + 21х + 90 = 0; д) 3х2 + 53х 18 = 0; є) -25х2 + 50х + 75 = 0;

ж) х2 + 0,5х 1,5 = 0; з) 2х2 х + = 0; и) х2 х = 0.

2) Розв'яжіть рівняння:
а) 3х2 14х + 16 = 0; б) 5х2 16х + 3 = 0; в) х2 + 2х 80 = 0;

г) х2 22х 23 = 0; д) 4х2 36х + 77 = 0; є) 15у2 22у 37 = 0;

ж) 7z2 20z + 14 = 0; з) у2 10у 25 = 0.

  1. Розв'язування квадратного рівняння найбільш зручним способом.
    Розв'яжіть рівняння:

а) 2х2 5х 3 = 0; б) 3х2 8х + 5 = 0; в) 5х2 + 9х + 4 = 0;

г) 36у2 12y + 1 = 0;  д) 3t2 3t + 1 = 0; є) х2 + 9х 22 = 0;

ж) у2 12у + 32 = 0; з) 100х2 160х + 63 = 0.

  1. Розв'язування рівнянь з попереднім виконанням рівносильних пе­ретворень та обранням найбільш зручного способу розв'язання.

1) Розв'яжіть рівняння:

а) t2 + 3t = - 4t – 6 – t2; б) 5(y2 + 3) = -24у + 20; в) 4х(х 2) + х2 = 6х + 3;

г) 6х2 + 3х = 5(2х + 1); д) (х 1)2 + 4х2 = 0; е) (3х 2)(3х + 2) = 6х + 3;

ж) 5х2 х = 0,1 х + 4х2; з) .

2) Знайдіть корені рівняння:

а) 3(х + 4)2 = 10х + 32; б) 15х2 + 17 = 15(х + 1)2; в) (x + 1)2 = (2х 1)2;

г) (х 2)2 + 48 = (2 3х)2.

3) Розв'яжіть рівняння:

а) ; б) ; в) ;

г) .

4) Розв'яжіть рівняння:

а) 0,7х2 = 1,3х + 2; б) 7 = 0,4у + 0,2у2; в) х2 1,6х 0,36 = 0;

г) z2 2z + 2,91 = 0; д) 0,2у2 10y + 125 = 0; є) х2 + 2х 9 = 0.

  1. Логічні вправи та завдання підвищеного рівня складності для учнів, які мають достатній та високий рівні знань. Вставте пропущений вираз.

 

х3

х 3

х2

?

Письмові вправи мають на меті закріплення нових формул ко­ренів квадратного рівняння (для рівняння з парним другим коефіцієнтом) та формування вмінь застосовувати ці формули (нові знання) в поєднані з вивченими раніше способами розв'язання квадратних рівнянь. На уроці продовжується за­своєння формул коренів квадратного рівняння, тому, як і на попередньому уроці, з метою попередження помилок та кра­щого запам'ятовування формул, слід вимагати від учнів дотри­мання алгоритму (див. конспект) та усного й письмового відтворення виведених формул.

На цьому уроці можна запропонувати учням завдання, що передба­чає виконання рівносильних перетворень рівнянь перед застосуванням вивчених формул, при цьому слід виділити рівняння, в яких виникає необхідність перетворення рівняння з дробовими коефіцієнтами в рів­няння з цілими коефіцієнтами (множенням обох частин рівняння на НСК знаменників дробових коефіцієнтів) та на рівняння з цілими коефіцієнтами, що мають спільний дільник, відмінний від нуля. Також звертаємо увагу учнів на зручність оволодіння ще й таким прийомом: старший коефіцієнт квадратного рівняння краще мати додатним (в ідеалі - дорівнює одиниці).

 

VII. Підсумки уроку

В якому випадку правильно знайдено корені?

а) х2 – 2х – 8 = 0, D1 = 1 + 8 = 9, , х1 = , х2 = ;

б) х2 + 2х 8 = 0, D1 = 2 + 8 = 10, ;

в) x2 4х 12 = 0, D1 = 4 + 12 = 16, х1,2 = 2 ± 4, х1 = 6, х2 = -2.

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити всі формули коренів квадратного рівняння.
  2. Розв'язати приклади на застосування цих формул.
  3. На повторення: тотожні перетворення раціональних виразів та ви­разів, що містять квадратні корені.

 

 

doc
Додав(-ла)
Литвин Артем
Додано
12 березня 2020
Переглядів
2902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку