Основні форми рельєфу Землі. Рівнини
Мета уроку: закріпити знання учнів про класифікації форм рельєфу Землі, сформувати уявлення про рівнини та їхні відмінності за висотою, походженням (первинні, вторинні), зовнішнім виглядом (плоскі, горбкуваті); продовжити формування вмінь працювати з картами, схемами, підручником.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, зошит для практичних робіт, карта півкуль, схема «Класифікація рівнин за висотою над рівнем моря», ілюстрації із зображенням рівнин.
Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки поняття «рівнини»; визначати за допомогою карти географічне положення рівнин, їхню абсолютну й відносну висоту за шкалою висот; порівнювати рівнини за висотою, походженням; позначати на контурній карті рівнини.
Географічна номенклатура: Східноєвропейська, Західносибірська, Амазонська рівнини, Середньосибірське, Бразильське плоскогір’я.
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Запитання і завдання
1. Назвіть планетарні форми рельєфу.
2. Що таке гори?
3. Які різновиди гір за віком ви знаєте?
4. Чим відрізняються молоді гори від старих?
5. Назвіть характерні ознаки складчастих гір.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Сьогодні ми спускаємося з гір на рівнини. Тут розкинулися поля й сади, розташовані найбільші міста й виробничі комплекси. Тут проживає переважна більшість населення Землі. Рівнини займають більш ніж половину площі планети, при цьому на найбільших із них можуть розміститися кілька таких держав, як Україна.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання
1. Як ви собі уявляєте рівнину?
2. Чому більшість населення Землі проживає на рівнинах?
3. У межах якої форми рельєфу розташована ваша місцевість?
V. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Загальне уявлення про рівнини.
2. Плоскі й горбкуваті рівнини.
3. Відмінності рівнин за походженням.
4. Вплив зовнішніх і внутрішніх процесів на гори та рівнини.
1. Загальне уявлення про рівнини
Практична робота
Учні виконують завдання практичної роботи 4 «Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів».
Їм необхідно знайти на фізичній карті півкуль Східноєвропейську, Західносибірську, Амазонську рівнини, Середньосибірське, Бразильське плоскогір’я, визначити їхнє місце розташування на контурній карті, а потім підписати.
Запитання
Чому в основі рівнин лежать платформи?
2. Плоскі й горбкуваті рівнини
Робота з картою
На стінній карті біля дошки визначте географічне положення Східноєвропейської рівнини. Укажіть, у якій частині якого материка вона розташована; між якими меридіанами й паралелями перебуває; які географічні об’єкти розташовані поряд; приблизну довжину із заходу на схід і з півночі на південь; у якому напрямку простягнулася.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з картою
На фізичній карті світу знайдіть рівнини (низовини, височини, плоскогір’я). Визначте їхні середні висоти. З’ясуйте, на якому материку розміщені найбільші рівнини.
Запитання
1. Що таке рівнини?
2. Які види рівнин ви знаєте?
3. Які особливості первинних рівнин?
VII. Підсумки уроку
Висновки
Висота більшості рівнин не перевищує 500 м. Площа рівнин на Землі значно більша за площу гір. Гори виникли внаслідок впливу внутрішніх сил Землі, найвищі з них розташовані в районах, де розміщені сейсмічні пояси. В основі більшості рівнин лежать платформи, на які вплинули зовнішні сили Землі. У горах висока ймовірність землетрусів. Рівнина, як правило, не може стати епіцентром землетрусу.
Рівнини — це великі ділянки земної поверхні з незначними (як правило, до 200 м) коливаннями висот і пологими ухилами. За абсолютною висотою розрізняють три основні типи рівнин: низовини, височини, плоскогір’я. За походженням виділяють первинні й вторинні рівнини. Великі рівнини розташовані на стійких ділянках земної кори — давніх платформах. Із плином часу вигляд гір і рівнин змінюється.
VIII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Визначте географічне положення Амазонської низовини.
3. Учитель роздає окремим учням тексти ролей, які вони виконуватимуть на наступному уроці.