Основні геометричні фігури: точка, пряма, площина. Лінії, види ліній.

Про матеріал
повторити й уточнити зміст понять «точка», «відрізок», «гео¬метрична фігура»; сформувати вміння розпізнавати відрізки, зображува¬ти їх за допомогою лінійки, описувати поняття «відрізок», «точка»; повто¬рити співвідношення між основними одиницями вимірювання відрізків.
Перегляд файлу

Олексик Я.В.   2018/2019

УРОК № 4          ДАТА______

 

Тема. Основні геометричні фігури: точка, пряма, площина.  Лінії, види ліній.

Мета: повторити й уточнити зміст понять «точка», «відрізок», «гео­метрична фігура»; сформувати вміння розпізнавати відрізки, зображува­ти їх за допомогою лінійки, описувати поняття «відрізок», «точка»; повто­рити співвідношення між основними одиницями вимірювання відрізків.

Тип уроку: повторення, систематизація та доповнення знань.

Обладнання: відкидна дошка з розміченими одиничними квадратика­ми (модель аркуша учнівського зошита).

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Оскільки поняття відрізка і його довжини знайомі учням з початкової школи, під час вивчення цієї теми необхідно повторити й узагальнити на­бутий ними раніше досвід.

  1. Запис дати та теми уроку
  2. Усні вправи

А) Назвіть лінії і фігури, відомі з початкової школи (див. рис).

Б) Виразіть:

у міліметрах: а) 4 см = 40 мм; б) 6 см 3 мм = 63 мм; в) 5 дм = 500 мм;

у сантиметрах: а) 3 дм =30 см; б) 5 дм 4 см = 54 см; в) 6 м = 600 см; г) 900 мм  = 9 см;

у дециметрах: а) 5 м = 50дм; б) 3 м 7 дм = 37 дм; в) 800 см = 80дм ; г) 1200 мм = 12 дм.

 

II. Повторення і систематизація знань

Викладати матеріал уроку можна у вигляді практичної роботи. Послі­довно виконуючи завдання, учні разом з учителем повторюють й система­тизують навчальний матеріал.

ЗАПИС У ЗОШИТ

  1. Позначте в зошиті дві точки А і В. Сполучіть їх між собою двома різни­
    ми лініями.

Як сполучити точки А і В найкоротшою лінією? Як тепер називаються точки А і В?

Відповідь. Найкоротша лінія — відрізок АВ (ВА). А, В — кінці відрізка.

  1. Позначте в зошиті точки С і D на відстані 2 клітинок. Чому дорівнює
    довжина відрізка CD?

Відповідь. Довжина CD дорівнює 1 см або CD = \ см.

  1. Позначте в зошиті точки М і N на відстані 6 клітинок одна від одної;
    точки Е і F — на відстані 8 клітинок одна від одної. Чому дорівнюють
    довжини відрізків MN і СD?

Відповідь.  MN = 3 см; EF = 4 см.

  1. Подивіться на рисунок 7 (с. 19 підручника) і уявіть, що ми спробували
    накласти відрізок АВ на відрізок CD. Що при цьому ми помітимо? Як ви вважаєте, яку назву будуть мати ці (і такі самі за властивістю) відрізки? Побудуйте два рівних відрізки у зошиті. Якими будуть їхні довжини? Відповідь. KP = OD = 2 см.

  1. Накресліть відрізок АВ довжиною 5 см. Поставте між точками А і В точку С. Де знаходиться точка С? Які нові фігури при цьому утворили­ся? Відмірте довжини частин і порівняйте їх суму з довжиною відрізка АВ. Що ви помітили?

Відповідь. С лежить між А і В (С належить відрізку АВ). АВ, АС, ВС — відрізки; АВ = 5 см; АС = 2см; ВС = 3 см; АВ = АС + ВС.

 

Висновки:

  • найкоротша лінія, що сполучає дві різні точки — відрізок;
  • дві точки, сполучені відрізком, називаються кінцями відрізка;
  • відрізки можна вимірювати одиничними відрізками (1см; 1 дм; 1мм тощо);
  • два відрізки, що сумістяться у разі накладання, називаються рівними; рівні відрізки мають однакові (рівні) довжини;
  • точка ділить відрізок на два відрізки; якщо знайти довжину цих відрізків, то їх сума дорівнює довжині даного відрізка.

 

III. Відпрацювання навичок

Письмові вправи

№46

Умова. Запишіть усі відрізки, зображені на рисунку 16.

5L45z1

 Відповідь:

а) OA; OB; ОС; OD; AD; BD; AC;
б) KP; KN; KM; KE; KF; NP; NM; NE; NS; MP; FE; SE.

 

№ 57; обчисліть довжину ламаної.

№ 59;  (Відпрацьовуємо навички побудови і вимірювання відрізків; в №59 — розглянути 2 способи знаходження довжини АС — вимірю­ванням та обчисленням; звернути увагу, що обчислення довжини — більш універсальний спосіб.)

 

ABCD = 15 мм + 25 мм + 34 мм = 74 мм = 7 см 4 мм

№ 68 (Звернути увагу, що вимірюванням знайти відрізок RS немож­ливо. Тому перед розв'язанням ще раз повторити властивість вимірю­вання відрізків.)

 

IV. Підсумок уроку

Слід ще раз звернутися до рисунків і умовних записів, які було отри­мано під час практичної роботи (див. II), і повторити з учнями основні поняття уроку.

V. Домашнє завдання

п. 3, №№ 55; 58; 69*.

Додатково, завдання: накреслити лінію, не відриваючи руки від аркуша.

1

 

doc
Додано
16 січня 2019
Переглядів
7549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку