План - конспект уроку підготовлений за новою програмою. Дана розробка урокуознайомить учнів з генетикою як наукою про спадковість і мінливість організмів., дасть знання про основні генетичні поняття та сформує знання про методи генетичних досліджень.
Тема. Основні поняття генетики. Методи генетичних досліджень.
Мета: ознайомити учнів з генетикою як наукою про спадковість і мінливість організмів; дати знання про основні генетичні поняття; сформувати знання про методи генетичних досліджень.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи та форми роботи: словесні, наочні, елементи інтерактивних технологій.
Терміни та поняття: спадковість, мінливість, успадкування, ген, генотип, фенотип, алельні гени, гомозигота, гетерозигота, домінантність, рецесивність, чисті лінії, розщеплення, рекомбінація; гібридологічний, генеалогічний, популяційно-статистичний, цитогенетичний, біохімічний, близнюковий, генетично-інженерний методи генетичних досліджень.
Обладнання: таблиця зі схемою "Методи генетичних досліджень," портрети Г.Менделя та інших генетиків.
Девіз уроку.
Генетика – це не тільки основа біології,
але й філософія життя взагалі та медицини зокрема.
Г.І.Бужієвська
І. Організаційний момент.
Психологічний тренінг "Від уроку я очікую …"
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Діагностична бесіда.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У 1914 році в Англії ремонтували собор. Роботами керував нащадок першого герцога Шрюсбері Джона Тальбота, похованого у цьому соборі 1453 року. Джон Тальбот був історичною постаттю. Він воював проти Жанни д'Арк і помер від ран. Чотирнадцять поколінь відділяли рицаря п'ятнадцятого століття від його нащадків початку двадцятого.
Нащадок розкрив гробницю. Те, що в ній лежав Тальбот, не викликало сумнівів. На кістках п'ятнадцятого століття були ушкодження, які свідчили про рани, згадувані літописцями Столітньої війни. Про встановлення портретної схожості не могло бути й мови. І тут виявився неспростовний доказ спорідненості, надійніший, аніж засвідчені нотаріусом генеалогічні документи: на одному з пальців скелета дві фаланги зрослися в одну.
Нащадок порубаного французами герцога радісно простягнув свідкам, що були присутні під час розкриття гробниці, свою руку з розчепіреними пальцями. На тій же руці, що й у скелета, ті ж дві фаланги виглядали як одна. їх зростив домінантний алель, фенотипічний прояв якого в медицині називають симфалангією.
Отакою є сила гена. Така сила спадковості.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Надання необхідної інформації.
Інформаційне повідомлення.
1. Генетика – наука про закономірності спадковості та мінливості організмів. Датою народження генетики вважається 1900 рік.
2. Етапи становлення генетики.
(1865 р.) 1900-1930 рр. - період класичної генетики:
- створення теорії гена та хромосомної теорії спадковості;
- формування уявлень про співвідношення генотипу та фенотипу, взаємодію генів, генетичні принципи індивідуального добору в селекції;
- залучення генетичних ресурсів планети для цілей селекції.
1930-1953 рр. - період неокласичної генетики:
- роботи в галузі штучного мутагенезу;
виявлення того, що ген одночасно є і елементарною одиницею спадковості, і складною структурою;
- обґрунтування принципів популяційної генетики;
- створення біохімічної генетики, з'ясування ролі ДНК.
З 1953 р. - епоха молекулярної генетики:
- розкриття структури та встановлення ролі ДНК як носія спадкових ознак організму;
- з'ясування на молекулярному рівні природи гена;
- початок робіт у галузі генної інженерії.
3. Основні генетичні поняття, терміни: ген, алельні гени, домінантність, рецесивність, генотип, фенотип, чисті лінії, гомозигота, гетерозигота. (Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрація натуральних та гербарних об’єктів сортів рослин.)
4. Основні генетичні символи.
Р – батьківські особини, взяті для схрещування.
Х – знак схрещування.
♀ - жіноча особина.
♂ - чоловіча особина.
F1,2..n – гібридні покоління.
АА, аа – гомозиготи.
Аа – гетерозиготи.
VІ. Інтерактивна вправа.
Робота в міні групах.
Учні з’ясовують методи генетичних досліджень.
І група. Гібридологічний метод.
ІІ група. Генеологічний метод.
ІІІ група. Популяційно-статистичний метод.
ІV група. Цитогенетичний метод.
V група. Біохімічний метод.
VІ група. Близнюковий метод.
VІІ група. Генетично-інженерний метод.
VІІ. Рефлексія.
Заповнити таблицю "Методи генетичних досліджень".
Метод досліджень |
В чому полягає |
Значення |
1. Гібридологічний |
|
|
2. Генеалогічний |
|
|
3. Популяційно-статисничний |
|
|
4. Цитогенетичний |
|
|
5. Біохімічний |
|
|
6. Близнюковий |
|
|
7. Генетично-інженерний |
|
|
VІІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання і мотивація.
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал в підручнику. Підготувати повідомлення про життя і наукову діяльність Г. Менделя.